Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plop1997

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:03

Hier ook nog even geduld. Gaan zondag nog bij een paard kijken en als dat niks is dan gaan we ook een zoekertje plaatsen.

Wellicht dat we ook nog met een vriendin van ons gaan kijken op een PRE stal, gewoon om te ontdekken of dat niet iets voor ons zou zijn. Hier staat ook een heel leuk paardje alleen helaas met de stokmaat van 160. Deze was wel hele barok gebouwd en de ruiter die er op zat was 1.80 wat totaal niet misstond. Maar wij hebben er na de vorige ervaring natuurlijk alsnog twijfels bij. Kijken kan bij deze gelukkig geen kwaad.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:42

KirstenHorse schreef:
Appaloosa 2 is het helaas ook niet geworden, dus de zoektocht gaat rustig door. Op dit moment staan er geen passende appaloosa’s te koop, dus het is even afwachten wanneer er weer iets langskomt. Een aantal mensen zijn op de hoogte van mijn zoektocht dus ik krijg ook bericht als er iets nieuws is dat niet op marktplaats of sporthorses komt. Geduld.. :)

Op Facebook staat een appaloosa ruin. Heeft wel een bemerking maar staat niet bij wat voor. Misschien is het iets?

Ik vind karakter belangrijker dan leeftijd. Een hete 6 jarige is met 12 ook nog vlot

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:52

Plop1997 schreef:
Hier ook nog even geduld. Gaan zondag nog bij een paard kijken en als dat niks is dan gaan we ook een zoekertje plaatsen.

Wellicht dat we ook nog met een vriendin van ons gaan kijken op een PRE stal, gewoon om te ontdekken of dat niet iets voor ons zou zijn. Hier staat ook een heel leuk paardje alleen helaas met de stokmaat van 160. Deze was wel hele barok gebouwd en de ruiter die er op zat was 1.80 wat totaal niet misstond. Maar wij hebben er na de vorige ervaring natuurlijk alsnog twijfels bij. Kijken kan bij deze gelukkig geen kwaad.

Voor je vriend zou ik kijken naar iets groters en stevigers waar hij goed omheen kan met zijn benen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:56

Ik heb een hongaars koudbloed x hongaars sportpaard gehad was ook maar 161 cm maar toonde veel groter

Vanwege de lengte van je vriend zou ik naar barokke type neigen
En niet maar n luxe kleine Fries.
Gelders paard kan ook nog of groninger

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:00

Ik ben dust ook weer op zoek. Had er laatst dus wel al eentje laten keuren maar die was dus niet goed.

Ben een springer/crosser maar nu gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een dressuurgefokte die ook kan springen of hier aanleg voor heeft. Dus mochten mensen nog wat weten. 5 tot 8 jaar, en niet groter dan 168. Heb normaal budget en hoeft niet perse uitgebracht te zijn.

En heb geen 130 ambities oid. Dat durf ik helemaal niet :+ Gewoon fijn basis meekomen in de B/L en dan met de dressuur wellicht wat meer als ik daar de smaak te pakken krijg :P

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:37

paljaslaura schreef:
Ik ben dust ook weer op zoek. Had er laatst dus wel al eentje laten keuren maar die was dus niet goed.

Ben een springer/crosser maar nu gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een dressuurgefokte die ook kan springen of hier aanleg voor heeft. Dus mochten mensen nog wat weten. 5 tot 8 jaar, en niet groter dan 168. Heb normaal budget en hoeft niet perse uitgebracht te zijn.

En heb geen 130 ambities oid. Dat durf ik helemaal niet :+ Gewoon fijn basis meekomen in de B/L en dan met de dressuur wellicht wat meer als ik daar de smaak te pakken krijg :P

Gezien je omschrijving en budget zou ik denk ik eerder zoeken naar een springer met fijne gangen waar je in de dressuurring dan ook goed mee kan komen. Die zijn er echt veel meer dan andersom. de meeste dressuurpaarden hebben nog nooit een balk van dichtbij gezien.
Wellicht dat je er dressuurmatig dan wel nog iets meer zelf op moet rijden dan bij een dressuurpaard van die leeftijd maar dat zou niet perse een probleem moeten zijn.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:44

Helemaal mee eens.
Een springer met fijne gangen komt in de dressuur vaak lekker mee en is zeker voor de eventing een voordeel
Daar kijken wij altijd naar als we op zoek gaan naar een eventingpaard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:47

Je hebt ze wel hoor. Ik heb er een heel stel geboren zien worden en op zien groeien tot ze met 4 of 5 verkocht werden. Qua opleiding ook springen enzovoorts. Hoewel die dus als echte dressuurpaarden werden gezien was dat eigen fok. Ene merrie spring gefokt met ene jaar dressuurhengst erop en andere jaar springhengst. de andere was dressuur gefokt, maar ouderwets en kon zelf ook springen. Al die veulens van beide merries konden gewoon springen, misschien geen Z, maar wel leuke parcoursen en in de dressuur meer.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:52

Die afgekeurd was was dressuurgefokt maar kon ook een sprongetje. Nog hartstikke groen maar dat maakt mij niet zoveel uit. Maar bedoel meer dat dressuur of spring gefokt me geen drol uitmaakt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:55

Je kan daarnaast in de minder gebruikelijke types zoeken. Een paard met bijvoorbeeld wat tuigbloed kan vaak prima springen, een fijn stukje dressuur laten zien en volstrekt onverschrokken over allerlei soorten crosshindernissen heen vliegen. Zeker op het niveau dat jij je doelen omschrijft. Bijkomend voordeel is dat ze doorgaans wat gunstiger geprijsd zijn.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:00

vidya schreef:
KirstenHorse schreef:
Appaloosa 2 is het helaas ook niet geworden, dus de zoektocht gaat rustig door. Op dit moment staan er geen passende appaloosa’s te koop, dus het is even afwachten wanneer er weer iets langskomt. Een aantal mensen zijn op de hoogte van mijn zoektocht dus ik krijg ook bericht als er iets nieuws is dat niet op marktplaats of sporthorses komt. Geduld.. :)

Op Facebook staat een appaloosa ruin. Heeft wel een bemerking maar staat niet bij wat voor. Misschien is het iets?

Ik vind karakter belangrijker dan leeftijd. Een hete 6 jarige is met 12 ook nog vlot

Bij hem ben ik wezen kijken :)

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:03

Zal ook nooit beweren dat ze er niet zijn want ik heb zelf met al mijn dressuurgefokte paarden op concours gesprongen en gecrossd. Maar in de praktijk zijn er maar weinig dressuurruiters die springen met hun paard. ( en dan bedoel ik dus niet 1x een opzichzelf staand kruisje) dus het blijft dan wel een gok hoe ze dat gaan oppakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:07

Helemaal eens met Nikkietjuh.
Vind maar eens een verkoper van een dressuurgefokt beest die open staan voor vrijspringen/ een kruisje springen. Ze hangen nog net niet de telefoon op :+
Been there, done that.

Ik had maar op 1 plek succes met die vraag. En dat was een amazone die zowel sprong als dressuurde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:08

Ik zit blijkbaar jn goede omgeving, want hier is het zeldzaam dat die dressuurruiters nooit springen of gesprongen hebben met een paard. Of laten dat door andere ruiter doen, haha.
Waarschijnlijk ook omdat we altijd een puppy springles hadden op vorige stal (voor de eigenaren) en je daar dus ook parcoursen deed. En er 9 van de 10 keer wel parcours staat in 1 van de bakken. En zo zijn er meer stallen, want die waren vaak juist van springruiters allemaal.
Degene die het niet meer doen, zoals ik, doen het niet vanwege eigen blessure of bij paard.

Maar dat is hier heel normaal, maar over het algemeen idd eerder bijzonder.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:12

pol013 schreef:
Helemaal eens met Nikkietjuh.
Vind maar eens een verkoper van een dressuurgefokt beest die open staan voor vrijspringen/ een kruisje springen. Ze hangen nog net niet de telefoon op :+
Been there, done that.

Dat is ook mijn ervaring, zou je net zo goed kunnen vragen of ze al met hun paard naar Mars zijn geweest := meestal hebben ze niet eens springmateriaal op stal.

3heathcliff5 schreef:
Je kan daarnaast in de minder gebruikelijke types zoeken. Een paard met bijvoorbeeld wat tuigbloed kan vaak prima springen, een fijn stukje dressuur laten zien en volstrekt onverschrokken over allerlei soorten crosshindernissen heen vliegen. Zeker op het niveau dat jij je doelen omschrijft. Bijkomend voordeel is dat ze doorgaans wat gunstiger geprijsd zijn.

Ja tuigers zijn vaak best goede springers, niet per se technisch maar wel fanatiek en oersterk :D en idd vaak goed dapper.

Het lastige is dat jonge tuigers die te koop staan meestal ook nog geen balk van dichtbij gezien hebben, moet je net die gok aandurven. Want voor hetzelfde geld heb je eentje dat het echt helemaal niets vindt :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:18

Waar is toch de tijd gebleven dat de dressuur en spring richting geen apart onderdeel was binnen oa het kwpn ?
24 jaar geleden alweer

Anyway er zijn toch wel paarden te vinden waar nog opa,s achter zitten met genen van de andere tak van sport
Een gezond gebouwd paard zou beide moeten kunnen , leuke proef rijden in zowel dressuur als springen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:23

Je kunt ook eens kijken bij de Gelderse paarden. Vaak lekker allround en met massa.
Rijtypische tuigers kun je ook eens naar kijken.
Op de facebook site https://www.facebook.com/groups/1644239719127035 van fokkerij en gebruikersclub Gelders Paard zie ik af en toe ook wel een paard te koop langskomen. Zou je ook nog een zoektertje kunnen zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:33

Maar we hoeven niet te doen alsof dit echt een moeilijke zoektocht is he? Het is niet alsof er gevraagd wordt om 3 sterren eventing of internationaal springen of dressuur. Leuk springen, crossje en dressuur wat hoger heb je geen fantastische beweger of springer voor nodig. Een springgefokte die goed beweegt is net zo goed en die zijn er ook echt genoeg. Ja, bij sommige moet je vandaan blijven qua bouw of gangen, maar dat heb je bij de dressuur ook. :')
Ik zou niet eens kijken naar hoe ze gefokt zijn, maar gewoon gaan kijken bij dieren die bij je lijken te passen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:42

MyWishMax schreef:
Maar we hoeven niet te doen alsof dit echt een moeilijke zoektocht is he? Het is niet alsof er gevraagd wordt om 3 sterren eventing of internationaal springen of dressuur. Leuk springen, crossje en dressuur wat hoger heb je geen fantastische beweger of springer voor nodig. Een springgefokte die goed beweegt is net zo goed en die zijn er ook echt genoeg. Ja, bij sommige moet je vandaan blijven qua bouw of gangen, maar dat heb je bij de dressuur ook. :')
Ik zou niet eens kijken naar hoe ze gefokt zijn, maar gewoon gaan kijken bij dieren die bij je lijken te passen.

Eens, kijken naar afstamming is helemaal niet belangrijk als je er niet mee wil fokken.
Dan kijk je gewoon naar een paard dat je goed zou passen. Dat is al moeilijk genoeg.
Misschien nog wel als je een veulen of onbeleerd paard koopt. Dan kijk je ook naar de vader en moeder en wellicht nog de afstammelingen en hoe die uitgevallen zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:45

Gelders is inderdaad heel multifunctioneel.
Maar ook veel springpaarden met Democraat in de lijn doen het met regelmaat goed de dressuur. Ik ken er 2 van dichtbij een volle Democraat ZZZ dressuur en M springen. En een met een Democraat moeder GP dressuur en L eventing.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:53

Ferro bloed geeft vaak paarden waar je ook prima in de basis mee kan springen. Zelf in het verleden ook lekker allround gereden (dressuur springen sgw) met een Negro x Cabochon merrie. Maar zelf zou ik voor de ambities zoals PaljasLaura omschrijft (en wat ook is wat aansluit bij mijn eigen ambities) mijn eerste keuze toch ook een leuk bewegende springgefokte zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:24

Ik ben juist om die reden ook voor (half) Gelders gegaan. Vaak aardig allround en nuchter in de kop. Beetje B/L springen en cross is voor mij meer dan hoog zat en zou het leuk vinden eens tot het Z2 te komen. En qua prijs vallen ze me imo vaak ook nog wel mee.
In eerder genoemde FB groep worden idd nog wel eens leuke dieren aangeboden :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:40

Zoveel Dressuurpaarden die kunnen springen. Met mijn zelf gefokte Westpoint (Jazz) merrie sprong ik, ik crosste ermee en reed ook dressuur. Die had ook niet het uiterste vermogen maar was echt super mooi in de manieren. Was wel een beetje een aparte maar ik kon er echt alles mee. Nog nooit zo’n fijn paard gehad. En zo ken ik er nog wel meer. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oftewel die zoektocht moet echt wel goed komen, er zijn toch veel mensen die hun paarden redelijk allround opleiden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:45

Babootje schreef:
Je kunt ook eens kijken bij de Gelderse paarden. Vaak lekker allround en met massa.
Rijtypische tuigers kun je ook eens naar kijken.
Op de facebook site https://www.facebook.com/groups/1644239719127035 van fokkerij en gebruikersclub Gelders Paard zie ik af en toe ook wel een paard te koop langskomen. Zou je ook nog een zoektertje kunnen zetten.

Mijn vriendin heeft een leuke jonge Imposantos en die kan en heel fijn bewegen, makkelijk sluiten en is gek op springen en doet dat ook leuk.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:42

MyWishMax schreef:

Doe ik inderdaad so far. En dus wel al bij paar dressuur gefokte die dus wel springen met de eigenaar langs zien komen haha.
Massa wil ik absoluut niet. Hoe popperiger hoe beter en liever smal :P Al maakt dat eindstand weinig uit. Maar zoek absoluut geen buffel :Y)