Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:42

Ik vind het helemaal niet oud, niet eens bijna, maar veel ouder dan 13/14 zou ik ook niet willen kopen. Puur omdat het mij als lompe amateur best wat tijd kost om echt een combinatie te worden en dan is het zonde als je nog maar een jaartje of 2 hebt om onbezorgd te genieten. Want zelfs een kerngezonde 18 jarige vraagt vaak om ietwat aangepast management.

Ken trouwens ook zat sportpaarden van 18-19-20 of ouder die topfit zijn, maar zou me afvragen of het nou dezelfde paarden zijn die met 15 of 16 op marktplaats hebben gestaan ;)

Poekkie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:45

Wat bedoel je met dat laatste, fly-high?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:55

Poekkie schreef:
Tieme schreef:
Mag ik even inbreken? Vinden jullie 12 jaar voor een paard oud? Of zou je hier nog vele jaren plezier van kunnen hebben?

Pas mn paard moeten laten gaan die ik vanaf zn 3e heb gehad. nu aan het nadenken of ik nog een paard wil en zo ja, wat ik dan zoek. Ik zoek een goudeerlijk en verkeersmak paard voor recreatie en waar m'n kinderen ook wat mee kunnen.
Een familiepaard dus.
Stel, er komt een 12 jarig paard voorbij wat hieraan voldoet en het klikt, zouden jullie dit dan doen?.

Mijn haflinger was 11 toen ik met hem begon. Inmiddels wordt hij dit jaar 20 en loopt hij beter dan ooit. En daarmee bedoel ik 3x per week een uur intensief dressuur, 1-2x per week een beginnerslesje, maandelijks lange tochten met trailer van 15-20 km en actief in de wedstrijden. Wedstrijden doen we op L-niveau, trainingen zijn incl. Appuyementen, schouderbinnen, stap/galop/stap, contra, etc. Dus best zwaar.

Dus nee ik zou een 12-jarige helemaal niet afschrijven, die zit zelfs nog niet eens op zijn top.

Het verschilt ook zeker per ras! Haflingers kunnen zeer oud worden. Terwijl ik over Friezen heb gehoord (nooit zelf een gehad) dat ze niet zo oud worden ,voor hen zou 12 al heel wat zijn. In principe kan een paard wel 40 worden. Vanaf 20 gelden ze als "bejaard". Naar mijn ervaring krijgen ze als ze achter in de 20 zijn vaak iets zoals Cushing waardoor ze wel achteruit gaan maar licht werk nog mogelijk is en zelfs goed om in conditie te blijven. Maar 12 dat is in het algemeen "middelbare leeftijd" en juist heel geschikt als familiepaard want ze hebben al levenservaring.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:59

@Poekkie dat paarden die met 15 of 16 of ouder nog van eigenaar moeten wisselen IMO bovengemiddeld vaak toch iets mankeren wat daadwerkelijke reden van de verkoop is. Terwijl men kerngezonde paarden van dezelfde leeftijd eerder voor zichzelf zou houden. Als ik naar die kerngezonde oudere paarden in mijn omgeving kijk zijn ze allemaal al jaren (vaak sinds jongs af) in bezit van dezelfde mensen zeg maar ;)

En ja dat is kort door de bocht uiteraard, en vervelende prive situaties bestaan en noem maar op, maar puur op mp en sh gekeken zijn oudere paarden toch vaak afdankertjes :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:02

Fly_high schreef:
Ik vind het helemaal niet oud, niet eens bijna, maar veel ouder dan 13/14 zou ik ook niet willen kopen. Puur omdat het mij als lompe amateur best wat tijd kost om echt een combinatie te worden en dan is het zonde als je nog maar een jaartje of 2 hebt om onbezorgd te genieten. Want zelfs een kerngezonde 18 jarige vraagt vaak om ietwat aangepast management.

Ken trouwens ook zat sportpaarden van 18-19-20 of ouder die topfit zijn, maar zou me afvragen of het nou dezelfde paarden zijn die met 15 of 16 op marktplaats hebben gestaan ;)

Afhankelijk denk ik op welk niveau ze destijds liepen en met welk management. Mijne is met 15 verkocht op Z2 niveau en daar was ik vorige maand nog op bezoek. Hij staat daar nu bijna 2 jaar en hij ziet er nog super uit met nu 17 jaar en ik reed er ook weer zo mee weg. Als je een 15 jarige koopt die weinig heeft gedaan/gezien, dan moet je die natuurlijk niet met de ambitie kopen om Z plus mee te gaan rijden in korte tijd. Een paard wat in het verleden wel wat meer heeft gedaan en daarna een paar jaar stil heeft gestaan ivm fokkerij, dat vind ik dan weer anders. Zo'n paard heb je dan toch wel snel op conditie/niveau als je er een proefje mee wilt rijden. Voor alleen recreatief gebruik kijk je daar misschien weer makkelijker naar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:05

Ik vind 12 jaar een prima leeftijd voor recreatief gebruik of als leerpaard mits het dier verder gezond is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:06

Fly_high schreef:
@Poekkie dat paarden die met 15 of 16 of ouder nog van eigenaar moeten wisselen IMO bovengemiddeld vaak toch iets mankeren wat daadwerkelijke reden van de verkoop is. Terwijl men kerngezonde paarden van dezelfde leeftijd eerder voor zichzelf zou houden. Als ik naar die kerngezonde oudere paarden in mijn omgeving kijk zijn ze allemaal al jaren (vaak sinds jongs af) in bezit van dezelfde mensen zeg maar ;)

En ja dat is kort door de bocht uiteraard, en vervelende prive situaties bestaan en noem maar op, maar puur op mp en sh gekeken zijn oudere paarden toch vaak afdankertjes :')

Dat zou ik niet per se zo willen zeggen. Er kunnen diverse redenen zijn om een 15/16 jarige te willen verkopen.
- Paard zit v.w.b. talent aan zn max maar is topfit en gezond en de ruiter wil verder in de sport komen
- Ruiter heeft geen tijd/geld (meer) om meer paarden aan te houden en op niveau te houden
- Ruiter stopt met de paarden(sport) om wat voor reden ook. Zonde om een paard dat topfit is en goed beleerd op een weitje te laten verpieteren. Etc.

Maar dat zijn toch heel vaak niet de paarden die op marktplaats staan. Daar heb je gelijk in. Die gaan vaak ook via, via van de hand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:23

Er zijn ook handelaren die "inruilen" .Mensen die een ander, jonger, groter, paard willen ruilen hun vorige paard in. Is dat slecht? Ik ben zo wel aan mijn eerste fantastische paardje gekomen die op 18-jarige leeftijd bij een handelaar was beland (ik ging daar eigenlijk kijken naar een jonger paard maar had daar geen klik mee) en van hem heb ik vrijwel alles geleerd, nog veel bekers gewonnen . Hij is 31 geworden en tot op het laatst kon hij bereden worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:52

Ik vind er wel wat van dat mensen hun oudere paard inruilen, ja. Vind dat niet kunnen, want je hebt geen idee waar dat paard terecht gaat komen en geeft daar blijkbaar ook niet om.

Maar zoals ik al zei, er is een enorm verschil in de doelen en dus wat je wilt gaan doen met het paard. Recreatie en minder ervaren mensen doen er veel beter aan om een wat ouder ervaren paard te kopen en weg te blijven bij de jonge groene dieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:03

MyWishMax schreef:
Ik vind er wel wat van dat mensen hun oudere paard inruilen, ja. Vind dat niet kunnen, want je hebt geen idee waar dat paard terecht gaat komen en geeft daar blijkbaar ook niet om.

Maar zoals ik al zei, er is een enorm verschil in de doelen en dus wat je wilt gaan doen met het paard. Recreatie en minder ervaren mensen doen er veel beter aan om een wat ouder ervaren paard te kopen en weg te blijven bij de jonge groene dieren.

Maar dan moeten die oude ervaren dieren wel ergens te koop zijn. Als niemand die zou mogen verkopen\inruilen dan kan toch ook niemand er aankomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:06

Inruilen is wrl compleet anders als verkopen en ook daar is een grens. Een 20 jarige verkopen vind ik not done. Helemaal niet als je gewoon een jonger paard wilt. En lekker inruilen, dan hoef je je niet druk te maken over waar ze terecht komen.
Tussen de 12 (helemaal nog niet oud) en 16 is de leeftijd waar ik mensen naar zou laten kijken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:44

Ik zou ook niet moeten denken aan een oud paard inruilen voor een jong paard. Maar een oud paard moet soms ook verkocht worden, wij hebben hier alles aangeschaft om nooit meer weg te doen, maar wat als iemand ineens zo ziek blijkt te zijn dat de mogelijkheid tot zorg voor het paard en de financiën in een klap weg vallen? Het inruilen voor iets anders kan ik niet goedpraten. Ik ken alleen wel het probleem dat een paard weg moet en dat de leeftijd daarin geen verschil maakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:50

Ik vind de leeftijd geen dealbreaker wbt verkopen, maar gezondheid wel. Een fitte 20 jarige kan imo nog prima verkocht worden maar een paard van 14 met artrose niet.

Mijn stelregel is dat ze ze goed terecht moeten komen en dat gebeurd vaak niet als ze wat mankeren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:55

Ik vind een paard van 12 ook echt niet oud nog. Toen ik zelf op zoek was had ik mijn grens bij 17 gelegd. Uiteindelijk met een 13-jarige thuisgekomen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doel is, wil je stapritjes maken in het bos dan kan dat natuurlijk prima met een wat ouder paard, maar wil je nog 1.60m gaan springen zou ik voor een ietwat jonger exemplaar gaan :+ Dat zijn natuurlijk twee uitersten, maat het is altijd goed om te kijken naar je eigen gebruiksdoel. En qua prijs maakt het ook uit. Een 12-jarige die nog nauwelijks een B-proef doorkomt of 1 die op Z-niveau loopt maakt wel een verschil in hoeveel ik eraan uit zou geven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:26

Ik heb jaren geleden ook een 18 jarige verkocht. Als 16 jarige gekocht. Ze heeft mij veel geleerd, maar ik had er geen echte klik mee. Heb haar wel zelf verkocht en niet ingeruild bij een handelaar.
Ik weet dat ze een jaar of 3 daarna weer verkocht is, maar wel naar 1 van haar eerste baasjes waarmee ze hoog in de sport heeft gelopen. Daar mocht ze samen staan met haar oude vriendinnetje die ze meteen herkende.

Ze was toen ik haar verkocht gezond en fit en toen ze naar der oude baasje ging voor zover ik weet ook nog steeds gezond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:04

Ik kocht jaren geleden een 17-jarige ruin (was bijna 18) en heb jaren plezier gehad van hem als leerpaard.
Gouden karakter en hij had alles al een keer mee gemaakt, dus hij was ook nog eens nergens bang voor.
Na enige tijd kwamen er wat artrose klachten omdat hij op hoog niveau had gesprongen in zijn jongere jaren, maar hij heeft ook nog een hele tijd succesvol in de dressuursport gelopen.
Uiteindelijk is hij op 25-jarige leeftijd ingeslapen. Het was echt een fantastisch dier en nooit spijt van gehad dat ik toen een ouder paard kocht.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:08

Ik kocht ook een 17 jarige, helaas na een jaar gezondheidsproblemen. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik hem weg doe. Hij mag fijn oud worden hier.

Mocht ik een nieuwe zoeken zal de leeftijd voor mij geen issue zijn, zelfs na deze ervaring niet, geluk of pech kun je ook hebben met een jongere naar mijn mening.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:43

Ik kocht een 15 jarige die laatste jaren als fokmerrie was ingezet, ik was gewoon instant verliefd op haar. Maar het doel was vooral weer vertrouwen krijgen, heb echt alles met haar gedaan wat ik niet meer durfde ( sprongen, crossen, buitenrijden en weer starten) heerlijk. Inmiddels is ze 21 en sinds dit jaar met pensioen. ( ze heeft straalkanker) ze mag gewoon bij me blijven tot ze niet meer kan, ze staat gezellig samen met haar jongere opvolger.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:54

Ik kocht vorig jaar mijn oude paard terug van 20.
De manege waar ze jaren geld voor had verdient wou van haar af en anders ging ze de handel in.

Helaas paar weken geleden laten inslapen omdat het echt niet meer ging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:51

Mijn merrie ben ik gaan rijden toen ze 21 was, was een soort lease/bruikleen constructie, daarna gekocht met 25 toen de eigenaar overleed. En ze is bijna 30 geworden in goede gezondheid, tot op de laatste 2 weken na.
Maar daar kon je in principe tm 29 jaar ook nog wel echt een Z proef mee rijden. Die merrie is echt altijd topfit geweest. Zag er ook niet oud uit

Hier was ze bijna 29
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:15

Wauw! :wow: Die zag er zeker nog super uit zeg!
Ik ging met een vriendin kijken op een springstal; ze wilde een jong springpaard. We kwamen thuis met een 15-jarige Z-dressuur ruin, springgefokt dat wel maar die geen springtalent had.
We kwamen er later achter dat ie bij koop al ruim een jaar stil stond dus het duurde even voor ie in conditie was maar ze werd er wel meteen regiokampioenschap mee…Ze heeft er nog jaren wedstrijden mee gereden, crosslessen, ik heerlijke buitenritten. Dus ook ik zou zo’n paard niet laten staan, precies wat Tarzan zegt, met een jonkie kun je ook pech hebben

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:28

Maar 15 vind ik ook niet oud.

Mijn 1e pony was ook 18 en daar heb ik eerst 2 jaar naast gelopen zelfs. Die is ruim 30 geworden en is op gereden tot 28 ofzo. Maar daar had ik niet meer de Z mee moeten willen halen en vanaf 24e ofzo werd het ook aangepast rijden (springen wad sowieso al vanaf 18e een no go). Toen was ik ermee gestopt want te groot en hebben ze een stap terug gedaan ook.

Daarom is het zo afhankelijk van wat je doelen zijn. Ik wil meer als recreatief rijden en dat ook langere tijd, dus kijk niet naar boven de 12. Een paard wat je hebt die ouder wordt vind ik heel anders dan weer. :+ Maar er zijn ook zat paarden die met 18 nog vol op in de sport lopen en met 20 oid ineens echt klaar zijn. En ja, je kan altijd pech hebben met een jonger dier natuurlijk. Maar de kans dat je met 20 jarige sneller klaar bent met zwaardere werk is groter als met de 12 jarige of 6 jarige.

Als ik al het geld van de wereld had (of ze aan huis en de mogelijkheid er meer te hebben) zou ik er veel minder moeite mee hebben. Dan wil ik nog wel echte leermeester van 16/18 die zware tour heeft gelopen ofzo haha. Naast wat jongere

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:05

Ligt natuurlijk aan wat je zelf wilt en het niveau van het paard op die leeftijd.

Ik zocht een met ‘levenservaring’ die al wat gezien had, puur voor wat recreatie. Hij bleek heel veel gezien te hebben en met name heel veel eigenaren gewisseld in z’n hele leven. En daardoor nogal getraumatiseerd. Na een jaar konden we eindelijk alles samen en toen werd hij helaas ziek, sinds een jaar staat hij compleet stil. Maar toch heeft dit paard mij heel veel kunnen leren! Hij heeft bij mij z’n eindstation gevonden en ik heb uiteindelijk veel van hem geleerd dus ergens moest het gewoon zo zijn ;)

Hij wordt dit jaar 20 en hoop ergens dat hij nog 10 jaar op pensioen mag blijven staan! (Al is dat helaas niet realistisch).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:14

Ja, dat geef ik al meerdere keren aan idd. Voor veel dingen maakt die leeftijd niet erg en is 1 boven de 12 een veel slimmer idee. Bijvoorbeeld als 1e paard, of een minder ervaren ruiter of misschien juist een onzekere. Die hebben veel meer aan een paard die al wat ouder is en meer gezien heeft dan aan een jongere waar ze zelf veel aan moeten leren. Blijft toch groen en groen is bont en blauw :') Het kan natuurlijk goed gaan, maar je ziet ook gewoon heel veel problemen. En dan bedoel ik niet alleen onbeleerd als groen, maar ook gewoon nog wat minder ervaring en dus minder gezien nog. Het is makkelijker als je het zelf nog niet gedaan hebt om er 1 te hebben die het al kent en het jou kan leren.

Nu is die van jou ook een ras waar je en mee om moet kunnen gaan, maar waar er ook gewoon heel veel van zijn die niet zo makkelijk zijn door verleden. Hoeft niet eens mishandeling te zijn, maar ze zijn ook gewoon gevoelig. Verhuizingen, verandering van baas, mensen die niks verkeerd doen maar er gewoon niet mee overweg kunnen. Het is gewoon enorm sneu dat het bij jullie zo ging qua ziekte.

Gefeliciteerd trouwens!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:43

Appaloosa 2 is het helaas ook niet geworden, dus de zoektocht gaat rustig door. Op dit moment staan er geen passende appaloosa’s te koop, dus het is even afwachten wanneer er weer iets langskomt. Een aantal mensen zijn op de hoogte van mijn zoektocht dus ik krijg ook bericht als er iets nieuws is dat niet op marktplaats of sporthorses komt. Geduld.. :)