Ken trouwens ook zat sportpaarden van 18-19-20 of ouder die topfit zijn, maar zou me afvragen of het nou dezelfde paarden zijn die met 15 of 16 op marktplaats hebben gestaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Tieme schreef:Mag ik even inbreken? Vinden jullie 12 jaar voor een paard oud? Of zou je hier nog vele jaren plezier van kunnen hebben?
Pas mn paard moeten laten gaan die ik vanaf zn 3e heb gehad. nu aan het nadenken of ik nog een paard wil en zo ja, wat ik dan zoek. Ik zoek een goudeerlijk en verkeersmak paard voor recreatie en waar m'n kinderen ook wat mee kunnen.
Een familiepaard dus.
Stel, er komt een 12 jarig paard voorbij wat hieraan voldoet en het klikt, zouden jullie dit dan doen?.
Mijn haflinger was 11 toen ik met hem begon. Inmiddels wordt hij dit jaar 20 en loopt hij beter dan ooit. En daarmee bedoel ik 3x per week een uur intensief dressuur, 1-2x per week een beginnerslesje, maandelijks lange tochten met trailer van 15-20 km en actief in de wedstrijden. Wedstrijden doen we op L-niveau, trainingen zijn incl. Appuyementen, schouderbinnen, stap/galop/stap, contra, etc. Dus best zwaar.
Dus nee ik zou een 12-jarige helemaal niet afschrijven, die zit zelfs nog niet eens op zijn top.
Fly_high schreef:Ik vind het helemaal niet oud, niet eens bijna, maar veel ouder dan 13/14 zou ik ook niet willen kopen. Puur omdat het mij als lompe amateur best wat tijd kost om echt een combinatie te worden en dan is het zonde als je nog maar een jaartje of 2 hebt om onbezorgd te genieten. Want zelfs een kerngezonde 18 jarige vraagt vaak om ietwat aangepast management.
Ken trouwens ook zat sportpaarden van 18-19-20 of ouder die topfit zijn, maar zou me afvragen of het nou dezelfde paarden zijn die met 15 of 16 op marktplaats hebben gestaan
Fly_high schreef:@Poekkie dat paarden die met 15 of 16 of ouder nog van eigenaar moeten wisselen IMO bovengemiddeld vaak toch iets mankeren wat daadwerkelijke reden van de verkoop is. Terwijl men kerngezonde paarden van dezelfde leeftijd eerder voor zichzelf zou houden. Als ik naar die kerngezonde oudere paarden in mijn omgeving kijk zijn ze allemaal al jaren (vaak sinds jongs af) in bezit van dezelfde mensen zeg maar![]()
En ja dat is kort door de bocht uiteraard, en vervelende prive situaties bestaan en noem maar op, maar puur op mp en sh gekeken zijn oudere paarden toch vaak afdankertjes
MyWishMax schreef:Ik vind er wel wat van dat mensen hun oudere paard inruilen, ja. Vind dat niet kunnen, want je hebt geen idee waar dat paard terecht gaat komen en geeft daar blijkbaar ook niet om.
Maar zoals ik al zei, er is een enorm verschil in de doelen en dus wat je wilt gaan doen met het paard. Recreatie en minder ervaren mensen doen er veel beter aan om een wat ouder ervaren paard te kopen en weg te blijven bij de jonge groene dieren.