Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rizette schreef:[
Idd het is noodzakelijk dat bijvoeren in de OVP, Wintu. Maar ze doen het niet, het bijvoeren in de OVP. De wolven worden niet bijgevoerd in de Hoge Veluwe door het park , die is ze liever kwijt, maar door de fotograven die ze voor de lens willen. En dan zeg ik niet alle fotograven maar er zijn er bij die dat doen net als in de Amsterdamse Waterleidingduinen waar ook gevoerd wordt door fotograven , daar hebben ze inmiddels vossen die zelf al in tassen kijken maar op de Veluwe was er ook al een wolf die fietsen ging verkennen.
Loretta schreef:De HV deed het ook nog eens hartstikke goed op het gebied van biodiversiteit. Het werkte perfect. Beheer door Moeflons en de populatie zelf in stand houden. Planten die elders amper voorkwamen waren daar aanwezig. Het was een succesverhaal zowel op vlak van biodiversiteit maar economisch werkte het ook nog eens goed.
Maar helaas, alles moet en zal kapot gemaakt worden door een stel groene subsidie graaiers gesteund door de postcode loterij. Hun bek vol van natuurbescherming. Maar ondertussen gaat alle natuur waar hun zich mee bemoeien de vernieling in. Bestaande bossen worden gekapt, natuur aangelegd met vervuild slip, paden aangelegd met recyclingsgranulaat vol met afval, biodiversiteit verdwijnt, weidevogels worden uitgeroeid voor vossen terwijl ze hun eigen zakken vullen met subsidiegeld en donaties van naieve mensen. En uiteraard allemaal gesponsord door de postcode loterij.
En om hun falen nog enigzins te verbloemen hebben ze de boer te zondebok gemaakt. Ik wil absoluut niet beweren dat de agro industrie heilig is. Maar de mensen die pretenderen voor de natuur en haar belangen op te komen zijn zelf de grootste natuurslopers die er rond lopen.
Wintu schreef:Loretta schreef:De HV deed het ook nog eens hartstikke goed op het gebied van biodiversiteit. Het werkte perfect. Beheer door Moeflons en de populatie zelf in stand houden. Planten die elders amper voorkwamen waren daar aanwezig. Het was een succesverhaal zowel op vlak van biodiversiteit maar economisch werkte het ook nog eens goed.
Maar helaas, alles moet en zal kapot gemaakt worden door een stel groene subsidie graaiers gesteund door de postcode loterij. Hun bek vol van natuurbescherming. Maar ondertussen gaat alle natuur waar hun zich mee bemoeien de vernieling in. Bestaande bossen worden gekapt, natuur aangelegd met vervuild slip, paden aangelegd met recyclingsgranulaat vol met afval, biodiversiteit verdwijnt, weidevogels worden uitgeroeid voor vossen terwijl ze hun eigen zakken vullen met subsidiegeld en donaties van naieve mensen. En uiteraard allemaal gesponsord door de postcode loterij.
En om hun falen nog enigzins te verbloemen hebben ze de boer te zondebok gemaakt. Ik wil absoluut niet beweren dat de agro industrie heilig is. Maar de mensen die pretenderen voor de natuur en haar belangen op te komen zijn zelf de grootste natuurslopers die er rond lopen.
Ik heb zowel de postcodeloterij en mijn abo op natuurmonumenten opgezegd.
Rizette schreef:Nooit gehad. Postcodeloterij= kiezen voor steun aan rewilding.
Citaat:Het dna van de wolf die na een bijtincident in Wapse op 9 juli werd doodgeschoten, is bij 19 aanvallen op schapen en andere dieren aangetroffen.
Dat blijkt uit openbare gegevens van BIJ12, de organisatie die de schadeafhandeling voor de provincies uitvoert. Daarbij zijn in totaal 103 schapen gedood of later vanwege hun verwondingen afgemaakt. Ook doodde de jonge mannetjeswolf een geit en een pony; één schaap raakte gewond.
Mannetje jaagde meestal alleen
De meeste aanvallen deed de wolf alleen en soms samen met de vader of moeder uit de roedel. De eerste aanval was 18 november 2022 in Beilen waarbij 10 schapen werden gedood. Ook het dna van de moederwolf is hier aangetroffen.
De doodgeschoten wolf was een eenjarig mannetje die behoorde tot de roedel in het Drents Friese Wold. Hij kreeg de code GW3151m en is een nakomeling van de wolvin GW2090f, die sinds het najaar 2021 in dit gebied aanwezig is. Sinds begin 2022 vormt zij een paar met GW2397m.
Aanvallen op dieren met betrokkenheid van GW3151m
Datum Plaats Aantal dode dieren
09/07/23 Wapse Twee dode schapen en een geit
28/04/23 Bovensmilde Vier dode schapen
06/04/23 (+ moeder) Appelscha Drie dode schapen
15/03/22 (+ moeder) Langedijke Zestien dode schapen
12/03/23 Wapserveen Drie dode schapen
11/03/23 (+ vader) Wapserveen Een dode pony
05/03/23 Makkinga Een dood schaap
03/03/23 (+ vader) Nijeberkoop Drie dode schapen
28/02/23 Dwingeloo Vijftien dode schapen
10/02/23 Doldersum Vier dode schapen
04/02/23 Doldersum Vier dode schapen
25/01/23 Boijl Tien dode schapen
21/01/23 Appelscha Zes dode schapen
21/01/23 Vledder Zes dode schapen
20/01/23 Vledder Een dood schaap
19/01/23 Nijensleek Vijftien dode schapen
18/11/22 (+ moeder) Beilen Tien dode schapen
Totaal aantal dode dieren Drenthe/Friesland Honderdendrie dode schapen, een geit, een pony en een gewond schaap
Probleemwolf?
Van een wolf wordt het als natuurlijk gedrag beschouwd als deze landbouwhuisdieren aanvalt die onbeschermd of slecht beschermd staan. Een wolf die herhaaldelijk goed beschermd vee aanvalt en steeds manieren vindt om wolfwerende maatregelen te overwinnen, kan volgens het interprovinciaal wolvenplan worden aangemerkt als een probleemwolf die moet worden afgeschoten.
Deze wolf lijkt volgens gegevens van BIJ12 meerdere malen door een wolfwerend raster heen te zijn gekomen. Want de schapen die de wolf in Wapse op 9 juli aanviel stonden achter een door de provincie goedgekeurd wolfwerend raster. En op 10 februari en op 21 januari van dit jaar deed deze wolf een aanval op schapen die achter een hek stonden met zes stroomdraden.
Wolf passeerde wolfwerend raster
Het ging om een wolfwerend raster met een hoogte van respectievelijk 120 en 130 centimeter hoog en met een spanning van 6.500 en 5.800 volt. De minimale hoogte van een wolfwerend raster volgens de normen van BIJ12 is 120 centimeter en de minimale spanning 4.500 volt.
De organisatie benoemt op de website verder niet of het wolfwerend raster op de betreffende locaties ook gebreken vertoonde.
Voordat tot afschot kan worden overgegaan, moet sowieso aan een serie maatregelen worden voldaan, zoals het verbeteren van preventieve maatregelen of de wolf proberen negatief te conditioneren. Als die maatregelen geen resultaat hebben, kan de wolf worden afgeschoten, afhankelijk van de populatiestatus. Voor Nederland is tot op heden nog niet bepaald bij hoeveel wolven er sprake is van een gezonde populatie.
Provincie meestal bevoegd gezag
In principe zijn de colleges van Gedeputeerde Staten van de provincies bevoegd gezag om maatregelen te (laten) nemen. Als de volksgezondheid of de openbare veiligheid in het geding is, dan kunnen zij volgens het wolvenplan beslissen om de wolf te vangen of te doden.
In uitzonderlijke gevallen mag een burgemeester zonder overleg met de provincie besluiten om een wolf af te schieten. "De enige uitzondering is een situatie waarbij zich een acuut veiligheidsprobleem voordoet, waarbij de situatie zodanig acuut is dat het niet mogelijk is dat Gedeputeerde Staten een afweging maken", zo staat er in het interprovinciaal wolvenplan.
Angst voor wolf bij huis
Volgens de burgemeester was er zeker sprake van een acuut geval. Dierenorganisaties voeren aan dat de wolf twee uur na het bijtincident is afgeschoten en dat er op dat moment geen sprake was van een noodsituatie. De wolf zat op het moment van afschot vast in een perceel met een wolfwerend raster.
De schapenhouder belde de meldkamer van de politie toen hij op 9 juli rond 06.45 uur de wolf in zijn weiland aantrof. Volgens een ingewijde adviseerde de meldkamer de schapenhouder het hek open te zetten, zodat de wolf weg kon. Hij deed dit niet, omdat het perceel waar de wolf in vastzat, aan zijn woonerf grenst. De man zou bang zijn geweest dat de wolf dan naar zijn huis zou gaan.
Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie is bezig met een onderzoek naar de rechtmatigheid van het afschot. De politie Oost-Nederland heeft op dinsdag 18 juli meerdere telefoons in beslag genomen van betrokkenen die aanwezig waren bij het bijtincident om de besluitvorming over het afschot van de wolf in kaart te krijgen. Het Functioneel Parket doet geen nadere mededelingen over welke telefoons in beslag zijn genomen en wat er op de telefoons is aangetroffen.
Inhoud filmpje bijtincident niet gedeeld
Het OM is onder meer op zoek naar een filmpje dat van het bijtincident met de schapenhouder is gemaakt. Volgens LTO Noord-voorman Dirk Bruins wordt dit filmpje door de familie van de schapenhouder bewust niet naar buiten gebracht.
"Bepaalde personen vinden altijd dat er iets fout is gegaan en zullen de beelden niet geloven of zeggen dat ermee gerommeld is. Zulke beelden gaan bovendien een eigen leven leiden", zei Bruins tegen het Dagblad van het Noorden en hij bevestigt deze lezing aan RTV Drenthe.
Dierenrechtenorganisaties hebben de politie gevraagd om de onbewerkte beelden van het incident veilig te stellen. Zij willen ook de belhistorie, berichten en het foto- en filmmateriaal van alle aanwezigen op het terrein rond het incident.
Wintu schreef:Rizette schreef:Nooit gehad. Postcodeloterij= kiezen voor steun aan rewilding.
Ja, daar was ik 25 jaar geleden echt mee bezig, met rewilding![]()
Denk dat er maar weinig mensen mee doen met de Postcodeloterij omdat ze rewilding steunen ook. Dus vind je uitspraak niet ok, om alle deelnemers aan de postcode loterij maar in 1 hokje te plaatsen, flauw.
Rizette schreef:Wintu schreef:
Ja, daar was ik 25 jaar geleden echt mee bezig, met rewilding![]()
Denk dat er maar weinig mensen mee doen met de Postcodeloterij omdat ze rewilding steunen ook. Dus vind je uitspraak niet ok, om alle deelnemers aan de postcode loterij maar in 1 hokje te plaatsen, flauw.
Ik snap ook wel dat mensen aan de Postcodeloterij meedoen om `wat te winnen`. Maar men steunt wel de Rewilding. Nu is mijn mening bij elke loterij. Loterij is kloterij. Dus ik zal alleen maar meedoen voor het doel van de loterij niet omdat ik ook maar bedenk dat ik kans heb om wat te winnen. Net zoals ik een taart koop van de plaatselijke ponyclub en dat is dan een taart die we niet eens lusten..... Dat is in 25 jaar bij mij niet veranderd.
criollo_yess schreef:DuoPenotti schreef:Ja had die ook gezien.
Prachtig dier, dat wel.
50 kilo, dat is groot!
Onze herder x rottweiler is 30 kilo en daar wil je al geen ruzie mee.
En heel toevallig net nu schaap op...anders niet
Onze Kangal/Anatolische herder teef weegt ook 50 kg. Dat is een beste wolf dus.
Rizette schreef:pillow schreef:Waarom die hele link quoten?
Handig voor de lezer die niet terug wil zoeken toch? We weten allemaal al dat ze over wolfwerend raster gaan maar voor de groep die nog info verspreid dat dat niet gebeurt is het wel heel goed om dat te lezen en nog eens op een rijtje te zien .
Rizette schreef:Dat onken ik niet dat ze ook mooie initiatieven steunen. Maar dat maakt voor mij niet goed dat ze rewilding steunen. Dat springt er nl voor mij uit. Ieder moet zijn eigen keuzes maken als je je maar beseft dat als je met de Postcodeloterij meedoet je de rewilding steunt. Dat springt er voor mij uit, voor jou en de hele wereld mogen er andere dingen uitspringen. Ieders eigen interpretatie. En soms is het misschien wel wegkijken omdat men het vervelend vindt mocht men als enige in de straat niets winnen. ( Heb ik mensen ook al eens horen zeggen)Drijfveren om wel of niet mee te doen liggen voor iedereen verschillend. Het is een keuze. Je hebt geen verplichting.
pillow schreef:Natuurmonumenten heb ik 2 jaar geleden al opgezegd. De postcode loterij niet omdat die ook heel veel andere goede doelen steunen. En dat rewilding vond iedereen prima tot de wolf kwam.