Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:10

De mijne is 15 en braaf, maar bied ik ook aan als niet geschikt voor beginnende ruiter. Reden daarvoor is dat die doelgroep gewoonweg niet technisch kunnen rijden of een stukje gevoel missen. Ik ben niet voor niets zuinig geweest en heb een goed management gecreëerd om m’n dier, dat zie ik niet graag binnen no time verprutst worden zeg maar. Dus dat dat in sommige advertenties staat, heeft niet altijd te maken met niet braaf genoeg zijn.

Overigens is die van mij pas met 8 jaar beleerd, en nu echt mega fit en verbeterd met de week in het hogere werk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:14

ikke schreef:
Over die oudere paarden; hebben zij hun ouders ook afgeschreven toen ze, pak 'm beet, 60 werden?

Natuurlijk is een 19-jarige geen 10-jarige maar de manier waarop ze soms "afgedankt" worden, ook hier op de Markt, dat vind ik toch op z'n minst triest.

Eens. Oudere paarden kun je nog zoveel plezier van hebben. En ze worden steeds liever.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:37

Stripe000 schreef:
Ze bied hem toch niet aan?
Ze zegt juist dat ze hem niet weg doet.

Oh ik interpreteer uit dat ze dacht dat er geen vraag was naar oudere paarden, dat ze hem daarom niet heeft weggedaan. In de post er recht boven zegt een pb te sturen naar iemand die evt iets ouders zoekt, daardoor was mijn gevoel dat hij nu dus wel aangeboden ging worden. Maar misschien zit ik er naast en dan heb ik niets gezegd.

Mijn ervaring is dat paarden nadat ze 10-15 zijn, wel de scherpe kantjes eraf zijn. Ze hebben alles/veel al een keer gezien en weten er mee te dealen ipv te ontploffen. Ze profiteren inmiddels maximaal van hun opvoeding en het lijf werkt als het goed is dan ook optimaal mee (vol in hun kracht). Maar bij eentje die niet makkelijk is, zal je ook na die leeftijd nog gewoon consequent moeten zijn in je handelen om ze fijn te houden. Eentje die van nature niet makkelijk is, zal nooit een beginnerspaard worden in mijn ogen. Alleen worden ze wel vaak zo verkocht, omdat eea wel bevestigd is en ze prima braaf door een paar keer proefrijden heen komen. Problemen beginnen dan thuis na een paar maanden als ze steeds weer ietsje de grenzen hebben weten op te rekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:39

ikke schreef:
Over die oudere paarden; hebben zij hun ouders ook afgeschreven toen ze, pak 'm beet, 60 werden?
Natuurlijk is een 19-jarige geen 10-jarige maar de manier waarop ze soms "afgedankt" worden, ook hier op de Markt, dat vind ik toch op z'n minst triest.

Dat ben ik wel met je eens. Wordt er ook nog eens veel voor gevraagd, ook al hebben ze hier of daar een mankementje.
Ik ben het ook wel met Padoertje eens dat die oudere dieren vaak nog fit zijn door goed management (zeker in het geval van hier of daar een mankementje) en dat amateur of beginnend ruiters dat vaak nog niet beheersen. En dan gaat het met zo'n paard ook soms weer snel achteruit.

Charmaine

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:23

Zolang we niet in de paarden werken zijn we allemaal amateur toch? Laten we wel wezen, het gros hier is een doorsnee amateur die in de basissport tm ZZL rondkachelt....
Dan kun je het beter hebben over iemand die nog geen of weinig ervaring in het houden van een eigen paard heeft...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:26

Het heeft nietme afschrijven te maken maar met gebruiksdoel. Tuurlijk zijn die lieverds van 20 plus niet afgeschreven. Maar ik wil nog rijden en ver... ik wil ook niet mijn paard moeten verkopen omdat ik te oud wordt dus moet hij max 15 zijn. Heel simpele wiskunde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:27

Charmaine schreef:
Zolang we niet in de paarden werken zijn we allemaal amateur toch? Laten we wel wezen, het gros hier is een doorsnee amateur die in de basissport tm ZZL rondkachelt....
Dan kun je het beter hebben over iemand die nog geen of weinig ervaring in het houden van een eigen paard heeft...

Je hebt gelijk, maar als je de adv leest dan zie je precies wat ermee wordt bedoeld. :+
Paarden gaan weg wegens "tijdgebrek" "geen klik" etc.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:32

Ik ben een serieuze LMJK ruiter. Het is jammer dat er daar steeds minder paarden voor op de markt komen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:46

Ben ook wel benieuwd wat die verlenging van de 'garantietermijn' naar 12 maanden gaat doen in de markt. Of de prijzen omhoog gaan hierdoor, of meer mensen zaken tegen profs gaan aanspannen...Of sommige handelaren nu eerder paarden zullen terugnemen...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:48

Wat zeggen jullie van eentje met een heel net rapport vol 1tjes. Maar op een van de straalbenen een 2?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:50

Gewoon doen. 1-tjes en 2-tjes zijn geen probleem.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:53

Charmaine schreef:

Genoeg mensen die vaker paarden hebben gehouden, maar niet fatsoenlijk rond kunnen sturen of niet willen investeren in de juiste zaken zoals instructie. Dus paarden houden tov paarden gezond houden dmv juist management en training, zijn m.i. toch hele verschillende dingen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:53

absque_dubio schreef:
Wat zeggen jullie van eentje met een heel net rapport vol 1tjes. Maar op een van de straalbenen een 2?

Gewoon doen, 2 is helemaal geen probleem. Uiteraard ervan uitgaande dat die klinisch in orde is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:57

Vind ik geen enkel probleem.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:03

Mijn eerste paard had hetzelfde rapport, zou het ook opnieuw doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:06

absque_dubio schreef:

Krijgt een positief rapport toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:09

absque_dubio schreef:

Is prima

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:12

Babootje schreef:
absque_dubio schreef:

Is prima

As het paard niet bij je eigen veearts is gekeurd, zou ik wel de foto's nog door je eigen veearts laten bekijken.
De ene keuring is de andere niet en foto's zijn ook niet altijd van goede kwaliteit.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:12

PSvanLot schreef:
absque_dubio schreef:

Krijgt een positief rapport toch?

Absoluut! Maar eigenaresse maakt zich zorgen om dat ene tweetje. Rug en hals zijn ook allemaal 1tjes. Ik zou juichen bij zo’n rapport. Maar wat ik van jullie lees had ik gelijk dat juichen wel terecht is. :=
Ps. Niet mijn paard, paard is voor de verkoop. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:22

:')
Er bestaan bijna geen paarden met alleen 1'tjes.
Ligt er natuurlijk wel aan waar je keurt.
Maar gewoon bij een echt goede VA is een volledige 1 rapport zeer zeldzaam.

(Heb er 1 gehad, en die was ook jong dood... dus zegt ook geen ruk _O- nee "geintje" dat had niks met het bewegingsaparaat te maken :') )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:25

Ik had er ook 1 met alleen maar 1tjes! Jaar later ongeluk en was die stuk :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:32

Zie je... je wíl juist ergens een 2 :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:33

Dat is veiliger, ja _O-

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:47

Padoertje schreef:
Charmaine schreef:

Genoeg mensen die vaker paarden hebben gehouden, maar niet fatsoenlijk rond kunnen sturen of niet willen investeren in de juiste zaken zoals instructie. Dus paarden houden tov paarden gezond houden dmv juist management en training, zijn m.i. toch hele verschillende dingen.

Zeker, met je eens hoor, maar dat maakt nog niet dat de 1 een amateur is en de ander niet.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:28

c_alsemgeest schreef:
Zie je... je wíl juist ergens een 2 :')

Ja ik vind ergens een paar 2tjes toch beter aanvoelen. :')