Ik denk niet dat de beelden lang genoeg zijn om echt iets goed te kunnen beoordelen ook vraag ik mij af of het witte voetje het niet een beetje vertekend
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cayenne schreef:Ik snap onpaard wel, want ik had vanaf de filmpjes ook het idee dat hij niet lekker loopt.
Maar misschien vertekent het witte voetje inderdaad wel.
Odysseus schreef:Heftig hoor. Het klinkt inderdaad als equine astma. Misschien - omdat hij zelfs bij +12 uur buiten al ernstige klachten heeft - dat ze hem wel hebben losgelaten met het idee van "24 uur per dag buiten". Maar dat is natuurlijk ook speculatie. Het zou wel het e.e.a. verklaren...
Jildau schreef:Odysseus schreef:Heftig hoor. Het klinkt inderdaad als equine astma. Misschien - omdat hij zelfs bij +12 uur buiten al ernstige klachten heeft - dat ze hem wel hebben losgelaten met het idee van "24 uur per dag buiten". Maar dat is natuurlijk ook speculatie. Het zou wel het e.e.a. verklaren...
Wat verklaart dat dan?
Jildau schreef:Ik vind het alleen maar nog achterlijker dat je een ziek paard los laat. En ik vind het vreemd dat niemand het paard herkent. Als ik de mijne los laat in de natuur had allang een stalgenoot / vriendin / familielid / iemand van vorige stal gezegd van die lijkt op het paard van Jildau. En dan heb ik een ‘gewone’ zwarte.
Spenk schreef:Nouja zo ademenen is natuurlijk niet normaal he... ik zag een filmpje voorbijkomem van hem met echt een dubbelslag in het ademen. Of is dat al weer compleet over?
Dat doet mijn astma patient nog niet eens zo erg.
Ik denk je het niet onderschatten moet en persoonlijk zou ik de kosten van de dierenarts aan huis besparen gelijk de kliniek bezoeken. Een dierenarts aan huis kan er niet inkijken kost je weer 200 euro en je bent er dan niks mee op geschoten. Astma komt veel voor en veel mensen herkennen het veel te laat. Een paard hoort niet te hoesten nooit niet...
Jildau schreef:Ik vind het alleen maar nog achterlijker dat je een ziek paard los laat. En ik vind het vreemd dat niemand het paard herkent. Als ik de mijne los laat in de natuur had allang een stalgenoot / vriendin / familielid / iemand van vorige stal gezegd van die lijkt op het paard van Jildau. En dan heb ik een ‘gewone’ zwarte.
anjali schreef:Jildau schreef:Ik vind het alleen maar nog achterlijker dat je een ziek paard los laat. En ik vind het vreemd dat niemand het paard herkent. Als ik de mijne los laat in de natuur had allang een stalgenoot / vriendin / familielid / iemand van vorige stal gezegd van die lijkt op het paard van Jildau. En dan heb ik een ‘gewone’ zwarte.
Ja dat is dus wat ik ook niet snap. Dat de (ex)eigenaar niet opduikt om hem moverende redenen, dat snap ik nog. Maar dat geen enkele bekende van het paard lijkt te bestaan ,dat is vrij vreemd van een paard wat al 13 jaar op deze aarde vertoeft en zo opvallend gekleurd is. Ik las in het begin toen hij nog zo mager was, een bericht van iemand die dacht dat het een Akhal Teke (schrijf je dat zo?) was!
LadyDii schreef:Over zijn beenstand: die had hij alleen op de allereerste foto, maar dat is helemaal niet gek. Arm dier. Hij staat nu gewoon zoals ieder ander 'normaal' paard en loopt gewoon prima. Hier maak ik me dus echt geen zorgen(meer) over.
Odysseus schreef:LadyDii schreef:Over zijn beenstand: die had hij alleen op de allereerste foto, maar dat is helemaal niet gek. Arm dier. Hij staat nu gewoon zoals ieder ander 'normaal' paard en loopt gewoon prima. Hier maak ik me dus echt geen zorgen(meer) over.
Het lijkt wel alsof kritische opmerkingen niet welkom zijn. Dit paard heeft een behoorlijk stijl gebouwd achterbeen, die stand ga je niet veranderen. Dat is zijn aangeboren confirmatie. Een stijl achterbeen geeft verhoogd risico op knie- en sprongproblematiek en dit paard zet het achterbeen nauwelijks onder de massa en lijkt achter op een paar longeervideos ook wat wisselend onregelmatig te zijn.
Dat maakt toch niets uit, buiten dat hij geen fit en gezond rijpaard is wat toevallig gevonden is in de natuur? Het maakt alleen wel de kans dat hij een fit en gezond rijpaard gaat zijn kleiner.
Het blijft absoluut een bizar verhaal dat ook niemand dit dier - met deze kleur - herkent. Zeker anno 2022 waarin nieuws zich zo snel verspreidt via social media.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt, ook qua zijn gezondheid en longen!