[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:22

Gelukkig voelt je heup beter :(:).
Over de hond: probeer hem eens door Yoda te laten benaderen, aan een lange lijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 15:36

balance schreef:
Gelukkig voelt je heup beter :(:).
Over de hond: probeer hem eens door Yoda te laten benaderen, aan een lange lijn.

Potver dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Hij is gevlucht en ik hoorde hem later beneden in de vallei blaffen alweer een km verderop. Maar goede gedachte, houd ik vast voor de volgende keer.

Ik had het idee om te gaan rijden, zo heerlijk zonnig, grond redelijk opgevroren, dus minder blub, maar Prisca liep vanmorgen al te flemen en bij nader inzien vind ik het dan niet zo vriendelijk tov haar om dan te gaan rijden.

Morgen gaan de temperaturen weer omhoog. We gaan dan even met de auto naar de pyrs even aan de sneeuw snuffelen. We hebben overwogen of we toch niet weer eens zullen gaan skiën, ik heb tot we naar Frankrijk verhuisden altijd twee x pj geskied, winter en sommerski, maar we vonden het toch niet zo'n sterk plan. Enkels, heupen, ruggen. Je loopt maar zo iets op. En met gescheurde enkelbanden ook niet zo'n strak plan. Helaas. Dan maar wandelen. Ook nog risicovol genoeg, hahaha.

In ieder geval weer een filmpje van de afgelopen week: https://youtu.be/7mq3di4Caso

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:14

Dank voor het interessante lesje geschiedenis Mo!! Nooit geweten waarom dat al die kruisen juist daar stonden! +:)+

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:16

Mooie brillen! Montuur 1 is mijn favoriet haha.
De bewoner van het hol is wel schattig. Breiden die hun huis uit? Of valt dat mee?

Mooie beelden hoor. Ik heb weer genoten en nu lekker slapen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 01:07

Hi Namiro, dank je, er zijn veel bijzondere dingen in Frankrijk die leuk zijn om te vertellen.
Hi Muga, lol de eerste bril is zijn oude bril, vreselijk ding vind ik en de 2e is de nieuwe _O-

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:48

Leuk filmpje weer, Monique! Marters en parmantig dravende hertjes, meneer Das in het weiland, veilig achter zijn hek. En Rocket aan het spelen en aan het werk. Hier verdwijnt langzamerhand de sneeuw weer. Fijn weekend!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:59

Leuke brillen hoor, zit ie lekker?
Wij konden langlaufen hier net buiten het dorp, maar Milko is ook te bang dat ie iets breekt. Een paar jaar geleden hadden we heel enthousiast langlauf skis en schoenen gekocht, nooit gebruikt.
De fibre leggen ze eerst aan tot vlakbij het huis, en als je dan een aansluiting neemt dan leggen ze het aan tot in het huis, incl gaten boren ed, in 2 uur hadden we internet. Overigens hebben we nu al 1 maand geen internet, maandag komt er voor de 3e keer een technicien, die dan natuurlijk weer constateerd dat de breuk er nog steeds zit. Dan moet er weer een ander bedrijf komen voor een devis en dan reparatie, zucht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 21:56

Veldbloem schreef:
Leuk filmpje weer, Monique! Marters en parmantig dravende hertjes, meneer Das in het weiland, veilig achter zijn hek. En Rocket aan het spelen en aan het werk. Hier verdwijnt langzamerhand de sneeuw weer. Fijn weekend!

Fijn dat bij jullie de sneeuw wegsmelt, Veldbloempje, lente komt eraan! Wij zijn vandaag naar de Pyrs gereden om naar de sneeuw te kijken. Ik vind sneeuw prachtig maar ben blij dat we geen sneeuw hebben gehad. Dus mooie plaatjes geschoten en gezellig tussen de skiërs gewandeld.

Tinka schreef:
Leuke brillen hoor, zit ie lekker?
Wij konden langlaufen hier net buiten het dorp, maar Milko is ook te bang dat ie iets breekt. Een paar jaar geleden hadden we heel enthousiast langlauf skis en schoenen gekocht, nooit gebruikt.
De fibre leggen ze eerst aan tot vlakbij het huis, en als je dan een aansluiting neemt dan leggen ze het aan tot in het huis, incl gaten boren ed, in 2 uur hadden we internet. Overigens hebben we nu al 1 maand geen internet, maandag komt er voor de 3e keer een technicien, die dan natuurlijk weer constateerd dat de breuk er nog steeds zit. Dan moet er weer een ander bedrijf komen voor een devis en dan reparatie, zucht.

Hi Tinka, ja fibre leggen ze tot aan de erfgrens. Daarna komt SFR het aanleggen van erfgrens naar huis. Daarvoor moet er een mannetje komen om te kijken hoe en wat. Ik hoop dat het bij jullie nu goed gaat komen met de fibre.

Leuk langlaufen. En het was vandaag zo verleidelijk om te gaan skiën, het was echt een onderdeel van mijn leven 2x pj, maar ik wil geen onnodig risico lopen. Dus maar gewoon genoten van de mensen op bijna 2200 m hoog en het gestuntel bij de elf liften. Ook nog even overwogen de nieuwe telecabine te nemen, maar dat doen we dan een andere keer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:55

Wat is Callas toch anders dan andere paarden. Althans anders dan alle andere paarden die ik ooit gehad heb, alhoewel, Shadow benaderde haar, qua karakter.

Bijvoorbeeld, ze lust sinaasappel met schil en al, maar het is alweer een tijd geleden dat ze dat heeft gehad. Nu hadden we een mandarijn (van André uit die kist ;-) ) die beurs was. Dus die heb ik in haar bak gelegd en bij de avondvoerbeurt had ik er gewoon haar bix overheen gemikt.

Ze komen allemaal terug van de wei in hun box, iedereen gaat eten, de rest heeft geen mandarijn, en Callas loopt naar haar voerbak en keert zich meteen om en loopt naar mijn richting en gaat rammen met haar voet tegen het hek. Ik mopper dat mag niet.

Gaat ze weer terug naar haar voerbak, gefrustreerd, heftige reacties, ruiken, hoofd omhoog gooien, op en neer zwaaien met dat hoofd, schrapen, keihard tegen de wand slaan, aandacht vragen, weer naar mij komen lopen.

Ik mee naar binnen. Wilde hengst achter me. Ik pak het mandarijntje eruit. Bied het aan op mijn hand, oooooooo het is een mandarijntje, ja dat lust ik wel. Zucht. Al dat drama!

Maar dat zijn wel mijn momentjes. Vind het zooo grappig hoe ze dan is, hoe ze vertelt dat het niet klopt en mijn hulp vraagt om het op te lossen. Mooi om te zien hoe ze redeneert.

De andere hebben ook wel eens wat in hun voerbak dat ze niet lusten, courgette had ik ooit eens gedaan. En ze gaan gewoon eten, eten eromheen, doet ze verder niets.

Dat vind ik dus zo apart en leuk aan Callas dat ze dan met mij communiceert, letterlijk, over iets dat haar niet bevalt.

Love her! <3

Hebben jullie ook zulke lovemomentjes met je paarden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:31

Zo een madame heb ik ook.
Super leuk , maar soms denk ik ook ...
Pfff had ik maar een " normaal " paard

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:11

Ja mijn paard is echt verschrikkelijk. Ze heeft het een keer gepresteerd om prima te lopen, dan te zien dat ik wegga en ENORM overdreven te gaan hinkepoten met een hoef. Zielig wijzen met haar neus enzo.
Er zat een steentje in O:) zelfs stalgenoten worden zo aan het werk gezet, lege waterbakken etc worden ook altijd aangewezen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:07

Zinzi_jewel schreef:
Zo een madame heb ik ook.
Super leuk , maar soms denk ik ook ...
Pfff had ik maar een " normaal " paard

Hahaha Zinzi jaaaa dat denk ik soms ook wel eens van Callas. Hoe vaak we niet zeggen, Callas weer hoor. Maar toch vind ik het geweldig grappig.

Sintara schreef:
Ja mijn paard is echt verschrikkelijk. Ze heeft het een keer gepresteerd om prima te lopen, dan te zien dat ik wegga en ENORM overdreven te gaan hinkepoten met een hoef. Zielig wijzen met haar neus enzo.
Er zat een steentje in O:) zelfs stalgenoten worden zo aan het werk gezet, lege waterbakken etc worden ook altijd aangewezen

O geweldig Sintara, dát is megaleuk dat een dier zo vertelt wat het wil. Ik had een hond die zielig deed met zijn poot om een troostkoekje te krijgen. Van een paard vind ik het superslim.

Mijn katten doen dat ook, heel beteuterd kijken en gaan zitten als het voer op is. Yoda onze hond komt ook heel duidelijk vertellen wat ze wil. Luister je niet meteen, loop je de kans dat ze op de vloer plast. Toch vind ik dat ze niet vóór die tijd mag komen zeuren. Ik loop al 5x pd met haar, dus dan vind ik dat ze even moet wachten. En dat rek ik dan tot de tijd die we als routine hebben. Maar laatst bijv ging ik douchen voor haar eerste uitlaatbeurt om 8 u. En zij dacht dat ik niet om 8 u zou komen en ging dus toen ik aan het douchen was, zitten plassen. Dan mopper ik wel. Maar zij communiceert dus ook, om eten en uitlaten. (Ze heeft trouwens vannacht weer een epileptische aanval gehad.)

Afijn ik dwaal af, ik vind dat erg leuk om zulke slimmigheidjes van dieren vooral paarden te lezen. Nog meer leuke slimmeriken met leuke verhalen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:26

Ik heb een hond die heeft geleerd om te targetten. Hij kwam zelf op het idee om me met zijn neus aan te stoten als hij iets nodig heeft. Dat heeft hij daarna uitgebreid met pendelen om aan te wijzen waar hij me voor nodig heeft. Dus als hij me aanstoot en ik zeg “wat?” dan rent hij bv naar zijn waterbak en raakt die aan.
Honden leren o.a. door te kopiëren dus mijn andere hond begint ons nu ook regelmatig aan te tikken.
Die zag dat wij reageren op de eerste hond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:29

balance schreef:
Ik heb een hond die heeft geleerd om te targetten. Hij kwam zelf op het idee om me met zijn neus aan te stoten als hij iets nodig heeft. Dat heeft hij daarna uitgebreid met pendelen om aan te wijzen waar hij me voor nodig heeft. Dus als hij me aanstoot en ik zeg “wat?” dan rent hij bv naar zijn waterbak en raakt die aan.
Honden leren o.a. door te kopiëren dus mijn andere hond begint ons nu ook regelmatig aan te tikken.
Die zag dat wij reageren op de eerste hond.

O wat geweldig leuk! Slim zeg, vast een ras dat intelligent is, gok ik? Ik vind dat geweldig dat dieren ons 'manipuleren' dingen voor hen te doen. Love it!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:34

Manipuleren is een sterk woord Monique. Goed dat je het tussen aanhalingstekens zet.
Pluspunt vind ik persoonlijk dat het aangeeft dat je je dieren goed leest.
Deze hond is trouwens een kruising tussen een poedel en een schnauzer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:46

Elvee is wat dat betreft ook wel een slimme merrie. Als haar waterbak vol mest is laat ze me dat duidelijk zien. Loopt er naar toe en kijkt naar mij, als dat niet voldoende is loopt ze naar mij en weer naar haar waterbak.
Iedere avond als ze op stal staat vul ik haar hooinet en dan doe ik dat met een opstapje. Dat staat op een laag kastje naast haar box, zo dat ze er zelf niet bij kan. Maar als ik aan kom lopen komt ze met haar hoofd uit haar box en dan kijkt ze duidelijk naar het opstapje en weer naar mij en weer ongeduldig naar het opstapje.
Ook herkent ze het geluid van mijn bus, als ik aan kom met de bus als ze met mijn nicht buiten in de longeerbak is kan ze dat niet zien, maar kijkt ze gelijk de kant van mijn bus op.
Mijn voetstappen en mijn kuchje kent ze ook duidelijk, dan laat ze ook weten dat ik echt eerst naar haar toe moet komen en haar hooi geven. Ook als er nog zat in haar net zit, maar dan zeg ik haar gedag en geef haar een aai en loop verder.
Ik sta op een behoorlijk grote stal met zo'n 60 paarden en zo'n 70 eigenaren/bijrijdsters die regelmatig op stal komen, bij anderen heeft ze dit gedrag niet, dus ik vind het wel geweldig dat ze me dingen zo duidelijk wil maken.

Lou herkende ook mijn toenmalige auto, die kwam dan gelijk naar het hek als ze buiten stond.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:48

Rosa positioneert zichzelf zo in de bak dat ze precies het huis in kan kijken door het raam en dat is dan of om duidelijk te maken dat de waterbak leeg is of om aan te geven dat het de hoogste tijd is (eigenlijk te laat volgens mevrouw) om naar de wei te gaan. Als het om het laatste gaat, hinnikt ze zodra ik de deur uit kom. Voor water hinnikt ze nooit.

Nala (onze jongste hond, nu bijna 2) heeft het targetten ook zelf uitgevonden. Als we haar voer geven rent ze tussen ons en haar voerbak heen en weer en raakt die dan aan. Als ik haar medicijnen ga geven, die stop ik in een stukje banaan, dan raakt ze mij heel zachtjes aan vlakbij m'n heup/m'n broekzak en gaat dan netjes zitten wachten.

Ik vind dat ook heel grappig om te zien. Zeker omdat ze zo ieder hun eigen manieren hebben om dingen over te brengen. Onze oudste hond gaat 's ochtends 4x voor mijn neus zitten, eerst omdat hij eten wil, als dat op is omdat het tijd is voor de banaan (hij hoeft geen medicijnen maar uiteraard wel de banaan). En daarna in de winter nog een keer omdat hij vindt dat de houtkachel aan moet. Daarna om te gaan wandelen. En daarna zie je hem niet meer, dan slaapt meneer de rest van de dag voor de kachel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 01:47

LOL @ Balance, als dieren zo met hoofdletters schrijven, is het moeilijk hen niet te lezen.

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, @Jet en @Bribro. En zeker is het mooi als je paard duidelijk vindt dat jij zijn mens bent. Zoals alleen bij jou het gedrag vertonen. Is ook logisch, bij een ander mens levert het niets op. Slim ook dat een paard zelf vertelt dat er mest in de drinkbak ligt, wat ik dan niet begrijp is dat ze dan niet kunnen bedenken dat ze er niet in moeten mesten.

En hinniken vertelde, ik dacht warwick schiller, wil niet zeggen dat een paard ons roept, maar hij zegt: ik ben hier! Dat vond ik een interessante gedachtegang.

En wat knap dat dieren zelf targetten uitvinden! Super om te lezen. Yoda duwt wel met haar neus in mijn been als ik het eten aan het open maken ben en niet snel genoeg opschiet.
Ik vind het vooral grappig die routines van dieren te lezen. Regelmaat is belangrijk.
Soms vind ik dieren bijna robotisch of autistisch. Zo krijgt Yoda als we weer binnen komen van wandelen altijd een koekje uit een lade. Ik legde een keer de koekjes alvast op de aanrecht en toen we terug kwamen kreeg ze die. Ik ging in de keuken verder wat rommelen en ik begreep maar niet waarom Yoda zo star in de weg bleef zitten voor het aanrecht. Tot het me daagde dat de routine die we altijd hebben niet vervuld was. Ja, ze had wel een koekje gekregen, maar niet uit de lade. Althans niet waar zij bij was. Dus haar routine was in de war. En dus bleef ze zitten tot het koekje uit die lade kwam. Ik opende de lade, gaf haar het koekje en ze ging lekker liggen slapen.

Callas hinnikt ook altijd middelhard als ze op stal of op het plateau staat, zodra de kamerdeur dichtgaat. Op de gang hoor ik haar dan al. En helemaal als ik of Erwin dan de voordeur uitkom, dan laat ze weten dat zij daar is en of ik haar dan niet wil vergeten.
Poupette hinnikt ook middelhard en grinnikt als ze op diezelfde plekken staat en ziet dat ik naar haar kom lopen. Ze hinnikt dus niet eerder.
Prisca heb ik nu een keer of drie horen grinniken en ook als ze anticipeert op eten.
Quarbonne heb ik in het begin wel naar mij horen grinniken, maar dat doet hij niet meer.

Overigens mijn truc om de paarden de nieuwe likemmer te laten accepteren, lijkt iets te gaan werken. Ik heb oude mineralensteen erover gesmeerd. En geef ze van de nieuwe emmer een pietsje door hun voer. Ik zie nu wel een kuiltje ontstaan, dus er wordt gelikt. Ik dacht eigenlijk van niet, dus ik wilde het terug gaan brengen, maar nu kan dat niet meer. Dus ik hoop dat er meer kuilen ontstaan van lekkere likkers.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:13

Onze mineralen emmer moeten we in een krat gaan zetten := want die nemen ze al likkend mee over het terrein LOL.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 00:41

Hahaha, dat herken ik heel erg Balance. De vorige blokken had ik in emmertjes gedaan en die schoven idd het hele platform over en de emmertjes waren gesloopt na een week.

Vandaag leek bijna weer normaal qua likken. Na de supplementen laat ik ze weer uit hun boxen en de beide grote meiden moesten allebei likken en Callas ging zelfs schrapen met haar tanden. Dus ze hebben het omarmd, ben ik blij mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:27

En zonet weer eens op Prisca gereden. Het zadelen ging erg goed, ze werd niet boos met het zadel. Omdat het zo lang geleden was, dat ik haar alleen gepakt heb, dacht ik, ik ga op het rijveld met hoofdstel zonder bit lekker relaxed. Nah, daar dacht mevrouw anders over. Ik ben alleen bezig geweest met stappen en rust erin brengen. Dat lukte uiteindelijk wel en ik kon haar goed terugnemen op het zonder bit ding. Ook achterwaarts veel gedaan, stil laten staan, om gewoon maar te genieten van de zonsondergang. Erg moeilijk want ze wilde alleen maar terug naar stal naar de andere. Ze ging zodoende ook dingen verzinnen. Een pallet was spannend. Flauwekul natuurlijk dus bij de pallet oefeningen gedaan. Veel geprobeerd te sturen, achtjes rijden om voorwerpen en balkjes stappen. Het ging wel, maar alleen met enorm veel druk. Net als met het bit, zoveel druk nodig om te reageren. Toen eens ergens anders gestopt om af te stijgen. Mwah, dat was richting stal en ik heb haar de heining in moeten rijden om haar stil te zetten. Ho staan en afstijgen lukte weer wel netjes. Toen ben ik gaan wandelen in de rijbak bij de enge pallet. Leuk was dat ze goed en netjes achter me aan liep en de pallet was rechtsom niet eng, maar linksom leverde het een vluchtpoging op. Dus een aantal keren nonchalant erlangs gewandeld zonder aandacht aan te schenken en toen was het dan ook wel klaar. Ze werd wel een stuk geïrriteerder toen Callas begon te hinniken, toen had ze zo iets, van nu wil ik terug. Toch nog even door gewandeld en haar buiten het zicht van de stal als beloning laten grazen.

Conclusie, heerlijk lenteweer, prachtige zonsondergang, altijd weer heerlijk om op een paard te kunnen en mogen zitten, trots op alle spullen en paard, paard had geen zin, maar toch goed afgesloten en dit moeten we veel vaker doen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:30

<3 Mijn liefje mijn liefje wat wil je nog meer? Uit de oude doos :)ddd
Zaterdag komt iemand een mentuig brengen. Tweewielers heb ik al voor de hummel. Ben benieuwd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 00:58

Ja liefje of tel je zegeningen zoiets.

Heerlijk mennen met de hummel! Vond ik met Shadow ook altijd zo leuk! Kan hij/zij het al of moet je het nog helemaal aanleren?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 01:49

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 10:22

En het is wel apart vind ik om knoflook gebakken (heerlijke geur) te hebben in huis en dat je dan naar de stallen gaat en denkt, goh, wat ruikt het hier nog steeds naar knof, dat je denkt dat die geur meewaait of zo, en dat je dan realiseert dat het je paarden zijn en dat er dan een flinke kuil al in de lik van knof zit 8)7