[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:13

Qimm schreef:
Er zijn domme ideeën en slechte ideeën :D

Met de eerste dochter van mijn merrie heb ik meteen een buitenrit gemaakt :') Op een dag voelde het goed en stapte ik op, paardje vond het dikke prima. Dus ik denk, we gaan de straat eens heen en weer. Ook prima, beetje zwalkerig wellicht. Toen vond ik het jammer dat niemand kon meegenieten van dit moment en ben ik naar een vriendin gereden (1km verderop).

'Oh he, heb je haar al lang onder het zadel?'

"Uh, ja, kwartiertje of zo"

:')

Ergo, als ik mijn overbuuv goed begrijp, doet zij dit met al haar ponys zo. Zadel op, zorgen dat er weinig verkeer is en naar voren met die geit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:15

Ja en dat doe ik dan weer niet want voor de meeste paarden is dat veel te veel ineens. En dat gaat een tijdje goed, en dan op zeker moment begint paard wat te protesteren en te weigeren en dat is dan de puberteit. Of zo.

Ik heb best een onorthodoxe manier van zadelmak maken maar de reden dat het werkt is dat ze ieder onderdeel al kennen. Vast staan, poetsen, hoofdstel, zadel, 20.000 handdoeken, beetje lopen terwijl vrouwtje iets doet met je hoofd.
Het enige wat dan nieuw is is dat jij er even op zit. En dat erop zitten is dan ook maar heel even. De eerste keer hoef ik ook nog niet te stappen. Ik stap op en stap af. 2 of3 keer en dat is het. Dan is het ook niet heftig voor ze maar gewoon een nieuw kunstje.

Rocamor

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:17

Het scheelt wellicht (kuch) dat jij paarden aankoopt waar een verhaal aan kleeft. En mijn buuv vnl eigen beesten heeft, uit een lijntje waar ze al lang mee fokt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:18

Ik zou dat ook niet met elk paard doen, of überhaupt ooit weer :') (zoals ik al impliceerde was dit één van de domme ideeën) Maar soms gaat het zoals het gaat. Was ook echt een superlief dier, heeft nooit een pas verkeerd gezet en ging altijd met plezier mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:18

Rocamor schreef:
Ergo, als ik mijn overbuuv goed begrijp, doet zij dit met al haar ponys zo. Zadel op, zorgen dat er weinig verkeer is en naar voren met die geit.

En dat is dus precies waar het vaak mis gaat.
Je kunt een paard prima overbluffen en naar voren jagen, maar het is een redelijke garantie op ellende verderop in het traject.

Ze de kans geven om na te denken en jij als ruiter die het paard ECHT kan overtuigen dat het goed, brengt je veel verder.

In zwaar terrein met een dikke 4x4 is gang alles, maar daar werkt het bij paarden toch net anders.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:21

Ik ging er meestal in stap op, soms gingen ze meteen een paar pasjes draven maar meestal niet. Ik remde ze nooit af, liet ze gewoon doen wat goed voelde. En bij alle Shetlanders deed ik dat nog zonder zadel ook :P bij 20 ofzo? Kwpners wel met simpel zadeltje en ze hebben letterlijk geen van allen moeite gehad hiermee.
Voor de extra veiligheid hield wel altijd iemand een lijntje vast.

Als ze de rest allemaal al kennen is een ruiter helemaal niet zo vreemd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:25

Ik doe dat bij geen enkel paard. De eerste keer is zitten en verder niks. Ook geen drama van cap en bodyprotector en lijnen erom, niks. Meer vragen dan zitten en een rondje stappen is echt teveel en daar krijg je later problemen mee. En veel mensen gooien een paard dan nog een jaar op de wei, dan kunnen ze het verwerken.

Maar ik vind dit ook echt een ding van empathie met je paard. Voor jou was het als kind ook heel wat om op een paard te zitten. Of een rondje op de fiets. Dan ga je ook niet gelijk over de weg. Want zelfs al is het leuk, het is teveel.

ikke schreef:
Rocamor schreef:

En dat is dus precies waar het vaak mis gaat.
Je kunt een paard prima overbluffen en naar voren jagen, maar het is een redelijke garantie op ellende verderop in het traject.

Ze de kans geven om na te denken en jij als ruiter die het paard ECHT kan overtuigen dat het goed, brengt je veel verder.

In zwaar terrein met een dikke 4x4 is gang alles, maar daar werkt het bij paarden toch net anders.

Dit dus.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:27

Ja de eerste keer was bij mij dus altijd alleen rechtuit stukje meeliften en er dan weer af. Het pad waar ze elke dag stappen aan de hand. Anders is het inderdaad wel erg veel

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:30

Ja dat is prima want dat kennen ze :J

Ik laat er vaak ook de eerste keren iemand naast lopen. Ze vinden het vaak heel spannend dat er ineens niemand meer naast staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:36

Het gaat om het gevoel vh juiste moment. Onze Chico 7 jaar, veel ervaring, ook onder het zadel, was zo van de leg toen hij bij ons kwam. Dus heel veel met hem gewandeld. Zadel op na een week, bit erin want hij vond het heel leuk het wandelen. En opeens na 2 weken voelde het OK, en ben ik er zo opgeklommen en ben rustig verder gaan stappen en de buitenrit zo afgemaakt. Hij kon niet stilstaan bij mij in het begin waarbij ik wist dat hij dat heel heel goed kon. Hij was gewoon nog niet thuis bij mij ook al vond hij mij en ik hem geweldig. Geen aandacht aan gegeven en gewoon iedere keer er op geklommen. En ja hoor, binnen 4 weken was hij thuis aangekomen, stond doodstil aan de paal met poetsen zadelen en opstappen en kon ik alles met hem doen. Ik was zo blij dat ik het goed had aangevoeld en het negatieve gedrag totaal genegeerd had. Ik denk dat er anders zijn kop op gegaan was en ik iets onbenulligs heel erg groot had gemaakt met hoopjes problemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:41

<3 dit precies

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:21

ikke schreef:
irmaz schreef:
hihi, dat doet me denken aan de keer dat ik, heeeeel lang geleden, voor de eerste keer op mijn, net 3 geworden, verzorgpaard ben gaan zitten. Die had ik in het donker, midden in de winter met flinke wind en regen onder een afdak aan de trailer vastgebonden en zo ben ik er opgeklommen. Wat er precies is gebeurd weet ik echt niet maar ik ben op een stoel gaan staan, heb mijn been over hem heengezwaaid en het volgende moment zat ik op de grond waar eerst het paard had gestaan. Het paard stond 5 meter verder met grote ogen naar mij te kijken :')
Paard maar weer opgehaald en gewoon opnieuw geprobeerd. De 2e keer ging het wonderbaarljk goed. :j Maar ik zou er wel aan toe willen voegen: 'kids don't try this at home' :roll:

En dat is dus precies de kern van het probleem; die kids worden tegenwoordig zo beschermd dat ze maar niks overkomt dat ze dus ook niet de kans krijgen om te leren van hun stommiteiten.

Dus ja, try it and see what happens }:)

_O-

Toen we mijn 2e pony haalden gingen we er van uit dat hij zadelmak gemaakt was. Nu betrof dit een welsh dekhengst (uitermate braaf dier overigens). en bij nader inzien vermoed ik dat hij alleen maar aan de hand keuringen gelopen had. := Ik herinner me ook dat de eigenaar gezegd heeft dat één van de merrie's beleerd was omdat de verzorgster dat perse wilde maar hij heeft nooit gezegd dat Explosion beleerd was. Maar goed, wij gingen uit van wel. Dus dier wordt gezadeld, keuringshoofdstel aan (want dat was het enige dat we hadden op dat moment) teugels er aan. Zadel er op, aan de longe en er op... enige rodeo sessie die deze pony ooit in zijn leven gegeven heeft.. _O- _O-

Ik dénk... Achteraf bekeken... Dat hij dus niet beleerd was. :o Hoofdstel kende hij van de keuring daarom deed hij daar niks op maar zodra er iemand op hem ging zitten was ie natuurlijk ietwat in de war... :o :=
Gelukkig was dit zon braaf dier. :')

Maar inderdaad... Kinderen van nu mogen dat soort sh*t niet meer meemaken...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:13

Avalanche schreef:
Ja en dat doe ik dan weer niet want voor de meeste paarden is dat veel te veel ineens. En dat gaat een tijdje goed, en dan op zeker moment begint paard wat te protesteren en te weigeren en dat is dan de puberteit. Of zo.

Ik heb best een onorthodoxe manier van zadelmak maken maar de reden dat het werkt is dat ze ieder onderdeel al kennen. Vast staan, poetsen, hoofdstel, zadel, 20.000 handdoeken, beetje lopen terwijl vrouwtje iets doet met je hoofd.
Het enige wat dan nieuw is is dat jij er even op zit. En dat erop zitten is dan ook maar heel even. De eerste keer hoef ik ook nog niet te stappen. Ik stap op en stap af. 2 of3 keer en dat is het. Dan is het ook niet heftig voor ze maar gewoon een nieuw kunstje.

Vind ik niet zo onorthodox hoor, zo heb ik het ongeveer ook gedaan met mijn zwartje. Pas laten lopen zodra ze het echt helemaal gezellig vindt wanneer je er op gaat zitten. Ik heb er ook pas iemand bij gevraagd toen we samen zo ver waren, zwartje vertrouwt andere mensen niet zo en ik dus op zo'n moment ook niet. Die andere persoon heb ik toen laten filmen, da's een stuk nuttiger :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:32

irmaz schreef:
Vind ik niet zo onorthodox hoor, zo heb ik het ongeveer ook gedaan met mijn zwartje. Pas laten lopen zodra ze het echt helemaal gezellig vindt wanneer je er op gaat zitten. Ik heb er ook pas iemand bij gevraagd toen we samen zo ver waren, zwartje vertrouwt andere mensen niet zo en ik dus op zo'n moment ook niet. Die andere persoon heb ik toen laten filmen, da's een stuk nuttiger

Precies en wat heel belangrijk is begrijpen wat er zo moeilijk is voor het paard, of zo spannend. Ik had met Chico een mijnheertje evenwicht gekocht. Ik heb hem bij de koper in de bergen 3x mogen rijden. Hij stond in een grote kudde van 50 paarden en zodra ik hem riep kwam hij aan gerend en kon ik hem meenemen. Dus het lag niet aan mij dat hij zenuwachtig was. En ik kan maar één reden bedenken en dat is dat hij enorm moest wennen om maar met één merrie te staan (die helemaal niet zo kapot was van Chico) :knuffel: in plaats van in de grote groep. Dus als ik hem minder haalde om iets met hem te doen, werd hij vervelender. Dus toen ik dat merkte hem heel veel gehaald en al die oliebol van nerveus gedrag niet stil kunnen staan genegeerd. Want zo was hij ook niet. De oorzaak was dat hij gewoon van de leg was want hij stond met maar één merrie die helemaal niet zo goed matchte met hem (ook niet slecht), meer als broer en zus. Dus was ik hem streng gaan opvoeden, dan had hij het totaal niet meer begrepen want wij waren vrienden aan het worden en hij was erg graag bij mij.
En hij was totaal niet gevaarlijk. Dus inderdaad soms er in stap met gedrentel opgesprongen en toen hij ontdekte dat we lekker gingen draven en galopperen en hij mocht knetteren→ jong paard, zag je hem bij komen en weer mijnheertje evenwicht worden→ want dat vond hij leuk→ je bent jong en je wil wat _O- .

En volgens mij gaat het daar vaak fout. Dat we zaken fout invullen, het paard niet aanvoelen of het verkeerd zien.

En Ava jij met je madammeke hebt ook de sleutel gevonden en zie wat een bravertje het wordt. irmaz deed hetzelfde, pas laten lopen als het gezellig is. Ik ook met Chico. Toen we eenmaal reden en we kwamen in een situatie waar hij nerveus van werd, dan stapte ik af. En deden we het samen. Daar ben je immers vrienden voor. Hij vond dus steeds minder eng ook want wist dat we het samen wel zouden oplossen. Je zag dat paard gewoon zich zelf worden. Zo zonde dat hij ziek is geworden en de dierenarts ons veels te lang liet wachten. Het was een gouden paard en ik ben gewoon wat opgelucht dat ik dit nu eens normaal kan opschrijven zonder weer helemaal over de zeik te zijn van verdriet de rest van de dag.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:45

En laten we voorop zetten, de paarden waarmee je goed kunt samen werken zijn het leukst *\o/*

Merrie van mn zusje heb ik vroeger toen ik nog jong was en klein genoeg ook gereden.
Die merrie is echt braaf, echt er bestaat voor ons geen betere merrie.

Maar soms, dan voelde je oh ze moet even haar Ei kwijt.....
En als dat het geval was, dan nam je de kortste route naar het strand en op jou signaal dan mocht ze gaan.
En hard dat ze ging..... En ohhhhh wat was dat een heerlijk gevoel.
En om haar terug te nemen was het wachten tot het ei weg was, of met je stem heel rustig te zeggen en hooooo

Hohooo rustig...

En dan kwam ze rustig in tempo terug.
Dat waren echt de gouden momenten, teugels los en ze ging.
Ze was zo machtig blij naderhand(ik ook en mijn zusje toen ze haar mocht rijden ook)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 18:41

Maar dat is. Madammeke is nu eigenlijk heel erg braaf. Ze doet erg haar best, leert hard en is nu goed voorbereid voor de volgende stap. Ze snapt alles tot nu toe en ze luistert echt goed.

Maar t is ook gewoon het kind. En hier op stal weten ze ook precies wie het kind is :')

Maar veel is gevoel, en sommige dingen zijn handigheid. En niet teveel willen. Ik denk dat het daar veel mis gaat. We willen teveel en te snel.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:44

Ik heb je hele topic gelezen en kreeg er inspiratie van. Ik heb een sensibele merrie die ook amper toont en dan ineens ontploft. Vandaag eens geprobeerd met wat als we eens kijken wat jij aanbied en samen lol maken. Echt mijn ogen geopend. Ik kwam er dus vandaag achter dat als ik haar longeer en zelf drafpassen maak ze aandraaft en als ik galop passen maak ze galoppeert. Ik moet meer spelen en op mijn gevoel werken en snoep geven, snoep is leven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 20:03

Hey wat leuk!:D

Ja spelen is belangrijk. Paarden spelen heel graag :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:54

Avalanche schreef:
Maar dat is. Madammeke is nu eigenlijk heel erg braaf. Ze doet erg haar best, leert hard en is nu goed voorbereid voor de volgende stap. Ze snapt alles tot nu toe en ze luistert echt goed.

Zo leuk <3 ik ben zo benieuwd hoe ze straks onder het zadel is {:}
Blijft haar wond nu mooi dicht? En struikelt ze nu ook niet meer?

Pien :knuffel:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 22:01

Ja wond is prachtig aan het genezen en been is terug dun :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:10

Avalanche schreef:
Ja wond is prachtig aan het genezen en been is terug dun :D

Super!
Achteraf gezien gaat het toch best wel snel 8-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 22:32

Ja nou dat verbaast me eigenlijk. Ik had er serieus op gerekend dit topic 3 maanden lang te moeten updaten met: buiten gezet. Uitgemest. Binnen gezet. Gevoerd. And so on.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:48

Avalanche schreef:
Ja nou dat verbaast me eigenlijk. Ik had er serieus op gerekend dit topic 3 maanden lang te moeten updaten met: buiten gezet. Uitgemest. Binnen gezet. Gevoerd. And so on.

En ik dacht nog wel dat je zo'n paardenmens was met onwijs veel kennis van zaken.

Val jij (of ik :+ ) lekker door de mand :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 11:00

Ik ben geen medische expert :+

Maar het is zo onwijs rustig op gebied van gedrag. Ze is gewoon heel zoet en braaf. Dat is ze echt.

En ik ben er van overtuigd dat paarden gewoon braaf zijn op de juiste plek met de juiste training en begeleiding. Volgens mij willen paarden helemaal niet stout zijn maar snappen ze ons gewoon heel vaak niet. Als jij een leider voor je paard bent, wil je paard heus braaf zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:06

Avalanche schreef:
Ik ben geen medische expert :+

Maar het is zo onwijs rustig op gebied van gedrag. Ze is gewoon heel zoet en braaf. Dat is ze echt.

En ik ben er van overtuigd dat paarden gewoon braaf zijn op de juiste plek met de juiste training en begeleiding. Volgens mij willen paarden helemaal niet stout zijn maar snappen ze ons gewoon heel vaak niet. Als jij een leider voor je paard bent, wil je paard heus braaf zijn.

Absoluut dat je het gros van de paarden mak krijgt door correct management.

Punt is eigenlijk meer hoe groot je de foutmarge van de ruiter kunt maken.
Je krijgt types als Madammeke wel mak maar ze blijven wel scherp en dat is dan het punt dat de ruiter daar correct mee om gaat. Dat is ook niet iedereen gegeven.

Ik kan dat bijvoorbeeld wel, maar echt blij wordt ik er niet van. Dat is net te ver buiten mijn comfortzone.