Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Phuddle

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:57

Spannend hoe heb je de hitactief gevonden?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:58

-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:04

Verstandig om te verhuizen. Hoop dat Hit-actief zal bevallen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:28

Wat heftig Laura, maar hopelijk heeft de 2e dierenarts gelijk! :knuffel:

Nou wij doen even in gedachte een stapje terug.

Ik wilde vandaag even bij de trailer gaan kijken met 'm (even de klep open zetten). Liep richting de trailer... toen waren de andere soort stoeptegels al heel erg eng en vervolgens een strooitje op de tegels al reden om steigeren en knorren door het lint te gaan. Dus ik stond daar zovan dus... :o? Dus maar beetje heen en weer gelopen daar. Had het niet verwacht omdat hij dit allemaal kan zien uit z'n stal raam maar dat was een verkeerde conclusie dat hij dat dan "kende" :'). Vervolgens kwam ik erachter dat de buurman alpacas heeft gekocht (zit alleen een gaas schutting en het looppad tussen). Beide zijn we 10 jaar ouder geworden toen hij ze zag _O-

Dus ben benieuwd, morgen opnieuw richting de trailer.
Verder vind hij het nog veel leuker z'n benen naar voren te zwaaien ipv dat ik ze vasthoudt voor het voetjes uitkrabben oefenen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:14

@Laura,, Oh bah! Jullie gingen net zo goed! :(:) Wat lastig ook als je telkens wat anders te horen krijgt!

@Future vet;; gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Fijn dat hij al een mooie basis heeft om verder op te bouwen!

@Retjet, Wat ziet het er ontspannen uit! Knap! :D

@plutolover Ik leer ze eigenlijk eerst rond mij te stappen met halster en stick, steeds neem ik meer afstand. Ook leer ik ze reeds vrij jong aan om zich te verplaatsen bij het voelen van druk. Als ik wil dat ze met hun schouder meer van me weg gaan; tik ik rustig de schouder aan. Ik kan niet zeggen dat ik hier al echt problemen mee heb ondervonden.
Ook knap dat je een handpaard durft meenemen. Vroeger deed ik dit ook met onze Haflinger en onze shetlander ernaast. Helaas hebben we ons hafje enkele jaren geleden moeten afgeven. Mijn huidige paarden zijn hier nog niet klaar voor. :wave:

@ ivy_power89; Zoo,, dat lijkt al een hele mijnheer! :D

@ Cheyenne0252;; Jeetje,, dat lijkt me een pittig dagje geweest! Zeker inderdaad even consequent blijven. Soms vergeten ze de regeltjes al eens wanneer ze in een nieuwe situatie terecht komen.. Gelukkig zijn jullie veilig gearriveerd!

@Nobel01;; Veel beterschap! Geef haar inderdaad enkele dagen of eventueel een weekje rust. Wat is een hit-actief?

@K_nolan ;; Hengsten.. Het is me wat.. Ben je van plan hem hengst te laten?

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb het de laatste weer erg lastig.. Dat stomme Rhino-gedoe ook! |o

Normaal was het onze planning om de paardjes hun hoeven en tanden deze week in orde te brengen zodat ze zonder problemen op training konden vertrekken halverwege deze maand, ze zouden 4 maanden bij mijn trainer blijven. Hij kent de paarden reeds van vorig jaar. Onze hengst zou voorafgaand aan zijn training eerst nog even gaan leren op de bok te springen zodat, wanneer onze merrie hengstig zou staan, ik gewoon met hem naar het dekstation moet rijden en het zaad terug mee naar kan huis nemen om te insemineren.. Aangezien onze hele stal nu ook “op stot” gaat, vallen al deze plannen in het water. Geen dekking, geen training.. Uiteraard voor iedereen's veiligheid. Dat staat voorop.

Daarbovenop komt dat ik onze hengst met zijn momenten echt eigenhandig kan castreren! :Y) Elk jaar in het voorjaar spelen zijn hormonen erg op en kan hij knap lastig worden. Elk jaar rond deze periode maken we vaak ruzie met elkaar wat mij echt het plezier van het trainen ontneemt. Dan test hij mij ontzettend uit! Zo moeten we bij hem altijd al aandacht besteden aan zijn hapgedrag. Dit krijgen we ook amper afgeleerd. Maar nu heeft hij nog meer “praatjes” zeg maar.. Hij is ook echt van niets onder de indruk, wat tijdens zijn training soms een moeilijkheidsgraad vormt. Omdat ikzelf het steeds meer frustrerend begin te vinden had ik dus echt gehoopt dat hij zo snel mogelijk kon gaan dekken, zodat hij ook zo snel mogelijk gesneden kon worden of op training zou kunnen gaan.. -O-

Morgen zal ik weer aan de hand met hem gaan werken en terug proberen bij te brengen dat hij uit mijn ruimte moet blijven. En dat wanneer ik hem benader hij mij ook beleefd kan begroeten ipv erg arrogant. ~~}>

Gelukkig is mijn merrie wel gewoon flink! :')

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:20

-

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:50

@kellykeuhh: De bedoeling is wel dat hij hengst blijft ja, eigenlijk zou hij dit jaar op de hengstenkeuring verschijnen maar doordat hij op zijn heup was gevallen word het helaas pas volgend jaar.
Ik begrijp dat je de jouwe laat castreren?

Die van mij krijgt nu ook aardige praatjes.. Wat wel helpt is om echt mentale dingen te gaan doen. Ik wil hem niet meer aan het "werk" zetten, maar ik leer hem wel veel nieuwe dingen en heb hem nu meerdere keren per dag in mijn handen. Deze periode is wel extra lastig, zijn hormonen gieren door het lijf en om alles in een positieve richting te krijgen is erg moeilijk. De poetsplaats is echt rust, dus als ik merk dat hij te druk word haal ik hem weg van waar hij is en zet ik hem daar neer. Als meneer weer zijn hormonen kan reguleren breng ik hem terug in de situatie waarbij hij eerder zijn 5de been ging gebruiken :+

Dit gaat aardig, het scheelt dat als hij als hij in handen is wel echt respect heeft. Ik heb nu een extra lang hengstentouw aan zijn halster hangen en dat is toch wel een uitvinding hoor.

Op welke momenten komt zijn gedrag vooral naar boven? Die van mij kan momenteel echt niet meer stilstaan in stal, bij elk paard wat langsloopt staat meneer op 2 benen. De paddock is momenteel ook wel wat dramatisch, maar op het land of los in de bak gaat gelukkig prima. De paddock staat hij dus gewoon nu even niet meer in :')

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:02

Bedoeling was, toen ik nog samen was met mijn ex om hem hengst te laten en dat vooral mijn ex hem zou gaan werken. Intussen sta ik er alleen voor met hem en heb ik het eventjes willen aanzien om hem hengst te houden. Ik merk echter van mezelf dat ik er het plezier niet altijd meer in kan vinden. Ook gezien mijn meerdere jobs wordt het bijna niet haalbaar om steeds naar het dekstation op en af te gaan rijden.. Ik heb me dan ook voorgenomen om zelf nog 1 veulen van hem en onze merrie te fokken en daarna, goederen eraf! :Y)
Mijn huidige vriend zegt altijd dat ik zijn training moet afwachten maar voor mij is het echt klaar.. Hij kan ontzettend fijn zijn om mee te werken, maar hij kan ook echt langdurige periodes hebben dat je er vrijwel geen kant mee op kan. <<)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:05

Uiteindelijk is dat voor hem toch ook fijner? Veel meer rust en ook sociaal gezien fijner

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:41

Qimm: Sociaal is niet echt een probleem bij hem. Hij staat ook gewoon bij mijn Arabische ruin zonder dat hij conflicten veroorzaakt. Mijn ruin is feller dan hij :o Ook staat hij gewoon in de weide tussen andere paarden van alle geslachten.
Ik zou het vooral voor zijn hormonale rust doen. (En mijn mentale rust :D )

Morgen ga ik met deze tips alvast aan de slag;
https://www.youtube.com/watch?v=X0GG49my3Qk
https://www.youtube.com/watch?v=X0GG49my3Qk

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:58

Oh fijn dat hij makkelijk met anderen samen kan. Dan idd voor de rust

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:11

*\o/*

Hoe slecht het gisteren ging;; zo goed ging het vandaag.. Gelukkig!
Zonet heerlijk met mijn Arabiertje gereden. Hij is eigenlijk alleen maar zadelmak en zeeeeer basis ingereden. Verder moet hij alles nog leren. Daar gaan we dit jaar verder aan werken. De 2 vorige jaren is rijden er door omstandigheden wat vantussen geschoten.

En met onze hengst ben ik aan de slag gedaan met de tips hierboven. Wat een verschil binnen een mum van tijd! Leek wel een heel ander paard.
Elke keer als hij in iets beet, of richting mij wou happen heb ik hem achteruit of op kleine cirkel gezet. Daarna gewoon verder doen alsof er niets gebeurd was. Dit heb ik 5x moeten herhalen en hierna was mijnheer telkens goed aan het kauwen / gapen. Hij registreerde dus wat er gebeurde. Daarna kon ik voor het 1st sinds lang gewoon over zijn voorhoofd wrijven terwijl hij rustig bleef staan. Ook kon ik hem hierna gewoon borstelen zonder hij iedere 5 seconden zijn hoofd richting mij draaide om te happen.. Heerlijk paard was het zo! <3 Daarna nog eventjes aan wat voetenwerk gewerkt op volte, wat ook super ging. Helemaal tevreden baasje zo. Hopelijk blijft dit nu in stijgende lijn gaan.

* To control the feet, is to control the mind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:22

Ik heb een hele fijne week gehad met M.
Hij blijft eindelijk ook zonder afzetting redelijk goed op de volte ipv de hele bak door.
Gisteren met dubbele longe sinds lange tijd en dat ging goed. Vanmorgen stijgbeugels aan de longeersingel bevestigd en vastgemaakt, maar dat zat nog niet zoals ik het wou. Hij vond het maar raar, paar rondjes stap en een rondje draf op beide kanten
Even bedenken hoe ik dat volgende keer ga doen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:13

@Phuddle – Succes morgen met je les, gaat vast goed komen! Dat groeien is wel een dingentje hé :D

@Mrijn – Klinkt als een fijne instructrice! En fijn dat ze zo braaf is makkelijk is met alles tot nu toe! Ik ben inderdaad ook opzoek gegaan naar iemand die het totale pakket kan aanbieden, van grondwerk naar zadelmak maken en later doorrijden.

@Nobel – Klinkt als een goede keuze. Hopelijk geeft dat voor jullie wat meer rust.

@Blaze – Ik herken dat wel. Hier stond gisteren de sproeien bij de bak aan, welke hij vanuit zijn paddock ook goed kan zien. Toch was het wel even spannend toen we dichterbij kwamen. En alpaca’s zijn ook gewoon een beetje gekke beesten, daar kijken de meeste wel van op denk ik :')

@Kelly – Fijn dat je iets hebt gevonden wat werkt voor je hengst! Lijkt me erg lastig om hengsten te houden. Ken er ook een aantal die inderdaad in de omgang heel braaf kunnen zijn maar in de buurt van merries ook opeens volledig kunnen omslaan.

@Opisop – Waarom doe je niet het zadel op als volgende stap?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:21

Zadel kent hij al hoor.
Ik heb alleen nog geen beugel riemen maar had wel nog beugels liggen, dus ik had ze even met strotouwtje vastgemaakt aan de longeersingel

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:35

Nou ik ben weer bij gelezen (ofja gekeken) want het waren meer dan 20 pagina's :o

Gelukkig zag ik al veen mensen trots op hun jonkie zitten.

Ook zag ik wat probleempjes langs komen. Ik hoop dat die al weer opgelost zijn.

Ik zelf ben nog niet zo ver dat ik er op kan stappen. Maar ze ondergaat wel alle stappen en leerd iedere keer weer bij.
Ik probeer haar 2x in de week te werken, maar ik sta wel buiten dus bij regen staat ze gewoon een dagje stil. De volgende stap is een singeltje omdoen.
Ik zal vanaf nu proberen wel alles weer te lezen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:59

Gisteren avond voor het eerst sinds weken weer eens les gehad met maylinn, simpel de dingen die ze kent afstoffen. Zowel bij haar als bij mij. En dan met het thema regulatie. Dus spanning is oké en mag er zijn, maar kijk het aan ookal is het ongemakkelijk... moeilijk.... ik weet niet wie er achteraf gezien vermoeider is, zij of ik haha.
Het was misschien niet de leukste les, maar wel leerzaam en weer een stapje de goede richting in.
Ons dieptepunt hebben we nu wel gehad hoop ik. En zolang we beide ergens nog voelen voor elkaar te willen gaan dan zullen we het allebei aan moeten kijken.
Misschien is dat ook wel wat we elkaar te leren hebben in het leven. Loslaten en openstellen en dan heel bewust zelfs zonder iets te doen.
Mn lijf deed al zeer voor de les, maar man wat kan spanning met je doen xD.... morgen gelukkig een rustig dagje, en ja dan van de week nog maar eens samen spelen, zodat we de fun weer vinden en weer allebei weer ongedwongen samen kunnen werken. Misschien stom voor sommige, maar dit paard heeft mij iets totaal anders te leren dan paardrijden, en ook dat is oke. Hoe gek het ook mag klinken. Zelfs voor mij.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:13

Even een kort bericht.
Na een second opinion van willem zijn ogen is er net nog een echo gedaan.
Ik denk niet dat we er nog opklimmen.
Hij is zeker 80% blind.

We blijven wel gezellig mee lezen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:31

Oef, wel heftig zeg!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:38

Oh heftig, en nu?

Klinkt inspannend phuddle! Wat heb je gedaan qua oefeningen?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:40

opisop_shop schreef:
Oh heftig, en nu?

Klinkt inspannend phuddle! Wat heb je gedaan qua oefeningen?

Genieten Van grondwerk en knuffels zoals we altijd al doen
Heb eigenlijk gewoon een dure psycholoog in De tuin.. :')

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:58

Balkje over, aanraken van pion en het inparkeren bij het blok plus schommelen. (Op de schoft zorgen voor een wiegende beweging waardoor ze leert haar gewicht te verplaatsen.

Blind? Jeetje en nu? Heftig zeg!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:29

Phuddle schreef:
Misschien stom voor sommige, maar dit paard heeft mij iets totaal anders te leren dan paardrijden, en ook dat is oke. Hoe gek het ook mag klinken. Zelfs voor mij.

Ik vind dit niet gek hoor. Mijn vorige paard heb ik nauwelijks op kunnen rijden door allerhande omstandigheden, maar man, wat heb ik veel van en met dat dier geleerd. En met dit paard loop ik weer tegen andere dingen aan. Je blijft altijd bijleren met paarden, dat vind ik het mooie aan de hobby!

Op bokt zegt men wel eens dat je nooit het paard krijgt wat je wil, maar wat je nodig hebt, en ik geloof daar wel in :j