Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:05

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
Anderzijds toont het aan dat ze wel degelijk heel veel wolven in Nederland willen hebben.
Een beheerde populatie zou ik enigszins kunnen begrijpen.

Het probleem is vooral dat ze helemaal niks willen beheren. Ze willen alles gewoon op de beloop laten en dan maar kijken waar het eindigt. Dat probleem was al heel goed zichtbaar in de Oostvaardersplassen. Toen de ellende daar op zijn hoogtepunt was hadden ze het ook over de komst van de wolf. Toen heb ik al gezegd dat het een grote ramp zal worden als deze "natuurbeschermers" nu met grote roofdieren gingen spelen.

En nu zie je inmiddels dat het al een behoorlijke ramp aan het worden is. En het is nog maar het begin. Ze willen gewoon dat de wolf zich ongelimiteerd kan voortplanten. En aangezien die zich niet enkel met wild voedt, zal die zich dus ook maar blijven voortplanten en zal er nooit sprake zijn van een natuurlijk evenwicht.

Denk dat men dit eigenlijk ook gewoon wel weet. Behalve een aantal die echt met de voeten van de vloer zweven maar geld wat stom is maakt recht wat krom is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:09

Het lijkt wel of we in een parallelle wereld leven... Hoe zie je dat dan voor je?! -O-
Hoe kun je dat blijven volhouden terwijl het nu wel duidelijk is dat wat men in eerste instantie dacht niet blijkt te kloppen? (wolven zijn schuw, zullen bijna geen vee aanvallen, paarden al helemaal niet, wolven bijten de keel door, etc.)

Maar ik las laatst ook dat ze Duitsland nog zien als voorbeeld waar men prima kan samenleven met de wolf. Blijkbaar raadplegen ze daar andere mensen dan die van de berichten die ik steeds voorbij zie komen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:15

Jessix schreef:
Het lijkt wel of we in een parallelle wereld leven... Hoe zie je dat dan voor je?! -O-
Hoe kun je dat blijven volhouden terwijl het nu wel duidelijk is dat wat men in eerste instantie dacht niet blijkt te kloppen? (wolven zijn schuw, zullen bijna geen vee aanvallen, paarden al helemaal niet, wolven bijten de keel door, etc.)

Maar ik las laatst ook dat ze Duitsland nog zien als voorbeeld waar men prima kan samenleven met de wolf. Blijkbaar raadplegen ze daar andere mensen dan die van de berichten die ik steeds voorbij zie komen.

Natuurlijk daar hebbben ze ook contact met de mensen die er van leven. Dat steunt en begrijpt elkaar. Aanvallen worden ontkend of gebagetelliseerd. Kom je alleen tegenover een wolf te staan en wordt je aangevallen dan moet je van goede huize komen om het geaccepteerd te krijgen dat het een wolf was. Alleen film maakt dat ze het niet meer kunnen ontkennen. Voor de mensen die weten wat er in het buitenland speelt is al lang duidelijk dat het een groot toneelstuk is rond de wolf. Paar slachtoffers zo hier en daar worden voor lief genomen. Ik hoor ook Nederlanders zeggen dat je dan maar niet het bos in moet gaan.............

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:40

Snap ik, maar het is gewoon propaganda. Ik hoorde mijn moeder laatst nog zeggen "In Duitsland gaat het wel goed, maar dat is natuurlijk wel een groter land dan Nederland." Uh, ja dat is groter, maar nee, ook daar gaat het niet goed.

Ik vind het gewoon walgelijk dat ze geen eerlijke informatie geven. Vorige week ook in het plaatselijke krantje een artikel van hoe je gewoon kan recreëren in wolvengebied, bron was de gemeente zelf. Hondje aan de lijn, met je paard blijven stilstaan gericht op de wolf, en dan is er niets aan de hand, want de wolf is schuw en zal mensen mijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:49

Jessix schreef:
Snap ik, maar het is gewoon propaganda. Ik hoorde mijn moeder laatst nog zeggen "In Duitsland gaat het wel goed, maar dat is natuurlijk wel een groter land dan Nederland." Uh, ja dat is groter, maar nee, ook daar gaat het niet goed.

Ik vind het gewoon walgelijk dat ze geen eerlijke informatie geven. Vorige week ook in het plaatselijke krantje een artikel van hoe je gewoon kan recreëren in wolvengebied, bron was de gemeente zelf. Hondje aan de lijn, met je paard blijven stilstaan gericht op de wolf, en dan is er niets aan de hand, want de wolf is schuw en zal mensen mijden.

Die gemeentes kopieren gewoon de berichtgeving die aan hen gedaan wordt. Daarom zo goed dat die burgemeester in Drenthe die wolf heeft laten doden. Die vent laat zich dus niet wat wijsmaken die heeft daar in Drenthe wel gezien dat het sprookjesinfo is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:51

Ja dat blijkt wel. Inderdaad goed van de burgemeester in Drenthe2, die wel zijn eigen plan trok. Na die aanval daar werd er hier in de gemeente juist gebagatelliseerd.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:04

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:06

welmoed__ schreef:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/322512/h ... dse-strand

Hier word de zeehond vergeleken met de wolf.. Zegt mij wel wat over hoe makkelijk er gedacht word over de wolf in de randstad…

Ik ben niet echt bang dat de zeehond in midden Nederland mijn wei binnen dringt... :') Wat een vergelijking!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:08

Ik was in November bij de bijeenkomst in Diever over de wolven. Toen waren de burgemeester en gedeputeerde Jumelet heel duidelijk tegen de wolven, maar gaven aan helemaal niks te mogen doen. De heer Jumelet zei ook gewoon dat ze door de deskundigen helemaal verkeerd voorgelicht waren. Maar wat doe je zelf als je ergens mee te maken krijgt waar je niks van weet. Dan luister je ook naar diegene die voorstaat dat hij of zij het wel weet. Als later blijkt dat dit foute info was ben jij degene die verkeerd gehandeld heeft, niet diegene die het jou uitgelegd heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:11

Jessix schreef:

Stalgenoot van mij werkt bij de gemeente, toen die wolf hier was in het losloopgebied waarschuwde ik haar (ze heeft een hond)
Later zag ik idd op FB een bericht voorbij komen dat je als ruiter gewoon langs de wolf kan oprijden.
Toen dacht ik wel even 8)7

Hebben toen nog een tijd zitten appen, maar echt overtuigd kreeg ik haar niet.
Wat moest de gemeente dan zeggen?

Nou de waarheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:12

Ik vraag me toch af het grote waarom ze zo veel wolven in ons land willen. Waarom??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:13

Gebied waar wolven zich vestigen, kan en of wordt natura2000 gebied……

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:19

tienus63 schreef:

En in stedelijke gebieden dan? (Denk aan het Kralingse bos in Rotterdam of het Amsterdamse bos )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:20

Aangewezen parken voor de burgers om zich zelf te luchten?!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:50

Een Natura2000 gebied wordt niet aangewezen doordat er één soort voorkomt die een andere Europese bescherming heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:27

ik durf er geen vergif op in te nemen.
Brussel kan besluiten dit op te leggen.

Google maar eens op "natuurbeschermingsjurist Trouwborst, wolf en natura2000"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:47

Onali schreef:
Jessix schreef:

Stalgenoot van mij werkt bij de gemeente, toen die wolf hier was in het losloopgebied waarschuwde ik haar (ze heeft een hond)
Later zag ik idd op FB een bericht voorbij komen dat je als ruiter gewoon langs de wolf kan oprijden.
Toen dacht ik wel even 8)7

Hebben toen nog een tijd zitten appen, maar echt overtuigd kreeg ik haar niet.
Wat moest de gemeente dan zeggen?

Nou de waarheid.

De waarheid zal ergens in het midden liggen. Je wordt echt niet ineens van je paard gesleurd en opgevreten hoor. We willen de wolf niet maar we moeten ook niet gaan overdrijven. De schapenboer in Drenthe is gebeten omdat het beest in het nauw zat. De wolf is sluw en een ongekend goede jager, maar zolang het geen hongerwinter is en jij met je paard niet hulpeloos op de grond in het bos liggen, slaan ze jullie beide gewoon over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:58

tienus63 schreef:

Ik weet niet of het Natura 2000 gebied wordt, maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat als een wolf zich vestigt in de groenstrook met 3 bomen op je weiland dat je dan met dat weiland niks meer mag doen. Het wordt dan van de wolf.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:41

@Kaja, hulpeloos op de grond liggen komt voor in de ruitersport. Dus ja, enig risico is er zeker.

N.B. 26 juli groepje ruiters achtervolgd door 2 wolven. Wateren Drenthe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:49

Kaja schreef:
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Je wordt echt niet ineens van je paard gesleurd en opgevreten hoor. We willen de wolf niet maar we moeten ook niet gaan overdrijven. De schapenboer in Drenthe is gebeten omdat het beest in het nauw zat. De wolf is sluw en een ongekend goede jager, maar zolang het geen hongerwinter is en jij met je paard niet hulpeloos op de grond in het bos liggen, slaan ze jullie beide gewoon over.

Dat beweert hier ook niemand. Maar ik vind wel dat het artikel waar Onali op wijst niet correct is. (volgens mij hebben we het allebei over de gemeente Utrechtse Heuvelrug?) Er zit namelijk wel degelijk een risico aan, misschien niet op een aanval van de wolf, maar wel op een reactie van je paard. Hetzelfde geldt voor de wolf tegenkomen met je hond. Of die nou aan de lijn zit of niet. Daarbij word ook nog steeds gedaan alsof het heel zeldzaam is dat je de wolf tegenkomt. Hij staat volgens mij al 3x op film.

Het is geschreven om mensen gerust te stellen, dat ze gewoon kunnen recreëren in dit gebied. Dat kan denk ik ook best, maar wees wel eerlijk over een roofdier die niet schuw is van mensen. Het is geen verdwaalde poedel die in het bos loopt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:59

Kaja schreef:
Je wordt echt niet ineens van je paard gesleurd en opgevreten hoor.

Ik wandel met mijn shetlanders, ik sta met beide benen op de grond.
Ik heb geen idee hoe ik, laat staan mijn shetlanders op de wolf zouden reageren.

In het artikel stond: niet omdraaien, niet wegrennen, rustig langs heen gaan.
Hoe dan?!!!

Zo breed zijn de paden hier niet, onvoorspelbaarheid van beide dieren (wolf en pony) mijn eigen emoties/ angst.

Ik ken de wolven uit Ouwehand, die beesten zijn behoorlijk groot en indrukwekkend.Deze dieren worden gevoerd en staan achter een driedubbele omheining.
De wolven in het wild niet.

@Jessix Utrechtse Heuvelrug inderdaad

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:19

Ik ben wel benieuwd of wanneer jij blijmoedig met je paard door het bos galoppeert die wolf niet “speels” achter je aankomt vanuit het bos en alsnog je paard in z’n broek hangt. Dat zouden mijn honden in theorie ook kunnen doen.
Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik denk niet dat we gelijk in stukken gescheurd worden en opgegeten en geen haar van Sanet te vinden meer is. Schade is ook al erg genoeg.

Weet iemand hoe die paarden in Wateren reageerden op de wolf? Ik ben benieuwd of die zelf al onheil vermoeden of gewoon normaal waren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:23

Dat is het met honden, daar heb ik helaas ook al genoeg ervaring mee, er is altijd een eigenaar aanwezig.
Die ten aller tijde verantwoordelijk is voor zijn dier.

Dus ook al gaat het fout, je kunt je schade verhalen, tijdens het incident mag ik hopen dat de eigenaar moeite doet om zijn hond op te halen.

Bovendien kan ik hondentaal lezen, heb ze zelf ook gehad. Ik weet wanneer iets dreigends is en wanneer speels.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:25

Sanet schreef:
Ik ben wel benieuwd of wanneer jij blijmoedig met je paard door het bos galoppeert die wolf niet “speels” achter je aankomt vanuit het bos en alsnog je paard in z’n broek hangt. Dat zouden mijn honden in theorie ook kunnen doen.
Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik denk niet dat we gelijk in stukken gescheurd worden en opgegeten en geen haar van Sanet te vinden meer is. Schade is ook al erg genoeg.

Weet iemand hoe die paarden in Wateren reageerden op de wolf? Ik ben benieuwd of die zelf al onheil vermoeden of gewoon normaal waren.

VInd ik ook wel interessant. 'ruiken' ze het zelfde als een hond of totaal anders en heerst er paniek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:32

Onali schreef:
Dat is het met honden, daar heb ik helaas ook al genoeg ervaring mee, er is altijd een eigenaar aanwezig.
Die ten aller tijde verantwoordelijk is voor zijn dier.

Dus ook al gaat het fout, je kunt je schade verhalen, tijdens het incident mag ik hopen dat de eigenaar moeite doet om zijn hond op te halen.

Bovendien kan ik hondentaal lezen, heb ze zelf ook gehad. Ik weet wanneer iets dreigends is en wanneer speels.

Een hond heeft ook nog iets van opvoeding gehad en zal niet enkel maar gaan op instinct. Natuurlijk kunnen die ook grote schade aanrichten. En meestal komt er uiteindelijk ook wel een eigenaar achteraan. Een wolf is echt een wild dier, een roofdier.

En geen idee hoe je paard erop reageert. Zien ze hem als een hond of toch ook anders? En wat als zo'n wolf wel een dreigende houding aanneemt? Ik ben echt niet bang om opgegeten te worden, maar een ontmoeting met de wolf, en helemaal die dus op Heuvelrug rondloopt, kan wel voor ongelukken zorgen. Ik vind het enkel maar realistisch als mensen zich daar bewust van zijn.

We hebben het er een paar pagina's terug ook al over gehad, wat als je hond wel gegrepen wordt? Al zou het de hond zijn die als eerste grijpt.... Wat doe je dan als mens? In geval van hond tegen hond ben ik er altijd tussen gesprongen. Ik vermoed dat ik mijn hond ook niet zomaar laat verscheuren. Natuurlijk zijn dat allemaal "wat als scenario's" maar als het gebeurd dan zou ik niet verbaasd zijn.