[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:12

TS de link naar de doneer actie mag niet zo maar geloof ik wel in het onderschrift :j

Ik denk niet dat de beelden lang genoeg zijn om echt iets goed te kunnen beoordelen ook vraag ik mij af of het witte voetje het niet een beetje vertekend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:18

Ik snap onpaard wel, want ik had vanaf de filmpjes ook het idee dat hij niet lekker loopt.
Maar misschien vertekent het witte voetje inderdaad wel.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:18

candalisa schreef:
TS de link naar de doneer actie mag niet zo maar geloof ik wel in het onderschrift :j

Ik denk niet dat de beelden lang genoeg zijn om echt iets goed te kunnen beoordelen ook vraag ik mij af of het witte voetje het niet een beetje vertekend

Heb het weggehaald.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:22

Cayenne schreef:
Ik snap onpaard wel, want ik had vanaf de filmpjes ook het idee dat hij niet lekker loopt.
Maar misschien vertekent het witte voetje inderdaad wel.

Dat denk ik dan. Want er is in het echt, niets aan op te merken. Trekt niet, sleept niet, geen teken van ataxie.. hij tilt ze allemaal mooi op. Hij is soms wat lui en dan sloft hij maar dan sloft hij met ze alle 4 en struikelt ie nog over z'n eigen benen .... ahaha. Maar dat hebben ze allemaal wel eens. Als ze meer slapen en niet opletten dan wat anders.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 07:32

Week je het hooi ook? Je zegt onverpakt hooi maar nu hij nog steeds pomp is natmaken wel belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:33

Tja hoesten is natuurlijk al iets dat totaal niet hoort. Een dierenarts die zegt dat dat niet erg is moet je meteen de laan uit sturen:=

Ik denk dat dit paard zeer zware equine astma heeft waarbij ook al onomkeerbare schade is en dat dit vermoedelijk de reden van dumpen geweest is.

Achteraf praten is natuurlijk makkelijk maar hoesten is altijd een signaal van iets. En in rust de longen beluisteren zegt helemaal niks.

Ik zou ook geen da weer op stal laten komen maar deze week opladen en naar de kliniek. Ik kan je wel een een idee van kosten geven.

Hier deze zomer een longscopie laten maken gevolgd door een BAL spoeling om de astma vast te stellen. Hier kwam matige astma uit en moest daarom wel medicatie prednison en ventipulmin. Omdat er risico op hoefbevangenheid is gekozen voor de equihaler , een soort puffer, ipv prednison pillen. Maar dit is uiteraard duurder. Deze rekening heeft mij een 800 euro gekost.

3 weken later controle scopie gehad waarbij nog 1 keer ventipulmin gegeven is dit was totaal 300 euro.

Daarnaast een Flexineb aangeschaft van 1000 euro om te ondersteunen.

Astma is blijvend dus je zal ook altijd flinke medische kosten aan dit dier houden vrees ik.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:13

Ik heb er ook eentje met astma staan.
Hooi weken (of stomen) is dan echt een must. Dat in combinatie met luchtwegondersteunende kruiden en niet meer op stro is voor hem voldoende om het hoesten te laten stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:40

Mijn paard is ook dampig. Hooi weken of niet te nat voordroog voeren is echt het verschil tussen een zwaar pompend paard en een zo goed als normaal ademend paard. Doe jezelf en je paard een plezier en stap over op ander hooi. En zoek een plek waar hij jaarrond 24 uur per dag buiten kan staan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:33

Heftig hoor. Het klinkt inderdaad als equine astma. Misschien - omdat hij zelfs bij +12 uur buiten al ernstige klachten heeft - dat ze hem wel hebben losgelaten met het idee van "24 uur per dag buiten". Maar dat is natuurlijk ook speculatie. Het zou wel het e.e.a. verklaren...

Qua bewegingsafloop vind ik hem achter ook bijzonder en i.c.m. de stand van de achterbenen zou het me niet verbazen als hij pijnlijke knieën heeft.

Lastig, zo'n paard waar je de historie en medische voorgeschiedenis niet van weet. Het blijft bijzonder. Knap hoe je je voor hem inzet! Ik weet alleen niet of ik hem nog zou rijden (ik zag wat rijfoto's op Instagram). Ik heb zo'n gevoel dat er met dit paard wel eens een hoop mis zou kunnen zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:36

Odysseus schreef:
Heftig hoor. Het klinkt inderdaad als equine astma. Misschien - omdat hij zelfs bij +12 uur buiten al ernstige klachten heeft - dat ze hem wel hebben losgelaten met het idee van "24 uur per dag buiten". Maar dat is natuurlijk ook speculatie. Het zou wel het e.e.a. verklaren...

Wat verklaart dat dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:37

Jildau schreef:
Odysseus schreef:

Wat verklaart dat dan?

Dat hij buiten gedumpt is. Veel medische kosten, advies om 24/7 buiten te zetten en dan maar loslaten in een natuurgebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:39

Precies! Dat praat het niet goed natuurlijk zeker niet. Maar ik geloof niet dat mensen een gezond paard dumpen. En deze is verre van gezond blijkt wel. Astma kost helaas veel geld..

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:07

Jongens, er is nog helemaal niks zeker hé. Ook de astma niet.

Woensdag komt de DA terug. Ik hou jullie weer op de hoogte.

Hij ziet er hartstikke gezond en fit uit tegenwoordig, dus hij is echt niet "helemaal ongezond/verre van gezond" weet ik veel wat. Er is nu (voor ons) accuut een probleem en dat wordt onderzocht.

Over zijn beenstand: die had hij alleen op de allereerste foto, maar dat is helemaal niet gek. Arm dier. Hij staat nu gewoon zoals ieder ander 'normaal' paard en loopt gewoon prima. Hier maak ik me dus echt geen zorgen(meer) over.

Na woensdag kom ik weer met een update.

& ja, misschien is er inderdaad iets aan de hand wat veel geld zal kosten of wisten de eigenaren een bepaalde diagnose. Maar dan dump je alsnog geen paard, verkopen is dan misschien met een eerlijk verhaal moeilijk, maar er zijn genoeg anderen oplossingen. Ook nu, als er iemand hem herkend of eigenaar is en mij op zijn minst kan vertellen wat er is gevonden(?) dan kan ik gericht verder. Nu moet hij eerst (misschien wel weer opnieuw) door een hele medische molen en dat kan misschien bespaard worden.

Maar ik vind het ontzettend LAF dat ik na 2 maanden nog altijd níks heb gehoord. Maakt mij ontzettend boos en het dier heeft het niet verdiend. Al heb je geen centen of wat er ook is, je bent alsnog verantwoordelijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:08

Ik vind het alleen maar nog achterlijker dat je een ziek paard los laat. En ik vind het vreemd dat niemand het paard herkent. Als ik de mijne los laat in de natuur had allang een stalgenoot / vriendin / familielid / iemand van vorige stal gezegd van die lijkt op het paard van Jildau. En dan heb ik een ‘gewone’ zwarte.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:10

Jildau schreef:
Ik vind het alleen maar nog achterlijker dat je een ziek paard los laat. En ik vind het vreemd dat niemand het paard herkent. Als ik de mijne los laat in de natuur had allang een stalgenoot / vriendin / familielid / iemand van vorige stal gezegd van die lijkt op het paard van Jildau. En dan heb ik een ‘gewone’ zwarte.

Precies. Je kunt je kind toch ook niet zomaar de straat opschoppen als hij/zij ziek is? Ik kom er met mijn verstand gewoonweg NIET bij.

'Een kat in het nauw maakt gekke sprongen' ja, maar dan nog. Ik begrijp het niet, nooit niet ook niet bij honden, pups en anderen dieren. Er zijn áltijd anderen oplossingen.

Heb geen goed woord over zulke mensen te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:11

Nouja zo ademenen is natuurlijk niet normaal he... ik zag een filmpje voorbijkomem van hem met echt een dubbelslag in het ademen. Of is dat al weer compleet over?

Dat doet mijn astma patient nog niet eens zo erg.

Ik denk je het niet onderschatten moet en persoonlijk zou ik de kosten van de dierenarts aan huis besparen gelijk de kliniek bezoeken. Een dierenarts aan huis kan er niet inkijken kost je weer 200 euro en je bent er dan niks mee op geschoten. Astma komt veel voor en veel mensen herkennen het veel te laat. Een paard hoort niet te hoesten nooit niet...

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:22

Spenk schreef:
Nouja zo ademenen is natuurlijk niet normaal he... ik zag een filmpje voorbijkomem van hem met echt een dubbelslag in het ademen. Of is dat al weer compleet over?

Dat doet mijn astma patient nog niet eens zo erg.

Ik denk je het niet onderschatten moet en persoonlijk zou ik de kosten van de dierenarts aan huis besparen gelijk de kliniek bezoeken. Een dierenarts aan huis kan er niet inkijken kost je weer 200 euro en je bent er dan niks mee op geschoten. Astma komt veel voor en veel mensen herkennen het veel te laat. Een paard hoort niet te hoesten nooit niet...

Klopt helemaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:31

Jildau schreef:

Ja dat is dus wat ik ook niet snap. Dat de (ex)eigenaar niet opduikt om hem moverende redenen, dat snap ik nog. Maar dat geen enkele bekende van het paard lijkt te bestaan ,dat is vrij vreemd van een paard wat al 13 jaar op deze aarde vertoeft en zo opvallend gekleurd is. Ik las in het begin toen hij nog zo mager was, een bericht van iemand die dacht dat het een Akhal Teke (schrijf je dat zo?) was!

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:35

anjali schreef:
Jildau schreef:

Ja dat is dus wat ik ook niet snap. Dat de (ex)eigenaar niet opduikt om hem moverende redenen, dat snap ik nog. Maar dat geen enkele bekende van het paard lijkt te bestaan ,dat is vrij vreemd van een paard wat al 13 jaar op deze aarde vertoeft en zo opvallend gekleurd is. Ik las in het begin toen hij nog zo mager was, een bericht van iemand die dacht dat het een Akhal Teke (schrijf je dat zo?) was!

Moeder is kwpn
Vader palomino

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:41

LadyDii schreef:
Over zijn beenstand: die had hij alleen op de allereerste foto, maar dat is helemaal niet gek. Arm dier. Hij staat nu gewoon zoals ieder ander 'normaal' paard en loopt gewoon prima. Hier maak ik me dus echt geen zorgen(meer) over.

Het lijkt wel alsof kritische opmerkingen niet welkom zijn. Dit paard heeft een behoorlijk stijl gebouwd achterbeen, die stand ga je niet veranderen. Dat is zijn aangeboren confirmatie. Een stijl achterbeen geeft verhoogd risico op knie- en sprongproblematiek en dit paard zet het achterbeen nauwelijks onder de massa en lijkt achter op een paar longeervideos ook wat wisselend onregelmatig te zijn.

Dat maakt toch niets uit, buiten dat hij geen fit en gezond rijpaard is wat toevallig gevonden is in de natuur? Het maakt alleen wel de kans dat hij een fit en gezond rijpaard gaat zijn kleiner.

Het blijft absoluut een bizar verhaal dat ook niemand dit dier - met deze kleur - herkent. Zeker anno 2022 waarin nieuws zich zo snel verspreidt via social media.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, ook qua zijn gezondheid en longen! Y;(

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:44

Odysseus schreef:
LadyDii schreef:

Het lijkt wel alsof kritische opmerkingen niet welkom zijn. Dit paard heeft een behoorlijk stijl gebouwd achterbeen, die stand ga je niet veranderen. Dat is zijn aangeboren confirmatie. Een stijl achterbeen geeft verhoogd risico op knie- en sprongproblematiek en dit paard zet het achterbeen nauwelijks onder de massa en lijkt achter op een paar longeervideos ook wat wisselend onregelmatig te zijn.

Dat maakt toch niets uit, buiten dat hij geen fit en gezond rijpaard is wat toevallig gevonden is in de natuur? Het maakt alleen wel de kans dat hij een fit en gezond rijpaard gaat zijn kleiner.

Het blijft absoluut een bizar verhaal dat ook niemand dit dier - met deze kleur - herkent. Zeker anno 2022 waarin nieuws zich zo snel verspreidt via social media.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, ook qua zijn gezondheid en longen! Y;(

Tuurlijk wel. Alles mag gezegd, bevonden of gedacht worden. Maar ik mag er ook op reageren dan, toch. :) hihi.

Ik denk dat de videos dan echt vertekenen haha. Maar dat heb ik nu al 3x gezegd dus als jij toch denkt dat het zo is, laat ik het daar bij!

Misschien kun je me via een privé berichtje eens een foto doorsturen die je van hem gezien hebt (en dan niet waar hij net gevonden is)waar je die beenstand ziet, misschien zie ík het niet, kan hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:52

Ik zie hetzelfde op video's en foto's.. afwijkende beenstand dat zie je ook in het lopen.

Het achterbeen is heel stijl en plaats hij achter de massa en niet eronder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:57

Was mij ook al opgevallen en dat in combinatie met de aantekening bolspat zou voor mij betekenen dat ik de keuze zou maken daar in ieder geval een foto van te laten maken. Om de stand van zaken te weten en van daaruit ook je plannen op aan te kunnen passen ipv eerst doen en dan onderzoeken.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:59

Spenk schreef:
Ik zie hetzelfde op video's en foto's.. afwijkende beenstand dat zie je ook in het lopen.

Het achterbeen is heel stijl en plaats hij achter de massa en niet eronder.

Ik kan helaas geen video plaatsen hier.... argh.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:01

Even vanuit een video screenshots gemaakt

Wat zien jullie wat ik en DA en stalgenoten niet zien.....

Afbeelding
Afbeelding