Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:35

Dravers zijn nou niet perse meteen de beste dragers. Daar zou ik niet een al te groot persoon op zetten. Ze zijn vaak ook vrij iel gebouwd dus dan moet je al naar eentje van 1.70 mtr gaan maar die zijn er maar weinig.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:37

Earth schreef:
Dravers zijn nou niet perse meteen de beste dragers. Daar zou ik niet een al te groot persoon op zetten. Ze zijn vaak ook vrij iel gebouwd dus dan moet je al naar eentje van 1.70 mtr gaan maar die zijn er maar weinig.

Die zijn er genoeg hoor :). Maar je moet het willen, ze hebben een wat negatief imago heb ik het idee maar zijn leuke veelzijdige paarden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:37

Earth schreef:

Die zijn er genoeg hoor :). Maar je moet het willen, ze hebben een wat negatief imago heb ik het idee maar zijn leuke veelzijdige paarden die een stuk betaalbaarder zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:04

Die Franse dravers lijken wat groter te zijn en vaak rond de 1.70cm te zitten. Maar ze vereisen imo wel wat werk om hun lichaam goed te blijven gebruiken ohz. Zoiets moet je wel kunnen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:23

[quote="MyWishMax"]Ik heb altijd gewoon warmbloeden die ook gewoon recreatief bereden worden. Alleen als je een jong paard wilt moet je zelf wel de ervaring hebben. Niet altijd de schuld bij het paard leggen. Als je niet de ervaring hebt kan je beter een meer ervaren en ouder dier kopen.

Ik heb elke zoektocht paarden kunnen vinden waar mijn moeder zo mee weg kon rijden. Gewoon buitenritten, sprongetje, lessen en alles op B/L niveau hooguit. En braaf en gezond. Het hele elke warmbloed wordt te heet en als gekkenhuis gefokt is echt de grootste onzin. Ook bij de hengsten zijn ze er gewoon met een goed karakter. Ze zijn er gewoon nog steeds hoor, die brave dieren die alles (een beetje) kunnen. Als ze maar netjes opgeleid worden. En als je maar kritisch naar jezelf kan kijken. Braaf vergt ook training, de braafste kan je zelf verpesten. En bij elk ras en type heb je brave ennniet brave.

Maar je geeft zelf al antwoord. Waarom zou iemand speciaal recreatie paarden willen fokken als je er geheid verlies op draait? Want de meeste mensen willen er absoluut niet voor betalen als ze alleen een recreatie paard zoeken. Plop heeft echt een flink budget vergeleken met anderen.quote]
Nou…eerlijk? voor een gezonde, brave Friese merrie met flinke stokmaat is 10K niet royaal.
Die combi is nou ook niet veel voorkomend bij de Friezen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:33

Elisa2 schreef:
Die Franse dravers lijken wat groter te zijn en vaak rond de 1.70cm te zitten. Maar ze vereisen imo wel wat werk om hun lichaam goed te blijven gebruiken ohz. Zoiets moet je wel kunnen.

Dit inderdaad. Hebben ook nagedacht over gewone KWPN’ers en PRE’s maar we denken toch dat een fries/barok pinto het beste bij ons past. Ook qua voer en stal management moet het bij ons en de rest van de kudde passen.

Tuigers, dravers en renpaarden trekt ons ook helemaal niet. We houden juist van barok paarden en koudbloedjes met lange manen.

Kan er niet altijd een goede reden voor geven en er zullen ook vast andere rassen paarden bij ons kunnen passen maar ons gevoel zit gewoon goed bij de friezen en barok pintos. Toen we zochten naar een shetlander hadden we ook wel bij welshjes of mini paarden kunnen kijken omdat ze ook kunnen mennen maar we vonden een shetlander gewoon leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:40

Pallatin schreef:
Nou…eerlijk? voor een gezonde, brave Friese merrie met flinke stokmaat is 10K niet royaal.

Oh ik bedoelde meer voor een recreatie paard, niet voor de Fries. De meeste mensen die ik voorbij zie komen willen ergens onder de 4 of misschien hooguit 6 blijven en hebben dezelfde eisen, behalve ras.

De Friezen (en spanjaarden enzk) die ik op dezelfde stallen gehad heb draaiden juist met de andere warmbloeden mee en niet met de koudbloeden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:45

Mijn ervaring leert dat Friezen echt niet altijd het ideale recreatiepaard zijn. Maar dat ze vaak sensibeler zijn dan een gemiddelde KWPNer.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:46

MyWishMax schreef:
Pallatin schreef:

Oh ik bedoelde meer voor een recreatie paard, niet voor de Fries. De meeste mensen die ik voorbij zie komen willen ergens onder de 4 of misschien hooguit 6 blijven en hebben dezelfde eisen, behalve ras.

De Friezen (en spanjaarden enzk) die ik op dezelfde stallen gehad heb draaiden juist met de andere warmbloeden mee en niet met de koudbloeden.

Het is ook zeker niet royaal maar ook niet onmogelijk. Er staat ook geen giga druk achter de zoektocht en zullen wellicht ergens wel een concessie moeten doen, daar zijn we ons ook van bewust. We keuren ook alleen op gezond voor een recreatiepaard, niet op topsport.
Gewoon rustig wachten op een speld in een hooiberg. Misschien dat we ook uiteindelijk ons budget moeten verhogen of een paard in training moeten zetten maar dat zien we wel als de zoektocht vordert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:49

Pas alsjeblieft op met die keuring. Mijn dierenarts keurt een recreatie paard even streng als een sportpaard, want recreatie is niet minder zwaar. Regelmatig zelfs zwaarder door bodems maar ook omdat paard uit zichzelf beter moet blijven lopen, waar een hele goede ruiter een slecht paard nog lang rad kan houden doordat ze heel correct trainen.

Dus ga alsjeblieft niet akkoord met makkelijker keuren. Dat is absoluut een verkeerde opvatting juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:55

Alja schreef:
Ik ben op zoek naar een Ijslander en mijn budget is 10k

Maar ook die zijn lastig te vinden.

Ik heb ook echt geluk gehad met mijn merrie voor 7,5k inderdaad.

Sowieso staan er momenteel weinig IJslanders te koop lijkt het. Heb je al contact gelegd met fokkers?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:56

Earth schreef:
Mijn ervaring leert dat Friezen echt niet altijd het ideale recreatiepaard zijn. Maar dat ze vaak sensibeler zijn dan een gemiddelde KWPNer.

Ach, je moet de juiste er tussenuit vissen, dat is bij Friezen precies als bij KWPN-ers en dan moet je soms ook de mazzel hebben dat het paard het voor jou wil doen :D

Ooit een Fries mogen lenen voor een weekend. Dat was een potente merrie waar je aan moest durven zitten maar een fantastisch paard. Die had ik zo gekocht als ik geweten had dat ze te koop was maar haar zoon zou ik nog niet willen al kreeg ik geld toe.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:04

MyWishMax schreef:
Pallatin schreef:

Aha, ik dacht al :D een gezonde Friese merrie met flinke stokmaat en braaf is sowieso al wat lastig te vinden. Ik ben dol op Friezen maar heb vanwege o.a. het gezondheidsaspect juist gekozen voor wat anders. Ik vond het goed managen een heel gedoe eerlijk gezegd… :') Wat bedoel je met je laatste zin? Kan je niet helemaal volgen?
@Earth: ik denk dat je net zoals bij elk ras hele brave en hele rillerige hebt en alles ertussenin. En dan kan dat ook nog per paard per dag verschillen :') . Ook bij Friezen (de Fries die ik reed was alleen buiten niet betrouwbaar en met een maatje moest je ook nog heulll goed opletten want hij draaide zich razendsnel om als iets m niet beviel). In de bak was ie nagenoeg bomproof. Zijn maatje, ook Fries is superbraaf ohz, ook alleen in t bos maar daar kan je dus niet mee aan de wandel ernaast: die is dan gewoon gevaarlijk.

@ Plop, dat droompaard komt echt op jullie pad en ik snap helemaal dat jullie niet willen inboeten op jullie eisenpakket! Dat bijstellen kan altijd nog! Zijn jullie al eens bij stal Okkema geweest?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:06

MyWishMax schreef:
Pas alsjeblieft op met die keuring. Mijn dierenarts keurt een recreatie paard even streng als een sportpaard, want recreatie is niet minder zwaar. Regelmatig zelfs zwaarder door bodems maar ook omdat paard uit zichzelf beter moet blijven lopen, waar een hele goede ruiter een slecht paard nog lang rad kan houden doordat ze heel correct trainen.

Dus ga alsjeblieft niet akkoord met makkelijker keuren. Dat is absoluut een verkeerde opvatting juist.

Nee klopt maar het hoeft dus ook geen super getalenteerd sportpaard te zijn met de beste afstamming die 5x in de week aan het lopen moet.
We doen ook niet alleen boshobbelen en proberen wel serieus het lijf van het paard juist te houden. We zijn absoluut geen topruiters maar willen wel leren hoe we een paard goed moeten gaan rijden en dat is waar we bij de manege nu vastlopen. Het doel is wel om beter te worden maar dat hoeft voor mij niet Z dressuur zijn in een wedstrijdring.

Onze ervaring met Friezen is toch ook wel heel anders misschien. Hoor ook altijd dat mensen ze verschrikkelijk vinden zitten maar dat vind ik juist niet. Het is ook zo afhankelijk van het individu natuurlijk. Ken ook heel veel mensen die alleen een KWPN zouden kopen of alleen een PRE terwijl er ook zo’n groot scala aan karakters, bouw en talent in zit. Daar val je op of niet.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:11

Pallatin schreef:
MyWishMax schreef:

Aha, ik dacht al :D een gezonde Friese merrie met flinke stokmaat en braaf is sowieso al wat lastig te vinden. Ik ben dol op Friezen maar heb vanwege o.a. het gezondheidsaspect juist gekozen voor wat anders. Ik vond het goed managen een heel gedoe eerlijk gezegd… :') Wat bedoel je met je laatste zin? Kan je niet helemaal volgen?
@Earth: ik denk dat je net zoals bij elk ras hele brave en hele rillerige hebt en alles ertussenin. En dan kan dat ook nog per paard per dag verschillen :') . Ook bij Friezen (de Fries die ik reed was alleen buiten niet betrouwbaar en met een maatje moest je ook nog heulll goed opletten want hij draaide zich razendsnel om als iets m niet beviel). In de bak was ie nagenoeg bomproof. Zijn maatje, ook Fries is superbraaf ohz, ook alleen in t bos maar daar kan je dus niet mee aan de wandel ernaast: die is dan gewoon gevaarlijk.

@ Plop, dat droompaard komt echt op jullie pad en ik snap helemaal dat jullie niet willen inboeten op jullie eisenpakket! Dat bijstellen kan altijd nog! Zijn jullie al eens bij stal Okkema geweest?

Nee nog niet maar dat willen we wel heel graag! We wonen helaas helemaal aan de andere kant van het land dus dat wordt een daguitje plannen. De meeste barok pinto stallen zijn op de hoogte van onze zoektocht en de friezen stallen onder de rivieren ook. Tot nu toe komt er elke week nog wel iets voorbij. (Zijn ook officieel pas vanaf februari echt actief aan het zoeken) Heb ook nog steeds geen zoekertje op Facebook of in mijn grotere netwerk gegooit maar dat komt wel als we zelf niks meer kunnen vinden. Hier op bokt ben ik al langer aan het delen en sparren omdat ik het een prettig topic vind daarvoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:13

Plop1997 schreef:
MyWishMax schreef:

Nee klopt maar het hoeft dus ook geen super getalenteerd sportpaard te zijn met de beste afstamming die 5x in de week aan het lopen moet.
We doen ook niet alleen boshobbelen en proberen wel serieus het lijf van het paard juist te houden. We zijn absoluut geen topruiters maar willen wel leren hoe we een paard goed moeten gaan rijden en dat is waar we bij de manege nu vastlopen. Het doel is wel om beter te worden maar dat hoeft voor mij niet Z dressuur zijn in een wedstrijdring.

Maar juist dan moet je dus gewoon een net zo gezond paard hebben als een sportpaard. Die topruiter kan een paard met gebreken goed of beter houden, de rest moet geen genoegen nemen met een minder strenge keuring. Dat goed door lijf laten lopen moet je ook met een gezonde en dat leer je niet op een manege, maar ook niet 1,2,3 met 1e paard. En zoals ik zei, dat is helemaal niet minder zwaar als de sport. Dat talent kijken ze niet naar met een keuring.

Pallatin, dat was een reactie op Plop over management. Ik ken geen Friezen of Spanjaarden die meedraaien met de koudbloeden, allemaal juist met andere warmbloeden.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:27

MyWishMax schreef:
Plop1997 schreef:

Maar juist dan moet je dus gewoon een net zo gezond paard hebben als een sportpaard. Die topruiter kan een paard met gebreken goed of beter houden, de rest moet geen genoegen nemen met een minder strenge keuring. Dat goed door lijf laten lopen moet je ook met een gezonde en dat leer je niet op een manege, maar ook niet 1,2,3 met 1e paard. En zoals ik zei, dat is helemaal niet minder zwaar als de sport. Dat talent kijken ze niet naar met een keuring.

Pallatin, dat was een reactie op Plop over management. Ik ken geen Friezen of Spanjaarden die meedraaien met de koudbloeden, allemaal juist met andere warmbloeden.

Hierin vertrouwen we wel op onze keuringsarts dus dat komt goed. +:)+

Wij hebben ook een PRE achtig iets (ras onbekend maar daar lijkt ze het meeste op) bij onze koudbloedjes staan en dat gaat ook prima. Is vaak ook een individu ding maar daar houden we ook rekening mee. In theorie kunnen alle paarden 24/7 buiten maar in de praktijk ligt het heel erg aan het paard zelf. De friezen die wij in de omgeving kennen staan wel allemaal lekker buiten en zijn net zo nuchter en vraatzuchtig als onze koudbloedjes.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:28

@Mywish, oh zo bedoel je! Tja, het zal wel maatwerk zijn denk ik per paard. Maar de Friezen die ik ken zitten meer in de koudbloedkant qua management (mijt/mok…niet te lang op t land kunnen, schuren, sokken, manen. Maar ook dat zal per paard verschillen en per regio denk ik)

@Plop, ik kocht mijn Gelder bij de buren van stal Okkema. Ik vertelde hun dat m’n stalgenootje op zoek was naar een Fries en die raadde Okkema aan, daar komt de Friese ruin van m’n stalgenootje ook vandaan. Superleuk dier!!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:32

Pallatin schreef:
@Mywish, oh zo bedoel je! Tja, het zal wel maatwerk zijn denk ik per paard. Maar de Friezen die ik ken zitten meer in de koudbloedkant qua management (mijt/mok…niet te lang op t land kunnen, schuren, sokken, manen. Maar ook dat zal per paard verschillen en per regio denk ik)

@Plop, ik kocht mijn Gelder bij de buren van stal Okkema. Ik vertelde hun dat m’n stalgenootje op zoek was naar een Fries en die raadde Okkema aan, daar komt de Friese ruin van m’n stalgenootje ook vandaan. Superleuk dier!!

Ja een van onze paarden buren heeft daar ook zijn fries gehaald. Was een flinke lange trailertocht maar hij zei ook meteen je moet Okkema even een belletje geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:40

Plop, een grote freiberger dan? Of iets met een kruising trekpaard? Je hebt ook kleinere shires :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:44

Grote freibergers zijn er zeker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:46

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de topicregels voldoet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:54

Plop, misschien is een grote Tinker interessant? Een kennis van me heeft er een van 1.70cm. (alleen niet te koop)

Mijn ervaring met Friezen is erg positief qua karakter. En er zitten ook wel echt grote bij maar inderdaad ook wel met een dito prijskaartje.

Edit, aangepast wegens onduidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 26-02-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:56

Die is idd gaaf

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:28

MarjanB schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de topicregels voldoet

Daphara toch ?