Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Dravers zijn nou niet perse meteen de beste dragers. Daar zou ik niet een al te groot persoon op zetten. Ze zijn vaak ook vrij iel gebouwd dus dan moet je al naar eentje van 1.70 mtr gaan maar die zijn er maar weinig.
Earth schreef:Dravers zijn nou niet perse meteen de beste dragers. Daar zou ik niet een al te groot persoon op zetten. Ze zijn vaak ook vrij iel gebouwd dus dan moet je al naar eentje van 1.70 mtr gaan maar die zijn er maar weinig.
Elisa2 schreef:Die Franse dravers lijken wat groter te zijn en vaak rond de 1.70cm te zitten. Maar ze vereisen imo wel wat werk om hun lichaam goed te blijven gebruiken ohz. Zoiets moet je wel kunnen.
Pallatin schreef:Nou…eerlijk? voor een gezonde, brave Friese merrie met flinke stokmaat is 10K niet royaal.
Die combi is nou ook niet veel voorkomend bij de Friezen.
MyWishMax schreef:Pallatin schreef:Nou…eerlijk? voor een gezonde, brave Friese merrie met flinke stokmaat is 10K niet royaal.
Oh ik bedoelde meer voor een recreatie paard, niet voor de Fries. De meeste mensen die ik voorbij zie komen willen ergens onder de 4 of misschien hooguit 6 blijven en hebben dezelfde eisen, behalve ras.
De Friezen (en spanjaarden enzk) die ik op dezelfde stallen gehad heb draaiden juist met de andere warmbloeden mee en niet met de koudbloeden.
Earth schreef:Mijn ervaring leert dat Friezen echt niet altijd het ideale recreatiepaard zijn. Maar dat ze vaak sensibeler zijn dan een gemiddelde KWPNer.
MyWishMax schreef:Pallatin schreef:Nou…eerlijk? voor een gezonde, brave Friese merrie met flinke stokmaat is 10K niet royaal.
Oh ik bedoelde meer voor een recreatie paard, niet voor de Fries. De meeste mensen die ik voorbij zie komen willen ergens onder de 4 of misschien hooguit 6 blijven en hebben dezelfde eisen, behalve ras.
De Friezen (en spanjaarden enzk) die ik op dezelfde stallen gehad heb draaiden juist met de andere warmbloeden mee en niet met de koudbloeden.
MyWishMax schreef:Pas alsjeblieft op met die keuring. Mijn dierenarts keurt een recreatie paard even streng als een sportpaard, want recreatie is niet minder zwaar. Regelmatig zelfs zwaarder door bodems maar ook omdat paard uit zichzelf beter moet blijven lopen, waar een hele goede ruiter een slecht paard nog lang rad kan houden doordat ze heel correct trainen.
Dus ga alsjeblieft niet akkoord met makkelijker keuren. Dat is absoluut een verkeerde opvatting juist.
Pallatin schreef:MyWishMax schreef:
Aha, ik dacht aleen gezonde Friese merrie met flinke stokmaat en braaf is sowieso al wat lastig te vinden. Ik ben dol op Friezen maar heb vanwege o.a. het gezondheidsaspect juist gekozen voor wat anders. Ik vond het goed managen een heel gedoe eerlijk gezegd…
Wat bedoel je met je laatste zin? Kan je niet helemaal volgen?
@Earth: ik denk dat je net zoals bij elk ras hele brave en hele rillerige hebt en alles ertussenin. En dan kan dat ook nog per paard per dag verschillen. Ook bij Friezen (de Fries die ik reed was alleen buiten niet betrouwbaar en met een maatje moest je ook nog heulll goed opletten want hij draaide zich razendsnel om als iets m niet beviel). In de bak was ie nagenoeg bomproof. Zijn maatje, ook Fries is superbraaf ohz, ook alleen in t bos maar daar kan je dus niet mee aan de wandel ernaast: die is dan gewoon gevaarlijk.
@ Plop, dat droompaard komt echt op jullie pad en ik snap helemaal dat jullie niet willen inboeten op jullie eisenpakket! Dat bijstellen kan altijd nog! Zijn jullie al eens bij stal Okkema geweest?
Plop1997 schreef:MyWishMax schreef:Pas alsjeblieft op met die keuring. Mijn dierenarts keurt een recreatie paard even streng als een sportpaard, want recreatie is niet minder zwaar. Regelmatig zelfs zwaarder door bodems maar ook omdat paard uit zichzelf beter moet blijven lopen, waar een hele goede ruiter een slecht paard nog lang rad kan houden doordat ze heel correct trainen.
Dus ga alsjeblieft niet akkoord met makkelijker keuren. Dat is absoluut een verkeerde opvatting juist.
Nee klopt maar het hoeft dus ook geen super getalenteerd sportpaard te zijn met de beste afstamming die 5x in de week aan het lopen moet.
We doen ook niet alleen boshobbelen en proberen wel serieus het lijf van het paard juist te houden. We zijn absoluut geen topruiters maar willen wel leren hoe we een paard goed moeten gaan rijden en dat is waar we bij de manege nu vastlopen. Het doel is wel om beter te worden maar dat hoeft voor mij niet Z dressuur zijn in een wedstrijdring.
MyWishMax schreef:Plop1997 schreef:
Nee klopt maar het hoeft dus ook geen super getalenteerd sportpaard te zijn met de beste afstamming die 5x in de week aan het lopen moet.
We doen ook niet alleen boshobbelen en proberen wel serieus het lijf van het paard juist te houden. We zijn absoluut geen topruiters maar willen wel leren hoe we een paard goed moeten gaan rijden en dat is waar we bij de manege nu vastlopen. Het doel is wel om beter te worden maar dat hoeft voor mij niet Z dressuur zijn in een wedstrijdring.
Maar juist dan moet je dus gewoon een net zo gezond paard hebben als een sportpaard. Die topruiter kan een paard met gebreken goed of beter houden, de rest moet geen genoegen nemen met een minder strenge keuring. Dat goed door lijf laten lopen moet je ook met een gezonde en dat leer je niet op een manege, maar ook niet 1,2,3 met 1e paard. En zoals ik zei, dat is helemaal niet minder zwaar als de sport. Dat talent kijken ze niet naar met een keuring.
Pallatin, dat was een reactie op Plop over management. Ik ken geen Friezen of Spanjaarden die meedraaien met de koudbloeden, allemaal juist met andere warmbloeden.
Pallatin schreef:@Mywish, oh zo bedoel je! Tja, het zal wel maatwerk zijn denk ik per paard. Maar de Friezen die ik ken zitten meer in de koudbloedkant qua management (mijt/mok…niet te lang op t land kunnen, schuren, sokken, manen. Maar ook dat zal per paard verschillen en per regio denk ik)
@Plop, ik kocht mijn Gelder bij de buren van stal Okkema. Ik vertelde hun dat m’n stalgenootje op zoek was naar een Fries en die raadde Okkema aan, daar komt de Friese ruin van m’n stalgenootje ook vandaan. Superleuk dier!!