[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retjethorse

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 21:29

Ik denk dat het bij ons meer zal meevallen dan in Nederland, maar ik weet het eigenlijk niet. :') Heb weinig tijd om tv te kijken. _O-

Oh en morgen komt de tandarts voor de 3 monsters. Ben eens benieuwd of de kleinsten braaf zullen zijn. :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:33

Zo de tandarts is geweest deze voormiddag en ik heb van 9u tot 14u30 op stal gezeten. :') En dan 's avonds terug. Ik ben echt kapot nu. _O-
De paarden zijn echt alle 3 super braaf en voorbeeldig geweest!

Aliaa was als eerste aan de beurt. De vriendin van de stalhouder organiseert het hele gebeuren en de tanden van bijna alle paarden op stal worden op deze dag gedaan. Zij is ook dierenarts van opleiding, maar oefent het beroep niet uit. Tijdens deze dag (de tandarts is een vriendin van haar) maakt de vriendin van de stalhouder gebruik om nog wat bij te leren. Ze vroeg of zij Aliaa mocht verdoven, want die is heel voorbeeldig met prikjes en volk rondom haar. Het lukte niet meteen, maar Aliaa bleef echt kei braaf. <3
En ook de tandjes zelf waren geen probleem. Aliaa had 2 haakjes, dus het was nodig, maar verder was alles in orde.

Naranja was als tweede aan de beurt, want als zij alleen moest achterblijven, dan was het sowieso al drama nog voor we aan de tanden konden beginnen. :') Aliaa was haar roes aan het uitslapen in een lege stal, Yerba stond nog in de bak en Naranja moest alleen met mij mee. Ze was wat onrustiger om te verdoven, maar volgens mij kwam dit eerder omdat ze alleen stond. Ondanks dit, was ze nog steeds erg flink. Enkele maanden geleden had ik haar echt niet alleen kunnen meenemen zonder het nodige drama. := Eenmaal in slaap, was ze ook echt super braaf.
Naranja had meer scherpe tanden en haakjes, maar de tanden van de kleintjes zijn volgens mij nog nooit gedaan, dus dat is niet meer dan normaal.
Ook had ze een verdikking op haar wang, de tandarts vermoedde dat het een restant was van een oud abces. Mocht het later problemen geven (met bit) dan kan dit nog verwijderd worden.
Naranja had ook al een tandje gewisseld die normaal rond 4.5 jaar gewisseld wordt. De tandarts denkt daardoor dat ze eerder rond 4.5 jaar zit, dan rond de 4 jaar. Ik weet het niet zo goed, op zich is het nog maar 1 van die 4 tanden die gewisseld zijn, misschien was deze gewoon wat vroeger. :')

Als laatste was Yerba aan de beurt. Ook zij was heel erg braaf met de verdoving. Zij heeft wat minder gekregen (is ook de kleinste van de 3) en dat was toch te merken. Zij was ook super braaf om de tandjes te doen, maar er zat net iets meer leven in Yerba dan in de andere 2. :') Yerba had wel 2 joekels van wolfstanden (zoals de tandarts zelf zei). Op zich heeft ze er nu geen last van en omdat de tanden echt nog vast zaten, liet ze deze liever nog zitten. Mocht Yerba er last van hebben met het bit, dan kunnen ze alsnog verwijderd worden.
Bij Yerba zijn er ook 4 doppen uit gehaald.

De slaapkopjes... <3
Afbeelding

Afbeelding

Yerba staat vanaf deze voormiddag ook op vlas en aangezien ze nog geen hooi mocht, had ze de neiging om vlas beginnen te eten. Dus ik heb haar dan maar in de lege box gezet waar Aliaa in stond en Aliaa, die al wakkerder was, vastgebonden voor de stallen.

De tandarts zei ook dat Aliaa al een heel paard geworden was tegenover vorig jaar. :D Het baby is er echt aan het afgaan. *\o/* Soms verbaas ik me er ook over hoe groot ze al geworden is als ik naast haar sta. :')

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:08

De mijne had haar tanden die met 4,5 wisselen zelfs met 3,5 al klaar. Dus het kan hoor. ;)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 08:36

En je bent 100% zeker dat haar leeftijd klopt?
Ik vermoed ook dat de leeftijd van Naranja gewoon correct is en ze dat ene tandje wat vroeger gewisseld heeft. :j

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:35

Ja 100% zeker van haar leeftijd.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:24

Naranja is van een fokker, toch? Dan zou je denken dat wat in haar paspoort staat precies zou kloppen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:25

Ja, maar er zijn nogal wat 'problemen' geweest in verband met die paspoorten enzo...
Als je weet dat ik ze maar eind januari gekregen heb. := Vandaar dat ik er echt aan zou durven twijfelen of die datums wel kloppen. :o

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 22:33

Vandaag was er sneeuw! *\o/*
Gelukkig hier in België niet zoveel als in Nederland... :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:50

Die boze lama blik van Aliaa steeds :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:55

Die derde foto vooral, wat een woeste draak }:)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 09:46

Lynnepinny schreef:
Die boze lama blik van Aliaa steeds :')
Niet normaal toch, ze is de laatste tijd echt heel expressief haha! :D
Ze voelt zich duidelijk goed in haar vel. _O-

Sintara schreef:
Die derde foto vooral, wat een woeste draak }:)
Op de helft van de foto's zijn haar tanden zichtbaar. }> Maar ik denk niet dat het gemeend is, want de andere 2 hebben nooit wondjes.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 22:53

Mijn paarden zijn echt zo maf gewoon... Echt waar, Yerba lijkt soms de enige normale van onze mini kudde te zijn. :')

Het begon met Naranja. Als ze in de bak lopen, krijgen ze meestal een wilgentak van ons, zodat ze van de afsluiting blijven. Deze ochtend hadden ze een nieuwe tak gekregen en deze avond wou ik die tak er opnieuw inleggen. Naranja zag dat ik de tak nam en kwam meteen kijken. Ik wou hem langs de bakrand in de bak gooien, maar Naranja stond in de weg en bleef ook staan. Ik had geen zin om rond te lopen, dus begon ik de tak over haar rug de bak in de duwen. Ik had verwacht dat ze ging lopen, maar mevrouw bleef gewoon staan. :') Stond ze ook doodleuk te knagen op die manier. _O-
Afbeelding

En vlak voordat ze terug op stal moesten voor de nacht, heb ik het inparkeren bij alle drie nog eens geoefend. Eerst Naranja, die het inparkeren overigens echt goed begint te doen!
Ik mag alleen niet tikken op haar bil, want dan wordt ze gespannen. De zweep gewoon op haar billen leggen is dan weer wel oke.

Ondertussen kwam Aliaa al kijken wat ik aan het doen was, dus zij was als tweede de pineut. Aliaa parkeert gewoon netjes in (maar zij kent het ook al veel langer, dus dat is wat valsspelen).

En dan als laatste Yerba. Hoewel Yerba het inparkeren in het begin heel vlot opnam, gaat het nu wat moeilijker. Langs de rechterkant heeft Yerba het moeilijker dan op links. Ik vroeg eerst links en dan rechts. Het duurde blijkbaar wat lang, aldus Aliaa, want die was zich ondertussen achter mij aan het inparkeren, in de hoop zo meer aandacht te krijgen. Ze staat vervolgens ook lekker random te flemen. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:47

Ik wil alleen even kwijt dat ik wel af en toe wat meelees, maar reageren wil ff wat minder.

Dus zeg ik alleen dit: <3
En tijd om te apporteren met al die takjes!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 21:16

JoSav schreef:
Ik wil alleen even kwijt dat ik wel af en toe wat meelees, maar reageren wil ff wat minder.

Dus zeg ik alleen dit: <3
En tijd om te apporteren met al die takjes!
Dit maakt toch helemaal niet uit joh, je gezondheid en je gezin gaan voor! :(:)

En ik betwijfel of het apporteren met takjes zal lukken. Volgens mij gaan ze die nooit afgeven, want ze knabbelen er te graag op. _O-
Vandaag stonden ze me al gretig op te wachten, want ze weten verdomd goed wanneer ik een nieuwe tak ga halen. :')
Afbeelding

En Naranja is vandaag 4 jaar geworden! *\o/* We hebben het niet uitgebreid kunnen vieren, want ik heb nachtshifts op dit moment en weinig tijd, maar we hebben toch even met ballonnnen gespeeld. Alle 3 waren ze niet onder de indruk, zelfs niet toen een ballon ontplofte. Ik was de enige die schrok en de 3 paarden rond mij niet. :P

Misschien is het ook leuk om te vertellen dat ik inmiddels al 2 keer mijn been over Naranja gelegd heb, als uitbreiding van het inparkeren en dit gewoon goed gaat! *\o/* Vandaag stond ze helemaal los en ze bleef netjes staan en leek redelijk ontspannen. Ik zit er net niet op eigenlijk. :P
Bij Yerba heb ik vandaag hetzelfde gedaan en ook dat ging prima. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:13

Oh dat vind ik echt knap. Bij mijn gewoon beleerde paard is dat een dikke no no. Opstappen is prima, blijven we netjes voor stilstaan en alles, maar dat moet wel gewoon op een zadel :P.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 01:40

Bij Aliaa ben ik eigenlijk ook gewoon zonder zadel/barebackpad gestart omdat ik die niet had. :') En ja, probeer maar eens een zadel te testen als je niet op je paard kan zitten. _O-

Voor die kleintjes heb ik ook geen passend zadel (tenzij mijn Kieffer past, maar dat moet eerst gecontroleerd worden voor de zekerheid, al vermoed ik dat die ook te lang gaat zijn) en op de barebackpad kan ik gewoon niet handig opstappen. :') Het helpt dat de Criollo's kleiner zijn dan Aliaa, maar dan nog. Vandaar dat ik bij voorkeur zonder zadel start.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:38

Ik was de laatste tijd meer aan het oefenen op inparkeren en been over de rug. Gisteren had ik zo'n fijn gevoel bij Naranja dat ik vandaag gewoon besloten heb om erop te gaan! En mijn gevoel bleek te kloppen! *\o/* Ik ben zo trots op dit lieve kleine vosje. <3
Mijn oom is nadien ook even opgestapt en ook bij hem was ze super flink. :D
Afbeelding

Afbeelding

Yerba vind ik mentaal en fysiek hier nog niet klaar voor, dus met haar oefenen we gewoon rustig verder. :D

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:13

Goed bezig, wat fijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:44

Zo'n knap paard *\o/*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 21:57

Nu ga ik me echt moeten inhouden om niet te vaak te willen opstappen. :+
Vandaag was Naranja in elk geval een stuk minder flink. Iemand kwam het zadel van Aliaa controleren en Naranja was niet blij dat Aliaa niet te zien was. Die heeft zich helemaal in het zweet gelopen. :=
Aliaa daarentegen stond lekker chill binnen, die maakt daar dus echt geen probleem van dat ze alleen is. :')

Mijn Freemax zadel is dus gecontroleerd vandaag, jammer genoeg niet door Kitty (die de vorige keer langs geweest is). Zij heeft het te druk en ivm corona is het voor haar ook niet evident om de grens over te komen. Zij werkt nu samen met iemand in België en deze man is langs geweest.

Kitty heeft Aliaa bij de aankoop opgemeten en aangezien zij nog aan het groeien was, heeft ze ons aangeraden een grotere fork in het zadel te zetten dan Aliaa op dat moment had. Het verschil werd opgevangen door edges (die je fork een halve maat verkleinen) en nog extra inlages in de pad. Vandaag is Aliaa opnieuw opgemeten en kwamen we uit op forkmaat 4. :D De edges zijn eruit en ons zadel past weer, dus we kunnen terug met een gerust hart aan de slag. *\o/*
Helaas werd het tijdens mijn korte testritje al erg snel duidelijk dat ik dringend nood heb aan les. :') Die staat gelukkig nu zondag gepland.
We hebben inmiddels al enkele maanden niet meer gereden en Aliaa reageerde niet zo goed meer op mijn been. :o

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:22

Dan zit je ineens op je jonkie! :wow:
Zo’n kleintje misstaat je ook niet hoor.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 21:18

Zo heel veel scheelt Naranja niet meer naast Aliaa hoor! Die kleine is echt niet meer zo klein als ze was. :')

Vandaag heb ik voor de tweede keer op Naranja gezeten, en ze was opnieuw erg braaf. Deze keer waren we alleen in de bak (vorige keer stonden Aliaa en Yerba er los bij), want Aliaa en Yerba stonden enkele meters verder op de weide. Enkele maanden geleden zou dit nog het nodige drama gegeven hebben bij Naranja, maar het gaat steeds beter om van de twee gescheiden te zijn zolang ik bij haar ben.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:22

Leuk, zoveel vooruitgang. Hoe groot schat je haar nu dan?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 19:41

Ik schat dat Aliaa rond 1m60 is (misschien een centimeter of 2 groter) en Naranja rond 1m55. Ik zal eens proberen of ik ze alle 3 naast elkaar kan zetten om een foto te maken. :D
Mijn lesgever vermoedt trouwens dat Yerba groter zal worden dan Naranja, want haar kont zit nu al op gelijke hoogte.

Ja die vooruitgang is echt zo leuk om te zien! Ik had niet verwacht dat Naranja zo rustig zou blijven als je weet hoe ze hier toegekomen is. :')
Ik vind het echt super leuk om jonge paarden op te leren! :))

En nu nog even een update over de afgelopen dagen. Je weet dat je thuis weinig tijd hebt als je op het werk meer tijd hebt om updates te plaatsen. :')

Tijdens mijn zadelpassessie vorige week woensdag heb ik kort gereden om te testen en man, wat was dat zeg. := Ik had echt het gevoel dat ik niet meer kon rijden, mijn balans was weg. Het was alweer maanden geleden dat ik nog gereden had in verband met een zwembad in plaats van een bak. Aliaa zelf was uiteraard braaf, opstappen en wegrijden, maar had het toch ook moeilijk om haar tempo aan te houden.
Zondag had ik les en vreesde echt voor het ergste... :+ Maar de les ging echt goed gelukkig!
Aliaa was zo vriendelijk om zichzelf al in te parkeren toen ik op het krukje stond, dus dat betekende dat ze er zelf ook zin in had. Tijdens het rijden zelf zoekt ze ook regelmatiger ontspanning op. Rechtsom in de bochten heeft ze het enorm moeilijk en valt ze naar binnen, maar we werken eraan en je ziet echt dat Aliaa zo hard haar best doet! Je ziet haar gewoon nadenken, echt zo geweldig om te zien! <3
Mijn lesgever zei ook dat ze ons elke keer ziet vooruit gaan. Zo leuk om te horen. Aliaa is echt zo fijn om mee te werken in het algemeen, een ideaal leerpaard voor mij, ondanks dat we beide nog redelijk groen zijn op sommige vlakken. Zo'n fantastisch karakter! <3

En dan Naranja. Vandaag ben ik voor de derde keer opgestapt en ook dit ging vlotjes. Momenteel probeer ik een tweetal keer in de week aan te houden om kort op te stappen voor gewenning. Het zitten accepteert ze zonder problemen.
Het inbuigen heb ik vandaag ook geoefend, zodat ik mijn 'noodrem' geïnstalleerd heb in geval van nood. Naranja snapte het niet goed en begon haar achterhand te verplaatsen en zo hebben we dus onze eerste stapjes, weliswaar zijwaarts, gezet. :D

Gisteren ben ik alleen met Naranja een stukje gaan stappen over straat (aan de hand uiteraard) en dit ging verrassend goed. Ik had de kaptoom omgedaan om haar makkelijker te kunnen corrigeren, want anders loopt mevrouw overal behalve waar ze hoort te lopen... _O- Het gaat ons nog lukken om met ons tweetjes op stap te gaan, dat had ik nooit van Naranja verwacht. :')

Met Yerba heb ik een been erover ook geoefend, maar zij accepteert het nog niet. Ze is absoluut niet stout en ik denk dat ik zonder problemen kan zitten op haar, maar ze draait zich nog steeds weg. Voor mij is dat een teken dat ze er nog niet klaar voor is. Momenteel is ze ook druk bezig de hoogte in te gaan, dus zij mag het nog wat rustiger aan doen. :D
Die Yerba heeft echt zo'n schattig hoofdje, zo fluffy ook. Ze kijkt altijd wat verbaasd. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:49

Oh ik ben benieuwd hoor. Rond 155 is al een hele mooie maat ook.
Aliaa heeft je duidelijk geleerd te luisteren naar het gevoel dat de paarden je geven. Mooi om te lezen.