[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:54

Lol, het is jouw paard. Als ie in galop gaat als jij aan zijn linkeroor trekt is dat ook goed hoor :) Als je samen maar lol hebt!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:29

Klinkt toch niet slecht hoor! En al hij het zo goed doet, dan is het toch goed :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:36

Huhhh wat zie ik nu? Charlotje te koop?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:22

Eigenlijk stond ze alleen te lease! Maar op 1 vrijblijvend ritje na heb ik niemand langs laten komen. Geen haast en ik moet erg wennen aan het idee. Mijn moeder heeft haar 1x per week gereden tijdens de dracht van Frum, maar verder ben ik niet gewend om haar te delen. Maar ik moet wel. Ze mag voor eeuwig bij ons blijven, ik wil alleen dat ze zich weer lekker gaat voelen. Ze zit op zich prima in haar vel, maar ze is heel dik en ze verveelt zich te pletter. :(:) Mijn moeder heeft geen tijd om een paard te rijden. Het lukt mij nog niet, want Frum gaat voor. Ik zou Sam ook graag weer op willen pakken, maar dat lukt me ook nog niet. Aan de ene kant heel frustrerend en aan de andere kant ben ik dolblij dat ik zo snel weer kan rijden ipv na 9 maanden revalideren pas weer.

Deze is wel leuk!

Afbeelding

Moeder en dochter op moeder en zoon naar de clubles :D Waarbij Frum zo gestoord was dat ik nog geen volte kon rijden voor mezelf. Ik heb de hele les met de neus in de staart van Lotte gereden. Ik was serieus waar even bang dat ik vervelend met hem zou vallen, zulke rare steigersprongen maakte hij, dus ik koos voor de compromis. }:0 }:0 Geen zin om invalide te worden. Alleen in de bak met zijn moeder gaat prima, maar met andere paarden erbij schiet hij mega in de stress. Want WAAAR is mama en welk paard moet er uitgeschakeld worden omdat het te dicht bij Lotte in de buurt komt. Dat waren de belangrijkste vraagstukken van die avond. Dan is het dus niet mogelijk om haar 1 moment uit het oog te verliezen. En dat terwijl ze eigenlijk niet eens zoveel met elkaar hebben. Het zijn geen beste vrienden, zeer zeker niet. Lotte is gek op Sam en Frum is stapeldol op zijn grote vriendin van 1.77 m. Maar toch reageert Lotje het meest als ik weg ben met Frum en staat Frum hysterisch te doen als zijn moeder weg is.

Mijn moeder kwam na 5 jaar weer naar de les (heeft in al die tijd niet gereden) en ze kon zowaar de knoppen voor de oefeningen nog vinden op Hannie Hangbuik.

Afbeelding

Dit is de verdeling. We hebben een moeder & zoon en een broer & zus. En dat mixt naar twee setjes vos + bruin, merrie + ruin en zelfs klein + groot, want de bruine paarden zijn 11 tot 17 cm groter dan de vossen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:54

Ik vind het oprecht jammer als je charlotte echt weg zou doen... Je rug is tijdelijk... en zolang ze lekker buiten kan lopen voor haar beweging zou ik me er niet zo te druk over maken dat ze zich zou vervelen...

Voor je het weet ben je weer de oude en kun je je hangbuikzwijntje weer aan het werk zetten :) denk dat je er spijt van krijgt als je haar zou verkopen...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 21:25

Ook voor mijn val schoot ze er teveel bij in en heb ik al eens aan een leaser gedacht, maar toen vond ik geen geschikte personen. Nu rijd ik nog veel minder. Die zeldzame keer dat ik haar rijd, wil ik meteen dat ze Z-waardig loopt, dus dan vraag ik altijd meer van haar dan redelijk is in deze conditie. Dit mag ik helemaal niet doen na 3 mnd rust. Het is dat ze zo vergevingsgezind is, maar het is gewoon niet netjes. Ik weet van mezelf dat ik het niet los kan laten als ik eenmaal Z heb gereden met een paard. Daarom is het goed als iemand anders haar een beetje in een basisconditie kan houden.

Over dat vervelen... Je bent welkom om het zelf te komen beoordelen. 3-jarige op rust gaat prima, 5-jarige gaat prima, Frum gaat ook prima (mits niet langer dan 2 mnd, maar dan vanwege zijn ataxie). Maar mijn oudste, meest brave paard, is al een poosje niet meer zichzelf. Ze is als enige bij vlagen rusteloos door de wei aan het banjeren. Op stal wat onrustig. In de wei aan het miepen naar de paarden. Zelfs aan het donderjagen/bokken als het jonge spul gaat, terwijl ze daar altijd te serieus voor was. Dat betekent in Lotje-taal dat het echt erg is. :P Het is heus niet mijn opvatting, hoor. Dat gemiep dat een paard gereden moet worden. Meestal maakt het ze geen zak uit. als ze maar buiten komen met eten en gezelschap. Charlotje was ook zo onrustig toen ik mijn arm had gebroken. Vervolgens hebben wij haar laten dekken en drachtig kon ze perfect op rust staan en met Frum aan de voet ook. Ze kan wel een weekje vrij, geen probleem, 3 keer per week rijden zou ook zat zijn. Maar bij structureel minder uitdaging verandert ze. Wij hebben 2 hectare land en een paddock, ze staat voor half 8 buiten en gaat met het donker weer naar binnen, ze heeft een schuilstal en ze staat met 3 vrienden, maar toch mist ze de aandacht/uitdaging. Ze heeft zoveel zin om wat te doen! De rest geniet wel van de grasjes en de zon, die doen nergens moeilijk over. Het ene paard is het andere niet. Ik vind bijvoorbeeld ook dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten, maar ik heb een paard dat heel moe wordt van buiten staan en graag in de stal wil slapen. Hij denkt dat hij smelt als het regent en zou de dierenbescherming zelf bellen als hij het kon. Hoewel ik voor zoveel mogelijk weidegang ben en ik ze ook rustig 's nachts buiten laat, zou dit paard van 24/7 buiten echt ongelukkig worden. Dus die zou ook prima ergens kunnen staan waarbij de weidegang wat beperkter is. Als hij maar buiten komt, dan hoeft dat niet 12 uur per dag te zijn. En dat terwijl het helemaal tegen mijn eigen principes ingaat als een paard niet minimaal 8 uur per dag buiten komt ELKE DAG. Ik stoor me er een beetje aan dat iemand anders voor mij gaat bepalen dat mijn paard zich verveelt. Het is toch geen smoes om mijn paard te verkopen? Ik plaats een advertentie voor een leaser en puur en alleen een optie tot koop als de situatie voor Charlotje in het geval van verkoop nog idealer zou zijn. (Juist omdat ik niet egoistisch wil zijn, want ik denk dat ik aan de anti-depressiva moet. := ) Waarbij ik haar terugneem als ze ooit weg zou moeten. Omdat ik graag verantwoordelijkheid neem voor mijn paarden. Kies ik voor een paard, dan zorg ik voor een paard.

Bij verdere vragen op opmerkingen over Charlotje liefst via pb, omdat dit topic toch voornamelijk over Frum gaat. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:05

Een broertje of zusje voor Frum!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:05

Ik snap je gedachtegang over lotje wel, heb ook zo'n merrie gehad die je echt moest rijden anders werd ze strontvervelend.
_O- ilja000 nog zo'n frummelmonster erbij.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:34

Oh dat is goed om te horen. he en wat werkt werkt alleen maar beter toch. Hoop dat je rug niet een te zware klap heeft gehad van frum z'n kunstjes?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:15

Heerlijk toch? Ik heb zoooo genoten van de Frummelvanger!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 16:21

Dat heeft altijd gekriebeld!! Maar ik weet niet of ik het aankan als er bij dat veulen ook iets mis gaat... Kleine kans, ik weet het, maar toch.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:53

Tsja, dat risico is er natuurlijk altijd... maar misschien kun je maar beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan dingen die je niet hebt gedaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:05

En Charlotje genoot er enorm van en je kunt haar weer langer bij je houden... Nja, het is maar een overweging. Ik herinnerde me de lol die je toen had en gun je dat zo.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:39

Ik zou er wel serieus over nadenken. Er is eigenlijk maar een kleine kans dat het weer mis gaat. We gunnen je allemaal nog een gezonde Frummel geloof ik, waarmee je je oorspronkelijke dromen kunt waarmaken.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:26

Ja zeker weten!!! en het klinkt natuurlijk ook wel heel erg aantrekkelijk omdat Lotje dan ook kan blijven.... maar het is idd wel iets waar je goed over na moet denken(nou doe je dat ook echt wel) en ik snap dat je "bang" bent voor een herhaling, maar zoveel pech kan een mens niet hebben toch? Ik denk dat karma wel weer aan de goede kant staat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:29

Veulens zijn zo leuk <3 Maar aan de andere kant: je hebt nu al te weinig tijd en zou je een veulen dan houden of verkopen? Bij houden komt die er ook weer bij. Moeilijk allemaal :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 10:58

Zelfgefokt moet wel echt heel raar uitpakken wil ik dat ooit kunnen verkopen. (Kan me niet eens een paard voorstellen dat niet bij mij zou blijven, want karakter zal grotendeels Lotte zijn en uiterlijk doe ik niet moeilijk over.) Maar voor verkoop fokken zou ook niet slim zijn, omdat Charlotje nooit naar een keuring is geweest en geen predicaten heeft. Dan zou ik alleen nog wissels erop kunnen knutselen voor sportpredicaat. Een Frum zonder ataxie zou fantastisch zijn. Dan wil ik er wel 100 hebben. Maar kan er ooit een paard net zo leuk zijn als Frum? Er is maar één Frum. Ik wil niet eeuwig vergelijken. Ik wil niet dat een veulen ‘tegenvalt’, omdat ik er meer van had verwacht. En ik wil al helemaal niet dat Frum ‘de mindere’ is, vanwege zijn neurologische problemen. Het is wel zo dat ik eigenlijk maar één puntje op mijn bucketlist had staan en dat is een zelfgefokt paard in mijn eentje naar de Z rijden, dus zonder dat er ooit een ander op heeft gezeten. Dat kan niet met Frum. Maar om nou om alleen daarvoor weer een veulen te gaan fokken… Lotje zou het wel prima vinden, die lijdt niets onder dracht, bevalling of veulen aan de voet. Qua planning in de tijd zou het wel kunnen. Ik zou pas over 5 jaar wat met het veulen kunnen (bij volgend jaar dekken). Dan is Frum 9, als hij dat haalt. Wil ik wel weer iets met een jong paard. Maar 3 eigen paarden is voor mij financieel gezien wel het maximaal haalbare. Dan is het niet handig om er een veulen bij te fokken. Ook blijf ik bang voor teleurstelling. Dat het veulen dood gaat, dat er iets mis gaat bij de bevalling, dat het paard niet gezond 3 jaar wordt, etc. Ik moet er echt niet aan denken. En bij enige twijfel zeg ik al snel: niet doen. Het gaat namelijk om een levend wezen waar ik nooit meer afscheid van wil nemen. Dan moet je het zeker weten.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:09

Ik vind het heel goed dat je er zo nuchter naar kijkt! Een 2e frum zal het nooit worden, maar dat neemt niet weg dat het niet wel een heel leuk veultje zal zijn. als jij frum niet als mindere ziet (wat ik absoluut niet verwacht) zal hij noch een ander dat van hem kunnen maken.
Maar ik ben ook altijd van bij twijfel niet doen, al kan ik me ook vinden in beter "spijt" van dingen die je gedaan hebt, dan "spijt" van dingen die je niet gedaan hebt.

het is gewoon heel lastig....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:11

Frum is in karakter en in kunnen heel erg veranderd. Hij was als veulen kipmak, maar is door zijn tics toch wel heel erg gevoelig, kijkerig en zenuwachtig geworden. Hoefsmid ging als veulen probleemloos, nu is dat voor hem een hele uitdaging (doet wel zijn best). Trailer lukt sinds hij atactisch is niet meer, terwijl hij dat als veulen prima kon, ook alleen. Zo blij als Frum als veulen was met een dekje op zijn rug, zo spastisch is hij nu met opzadelen, omdat stilstaan voor hem vreselijk lastig is, helemaal bij opzadelen (= ‘we gaan iets doen’-spanning). Voordat hij zadelmak was, ging dit beter, omdat het dan bij opzadelen bleef. Ondanks afwisseling en af en toe voor niets opzadelen, krijg ik die spanning niet weg. Aan de ene kant is hij nog het zadelmak geboren paard en aan de andere kant is hij nu niet meer zoals hij ter wereld kwam.

Het zou daarom leuk zijn om voor een ‘herkansing’ te gaan, maar ik heb nooit de garantie dat er een Frum ‘2.0’ uit komt en ergens wil ik dat ook niet. Het is wel iets waar ik goed over nadenk. Stel dat Lotje haar hele leven in goede gezondheid bij mij blijft en stel dat Frum tussen nu en twee jaar te slecht wordt om te kunnen functioneren (lees: wordt ingeslapen), dan ga ik het nog eens serieus overwegen. Anders doe ik het niet en dan kan ik daar ook mee leven. Ik denk dat beide opties niet zaligmakend zijn. In het ene geval misschien lichte spijt, andere geval misschien niet resultaat/uitkomst waarop was gehoopt. In het geval van een extra paard op de wereld zetten denk ik dan wel echt: bij twijfel niet doen.

Morgen doen we mee aan de oefendressuur bij de club. Dat is simpelweg onze clubinstructrice die bij de C op een stoel gaat zitten om een proefje te bekijken, meer niet. Ook gewoon onder lestijd. Het betekent wel dat Frum voor het eerst witte hekjes gaat zien in onze binnenbak. Lesgenoten rijden buiten los, dus hij voelt zich vreselijk ziellig, alleen en velaten. Met Frum van de laatste dagen en de pony’s van gisteravond in mijn achterhoofd, weet ik nog niet of ik echt gelukkig ben met dit plan. Proef maakt me echt niets uit, maar ik wil hem graag tussen mij en de grond houden. Waarbij zijn benen ook bij de grond moeten blijven.

Gisteren werd ik op de valreep gevraagd voor het schrijven bij oefendrs pony’s, dus toen moest ik mijn hele planning omgooien. Heb nog een poging gedaan tot rijden in het weiland binnen 15 minuten incl. opzadelen en afzadelen. Anders zou hij tussen zondag en donderdag helemaal niets doen. Dat was een domme beslissing. Eerst heb ik een tijd over het zadel gehangen, totdat hij stopte met steigeren en ik kon gaan zitten. Dat was wellicht omdat hij bij het opzadelen in een vage, spastische krampactie met een achterbeen in een waterbak was gaan staan en hij daardoor helemaal over de zeik was. En dat kwam weer omdat er iemand bezig was met beton voor de stallen, dan kan hij alleen maar dronken zijn en heen en weer rennen. :+ Na het opstappen begon de echte rodeo en zei mijn gezonde verstand dat ik moest maken dat ik er af kwam, omdat ik de steiger-bok-combinaties niet meer uit kon zitten. Maar spastisch of niet, ik vond dat hij wel IETS normaler kon doen. Dan wil ik er niet af. Schietgebedje dat ik niet ter aarde zou storten en invalide zou worden oid. Ik had geen tijd om er goed doorheen te rijden, maar na het afbreken van de rodeo heb ik het redelijk afgesloten met een rondje halsstrekken.

Als ik al zag hoe kijkerig de brave pony’s waren op de hekjes, ondanks de obstakeltraining van laatst in de binnenbak, dan denk ik dat Frum een hartverzakking krijgt. Hij kent veel aan schriktraining, ook wel in de binnenbak, dus dat is het probleem niet. Ik ben echt afhankelijk van zijn gemoedsrust. We gaan het zien.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:22

Je hebt goede argumenten. Heel veel succes in het nemen van de vele moeilijke beslissingen...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:47

Lorette, vergeet je eigen gemoedsrust niet, dat is volgens mij zeker zo belangrijk en zal invloed hebben op die van Frum... Gisterenavond ware dus heel andere omstandigheden en die hebben toen zijn gedrag bepaald.
Dat er pony's waren die schrokken betekent niet dat Frum het DUS ook zal doen, sommige geven weinig om hekjes maar wel om andere dingen en bij anderen is het andersom.

Verder kan ik me je dilemma ook heel goed voorstellen. Voor alle mogelijkheden zijn voors en tegens te bedenken maar jij zal moeten besluiten wat het beste voor jou is. Overigens geloof ik toch niet echt dat je bij een veulentje alleen maar denkt: "Frum II'. Als het er eenmaal is heeft het toch een eigen persoonlijkheid en misschien ook wel heel ander uiterlijk. Je gaat het dan toch als een eigen wezen zien. Ook wil je helemaal geen Frum II, je wilt nog steeds een zelfgefokt paard uit Lotje om op niveau te kunnen dressuren. Dat paard wat je zoekt is dus achteraf niet Frum, die heeft nu op zijn eigen wijze zijn eigen plekje bij jou gekregen. Ik denk dat er dus wat dat betreft wel plaats is voor het oorspronkelijke 'plan'. Misschien kan het juist waardevol zijn als Frum in welke vorm dan ook een stapje terug moet doen. Of dat inderdaad zo gaat uitpakken kan nou eenmaal niemand garanderen.
Het blijft moeilijk maar neem er rustig de tijd voor.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 00:35

Je denkt in ieder geval heel goed na iver alle opties. Echt top!
Jij kent je paarden het beste en jij bent ook de enige die beslissingen neemt. Wij kunnen je misschien tot op zekere hoogte helpen, door onze kijk op 'alles' te geven, maar de meeste van ons kennen frum alleen via jou. Neem rustig de tijd en denk ook af en toe even aan jezelf, dan komt uiteindelijk alles op zijn pootjes terecht.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:24

Idd wat andere ook al zeggen vergeet je zelf niet in het verhaal. dat is ook erg belangrijk voor frummel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:52

De bak was open en de hekjes stonden er nog in, waren mensen aan het rijden/lessen, dus ik heb er ook nog even gereden met Frum. Hij was ongeveer een meter korter dan de bedoeling was, zo opgekropt. :Y) Ook is hij met een reuzensprong over het hekje gegaan toen ik hem wilde laten kijken. En na 3 rondjes halsstrekken is hij in het 4e rondje zo enorm geschrokken van de letter E dat het een wonder was dat ik nog ben blijven zitten.

Ik ken echt geen kijkeriger/drukker paard dan Frum :7

Ik heb voornamelijk een goede invloed aan de hand, dat red ik nog niet onder het zadel. En mijn eigen gemoedsrust heeft niet heel veel invloed. Hij verrast me nog wel eens in positieve zin als ik twijfel. Maak ik me nergens druk om, dan is hij soms helemaal idioot.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:02

Misschien juist wel daarom....... :D
oh het vrouwtje is onzeker, ik moet stoer en dapper zijn! :j
Oh het vrouwtje is zeker nu kan ik "veilig" in paniek raken 8)7