Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:11

Leuke naam ook trouwens, Joep :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:15

Haha thanks. Ik heb het niet bedacht. En ik moest er enorm aan wennen. _O-

Toen hij bij mij kwam was hij nog niet van mij en noemde zijn vorige eigenaresse hem alijd Joep. Ik dacht: "Mijn god, heb ik eindelijk een arabier op stal, heet hij JOEP" :') Ik bleef hem keurig "Joep" noemen, maar al mijn stalgenootjes noemde hem vanaf het eerste moment Joepie, wat ik nog erger vond. :+

Inmiddels past het bij hem en kan ik met niet meer voorstellen dat hij eigenlijk Rubano heet. Ik noem hem nu zelf ook "Joepie" of mijn moeder "Joepje" :')

Of: Terror, Mormel, Dikbil (allebei mijn paarden :D ), vriendje. Mijn merrie heet Rimska en die noemen we altijd Rim(s). Haar bijnamen zijn dikbil, vrouwtje, kreng en Rimpel(s)

Sowieso hebben al mijn beesten rare bijnamen. De cavia noemen we bijvoorbeeld Bliep :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:22

Mijn hond heet toetie of noenoe.... (haar naam is Kayla, maar die gebruiken we eigenlijk alleen als ze stout is :+ )

Joy heet: vrouwtje, meissie, lief paard, froetie.... :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:29

Haha mijn hamster heette Scharminkel dusja :')
En verder heten al mijn dieren dikke of lekker Limburgs 'penske', ook mijn oude opa hond die eigenlijk super slank is haha.
Voor de paarden is het dan weer wel toepasselijk :+
Maar als ik ze roep in de wei is het altijd Dexy en Dukie, en dan met zo'n irritant hoog stemmetje waar ik me stiekem schuldig aan maak :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:01

Wat betreft conditie, met inrijden zijn de meeste paarden toch heel braaf, je gaat er meestal ook pas op nadat hij is uitgeraast, niet als hij drie dagen op stal heeft gestaan. :=
Het evt. bokken en 'uitproberen' komt meestal als ze meer gewend zijn en durven.
Mijne ga ik eerst nog longeren en aan de hand en fiets van alles mee doen, bovendien als ze altijd loslopen hebben ze al conditie genoeg, een paard is van nature al geen slappe dweil en het is vooral mentaal een inspanning.

En het bluffen, tuurlijk moet je sterk in je schoenen staan, een onzekere uitstraling doet niet veel goeds.
Maar bij mijn vorige paard heb ik wel geleerd heel voorzichtig te zijn met nieuwe dingen, ik kon wel zeggen stel je niet aan en doe het gewoon, maar dat werkte dus niet.
Daar moest je hele kleine stapjes mee nemen en zorgen dat hij niet over de zeik ging want hij vergat een slechte ervaring niet meer.
Als ik één keer te snel was gegaan was ik heel lang bezig voor hij weer verder kon.
Hoe vaak ik niet tot 100 heb geteld.. :+
Daarom heb ik daar zoveel van geleerd, de methode die ik normaal gebruikte werkte totaal niet. :D
Maar ieder paard heeft zo zijn eigen aanpak nodig.
Malik is veel makkelijker en geen binnenvetter, die vindt alles al snel best.
Maar hij kan zich wel sterk maken en zonder mij weg gaan als hij schrikt, dan is hij vrouwtje ff vergeten. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:33

MirandaFuego schreef:
Het evt. bokken en 'uitproberen' komt meestal als ze meer gewend zijn en durven

Klopt hoor, en als je de tijd neemt om gewoon rustig dingen te doen (en doet alsof het heel normaal is) valt dat in mijn ervaring vreselijk mee. Het zijn vaak de paarden die overbluft worden in het begin die raar gaan doen.
Het is imo altijd lastig om een balans te vinden tussen bluffen (want soms doe ik ook dingen gewoon) en rustig opbouwen.

Ik moet er wel bij zeggen, ik word meestal niet goed van mensen die weet ik hoe lang gaan longeren voordat er een keer een zadel op komt. Sowieso vind ik longeren echt geestdodend en niet alleen voor het paard :')

Met mijn vorige heb ik onwijs veel maffe dingen gedaan voor het inrijden aan de orde kwam (die was wel uiteindelijk 8 voor ik erop zat) en toen we daar eenmaal aan begonnen was ze echt van: is dit alles? :') haha die was totaal niet onder de indruk. Ik vond het met haar ook heel prettig om langer te wachten, en ik post vrolijk mee in dit topic, maar ik weet echt nog niet wat ik met Vivi doe, ik vind haar op het moment nog best heel bleu in veel dingen, dus het kan maar zo zijn dat ik ook nog een paar jaartjes wacht.

Ik vond dat toen echt heel fijn, ze was gewoon echt niet onder de indruk, en sommige mensen zijn bang dat ze dan te sterk worden, maar ze was ook sterk genoeg om me makkelijk te dragen, en omdat we al best van alles gedaan hadden (met de trailer naar het bos, zeilen over je heen, eroverheen hangen, slingers, toeters (letterlijk haha)) vond ze het gewoon niet indrukwekkend.

Ik weet dus gewoon nog niet wat ik doe. Vivi is al wel echt verkeersmak, nergens van onder de indruk (auto's, vrachtwagens, fietsen, brommers, shovels, alles kent ze, kranen ook al gezien, waren ook helemaal niet eng) dus dat is al leuk. We zien het wel, ik heb totaal geen haast.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:43

Ja longeren kan saai zijn. :j
Maar ik doe altijd heel veel met longeren, tempowisselingen, balkjes, tussendoor ook aan de hand werken, bij mij is het eigenlijk meer aan de hand werken en wat longeren tussendoor.
Het fijne van longeren is dat je ze meer op afstand kan besturen, zodat ze lopen zonder dat je te dichtbij bent om ze te ondersteunen.
En de stemhulpen leren zodat je als je erop zit die kan combineren met zit/beenhulp.
Ben ook helemaal voorstander van al veel doen op de grond! :))
Maar moet wel zeggen dat bij mijn vorige paard er toch een probleem bleef van onzekerheid als ik erop zat, want dan voelde hij zich niet zo veilig/gesteund als dat ik ernaast liep/fietste.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:47

Zelfde hier hoor :j ze loopt graag achter me aan ook :j en dat kan niet als je erop zit.

Verder snap ik het nut van longeren wel, ik vind het alleen saai :) zonder touw is het alleszins al een stuk leuker, maar ik blijf het saai vinden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:52

Ik ben op longeren! Ik gebruik het echt om de achterhand te trainen door veel overgangen te 'rijden' en tussendoor nog even kijken of ik aan de hand wat dressuurmatig werk kan doen. Ik probeer hem zo min mogelijk uit zijn stekker te laten gaan op de volte.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:55

Ik heb het nooit geleerd en ben van mening dat het geen zin heeft om een paard aan een touw te gooien en rondjes te laten rennen :+ Dus omdat ik het niet kan, heb ik het ook nooit gedaan.
Ik was begonnen met lessen maar toen ging het sneeuwen en gleed ik met de auto tegen een paal en werden ook nog eens hond en paard ziek 8)7 Dus ik heb even pauze moeten zetten op de lessen.

Als het correct gedaan wordt denk ik wel dat het heel nuttig kan zijn, ik wil het dus wel heel graag leren en toepassen!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:57

Vroeger liep mijn fjord veel voor de wagen, dus toen longeerde ik ook best vaak. Ik heb ook les gehad van oa Lammert Haanstra, dus inmiddels ben ik echt wel fan. Maar dat echte rondslingeren vind ik ook niks.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:21

Als je je paard gewoon niet een half uur rondjes laat rennen voor je erop gaat, maakt het niet uit of die conditie heeft of niet. Dan is het het eerlijkst naar je dier. Kan hij reageren zoals hij wil.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:53

GJ wel heel apart dat mijn vorige hond Kayla heten en mijn nu 10 jaar oude hond Joy <3

Ik lees stilletjes verder mee Syd is nog steeds ziek dus die zit in de ziektewet ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:46

SBravour schreef:
Als je je paard gewoon niet een half uur rondjes laat rennen voor je erop gaat, maakt het niet uit of die conditie heeft of niet. Dan is het het eerlijkst naar je dier. Kan hij reageren zoals hij wil.

Je moet je paard wel heel erg moe maken als je het zo wil, dat lukt niet zo snel. :')
Mijne worden juist wakker als ze wat moeten doen, we beginnen half slapend en eindigen vrolijk en energiek.
Ik wil trouwens het liefst dat hij reageert zoals ik wil. :D
Maar gewoon op vertrouwensbasis en niet op de 'breek' manier, heb ook echt geen zin in gebok, ben ik veel te oud voor. :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 17:00

Ik ga ervan uit dat het bij Joy ook allemaal wel vanzelf zal gaan. Zoals we dat nu al een tijdje doen. Zij blij, ik blij, dat is toch het beste resultaat.

Rondjes laten rennen aan een longe ben ik ook helemaal niet van. Maar wel gewoon alles al bevestigd hebben voordat ik erop ga, zodat er vertrouwen is. Dát vind ik eerlijk.

Ow dat is inderdaad wel grappig Candalisa! Moet er wel bij zeggen dat ik allebei de namen niet zelf bedacht heb O:)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:31

Echt trainen aan de longe kan heel nuttig zijn, maar alleen maar rondjes laten lopen is inderdaad niet echt een toevoeging :+ Ik longeer Lady Brown wel even voor ik erop ga trouwens, dan is ze de meeste energie vast kwijt. Ze staat wel de hele dag buiten met haar vriendjes, dus dan zou ze de energie kwijt zijn zou je zeggen, maar dat is dus niet het geval. En die gaat dan bokkend van joligheid aan de longe, dat heb ik liever dan dat ik erop zit :+ Hoeft ook maar heel even, maar dan kan ik erna wel in alle rust opstappen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:05

Leuk om weer te lezen allemaal!

Kamea gaat super goed, nu ongeveer 3 week onder het zadel en mag binnenkort mee naar huis. Dan kunnen we heerlijk aan de slag.
Het lijkt net een ponytje zo onder het zadel, moest er wel om lachen :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:57

Kamea ziet er braaf uit zo. Wel fijn te rijden of niet?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:59

nicky_rilana schreef:
Kamea ziet er braaf uit zo. Wel fijn te rijden of niet?

Klopt, tot nu toe nog suuuper braaf. Heb haar zelf nog niet uitgeprobeerd, denk dat dat deze week gebeurd en als dat goed gaat ze mee naar huis kan. Hoop ook dat ze zo braaf blijft :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:15

Ik ben vandaag wat anders gaan doen met Duke, want hij houdt een half uur les nog niet vol. Het eerste kwartier is het één en al tempo en reactie, dan 10 minuten “normaal” en dan opeens is de batterij totaal leeg. -O-

Eerder gooide ik hem 10 minuten los voordat ik opstapte, maar dan hield hij het rijden amper 20 minuten vol (terwijl we 50% in stap werken), ik ben onlangs begonnen met gelijk opstappen om energie te sparen, maar dan is hij wel heel fris en schrikkerig aan het begin. Alles is dan spannend en dat kost ook weer mega energie, dus we kwamen niet voorbij de 25 minuten.

Dus vandaag...

Opgezadeld, op stal opgestapt (12x10m ruimte tussen de rijen met stallen), naar buiten... rondje buiten, weer naar binnen, afgestapt, even geknuffeld weer opgestapt... Rondje in de schuur, rondje buiten, weer naar binnen, weer naar buiten, weer naar binnen en er weer af en op... en dat net zo vaak tot hij gewoon stil bleef staan bij het opstappen en relaxed uit de schuur naar buiten stapte.

Veel belonen en uiteindelijk nog een rondje om de dierenweide gedraafd, zo klaar voor vandaag! Hopelijk helpt het om wat energie te besparen bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:18

Stil hier :)). Ik ben van mening dat er wel een groot verschil zit tussen doelloos rondjes laten rennen of bewust trainen aan de longeerlijn. Maar het is redelijk saai en ik longeer ook nooit langer dan 20 minuten en ook niet alle dagen. Door het slechte weer van afgelopen tijd is het me niet meer gelukt om op Joy te stappen, was al blij als ik even kon longeren zonder weg te waaien. Ik merk wel dat de paddock nu wat slechter is. Als hij nu in de bak komt en redelijk droge grond onder zijn voeten voelt, gaat hij de eerste 5 minuten even uit zijn plaat, iets wat hij anders nooit doet. Een groot deel van de paddock is verhard en de andere helft behoorlijk modderig dus een sprintje trekken zit er even niet in voor hem. Die energie komt er nu uit aan de longelijn. Normaal longeer ik een paar rondjes voor ik er op stap. Ik kijk dan hoe zijn bui is en afhankelijk daarvan longeer ik kort of iets langer. Gelukkig komt het mooie weer er weer aan dus kunnen we de draad weer oppakken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 13:29

Even los in de paddock. Ze bleef ontzettend braaf om me heen draven en galopperen. En ze liet weer even zien dat ze echt wel wat talent heeft (al zeg ik het zelf) <3 *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de basis van lange lijnen verder uitgebreid met hoe wandel je nou met je paard? Onwijs interessant en voor mij even een knop om. Maar ik merk dat Joy het heel fijn vindt. We doen nu meer samen dan dat ik haar vertel wat ze moet doen. We gaan hier verder mee oefenen en de volgende keer pakken we er daadwerkelijk lijnen bij :P

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:29

Ik heb de afgelopen dagen ook een beetje stil gestaan. Ik ben jarig geweest en het was k.u.t-weer :j

Joep heeft nu ook zijn eerste eigen hoofdstel gekregen (of eigenlijk: ik heb dat gekregen) én ik heb mijn aller eerste glitter frontriem gekregen (PENNY MODE) _O-

Gister hoorde ik ook dat ik via Equiday een zadelpassessie (wat een woord) heb gekregen. Heel tof *\%/*
Wat zo mogelijk nog toffer was: ik heb op Joep gezeten met een barebackpad. Dat ging van mijn kant niet bijster soepel (ik ben te klein en niet lenig genoeg om mijn been over een barebackpad heen te slaan _O- ). Terwijl mijn zusje me net op tijd opving bleef Joep keurig staan. Ergens is het goed gegaan _O-

Wat kan Joy lopen trouwens. *\%/* Is het discriminerend dat ik dacht dat westernpaarden dat niet konden? O:)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:28

Ohh fotoo! Van je hoofdstel!

Wat loopt Joy leuk, lekker lang <3

Vanmorgen meteen uit mijn nest gekropen om Fflur aan de longe te slingeren. Heel fijn als je pas later op school hoeft te zijn.
Afbeelding

Helaas is onze wei een giga molshoop geworden (ondergrondse beregening komt er in) dus staan ze (Fflur en Poppy) nu tijdelijk in de (oude) rijbak. In mijn longeercirkel staan 3 ponies dus daar kan ik even geen gebruik van maken overdag. Moeten maar even doen met af-en-toe longeren. Stond al 2 weken stil dus moest toch echt.

Met uitstappen <3
Afbeelding

Hopelijk na volgende week iedere maandag ochtend tijd (normaal dan autorijlessen), want de 19e heb ik mijn autorijexamen *\o/* Poging 2 :+

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:05

Succes de 19e! :)