Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:10

Degene die bij mij het beste kon springen was volledig dressuur gefokt. :+

Ik zou kijken naar Duits bloed, Holsteiner C lijn geeft vaak goede springpaarden die ook goed bewegen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:50

MyWishMax schreef:
Ik zit blijkbaar jn goede omgeving, want hier is het zeldzaam dat die dressuurruiters nooit springen of gesprongen hebben met een paard. Of laten dat door andere ruiter doen, haha.
Waarschijnlijk ook omdat we altijd een puppy springles hadden op vorige stal (voor de eigenaren) en je daar dus ook parcoursen deed. En er 9 van de 10 keer wel parcours staat in 1 van de bakken. En zo zijn er meer stallen, want die waren vaak juist van springruiters allemaal.
Degene die het niet meer doen, zoals ik, doen het niet vanwege eigen blessure of bij paard.

Maar dat is hier heel normaal, maar over het algemeen idd eerder bijzonder.

Hier ook! Om de week lekker basis springlesje meepakken (deed mijn dochter), of balkjestraining.
Clinic met Lammert ook eens per kwartaal. Super leuk en ze worden er een stuk handiger en oplettender van. Maar dan heb ik vroeger ook Z gesprongen en gecrost, dus van een beetje hout ben ik niet bang :D

Maar in het geval van paljaslaura zou ik ook eerder geneigd zijn om uit te kijken naar springgefokt die een leuke proef ernaast kan lopen.

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:54

Clinics van Lammert kunnen helaas niet meer.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:02

Elisa2 schreef:
Plop1997 schreef:
Hier ook nog even geduld. Gaan zondag nog bij een paard kijken en als dat niks is dan gaan we ook een zoekertje plaatsen.

Wellicht dat we ook nog met een vriendin van ons gaan kijken op een PRE stal, gewoon om te ontdekken of dat niet iets voor ons zou zijn. Hier staat ook een heel leuk paardje alleen helaas met de stokmaat van 160. Deze was wel hele barok gebouwd en de ruiter die er op zat was 1.80 wat totaal niet misstond. Maar wij hebben er na de vorige ervaring natuurlijk alsnog twijfels bij. Kijken kan bij deze gelukkig geen kwaad.

Voor je vriend zou ik kijken naar iets groters en stevigers waar hij goed omheen kan met zijn benen.

Ja die waar we zondag gaan kijken is 1.68 en barok gebouwd.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:19

Hallo allemaal,

Leuke discussie over leeftijden.
Onze pony recent verkocht als leermeester, tweemaal z2 dressuur en nu als 12 jarige maakt hij een Amazone heel gelukkig. Altijd fijn om te horen dat ze er zo blij mee zijn. Vind hem met 12 in de bloei van zijn leven eerlijk gezegd. Maar snap wel dat je na een bepaalde leeftijd niet meer verkoopt, dat zou ik echt lastig vinden.

Sowieso vind ik verkopen altijd lastig. Het enige waar het goed voor is, is voor mijn lijn want verkoop en koop betekent voor mij inmiddels 4 kilo minder.

Ik heb gelukkig nog contact met alle nieuwe eigenaren van mijn verkochte paarden. Mijn laatste paard is nu van een oudere heer die haar na zijn pensioen kocht en daar buiten mee rijdt en dressuur en crosst. Ik heb haar helaas verkocht ivm mijn reuma maar daar heeft ze het tien keer beter nog.

Wij zijn ook geslaagd voor een nieuw paard voor dochterlief. Een bijna 4 jarige voorlopige keurmerrie (met goede verrichting wordt ze elite) van Kaiser Weltino. Vorige week geheel gekeurd en glansrijk geslaagd.
Omdat jullie mij zo goed hebben geadviseerd hierbij, zoals beloofd, wat foto’s van de pup. We zijn er reuze blij mee.
Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt nu zadelmak gemaakt en dan een ibop t.z.t..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:46

Oef die is wel heel knap hoor Overzee2!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:46

Benzz schreef:
Clinics van Lammert kunnen helaas niet meer.

Ja, dat is heel snel gegaan. Heb mooie herinneringen aan die man....

Overzee, wat een plaatje. Gefeliciteerd!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:54

pol013 schreef:
En dan hangt het er vanaf: wat zijn je doelen. Wat wil je behalen? Kun je er mee leven er een moment komt dat je moet gaan afbouwen met je paard als die ouder wordt? Wat ga je er dan mee doen?

Doel: lol met je knol. Gewoon recreatie en buitenritten. En liefste dat m'n kinderen er les mee kunnen nemen.

Ik kan ermee leven als ik op een gegeven moment moet afbouwen. Heb ik met m'n paard ook gedaan. Rijden voelde niet meer goed en ik heb alleen nog maar met hem gewandeld. Af en toe een stapritje in het bos. Ik doe m'n dieren niet weg wanneer ze niet meer te rijden zijn,

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:59

Nog een vraagje: stel ik vind op den duur een leuk paard en ik wil hem laten keuren, hoe gaat dit dan?
Laat je zo'n dier dan keuren door een dierenarts daar in de buurt? En zodra dat goed is dan neem je het paard mee?
Of neem je het paard mee naar je eigen kliniek/ laat je hem door de verkopen brengen en dan keuren?
en bij goedkeuring mee met mij en afkeuren mee terug met de verkoper?

En laat je een paard dan alleen klinisch keuren of ook met röntgenfoto's?
Laatst bijgewerkt door Tieme op 22-02-24 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:00

Er zijn gelukkig nog genoeg veelzijdige paarden.

Mijn freiberger doet ook alles. Kan voor de kar ( sinds ze bij mij is niet meer gedaan, maar gok dat het inspannen en wegrijden is) , loopt Z dressuur , kan urenlang boscrossen en zijn ook begonnen met springen, wat ze tot mijn verrassing toch ook erg leuk doet.

M'n kinderen van nu 12 en 10 rijden er ook al jaren mee.

Wakker zat, maar zo betrouwbaar.

Oooh Overzee , wat een mooi paard <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:02

Tieme schreef:
Nog een vraagje: stel ik vind op den duur een leuk paard en ik wil hem laten keuren, hoe gaat dit dan?
Laat je zo'n dier dan keuren door een dierenarts daar in de buurt? En zodra dat goed is dan neem je het paard mee?
Of neem je het paard mee naar je eigen kliniek/ laat je hem door de verkopen brengen en dan keuren?

Goed afspreken met verkoper. Als hij op 2 uur van huis staat is t waarschijnlijk lastig, m bij jou in de buurt te keuren.

Anders n kliniek in de buurt van verkoper zoeken. Die komt daar heen met t paard en dan daar keuren. Of zelf mee naar huis brengen of kijken met verkoper of deze het paard kan brengen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:45

Tieme schreef:
Laat je zo'n dier dan keuren door een dierenarts daar in de buurt?
Dat heb ik beide keren wel gedaan, minder moeite om paard overal mee te slepen mocht die niet goedgekeurd worden. Tenzij jou eigen DA niet te ver is, dan zou ik hiervoor kiezen!

En zodra dat goed is dan neem je het paard mee?
Ja of nee, ligt echt aan jezelf en de verkoper. Mijn eerste pony hebben we de 20e gekeurd en de 21e hebben de eigenaren haad bij ons gebracht (van drenthe naar noord holland. En mijn nieuwe paard hebben wij meteen vanaf de kliniek meegenomen (gelderland naar noord holland

Ligt aan hoe ver je moet en hoe ver de verkoper bereid is om te gaan

Ja!!! Zou gek zijn als je verplicht een niet 'goedgekeurd' paard mee zou moeten nemen hihi. Tenzij jij de bemerking niet ziet als een probleen natuurlijk. Altijd afspraken over maken en zelf stilstaan bij wat jij ziet als afgekeurd. Schiefel, litteken, ocd enz

En laat je een paard dan alleen klinisch keuren of ook met röntgenfoto's?
Dat ligr aan jezelf! Wij hebben beide paarden alleen klinisch gekeurd omdat ik geen mega doelen heb en het ook leuk vind om vanaf de grond bezig te zijn. Als ze binnen een paar jaar niet meer in staat zijn om 'werk' aan te kunnen is dat voor mij geen mega probleem.

Heb mijn antwoorden even in de quote gezet hihi

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:47

Is er een overzicht wie wat zoekt? Handig voor het meezoeken/meedenken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:09

rijpaarden schreef:

Wel een goed idee!

Wij gaan rustig opzoek naar een nieuwe topper voor mijn moeder.

- minimaal Z niveau. Hoeft niet perse uitgebracht te zijn
- voorkeur voor een ruin maar merries zijn niet uitgesloten
- voorkeur voor wat kleiner. Moeders is 1,63 en erg slank dus liever een dames paardje als een groot kanon

Tot nu toe staat ze voor alles open. Een kwpn’er kan maar bijv een Haflinger vind ze ook leuk dus hopelijk is haar doel gebied niet té ruim :=

Paarden staan aan huis en echt een fijn plekje met vriendjes hele dagen buiten, weidegang enz.
Mocht iemand iets weten, stuur gerust door.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:17

Capriootje schreef:
rijpaarden schreef:

Wel een goed idee!

Wij gaan rustig opzoek naar een nieuwe topper voor mijn moeder.

- minimaal Z niveau. Hoeft niet perse uitgebracht te zijn
- voorkeur voor een ruin maar merries zijn niet uitgesloten
- voorkeur voor wat kleiner. Moeders is 1,63 en erg slank dus liever een dames paardje als een groot kanon

Tot nu toe staat ze voor alles open. Een kwpn’er kan maar bijv een Haflinger vind ze ook leuk dus hopelijk is haar doel gebied niet té ruim :=

Paarden staan aan huis en echt een fijn plekje met vriendjes hele dagen buiten, weidegang enz.
Mocht iemand iets weten, stuur gerust door.

Misschien eens informeren bij Hester Bisschot? Die heeft momenteel meerdere Pre's en lusitano's te koop staan. Misschien zit er iets passends bij?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:46

PRE en lusitano spreekt haar zeker aan. Ze heeft nu ook een hele gave Spanjaard maar die gaat helaas met sport pensioen. Qua ras en type is ze wel fan iig :j
Zal eens kijken, dankjewel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:38

Hester heeft inderdaad vaak leuk spul in de verkoop. Kennis van mij had daar een lusitano vandaan die ze daarna heeft uitgebracht in het ZZL.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:58

rijpaarden schreef:

Ben ik ook benieuwd naar :j
Vooral naar degenen die een springpaard zoeken.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:22

Ik zoek een brave allround ruin tot 10 jaar, het liefst appaloosa, maar schimmel, bont of toch die knappe bruine spreken mij ook aan :) Vrij breed zou je denken maar het is niet makkelijk te vinden met een normaal budget. Met name braaf is duur natuurlijk

Niet te groot trouwens, tussen 1.60-1.65 zou mooi zijn. Hoeft niet uitgebracht te zijn op wedstrijd, mag wel.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:06

Bij manege schimmelkroft staan heel wat paarden en pony's te koop, van allround Gelders tot Elite dressuurmerrie.
Tipje voor wie wat zoekt.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:06

Een Friese merrie van 2 of 3 jaar oud! Met leuk papier om evt mee fokken, en de sport mee in te gaan :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:31

different1 schreef:
Bij manege schimmelkroft staan heel wat paarden en pony's te koop, van allround Gelders tot Elite dressuurmerrie.

Oh jeej, ze gaan toch niet stoppen he?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:40

Earth schreef:
different1 schreef:

Oh jeej, ze gaan toch niet stoppen he?

Nee dat idee heb ik niet, meer wat handelsactiviteiten ernaast denk ik.
Maar staan best wat interessante dieren denk ik.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:05

Ik lees al een tijdje met jullie mee, maar meld mij nu toch ook maar :o

Wat ik zoek is:
- een fijn dressuurpaard. Braaf, rustig van karakter.
- 6 t/m 11 jr.
- 1.70 - 1.75m ongeveer. Niet te smal, liever wat stoerder/ronder gebouwd.
- voorkeur voor een ruin.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:40

afkepieteke schreef:
Een Friese merrie van 2 of 3 jaar oud! Met leuk papier om evt mee fokken, en de sport mee in te gaan :)

Friezenfokkerij de Horperhoeve?