Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:34

Ik denk dat we hier spreken van de amateur ruiter. Dus idd niet de onbeleerde paarden van 10.000 willen kopen.

Ik zelf zou dat er ook niet voor over hebben. Maar ik wil ook geen gp rijden. Voor de rest kunnen de meeste paarden wel naar het Z gereden worden. Dus is het niet nodig om een kwalitatief top paard te kopen, volgens de prijs dan.

Al word de echte top wel verkocht buiten een internet advertentie om. Dus heb je alsnog vaak net niet paarden.

Een braaf gereden paard, geklasseerd en onder de 12 jaar zou ik tussen de 10 en 15 geven. Afhankelijk van leeftijd en welke klassering kan dat er ook nog wel boven of onder komen. Dat heb ik liever dan een onbeleerde voor het zelfde geld.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 13-03-20 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:36

Ik ben ook een amateur en met mij eigenlijk iedereen die ik ken en die hebben ook echt geen paarden voor de gp.
Die zijn ook niet te koop voor 10.000 :D

Onze merrie is als voorbeeld een groter lopend paard welke al het werk ontzettend makkelijk aanpakt, die wil ik niet verkoper maar als als ik d'r nu zou moeten verkopen zou die eerder vanaf 15.000 zijn dan 10. 000 en die is bijna 4 jaar en b dressuur dus je betaald niet voor het wedstrijd niveau maar voor het talent en gemak van bewegen en oefeningen leren . En ik weet zeker als ik die nu te koop zal zetten ik d'r voor dat bedrag zo kwijt ben.
De prijzen van 10.000 - 25.000 zijn allang niet meer voor de echt aparte dieren die vallen ruim buiten die prijs.
Laatst bijgewerkt door Seven op 13-03-20 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:36

Ik kan er gelukkig wel genoeg vinden voor minder dan die 10. Onbeleerd en ook nog kwalitatief goed en zonder gebreken.
Het is ook maar net hoe goed je kan zoeken en of je ergens doorheen kan kijken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:41

Natuurlijk zijn die er ook wel, er is wat meer gefokt weer de laatste jaren.
Ik zeg ook nergens dat die er niet zijn maar die wel 10.000 kosten zijn ook niet altijd gelijk maar belachelijk duur als ze onbeleerd zijn dat ligt gewoon aan de kwaliteit.

Als je nu akkoord gaat met bijv een paard met wellicht een kleine maar zoals nog schraal, slap, wat zoekend in de aanleuning, wat groen etc etc kun je ook echt wel wat in de prijsklasse onder de veel genoemde 10.000 vinden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:44

Ik heb het vooral over de onbeleerde, waaruit nog moet blijken of ze überhaupt braaf genoeg zijn. Dat is wel geld voor kwaliteit en sommige mensen vinden dat belangrijker dan karakter, werkwilligheis etc. Dat is mij prima hoor. Zodra ze ohz zijn en er dan wat over te vertellen is en te zien is, mag wat mij betreft die prijs wel omhoog. Of dus omlaag, bij 'n moeilijker dier. Of 1 die constant kreupel wordt, het werk niet aan kan etc.

Mensen mogen wat mij betreft wel duizenden euro's uitgeven aan onbeleerde dieren hoor. 't is toch niet mijn geld.

En ohz voor minder geld.. Dan is er vaak gewoon iets mee. Daar ben ik het mee eens. Van onschuldig tot serieuze 'problemen'

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 18:09

Ik heb ook een zalig dier gekocht onder de 10k, gezond en goedgekeurd op RX en goede papieren maar wel geheel onbeleerd. Het is dus niet onmogelijk. Maar die had even goed ook voor 10k of hoger te koop kunnen gestaan hebben als ik op de markt kijk. Maar het is en blijft idd ergens wel een gok.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:31

Seven schreef:
Ik blijf het raar vinden dat zoveel mensen hier, paarden dat niet waard vinden.

OK 10.000 is echt veel geld ben ik het helemaal mee eens en bij een onbeleerde lijkt helemaal veel geld maar sommige paarden zijn het gewoon waard. (Je hoeft natuurlijk niet gelijk voor die 10.000 te gaan maar even als voorbeeld)
Als je een veulen opfokt zit je er echter al snel op naar drie jaar, daarna keuren, evt beleren etc. Doe daar wat beweging en bloedlijn bij als belofte en ik snap heel goed dat fokkers, opfokkers dat geld er ook weer uitwillen halen. Als paarden alleaal maar onder de 7000-10 000 moeten gaan kosten zullen heel veel fokkers en zelfs handelaren verdwijnen uit dat midden segment en dan blijft het onderste en hoogste segment paard over.

We gaan gewoon steeds beter fokken en dus gaan de prijzen ook omhoog of juist omlaag bij de fokkers die meer de hobby ruiters willen voorzien. Die gaan daarin andere keuzes maken want als iemand al geen 5000 meer voor een gewoon leuk veulen wil betalen is een hengst van 1300 gebruiken ook niet meer een optie.

Ik snap echt wel dat een paard duur is en niet iedereen dat geld heeft en dat je met een paard van 4500 of minder vroeger ook echt leuk kon rijden. Maar momenteel of beter gezegd de laatste 4 jaar zijn dat voornamelijk paarden met een medische geschiedenis, oudere of paarden met bijv rijtechnische problemen die in die prijsklasse vallen.

Ik kan en wil niet in iemand ander z'n zak kijken maar gewoon zo kort door de bocht als, als niemand dat er voor geeft worden ze vanzelf goedkoper vind ik echt cru, ooit wel eens stilgestaan bij de fokker/opfokker die dat dier met liefde gefokt/opgefokt heeft mag die dan ook niet iets verdienen. Of mag dat enkel onder de noemer "hobby moet maar geld kosten" geschaard worden, nouja voor een ander dan alleen blijkbaar ;)

Maar waarom moet die onbeleerde KWPN-er recht uit de opfok dan wel 10k kosten, maar een Tinker (die in die drie jaar even veel geld kost!) is voor 2k probleemloos te vinden.

Leg eens uit......

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:42

Ik kan wel een gok doen ikke bijv het dekgeld, het onderhoud en de nazorg dat speelt natuurlijk ook mee.
Een kwpner is gewoon met een hele ander doel gefokt en veelal opgefokt. Voor die prijs moet zo'n dier ook gewoon top zijn op de foto's etc.

Ik weet verder weinig van tinkers kwa fok maar in m'n werk ben ik er vrij veel tegen gekomen en dat is echt appels en peren vergelijken

Calipso lover
Was die groene zwarte merrie nou de gene die jij had gekocht?
Kan het niet zo goed bij houden
Zoja had je die bij Piet damen gekocht?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:45

Seven schreef:
Ik blijf het raar vinden dat zoveel mensen hier, paarden dat niet waard vinden.

OK 10.000 is echt veel geld ben ik het helemaal mee eens en bij een onbeleerde lijkt helemaal veel geld maar sommige paarden zijn het gewoon waard. (Je hoeft natuurlijk niet gelijk voor die 10.000 te gaan maar even als voorbeeld)
Als je een veulen opfokt zit je er echter al snel op naar drie jaar, daarna keuren, evt beleren etc. Doe daar wat beweging en bloedlijn bij als belofte en ik snap heel goed dat fokkers, opfokkers dat geld er ook weer uitwillen halen. Als paarden alleaal maar onder de 7000-10 000 moeten gaan kosten zullen heel veel fokkers en zelfs handelaren verdwijnen uit dat midden segment en dan blijft het onderste en hoogste segment paard over.

We gaan gewoon steeds beter fokken en dus gaan de prijzen ook omhoog of juist omlaag bij de fokkers die meer de hobby ruiters willen voorzien. Die gaan daarin andere keuzes maken want als iemand al geen 5000 meer voor een gewoon leuk veulen wil betalen is een hengst van 1300 gebruiken ook niet meer een optie.

Ik snap echt wel dat een paard duur is en niet iedereen dat geld heeft en dat je met een paard van 4500 of minder vroeger ook echt leuk kon rijden. Maar momenteel of beter gezegd de laatste 4 jaar zijn dat voornamelijk paarden met een medische geschiedenis, oudere of paarden met bijv rijtechnische problemen die in die prijsklasse vallen.

Ik kan en wil niet in iemand ander z'n zak kijken maar gewoon zo kort door de bocht als, als niemand dat er voor geeft worden ze vanzelf goedkoper vind ik echt cru, ooit wel eens stilgestaan bij de fokker/opfokker die dat dier met liefde gefokt/opgefokt heeft mag die dan ook niet iets verdienen. Of mag dat enkel onder de noemer "hobby moet maar geld kosten" geschaard worden, nouja voor een ander dan alleen blijkbaar ;)

Ik snap je heel goed, maar laat hoogsegment dan ook hoogsegment blijven. Ik en velen anderen interesseert het niks of een hengst van 1300 de vader is of eentje van 500. Daarbij snap ik dat je voor de kost wel wat moet vragen, maar sommigen vinden ook dat ze het geld wat ze betaalt hebben aan stalling e.d er ook uit moeten halen. Als je dan geen eigen land hebt zoals een fokker en voor 250 pet maand staat dus beredeneer dat het minimaal 3 jaar x 250 per maand moet zijn + dekkosten + winst e.d. dat kan gewoon niet uit.
Het lijkt wel of men denkt dat ze hoogsegment zijn of daaraan zich kunnen optrekken. Begrijp me niet verkeerd. Een veulen van totilas of wie dan ook tuurlijk is duurder, maar ik zie ze ook van random hengsten voor dezelfde bedragen. En dat gaat er bij mij niet in. Ik koop een paard niet van een fokker die helemaal bezig is met dure hengsten en verbetering van het paard. Ik zoek gewoon een leuk random paard dat gezond is en waar ik normaal op kan zitten zonder bijna dood ervaringen een rondje door de bak kan. Geen potentieel z paard van jazz :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:48

Het is en blijft wat de gek er voor wil geven.. Mensen zijn best 'merkeng***', dat woord mag vast niet van bokt. Ze willen zich scheel betalen aan paarden waar warmbloed voor staat. Of waar Totilas in dat papiertje voorkomt, of Zirocco etc.
Terwijl de kans bestaat dat die dieren het niet willen of kunnen. Maar men vind dat de kans kleiner is. En die is ook kleiner. Maar met een onbeleerd paard/veulen zul je het toch nooit weten :D

Maar een paard dat braaf is, papier of geen papier, kost geld. En voor braafheid mag men ook best geld vragen vind ik.
En zolang die gek rond loopt.. Ja. Zal het altijd blijven. En die gek die blijft er. Maar er zijn ook mensen die wat realistischer nadenken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:55

Ik betaal rustig meer voor een paard die fok waardig interessant is ja dus ik snap je elin :D
Het ligt er maar net aan wat je wil inderdaad .
Maar die dekking van 500 is er niet ja iets wat ongekeurds is of enkel bij een stamboek om het Kwpn om wellicht maar dat vind ik zonde om te gebruiken want waarom zal je achteruit fokken.
Zelfs de 3 jarige pas goed gekeurde hengsten van dit jaar kosten al 1350 euro.
Ik wil dit jaar m'n nieuwe merrie dekken en voor dat het veulen er is ben ik dan dus al ruim 2500-3000 kwijt dan nog gezond veulen geboren zien worden en dan zien we wel weer wat we gaan doen. Ik zelf heb dat er voor over omdat ik het veulen het liefste wil houden opfokken en dan met drie jaar weer beslissen wat te doen. Dan word het röntgen, evt keuring etc kost flink wat maar ja hobby he ;)

Onze ruin hebben we nu eerst uit de verkoop gehaald over een tijdje kijken we wel weer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:04

Dekgeld van jonge dieren is 800 ex BTW. Kwpn gekeurd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:19

Zoals welke van de laatste goedgekeurde hengsten cioccolato

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:27

Heel veel.
Om 1 te noemen, Lingo van de watermolen met 84 punten. 2e qua puntenaantal.
Lambada shake ag. 90 punten.

Ex BTW. Dus inclusief BTW nog geen 1000 euro.

In het rijtje van vdl hengsten staan er al 10. Van kwpn, Holsteiner, zangersheide gekeurde hengsten. Daarna nog een stal 900 euro. Dan kom je net over de 1000 euro. De 1000 euro hengsten. Dan zit je aan 1200 met BTW.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:33

Oke ik heb verder gegoogled op dressuur hengsten. Want dat is niet mijn ding. Maar ook daar al 4 ruim onder de 1300. Dus, ze zijn er zeker wel :D
900, 900, 1000 en 1000 ex btw.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:41

Springers dus daar houd ik me niet mee bezig

Er zullen vast wel dieren voor 900 zijn maar de meeste dressuur hengsten zijn vanaf 1000 ex en die de beste van de laatste lichting dus boven de 1200.
Vrijwel elke hengst die ik evt wil gebruiken voor onze merrie zit boven de 1000 Kwpn

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:46

Ja dat is dus eigen keuze. Niks mis mee. Maar er zijn er dus genoeg die wat minder kosten! En dus ook dieren die niet gelijk voor belachelijk veel geld online moeten, om koste eruit te halen. Kosten kiest de fokker immers zelf.

Ik zou persoonlijk oo eigen fok zelf beleren. Dan weet je wat je verkoopt en kun je dus ook meer geld vragen :j
Uit verkopers ogen kijkend.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:49

Dat heb ik zelf ook liefste laat ik ze tot drie jaar staan.

En dat is inderdaad een keuze maar als je een goed emerrie hebt met bepaalde plussen en minnen wil je wel een hengst die daar bij past en dan wil je niet terug fokken. Nu zegt een lager dekgeld natuurlijk niet gelijk dat het een slechter dier is, ik ben er dan ook zelf echt nog niet uit. Lastig volledig vrij bloed :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:54

Vrij bloed vind ik sws lastig.. Zowel in springen als dressuur..
In principe zijn alle dieren goed gekeurd, dus goed. Al blijf ik het liefst wel bij KWPN omdat ik de kwaliteit persoonlijk daar ook goed (genoeg) vind (vaak). Een goede merrie en welke hengst dan ook zal een goed veulen geven. Alleen bijna elke merrie moet ergens op verbeterd worden en dat kan dan net zorgen voor keuzes voor een dure hengst. Die bijvoorbeeld bijna zeker weten een mooi front door fokt oid.

En ik kijk ook wel naar 'mooi'. Een hengst die goed is met een ramsneus ofzo, zal ik laten staan zolang er een andere hengst is die past met een mooi hoofd. En daar betaal ik ook wel wat meer voor _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:19

En dan valt het met de KWPN nog relatief mee qua prijzen. Wij fokken arabieren en dan begin je gewoon vanaf €1500. Maar het gaat ook door tot €20.000 dekgeld. Gemiddelde prijs voor een dekking ligt rond de €5000. Reken daar nog BTW, afname- en dierenartskosten bovenop en dan heb je hopelijk alleen nog maar je merrie drachtig. Dan kan je eigenlijk gewoon qua kosten niet uit als je dan je 3-jarige paard voor €1500 zou moeten verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:24

goldenarrow schreef:
En dan valt het met de KWPN nog relatief mee qua prijzen. Wij fokken arabieren en dan begin je gewoon vanaf €1500. Maar het gaat ook door tot €20.000 dekgeld. Gemiddelde prijs voor een dekking ligt rond de €5000. Reken daar nog BTW, afname- en dierenartskosten bovenop en dan heb je hopelijk alleen nog maar je merrie drachtig. Dan kan je eigenlijk gewoon qua kosten niet uit als je dan je 3-jarige paard voor €1500 zou moeten verkopen.

In bepaalde kringen dan toch want anders klopt er iets niet dat je niet de halve wereld op z'n kop hoeft te zetten voor een Arabier voor minder dan 5k.

Ja, die hebben niet de opgeblazen papieren, net als de KWPN-ers maar evenmin als die KWPN-ers zijn dat ook niet de arabieren waar de gemiddelde hobby-ist wat mee wil.

Of zoals de osteopaat zei: jammer dat je er niet mee fokt; zo'n mooi gebouwde merrie met helemaal vrij bloed.....

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:26

Wij fokken showarabieren, daar zijn dit normale prijzen. Misschien dat het in de endurance en rensport anders is, dat zou ik niet weten.

Maar de arabierenmarkt is kapot. De gevestigde orde doet paarden die niet goed genoeg zijn van de hand voor €1000, maar die fokken met 100 paarden en als er dan 1 tussenzit die ze voor een paar ton kunnen verkopen dan komt dat wel uit. Als kleine fokker is dat echter een stuk lastiger :) En je kan prima een leuke rijpony kopen die uit showlijnen komt hoor, maar dat verbaast veel mensen blijkbaar (ja, zelfs in de arabierenwereld _O- )

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:30

Maar dan zou ik ook die ene van dei grote fokker kopen ipv een dure van jullie als kleine fokker.. :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:34

Tuurlijk, dat zou ik ook doen. Maar eigenlijk is het maar heel raar dat je je paard zo goed als gratis weg moet geven, terwijl je wel flinke kosten maakt.

Overigens vind ik niet dat wij hele gekke prijzen vragen hoor voor onze paarden. We maken er wel wat verlies op, maar het blijft ook hobby. We hebben gewoon pech dat we alleen maar hengsten fokken waar we dus 'niks' mee kunnen :') Ik heb niet de illusie dat we gelijk de nieuwe wereldkampioen fokken, maar het zou leuk zijn als we onze lijnen door kunnen zetten. Als er ooit eens een merrie geboren wordt _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:37

Ik merk nog niet dat ze hier voor niks weg moeten. Weet niet hoe dat in de arabieren wereld is natuurlijk.
Maar je ziet toch ook wel veel mensen die ze dan weg doen wegens zwangerschap, ziekte, kosten. Die komen dan niet van fokkers, maar van mensen die het denk ik net verkeerd hebben ingeschat.
Dat zijn ook leuke 'koopjes'