Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:33

@driebergen... voor dat bedrag moet je wel wat kunnen vinden...

succes!!!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:02

Vandaag om 11.30 de klinische keuring :j !!
gave pony's Melanie!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:05

Ik heb ook een leuke viavia gevonden, om 10 uur wordt hij gekeurd. Dan is de stal precies een week leeg geweest, vorige vrijdag is de jonge afgemaakt. Maar keuren op vrydag de 13e kan eigenlijk niet goedkomen he:p

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:46

@arabiertje,

ik heb de indruk dat ze precies niet loopt...
sukkel drafje, sukkel galopje

Misschien ostheopaat eens laten komen?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:54

Nee, Nathe dat ligt puur aan mezelf. Ik rijd der ook niet vooruit, bij m'n lesgeefster is dat al een heel ander zicht. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:55

nathe schreef:
@arabiertje,

ik heb de indruk dat ze precies niet loopt...
sukkel drafje, sukkel galopje

Misschien ostheopaat eens laten komen?

Het lijkt mij gewoon geen harder werkster :7 tegen het been en wat nukkig...en hoe meer deze aan het werk gezet wordt des te minder medewerking vrees ik.

Kortom een heerlijke verwende merrie die het woordje werken niet uitgevonden heeft :Y)

Maar goed daar zal de prijs ook naar geweest zijn :P bij JvdH heeft alles zo zijn prijs!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:00

Is ook niet meer als normaal als ze bij de vorige eigenaar haar zin heeft mogen doen. Voor mij telt het feit dat ze wel elke keer vooruit gaat, na een les. Vorige keer was ze met geen stokken vooruit te krijgen, deze keer reageerde ze al veel sneller op m'n been. Ik persoonlijk, rijd der nog niet deftig genoeg vooruit. Omdat ik nog niet stabiel op der zit, en moet wennen aan haar gangen. M'n lesgeefster daar in tegen, krijgt er heel veel uit. Dan is [***] misschien eens nukkig, maar echt om te zeggen dat er slecht karakter in zit? Nee... Dan hield ze het niet bij dreigen, of bij een wipje alleen.

Ze heeft nog bespiering te kort ook, alles op z'n tijd.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:04

even een kritische noot:

Let op, mijn mening!
Ik vind haar geen leuk leerpaard en vind dat ze teveel in protest komt.
Ook is ze haar geld niet waard en ze zou eens goed moeten nagekeken worden op rugproblemen.

Uiteraard mijn mening, je doet wat je wilt :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:11

Tsja als arabiertje echt op zoek is naar een leerpaard vind ik dit ook niet helemaal in het plaatje passen..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:13

Het is maar net wat je onder leerpaard verstaat. Als Arabiertje dit paard voor elkaar krijgt heeft ze wel leren rijden!
Dat vind ik een grotere kunst dan een paard dat heel goed bevestigd is, na rijden van een ander.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:14

maar ze zocht een paard met M niveau waar zij van kon leren... heel verschil he :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:16

Het is jammer dat jij uitgerekend met het paard thuiskomt welke ik niet als leerpaard zie en waarvan ik al bij voorbaat m'n twijfels had, zeker voor die prijs. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over de verkopende partij maar als een paard maar een jaar bij de vorige eigenaar heeft gestaan en via deze stal te koop wordt aangeboden heb ik m'n bedenkingen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:16

nathe schreef:
maar ze zocht een paard met M niveau waar zij van kon leren... heel verschil he :)

Ja dat is zeker een verschil, dit is een paard waar de basis nog niet bevestigd is.
Maar goed, daar kom je vanzelf achter, is het paard echt lui van nature die nooit plezier in werken gaat krijgen, of is ze gewoon verwend en zit er wel meer in (echt werken, ipv rondjes hobbelen). Denk alleen niet dat je daar binnen 2 weken achter bent, dat duurt wel een paar maanden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:18

Arabiertje* schreef:
Ik kan het niet zo goed uitleggen eigenlijk, ik was opzoek naar een dood braaf paard maar Warona is dat niet eigenlijk. Ze is heel eng tijdens het aansingelen, en bij het rijden durft ze ook wel eens haar poep omhoog te heffen... Maar heb totaal geen bang op der, der zit ook helemaal geen slecht paard in haar. Anders had ze wel veel lelijker gedaan...

klinkt als een heel fijn leerpaard :+ en heel fijn in de omgang :')

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:19

Ik reageer niet veel, maar lees al een tijd mee. Zelf hebben wij ondertussen een paard gevonden. Eentje met een gebruiksaanwijzing, maar daar was de prijs ook naar en we denken daar uit te komen....

@arabiertje; gebruik je proeftijd goed, maar denk niet te snel te positief. Als ik het filmpje bekijk doet dit mij denken aan een manegepaard dat daar niet meer functioneerde, omdat zij er genoeg van had (Protest en maar een beetje aan sukkelen). Het is mooi dat het met je instructrice een beter beeld geeft, maar daar heb jij niets aan. Het is toch de bedoeling dat jij er plezier aan beleeft en niet een ander?!
Ik denk sowieso dat je met dit paard veel begeleiding nodig zult hebben om te zorgen dat ze niet helemaal in de staak gaat.... maar als je veel les hebt en wilt, dan zou het best een paard voor je kunnen zijn. Samen kunnen jullie dan veel leren.
Nogmaals, maak goed gebruik van je proeftijd en wees eerlijk tegen jezelf! Succes!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:21

nathe schreef:
even een kritische noot:

Let op, mijn mening!
Ik vind haar geen leuk leerpaard en vind dat ze teveel in protest komt.
Ook is ze haar geld niet waard en ze zou eens goed moeten nagekeken worden op rugproblemen.

Uiteraard mijn mening, je doet wat je wilt :)

Hier sluit ik even op aan. Ze heeft een lange rug, valt erg op de voorhand (inherent aan haar bouw en zal lastig op het achterbeen te krijgen zijn) ze houdt zich in het geheel stijf. Daarom zou ik het paard niet kiezen. En als jij een M-paard wil waarvan jij kan leren (en dan neem ik aan dat jij ook de dingen wil leren die in een M-proef voorkomen), dan zou ik dit paard zeker niet kiezen.
wat je nu doet, is alleen basis, en zelfs die is niet goed. Of wil je graag leren hoe je een flegmatiek en nukkig paard wil leren lopen? ja, dan he je een goede ;)
er is meer aan de hand dan fanatiek rijden alleen. Ik zou inderdaad eens een ostheopaat laten komen. is ze uberhaupt gekeurd?

Heel kritisch kijken, Arabiertje, dat is wat ik bedoel met: '' gebruik de proefperiode wijs!''

ps: dit is niet omdat ik het paard niet bij de stal zou kopen waar jij het paard hebt gekocht. Echt op wat ik zie op het filmpje!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:51

Ik ga ook niet oordelen na twee keer rijden, en meteen een paard afschrijven als manege knol vind ik dan ook enorm overdreven. Ze is niet wat ik zocht, maar ik vind er wel m'n plezier in en ik leer er ook elke keer meer en meer van. Het is zoals de vorige zei, als ik het voor mekaar krijg mag ik trots op mezelf zijn. En dat ben ik al, want ik kan haar er door heen rijden als ze moeilijk begint te doen.

En dat ze met m'n lesgeefster beter loopt, is voor mij absoluut geen probleem en vind dat ook niet meer als normaal. Maar met m'n lesgeefster, is ze al een paar duizende euro's meer waard als dat je ze bij mij ziet lopen. Maar denk je dat als ik een M paard koop die even goed gaat lopen bij mij als bij mijn lesgeefster? nee, want ik heb die ervaring niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:08

Op het moment loopt ze als een manegepaard. Ze loopt dr rondje in haar eigen houding, zonder haar rug en achterhand te gebruiken, in een langzaam tempo, en protesteert zodra je wat meer vraagt. Maar je wilt niet weten hoeveel paarden in Nederland zo lopen. Een uurtje rijden, de helft van de tijd linksom, en de helft van de tijd rechtsom. Dat is geen werken, maar veel mensen hebben daar plezier van, en dat is prima.
Echt werken is wat anders, dat is hoogstens een halfuurtje, opperste concentratie en bij wijze van bijna geen zijde rechtuit, en geen 2x dezelfde volte en geen halve minuut in hetzelfde tempo. Pas als je paard dit voor je doet heb je haar er echt doorheen gereden. Er doorheen rijden is meer dan alleen zorgen dat ze niet bokt.
Ik noem dit omdat dit precies is waar ik zelf tegenaan loop, gaat mijn paard meer worden dan een manegepaard of niet. Dat is een hele klus, die veel stoeien kost, maar waar ik wel wijs van ga worden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:10

Arabiertje,

ik oordeel na 1 filmpje, of zelfs de eerste stappen die een paard loopt bij de bezichtiging.
Dat heb ik ervaren en geleerd na 20 paarden gekeken te hebben. en op basis daarvan zou ik jou dit paard niet aanbevelen. Ik kan me niet voorstellen dat de beweging die dit paard maakt, bij jouw instructrice veel beter zijn, gewoon, omdat dit paard nou eenmaal niet de soeplesse heeft, die je van een goed paard verwacht.

Begrijp me goed, ik ben je niet aan het afkraken, ik kijkt wat nuchterder op je paard dan jij (ik maakt het paard niet mee in het dagelijks leven en ben er niet verliefd op) en geef mijn mening. Ik ben zeker GEEN wereldwonder en ik zie maar een paar dingen, maar ik denk dat ik wel enig inzicht heb gekregen in het beoordelen van de paarden.
probeer ook even kritisch te kijken en zet soms even de roze bril af. dat is moeilijk, ik weet het.
maar het kan je een hoop ellende besparen. ellende waar ik alles van af weet!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:13

Ja en toch is het zo dat ze veel soepelere loopt met m'n lesgeefster als bij mij. Ik geef der een kans, en ga nog niet oordelen. Ik heb ongeveer het zelfde gevoel als GJ9, het is voor mij ook een soort van uitdaging... Iedereen ziet er nu momenteel een manege knol in (om het zo te noemen) maar gaat ze dat binnen 6 maand nog zijn? Ik wacht zowiezo de klinisch keuring af. Maar ik ga niet oordelen na twee keer rijden, helemaal niet.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:23

Laat je haar alleen klinisch keuren?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:25

De foto's die genomen zijn vorig jaar heeft de dierenarts en die bekijkt hij nu grondig. Hij komt volgende week klinisch keuren, maar zal ook draf testen doen. Op harde en zachte ondergrond, haar benen controleren, bloed afnemen. En als hij niet zeker is of ze goed gekeurd is, laat ik nog foto's nemen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:25

Je hebt ook zeker te tijd nog! en die heb je zeker nodig om een goed beeld te vormen.
maar ja, niet de 6 maanden die je zeker nodig zal hebben om de basis goed te krijgen.

succes, ben benieuwd hoe het over een week gaat!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:27

Ja heb zeker nog 3 weken de tijd. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:28

Arabiertje* schreef:
Ja en toch is het zo dat ze veel soepelere loopt met m'n lesgeefster als bij mij. Ik geef der een kans, en ga nog niet oordelen. Ik heb ongeveer het zelfde gevoel als GJ9, het is voor mij ook een soort van uitdaging... Iedereen ziet er nu momenteel een manege knol in (om het zo te noemen) maar gaat ze dat binnen 6 maand nog zijn? Ik wacht zowiezo de klinisch keuring af. Maar ik ga niet oordelen na twee keer rijden, helemaal niet.

Maar is die uitdaging ontstaan naar aanleiding van dit paard, of was dit sowieso wat je wilde?

Bij mij is het zo ontstaan, en ik vaar mee in het schuitje, zolang ik er nog lol van heb. Maar ik zou nooit zo'n paard gaan kopen, puur voor de uitdaging, dan zou ik toch liever dat M-paard kopen.