Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:14

Pallatin schreef:
Wat verschrikkelijk! Ik kwam foto’s van m tegen in t lemieux topic die je plaatste, hij was prachtig!!

Ja het waren echt poedersuiker jaren, hij was goedgekeurd zonder opmerkingen. 2 maanden later peesblessure en 2 jaar later (waarvan bijna een jaar boxrust en een jaar weiderust) bleek hij helemaal kapot. Maar dat zag je enkel op MRI, zijn RX en echo was gewoon normaal. Mocht ik ooit een nieuw paard kopen, zou ik dat heel spannend vinden om die reden.
Jill hujbrechts had ook zo'n knappe merrie gekocht en ook pas op MRI het probleem ontdekt en ingeslapen -O-

C_alemgeest, is hij ook een beetje overbouwd? De mijne dus wel en dat is inderdaad qua zadel een zoektocht..
Ik vind dat net mooi dat ouderwetse, zo'n stevig brokje <3 maar toch niet lomp

Lies, lief, dank je wel :)

kirstenHorse, spannend! Ik duim mee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:55

Oehlala schreef:
Niemand praat dat dier slecht, maar dressuur x springen maakt het niet direct een allrounder.

Jij hebt vaak een hele andere kijk op prijzen en dat kan waarschijnlijk met jouw klanten en netwerk, maar de meeste hebben dat niet.
Feit is dat de markt op dit moment voor nog relatief groene paarden wat ingekakt is en deze heeft een bemerking, wat het op dit moment moeilijker maakt.

Ik denk dat jij dan nog nooit Lux afstammelingen in je handen hebt gehad? Die hengst gaf naast hele goede springers ook hele goede bewegers. De JW kan ook erg goed galloperen en ik ben geen JW fan maar ik zie absoluut de potentie van dat paard. Daarnaast is het een ruin, dus het papier maakt in feite geen zak uit.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:16

Elisa2 schreef:
Oehlala schreef:
Niemand praat dat dier slecht, maar dressuur x springen maakt het niet direct een allrounder.

Jij hebt vaak een hele andere kijk op prijzen en dat kan waarschijnlijk met jouw klanten en netwerk, maar de meeste hebben dat niet.
Feit is dat de markt op dit moment voor nog relatief groene paarden wat ingekakt is en deze heeft een bemerking, wat het op dit moment moeilijker maakt.

Ik denk dat jij dan nog nooit Lux afstammelingen in je handen hebt gehad? Die hengst gaf naast hele goede springers ook hele goede bewegers. De JW kan ook erg goed galloperen en ik ben geen JW fan maar ik zie absoluut de potentie van dat paard. Daarnaast is het een ruin, dus het papier maakt in feite geen zak uit.

Wat een raar en aanvallend bericht zo op mij als persoon Elisa. Dat ben ik niet van je gewend. Dit zijn een hoop aannames waar jij niks van weet en mij wel verwijt(?).

Het ging puur over dressuur x springen is niet direct allround. Verder heb ik geen enkele mening over dit paard geuit, enkel dat de afstamming hem niet direct bij sportruiters in een van beide richtingen aanspreekt mbt de verkoop.

En voor jouw, ja wij hebben meerdere Lux, Contenders etc gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:17

En weet je hoeveel dressuur paarden er gefokt zijn met springbloed aan 1 kant... Het boeit de meeste dressuurruiters echt niet, die kijken gewoon naar het paard wat ze voor zich hebben. Net als juryleden. Helemaal bij een ruin, maar ook bij merries. Als je ze niet koopt als fokmerrie maakt het echt niet uit. Beetje springbloed is vaak juist positief.

Het bewijst wel weer dat mensen enorm neerkijken op paarden die gewoon normaal bewegen. Er is niks slecht aan die bewegingen, man als dit al niet goed is heb ik helemaal een ramp hier staan. Vooral als ik reacties zag dat je zo'n paard met deze bewegingen zonder medische dingen kan vinden voor dezelfde prijs. Succes, dat was 7 jaar geleden al enorm moeilijk. En ja, ook voor een 6 jarige die nog nooit officieel gestart was en weinig kende ohz. Niet zo'n grote maar juist een kleintje.
Terwijl heel veel mensen beter wel een normaler beweger zouden kunnen kiezen ipv die spectaculaire zoeken voor een prijs die er niet bij past. Want dat spectaculaire moet je ook kunnen rijden, anders krijg je weer het voorbeenzwaaier gezeur terwijl het aan de ruiter ligt.

Qua gangen enzovoorts zou ik er gewoon gaan kijken. Met wat meer opleiding wordt het echt een leuk paard. Ik zou alleen ook twijfelen over de afwijking.

Zonnebloem24

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:53

Ik heb vanavond een kijker voor mijn pony, en degene had geen profielfoto op Whatsapp en inmiddels wel.
Lijkt degene nogal heel erg stevig en mijn pony is maar 1.55 met een korte rug waar ook geen groot zadel op past.
Ik neem aan dat iemand die naar pony's kijkt zelf ook wel kan inschatten of het wel of niet past.
Maar als degene echt te zwaar en te groot is voor mijn zadel wil ik degene er eigenlijk niet op laten.
Hopelijk valt het mee, want zou het wel heel erg rot vinden om zoiets te zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:55

Nee, lang niet iedereen kan dat zelf inschatten. Sommige willen gewoon een pony en denken niet na over erop passen, alleen qua lengte. Of ze vinden het gewicht maar onzin.

Ik snap dat het lastig is, maar nu heb je de keuze aan wie je verkoopt he?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:01

Ik heb weleens iemand geweigerd voor mijn toen New Forest pony. Kleine D sportpony.
Werd niet in dank afgenomen, maar het was nog steeds mijn pony dus ik als eigenaar bepaal dat, punt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:35

Oehlala schreef:
Elisa2 schreef:

Wat een raar en aanvallend bericht zo op mij als persoon Elisa. Dat ben ik niet van je gewend. Dit zijn een hoop aannames waar jij niks van weet en mij wel verwijt(?).

Het ging puur over dressuur x springen is niet direct allround. Verder heb ik geen enkele mening over dit paard geuit, enkel dat de afstamming hem niet direct bij sportruiters in een van beide richtingen aanspreekt mbt de verkoop.

En voor jouw, ja wij hebben meerdere Lux, Contenders etc gehad.

Zo was het niet bedoeld! Er staat ook een vraagteken achter. ;) Ik was gewoon verbaasd, omdat ik juist denk als ik dat bloed zie. Ah, goede bewegers! Dat hij niet direct springruiters aanspreekt dat snap ik wel..maar het zou dressuuruiters des te meer moeten aanspreken lijkt me. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:40

MyWishMax schreef:
En weet je hoeveel dressuur paarden er gefokt zijn met springbloed aan 1 kant... Het boeit de meeste dressuurruiters echt niet, die kijken gewoon naar het paard wat ze voor zich hebben. Net als juryleden. Helemaal bij een ruin, maar ook bij merries. Als je ze niet koopt als fokmerrie maakt het echt niet uit. Beetje springbloed is vaak juist positief.

Het bewijst wel weer dat mensen enorm neerkijken op paarden die gewoon normaal bewegen. Er is niks slecht aan die bewegingen, man als dit al niet goed is heb ik helemaal een ramp hier staan. Vooral als ik reacties zag dat je zo'n paard met deze bewegingen zonder medische dingen kan vinden voor dezelfde prijs. Succes, dat was 7 jaar geleden al enorm moeilijk. En ja, ook voor een 6 jarige die nog nooit officieel gestart was en weinig kende ohz. Niet zo'n grote maar juist een kleintje.
Terwijl heel veel mensen beter wel een normaler beweger zouden kunnen kiezen ipv die spectaculaire zoeken voor een prijs die er niet bij past. Want dat spectaculaire moet je ook kunnen rijden, anders krijg je weer het voorbeenzwaaier gezeur terwijl het aan de ruiter ligt.

Qua gangen enzovoorts zou ik er gewoon gaan kijken. Met wat meer opleiding wordt het echt een leuk paard. Ik zou alleen ook twijfelen over de afwijking.

Ja dit dus en het paard heeft echt een goede galop! Best belangrijk voor een dressuurpaard. :) Ik zie een heel bewerkbaar paard met een mooi front ook. Maar goed, die afwijking is wel echt een lastig iets. Mij lijkt het een interessante voor een fijne ruiter met een minder groot budget en goed management.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:42

Zonnebloem24 schreef:
Ik heb vanavond een kijker voor mijn pony, en degene had geen profielfoto op Whatsapp en inmiddels wel.
Lijkt degene nogal heel erg stevig en mijn pony is maar 1.55 met een korte rug waar ook geen groot zadel op past.
Ik neem aan dat iemand die naar pony's kijkt zelf ook wel kan inschatten of het wel of niet past.
Maar als degene echt te zwaar en te groot is voor mijn zadel wil ik degene er eigenlijk niet op laten.
Hopelijk valt het mee, want zou het wel heel erg rot vinden om zoiets te zeggen.

Oef Zonnebloem…dat zijn idd lastige dingen. Ga je die koper wel laten komen? Of kap je t nu al af?

Ik werd door een stalgenootje jaren terug benaderd of ik voor mijn paard nog een bijrijder zocht. Toen ik om uitleg vroeg zei ze: ik zoek een groot en stevig bijrijdpaard voor een kennis. Je snapt wel; ik was een tikje beledigd want ik wil dan een bijrijder die mij benaderd omdat hij/zij m’n paard leuk vindt, niet omdat ie toevallig groot en sterk is. En ik dacht meteen (niet netjes uiteraard) dat is zeker iemand die dan flink zwaar is… :o Ik was bang dat ik iemand moest gaan zeggen dat ik hem/haar te zwaar vond voor mijn paard. Gelukkig zat ik er helemaal naast.. :+ Het ging namelijk om een lange man, niet zwaar maar geen lichaamstype voor een damespaardje. Dus dat heeft hartstikke goed uitgepakt, hij past ook prima in m’n zadel.
Overigens hebben ook eigenaren niet altijd goed voor ogen of iets past of niet, ik ben toen ik zelf nog bijrijder was vaak door eigenaren benaderd of ik hun paard of zelfs pony bij wilde rijden. Als ik dan bedankte voor de eer omdat ik mijn lengte/gewicht niet vond passen viel dat niet in goede aarde.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:49

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:

Ja dit dus en het paard heeft echt een goede galop! Best belangrijk voor een dressuurpaard. :) Ik zie een heel bewerkbaar paard met een mooi front ook. Maar goed, die afwijking is wel echt een lastig iets. Mij lijkt het een interessante voor een fijne ruiter met een minder groot budget en goed management.

Ik vind het ook een leuk dier, mooie maat en prima bewegend. Alleen de advertentie is gewoon niet slim; er staat niks in over t oog en wat dat inhoudt in de praktijk. Nu blijft wat de bemerking is zo ontzettend vaag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:56

Ja eens hoor. Ik ging bewust even in op aantal dingen die ik daar las. Geen dressuurpaard, bewegingen die net niks zijn, laat hem springen of door kind rijden want beter als allrounder want wordt geen dressuurpaard met deze gangen en boor hetzelfde geld heb je een betere en gezonde. := Ik was echr verbaasd hoe dit paard afgekraakt werd op van alles naast de afwijking.

Die afwijking is wel een hele belangrijke on het hele verhaal. Vooral de onzekerheid. Zou het altijd maar gewoon 1 keer per druppelen zijn en er middelen zijn die geen doping zijn is het al anders. Of de zekerheid dat het na het weghalen niet in het andere oog kan komen oid.

Maar puur het paard qua hoe die gefokt is en qua gangen vond ik extreem afgekraakt worden en niet terecht. Zelfs 7 jaar geleden kocht ik er 1 in ongeveer dezelfde prijsklasse met slechtere gangen, klein en die als 6 jarige ook nog geen wedstrijdervaring had en qua teaining b/l niveau. Dat was nog een andere tijd qua verkoop en gangen zoals dat paard zaten toen al een stapje hoger qua prijsklasse. Dus in deze tijd vond ik die opmerking echt niet reëel voor een gezonde. Vooral dat mensen dus niet zien wat functionele gangen zijn en wat je er nog van kan gaan maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:05

Ja mee eens, dit paard zonder dat oog is echt wel een stuk meer waard.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:32

Zonnebloem24 schreef:

Jammer genoeg wordt dat wel vaker niet correct ingeschat. Ik heb zelfs de ervaring dat een zwaardere ruiter zich eerder onderschat dan overschat (mijn ervaringen).
Je zadel is natuurlijk wel een mooie maatstaf. Past de ruiter/amazone er niet mooi in, kan je dat gebruiken. Laten we hopen dat het niet zo is want een fijne boodschap is het niet.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:50

Lukasje schreef:
Zonnebloem24 schreef:

Jammer genoeg wordt dat wel vaker niet correct ingeschat. Ik heb zelfs de ervaring dat een zwaardere ruiter zich eerder onderschat dan overschat (mijn ervaringen).
Je zadel is natuurlijk wel een mooie maatstaf. Past de ruiter/amazone er niet mooi in, kan je dat gebruiken. Laten we hopen dat het niet zo is want een fijne boodschap is het niet.

Viel gelukkig reuze mee, heel blij mee.
Wel wat steviger dan ik ben, maar paste prima op mijn paard en op mijn zadel.
Helaas loop ik wel tegen wat anders aan tijdens de verkoop waardoor ik besloten heb om hem te houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:26

Ow, wat een leuke wending in het verhaal. Dan blijft de pony lekker bij jou.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:57

Mag ik even inbreken? Vinden jullie 12 jaar voor een paard oud? Of zou je hier nog vele jaren plezier van kunnen hebben?

Pas mn paard moeten laten gaan die ik vanaf zn 3e heb gehad. nu aan het nadenken of ik nog een paard wil en zo ja, wat ik dan zoek. Ik zoek een goudeerlijk en verkeersmak paard voor recreatie en waar m'n kinderen ook wat mee kunnen.
Een familiepaard dus.
Stel, er komt een 12 jarig paard voorbij wat hieraan voldoet en het klikt, zouden jullie dit dan doen?.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:59

Ja!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:01

een 12 jarige zou ik wel doen, gok dat mijn leeftijdsgrens bij 17 of zo zou liggen. Maar dan nog zou ik liever een passende 17 jarige willen dan een 12 jarige net niet passende.

Je weet nooit hoe oud ze worden. Je kan een 3 jarige kopen welke met 10 jaar een blessure krijgt of een 14 jarige welke nog 10 jaar gereden kan worden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:02

Tieme schreef:
Mag ik even inbreken? Vinden jullie 12 jaar voor een paard oud? Of zou je hier nog vele jaren plezier van kunnen hebben?

Pas mn paard moeten laten gaan die ik vanaf zn 3e heb gehad. nu aan het nadenken of ik nog een paard wil en zo ja, wat ik dan zoek. Ik zoek een goudeerlijk en verkeersmak paard voor recreatie en waar m'n kinderen ook wat mee kunnen.
Een familiepaard dus.
Stel, er komt een 12 jarig paard voorbij wat hieraan voldoet en het klikt, zouden jullie dit dan doen?.

Zekers! Mooie leeftijd en daar kun je echt nog jaren plezier van hebben. Ik ken twintigers die zelfs nog regelmatig een proef op niveau lopen en super fit zijn. Als zo'n paard voorbij komt en aan je wensen voldoet, dan zou ik zeker gaan proefrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:04

Tieme schreef:

Een familiepaard dus.

Oud is 12 zeker niet. Die kunnen bij goede gezondheid (dus keuring) nog aan een geheel nieuwe carrière beginnen.
Ik vind ze pas vanáf 18 pas ouder worden. Ik verwacht van een normale 12 jarige dat die dus nog minimaal 6 jaar volop mee kan draaien.

... en met een 28 jarige die nog onder het zadel loopt moet ik zelfs daar mee lachen. Maar dat is geen gemiddelde uiteraard.

En dan hangt het er vanaf: wat zijn je doelen. Wat wil je behalen? Kun je er mee leven er een moment komt dat je moet gaan afbouwen met je paard als die ouder wordt? Wat ga je er dan mee doen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:24

Ik ken meerdere oudere paarden 20+ die echt heel fit zijn en niet onderdoen voor hun jongere soortgenoten. Het enige waar je wat aan merkt vaak is dat ze wat langer ( dus 10 min - 15 minuten) warm moeten lopen voor ze ready to go zijn. Maar dat vind ik niet raar. Kijk even naar de gemiddelde mens. Die van 40 zijn niet oud, maar helaas toch echt minder soepel en hebben meer opwarm tijd nodig voor ze wel weer soepel door de sportschool gaan even als voorbeeld :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:32

Voor mezelf om te kopen vind ik 12 jaar wel de grens, ouder koop ik liever niet. Ook al kunnen jongere paarden ook vervroegd met pensioen moeten koop ik geen paard wat binnen een aantal jaar waarschijnlijk toch rustiger aan moet doen. En dat is dis wel rustiger aan qua mijn doelen, niet gewoon recreatief rijden. Ook al zijn er paarden die op hun 22e gewoon nog mee kunnen lopen in de sport, er zijn er ook een hoop die vanaf 20e echt ineens rap ouder worden en wel nog gereden kunnen worden maar niet op hetzelfde niveau. Of zelfs helemaal met pensioen, terwijl ze daarvoor gewoon echt nog 0 signalen gaven. Het is niet altijd te voorspellen welke wel tot laat en welke niet doorkunnen.

Dan heb ik liever een 12 jarige die gemiddeld gezien nog 6 tot 8 jaar mee kan en kan groeien in niveau, dan een 16 jarige waar dat 2 tot 4 jaar is.

Voor familiepaard vind ik het juist een hele goede leeftijd, 12.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-02-24 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:34

Tieme schreef:

Een familiepaard dus.

Liever iets jonger, maar 12/13 zou ik nog te doen vinden. Ouder zou ik persoonlijk niet zo snel kopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:35

Tieme schreef:

Een familiepaard dus.

Mijn haflinger was 11 toen ik met hem begon. Inmiddels wordt hij dit jaar 20 en loopt hij beter dan ooit. En daarmee bedoel ik 3x per week een uur intensief dressuur, 1-2x per week een beginnerslesje, maandelijks lange tochten met trailer van 15-20 km en actief in de wedstrijden. Wedstrijden doen we op L-niveau, trainingen zijn incl. Appuyementen, schouderbinnen, stap/galop/stap, contra, etc. Dus best zwaar.

Dus nee ik zou een 12-jarige helemaal niet afschrijven, die zit zelfs nog niet eens op zijn top.