Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:47

Ik begrijp je helemaal Mist
Hier op een afstand van ongeveer 10 km zijn dit jaar, al 6 schapen en 3 damherten vermoord door een wolf.
Dit jaar, zijn we pas een paar maanden mee bezig.
En de gemeentes en overheid doen niets.
Dan moet je op een gegeven moment niet raar staan kijken dat er eens iemand op niet gepaste wijze wat met die wolf doet.
Kan die wolf daar wat aan doen?
Nee, kunnen de schaapjes er wat aan doen? Kunnen de vermoorde veulens er wat aan doen?
Kunnen de eigenaren er wat aan doen?
Nee een (alweer) achter de feiten aan hobbelend regering ven NL kan dat wel, maar die had er waarschijnlijk geen herinnering aan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:53

Zolang Rutte niet van zijn fiets getrokken wordt door een wolf zul je daar uit die hoek idd niets van hoeven verwachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:54

precies!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:55

Mist schreef:
Nuance ? Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik rond mijn weide van 1.5 hectare al 75% herashekwerk van 2 m hoog heb staan, de overige 150m ga ik binnenkort zetten (ik woon aan de rand van het bos, vlakbij waar wolven dit weekend dat veulen gedood hebben o.a. en verschillende schapen en geitenaanvallen zijn geweest) net opgave van alleen het materiaal gehad (niet de arbeid) 3600euro. Tel daarbij op 250euro aan speciaal wolvendraad, een schrikdraad apparaat die 6joule geeft, en dan moet ik nog zorgen dat hij de omheining niet kan ondergraven. Paar honderd meter schapengaas 90graden gebogen tegen de achterkant van de omheining.

Ik zal wel moeten want over een paar jaar hoef je zelfs niet in het bos te komen als de trend zich in NL net zo doorzet als in DE. Hoef ik mijn 2 jarige ook niet verkeersmak te maken. Daar staan bordjes in de bossen dat je kinderen aan de hand moet houden, honden aan een korte lijn, en zeker niet alleen gaan fietsen of hardlopen alleen.
Is dat waar we naar toe willen ?????

Het zal mij niet gebeuren dat ik mijn paarden zo aantref !

met mijn mini's in het bos wandelen hoef ik dan ook niet meer te proberen.

Ik zal het anders stellen, ik vind het ongelofelijk dat sommige mensen het gevaar niet inzien. Ze zijn niet voor niets uitgeroeid vroeger, lees het historische stuk maar eens goed door dat hier eerder geplaatst is. Hij die geen lessen trekt uit het verleden is gedoemd de geschiedenis te herhalen. Het zijn andere tijden, de wolf hoort hier niet meer thuis.

Chapeau voor je inspanningen en je post. Ik ben het helemaal met je eens.

Zelf na koliek overlijden van ons jonkie mede ook door oprukken van de wolf id haute Vienne (waren ook nog andere redenen zoals leeftijd en trauma van 2 paarden verliezen in 2 jaar tijd) besloten om te stoppen met de sport en de merrie hier vlakbij in een kudde te zetten.
Ze is in die hechte half Wilde groep veiliger. Het is zelfs zo als daar iets dreigt alle paarden rondom het veulen gaan staan (is al bijna een jaar en even groot als mijn merrie := ), dus als kudde hebben ze misschien een kans als wolf ooit zover komt. Er zijn ook heel veel schapen daar dus is ook gemakkelijker prooi voor de wolf.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 12:57

Pien en Mysa, dit komt idd voort uit het oneerlijke verhaal en de haat opmerkingen van de voorstanders, heb mijn gsm vol staan. Als ik alleen maar bij hun opmerking " bescherm je dieren, simpel" normaal uitleg dat het niet simpel is en daar een video bij plaats van een wolf die 1.90 overwint, dan krijg ik van alles op een minder nette manier naar mijn hoofd.
Als de wolf hier in een schuur komt waar geen dieren zijn, mag ik hem niet verjagen en net als een gevangen wesp in glas zal ik me zeker niet wagen om als hapje te dienen.

De druk van het aantal wolven is veel te groot, in Nederland en België gaat het nog net misschien. Maar het fokt zo hard dat er ooit toch gehandhaafd zal moeten worden. Of je de wolf nu mooi/lief vind of niet.

Wat mij bv enorm stoort is de reacties nu ook weer op dat iemand flink aangevallen is door een wildzwijn en verwond.
"Dan moet de mens maar uit zijn leefgebied blijven"
De Moeflons zijn hier 100 jaar, maar de voorstanders van de wolf vinden het prachtig dat, dat dier hier uitgerot wordt door de wolf.

Mist, klopt klauwen met geld en zekerheid dat het werkt heb je niet. De natuur/buitengebieden zullen als de absurde bescherming zo blijft niet meer aantrekkelijk zijn om er alleen op uit te trekken.

Dubbelfun, nou Rutte (vvd) had wel voor gestemt voor afschot bij probleemwolven. Die de mens naderen en vaak wolfwerende omheiningen overwint. De PVD, Groenlinks, PVV, Forum zien het probleem niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:04

:= Dan ben ik het eens een keer eens met onze Mark en oneens met links.

Heel heel veel documentaire hebben manlief en ik gezien over wolven. Ze zijn echt zo geweldig. Maar dan in Yellowstone, waar ze onbeperkt de ruimte hebben. WANT HET VALT NIET MEE. Een roedel wolven staat boven ad keten en mensen die zich er echt in verdiept hebben weten hoe dit dier is en hebben er respect voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:10

jobamara schreef:
Dubbelfun, nou Rutte (vvd) had wel voor gestemt voor afschot bij probleemwolven. Die de mens naderen en vaak wolfwerende omheiningen overwint. De PVD, Groenlinks, PVV, Forum zien het probleem niet.
Kun je zien hoe ik me verdiep in de politiek :)
Die Rutte +:)+
Maar het gaat me niet zozeer m de persoon, maar om het feit dat Den Haag 'ver weg' is...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:46

De pro wolf beweging is idd ontzettend fanatiek en agressief en verspreidt bovendien valse informatie. Als ik hoor dat mensen geen melding van een aanvaring met een wolf durven doen omdat ze bang zijn voor represailles vanuit het pro wolf front dan vind ik dat echt heel ernstig. Daarmee is het ook heel logisch dat de insteek van die kant ook steeds agressiever wordt. Hoe dring je anders nog door tot de lagen waar het er toe doet? De politiek, de media, noem het maar op. Die staan allemaal op "pro wolf". Sta je dan met je dode schapen/kalveren/veulens ... en de ontkenning gaat door.

Mist, even een vraag uit interesse: wat doe jij om ondergraving van een heras hekwerk te voorkomen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:43

Wat ik nu van plan ben is schapengaas 90graden vouwen en de opstaande rand tegen het bestaande heras te bevestigen met inoxen tywraps. Het stuk wat op de grond ligt wil ik vastzetten met haringen (in een U vorm 30cm lang of langer als ik ze kan vinden- die kosten hier in cultuurland 25ct per stuk; zeker nooit bij een hornbach of zo halen, kosten daar 4x zoveel) en dan nog een stroomdraad (wolvendraad met 10 rvs en 2 koperen draden erdoor) aan de onderkant. Ik wil dat konijnen, katten (voer wilde katten bij hier- allemaal geholpen natuurlijk :D ) er nog wel onderdoor kunnen vluchten.

Vandaag aan de buitenkant op 125 hoogte en 2m hoogte al isolatoren geplaatst, daar bovenop komt nog een overstek met ook minstens 2 wolvendraden, en voor alle zekerheid nog 2 goed geaarde gladde ijzerdraden voor als die krengen willen klimmen _-:(

nog een tip, goed schrikdraad apparaat kost minder dan de helft op Amazon.de die ik besteld heb is 12.000v, geschikt voor 130km, 6joule en brandt gewoon door onkruid heen als het er tegenaan groeit, kostte 109euro +12euro verzendkosten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:00

Is schapengaas niet veel te dun?? Ik ken het alleen als vrij dun/scherp gaas, niet dikker dan kippengaas. En daarvan is bekend dat vossen er zo doorheen bijten als ze écht bij de kippen willen komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:05

Ok, goede tip van dat schrikdraadapparaat. Ik wil idd ook aan de buitenkant een rand draad doen met een apart schrikdraadaparaat (dus niet op hetzelfde circuit als de paardenomheining; eigen wolvendraadcircuit zeg maar).

Iets op de grond tegen het graven had ik ook al aan gedacht, maar wat idd? Van die staaldraadmatten wellicht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:39

Die matten kun je in verschillende maaswijdtes krijgen en het draadmateriaal is ook behoorlijk dik. Maar ook het gewone gaas van normale omheiningen (die vierkantjes op zijn kant) zijn van dik materiaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:51

je kunt schapengaas ook in verschillende diktes krijgen. Dacht eerst betonnetten maar hoe moet je die zelf buigen.....

avantar aangepast :-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:53

Ingraven :D
Wij hebben gaas ingegraven gehad helaas is dat na 15 jaar niet meer overal heel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:56

Als je een stroomdraad op 20cm hebt, hoeft het niet ingegraven toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:56

Het roest wel door natuurlijk, of je moet het dure rvs of verzinkt nemen (als dat al bestaat).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:58

Maar dan kan je vaak met de bosmaaier aan de gang. Ons apparaat geeft ook aan brand onkruid weg... :n

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:58

Wat voor gaas was dat DuoPenotti?
Dat was wat ik dus ook overwoog: staalmatten ingraven ...

Mysa: voor de zekerheid wil ik voor beide gaan. Stel dat de stroom er om wat voor reden dan ook even af is, dan zit je meteen met een probleem. En ben je ook meteen aansprakelijk voor de schade op je eigen terrein omdat je je omheining "niet op orde hebt"

Ingraven zal ook officieel niet overal mogen denk ik?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:00

Te dun gaas. Soort van kippen gaas maar dan wel met zo'n plastic coating. Zou volgens hekwerk man prima zijn. Is op veel plekken nog goed. Maar daar waar hazen er perse door willen helaas niet meer.

Staalmatten zal wel gaan denk ik.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:00

Ingraven aan de bosrand....dat zal niet makkelijk zijn, bomen beginnen een meter van de omheining bij mij

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:01

Nee dat zal niet werken. Had er overheen gelezen dat het bosrand was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:03

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:06

Maar niet grappig bij 3 hectare... Maar idd het dunnere wat wij hadden heeft nu ook geen zin meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:15

Leuk om kippen binnen te houden, maar vossen houdt het niet tegen.