[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 14:32

lukka63 schreef:
We rijden nu in de buurt van Valence
daar kunnen ze er ook wat van, wat een pestzooi.
Portugal trekt niet oa de moeilijke taal.
Maar met de camper gaan we dat zeker een keer doen.

Ja het vuil is schrikbarend. We reden een keer door een kuststreek vol met witte kassen, was een groene michelin route, nou, laat maar zitten. Gelukkig stonden er aan de andere kant van de weg, een eindje verderop, mooie katoenvelden. Kwamen we vlakbij, waren het kilometers lange stukken braakliggende grond en aan het lange stekelige onkruid bleven witte plastic zakken hangen en witte flappen plastic van de kassen. Dat zag er vanuit de verte uit als bolletjes katoen. mwah.
Wat ik ook moeilijk vond van Spanje waren de afstanden. zoooo ver rijden van het een naar het ander. En dan bedoel ik tussen de steden. Het is zoooo groot. En dan reden we gewoon een uur tussen de olijfboomgaarden door. Niets anders dan dat. Of in extrema dura die wind en al die windmolens.
Ik vond de mensen ook niet beleefd of behulpzaam of aardig tegen buitenlanders. Dat was heel anders in Portugal, zulke lieve mensen daar!
We hebben veel mooie dingen gezien in Spanje, maar niet dat we gelijk zoals in Frankrijk zeiden, YES, hier wil ik wonen. Nee, ik ben erg blij hier in mijn Gersje!

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 10:58

Even on topic over zware paarden met korte benen. Daar moet je de staart een heel stuk korter van houden! LOL, we hebben eigenlijk de laatste tijd geen regen gehad, maar de blub van die regenperiode is wel gebleven, grond verzadigd water kon de grond niet meer in en dus veel modder. Niet waar de matten liggen, maar het ontstaat dan ervoor. En als je dan een zwaar paard bent, zoals een comtois die over de 600 kilo gaat, zak je heel diep weg, echt wel iets van tot over haar koot. En als je dan heel korte beentjes hebt zoals Prisca, dan wordt je staart ineens korter en sleept die door de blub. En als het dan gaat vriezen zoals vannacht dan heb je kerstballen in je staart hangen. Dus vanmiddag de schaar erin.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:02

Ahhh… maar je hebt gelijk hoor. Als het hinder oplevert Moet je er wel iets aan doen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 00:34

Yep nogal zonde, maar ze heeft haar staart nu niet zo hard nodig als in de zomer, dus functioneel is het niet zo erg. Esthetisch is het wat minder, maar ze heeft nog geen klacht ingediend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:13

Hier knipte ik staarten op modder/winterlengte zo richting okt-nov, dan waren die cm's weer aangegroeid als de insecten weer wakker werden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 09:53

tamary schreef:
Hier knipte ik staarten op modder/winterlengte zo richting okt-nov, dan waren die cm's weer aangegroeid als de insecten weer wakker werden.

Dat zou ik standaard ook kunnen doen ja, als ik de wormspuiten in de herfst geef. Vooralsnog heb ik dit nog niet gezien bij haar, misschien was haar staart langer dan vorig jaar om deze tijd. Of misschien was de blub zachter dat ze meer wegzonk.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:27

Hoi Mo

Wij zijn weer thuis,grauw en grijs hier.
Nog even over onvriendelijkheid van spanjaarden dat herkennen wij helemaal niet al helemaal niet in het binnenland.
We missen nu al het buitenleven !
Maar vanmiddag komen de kleinkinderen en dat maakt veel goed

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 10:49

lukka63 schreef:
Hoi Mo

Wij zijn weer thuis,grauw en grijs hier.
Nog even over onvriendelijkheid van spanjaarden dat herkennen wij helemaal niet al helemaal niet in het binnenland.
We missen nu al het buitenleven !
Maar vanmiddag komen de kleinkinderen en dat maakt veel goed

Hé, lekker dat jullie weer veilig thuis zijn. En de kleinkids even goed jaar komen wensen.

Wij kwamen in Spanje met panne te staan en het gehele motorblok moest worden vervangen. We hebben toen met google translator, iets anders was er toen nog niet, gesproken met de garageman en hij was erg stuurs, er kon niets buiten het boekje en toen we thuiskwamen bleken we te zijn opgelicht ook nog.
We moesten toen stel op sprong onderdak vinden, want we mochten niet in de camper blijven slapen van hem en hij wist een huisje te huur op een vakantiepark, paar km lopen. We hebben hemel en aarde moeten bewegen om er met 2 honden in te mogen. Als mensen problemen hebben, dan verwacht je wat van coulantie of creatief meedenken, maar wat ik zei, erg stuurs en stug die mensen.

En dat was niet de enige keer. We hadden van tevoren Spaanse les genomen, maar in Catalonië verdommen ze het gewoon om schoolspaans te willen praten. Daar spreken ze Catalaans en verder zoek je het maar uit. Ook aanwijzen in een vertaalboekje snapten ze zogenaamd niet. En dat is meerdere keren voorgekomen.

We werden ook weggestuurd een keer toen we ergens niet mochten overnachten, er stonden vijf campers op een braakliggend terrein aan de grens van Gibraltar en we moesten allemaal weg. Erg flauw.

Wat ik ook in Spanje erg naar vond, was aan een strand liep een hond duidelijk naar zijn baasje te zoeken. Wij ook zoeken of er iemand liep te zoeken. Het strand zal vol mensen en niemand die het een reet interesseerde. Sterker nog ze gingen stenen gooien! We hebben de hond gevoerd, maar ze wilde het strand niet af. Daar was ze haar baasje kwijtgeraakt en daar bleef ze. De broodmagere zwerfhonden die we overal in Spanje zagen, verschrikkelijk.

De mentaliteit is zo anders dan in Frankrijk. Ik bedoel alles wat ik beschrijf kan en zal in Frankrijk en in ieder land best wel gebeuren, maar in Spanje was het vele malen erger dan wij ooit hebben ervaren in Frankrijk. Maar vooral het zwerfvuil overal vind ik stuitend.
Dus nee, Spanje is niet mijn land om te wonen.

Daarentegen deden de Portugese mensen er juist alles aan om je in de winkel te begrijpen. Ik wilde graag producten zonder vlees kopen en je weet gewoon niet altijd wat er in kant-en-klaargerechten bijv zit. In Portugal vonden we de mensen moderner daarin en (ook weer met vertaaldingen) wilden ze graag meedenken. Ze hadden ook humor en spraken regelmatig Engels (EDIT en zelfs Frans). En zo mooi schoon dat land!

Wij waren overigens verbaasd dat er zo'n cultuurverschil tussen Spanje en Portugal zat. Dat hadden we helemaal niet verwacht.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:05

Wij hebben dan weer nare ervaring met fransen,in Valence auto leeggeroofd terwijl we naar toilet liepen,echt alles weg vervolgens uren op politiebureau doorgebracht met huilende peuter ze wilden geen tolk,moesten buiten bellen naar verzekering die hebben uiteindelijk na uren wachten op de juiste agent een verklaring opgesteld,geen enkele compassie.
Laat in de avond kwamen we in Spanje aan waar we bij het 1e restaurant situatie uitlegde dat we geen geld hadden dat alles weg was.
Geen probleem we lieten gegevens achter en konden eten en drinken dag later konden we ze gaan betalen.
En ja het was dom van ons zal niet meer gebeuren,en nee fransen zijn geen rotmensen denk ik wij hadden de rotzakken op 1 dag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 13:23

En zo heeft ieder idd zijn ervaringen met een andere cultuur.

Toen wij nog niet in FR woonden en de mensen nog niet kenden, vonden we het een k-land. Altijd panne, altijd opgelicht, en als motorrijders werden we met de nek aangekeken en soms gewoon geweigerd in resto's. We vonden het ook een vies land met hun turkentoiletten en vuil langs de weg. Dat was tot 1995 ongeveer.

Toen we er woonden vanaf 2000 werd alles anders. Zo hartelijk de mensen. Geen vuil te bekennen en gewone toiletten.

De vergelijking die we trokken om te kijken of we de Pyreneeën over zouden gaan naar Spanje, was in 2010. Misschien zijn de mensen nu anders. Wij vonden in ieder geval dat Frankrijk beter voor ons was.

Nu we regelmatig de Pyrs oversteken naar Spanje, vind ik het leuk als vakantieland, maar wonen nee. Ik vind het nog steeds vies en vorig jaar op een camping ervoer ik in het restaurant weer hetzelfde als nog steeds, je niet willen begrijpen als je geen vlees eet. Weer dat ze niet met je mee willen denken of ze dan iets anders kunnen maken. Ik vind de Spanjaarden tov de Fransen ook luid. Ze zijn erg aanwezig als ik op de grens in supermarkten loop. De Fransen zijn rustiger, minder heethoofdig zou ik willen zeggen, duidelijk een ander temperament.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:30

Tis maar goed dat iedereen een ander favoriet land heeft.
Ik eet ook best vaak vegetarisch en ook daar geen problemen mee in Spanje.
Ook onze honden mochten overal mee,en ja ik weet dat de oude jagers vreselijke dingen doen met hun honden,in dat gebied wil ik sowieso niet wonen of vakantie houden.
Er is een nieuwe wet waar dierenleed streng gestraft wordt masr dat zal helaas tijd kosten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:12

Toen wij in Spanje naar een 2e huis gingen kijken, dat was net onder Barcelona, vond ik de mensen best aardig. Dat vuil overal viel ons dus ook al op. Wel mooie plekjes gezien, maar dan waren er bijvoorbeeld weer heel veel windmolens vlakbij. Eten was wel lekker, tapas is handig, heb je ook in vega varianten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:42

Tinka schreef:
Toen wij in Spanje naar een 2e huis gingen kijken, dat was net onder Barcelona, vond ik de mensen best aardig. Dat vuil overal viel ons dus ook al op. Wel mooie plekjes gezien, maar dan waren er bijvoorbeeld weer heel veel windmolens vlakbij. Eten was wel lekker, tapas is handig, heb je ook in vega varianten.

De windmolens en vuil, ja noemde ik ook al. Wel heel milieuvriendelijk dat Spanje zoveel windmolens heeft. Dat dan weer wel.

lukka63 schreef:
Tis maar goed dat iedereen een ander favoriet land heeft.
Ik eet ook best vaak vegetarisch en ook daar geen problemen mee in Spanje.
Ook onze honden mochten overal mee,en ja ik weet dat de oude jagers vreselijke dingen doen met hun honden,in dat gebied wil ik sowieso niet wonen of vakantie houden.
Er is een nieuwe wet waar dierenleed streng gestraft wordt masr dat zal helaas tijd kosten.

Goed dat Spanje dierenleed ook aanpakt. En ja, als we allemaal hetzelfde waren zou het maar saai worden!

En zelfs binnen een land zo groot als Spanje of Frankrijk zijn de regioverschillen groot. Zo dachten wij dat we graag in de bergen zouden willen wonen. Dat hebben we in Frankrijk geprobeerd, en dat is gewoon zo helemaal niet ons ding. Dus dat huis na 3 jaar al weer te koop gezet en er uiteindelijk nog geen eens 5 jaar gewoond. Te steil, te zwaar, te gevaarlijk, te onhandig, alles was er té dit of dat. In de Corrèze ook gewoond, dat was weer té nat en de winters té koud.

Dus ook binnen een land kan het enorm variëren.

In ieder geval is het hier vandaag weer 18 graden. Dat bevalt me wel!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:52

Windmolens zijn er hier ook veel, maar gelukkig wel ver weg genoeg om ze niet te horen of zien. Daar in Spanje hoorde je ze constant suizen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:28

ja, daar wil je niet vlakbij wonen. Maar ja, aan de andere kant zijn ze wel de toekomst. Maar ik zou er liever ook niet eentje voor de deur hebben.

Ondertussen weer een vroegertje, hier het filmpje van deze week.

https://youtu.be/9ElFBDzfWB4

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:19

Ik ben altijd zoooo onder de indruk van jullie klussen. Top gedaan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:22

Wat lief Manja. Dank je. Tja, goed gereedschap is het halve werk en maar gewoon doen. Het komt vanzelf goed.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:26

Ik zal het tegen manlief zeggen, hij kan nl goed klussen maar is vaak te bang.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:37

Wat fijn dat jullie weer lekker aan de slag kunnen en het resultaat mag er zijn!! +:)+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:38

Wel een mooie fijne trap hoor. Komt er ook nog iets van een deur, zodat je geen open gat hebt naar de zolder?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 18:58

@Manja, ja dat is precies hier het geval ook. Voor veel klussen ben ik de stimulator en aanmoediger omdat het kennelijk spannend is om aan iets te beginnen. Terwijl hij het wel in zijn handen heeft zitten. Maar nieuwe dingen zijn altijd moeilijk kennelijk. En dus beginnen we gewoon en we zien wel hoe het gaat lopen. Als het fout gaat, kun je altijd overnieuw beginnen en andere keuzes maken. Dus moedig je man maar aan, hij kan het!

@Namiro, ja we praten nu bewust niet meer over de voet. Als je blijft vragen ernaar dan blijft het meer zeer doen. We weten nu waar we staan met de voet, de avond doet ie zeer en dat zal niet veranderen voorlopig. En dank voor je complimentje, het wordt hopelijk nog veel leuker als hij geverfd is.

Dank Tinka. Ja boven op de zolder komt een halletje eromheen dat dicht is wel helemaal naar boven naar het dak, daar komen doorzichtige dakpannen in. Beneden niet, daar komt geen deur in. De warmte kan dan naar boven stijgen, maar de gang is niet verwarmd, dat is in feite gewoon buiten bij wijze van spreken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:55

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 23:01

Hi Senna, dank je! Dit is onze vierde trap in ons leven die we installeren. In Nederland eentje helemaal zelf gemaakt, echt met treden etc alles. Het eerste huis in Frankrijk idem. Het 2e huis in Frankrijk eentje gekocht bij Lapeyre en zelf verbouwd tot wat we nodig hadden en in het huis gebouwd. En nu hebben we deze trap dan bij een Engelsman gescoord hier in de buurt vorig jaar. We hadden de trap niet zo met deze draai in ons hoofd, heel wat anders, maar we hebben ons aangepast naar hetgeen we kregen met deze trap en we zijn erg blij met de keuze achteraf.

Dat filmpje kende ik niet, dank je, enorm cute! En prachtig miniatuur trouwens.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:04

Wij hadden in Herkingen ook zo'n model trap, vond hem wel fijn. Er zat eerst een enge, steile, wiebelige ijzeren trap. Toen hebben we een houten op maat laten maken, was helemaal niet duur, incl. opmeten en plaatsen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 23:23

Dat klinkt goed, Odette. Wij wilden eerst een colimaçon (wenteltrap) van smeedijzer maar dat liep wel erg in de prijzen.