Whaaaaa what happened? Ik ben kennelijk mijn eigen topic uit het oog verloren? Geen melding meer van gehad, kan dat ook nog? Afijn, leuk al jullie reacties, dank, zal even meekletsen 
Tinka schreef:Wel lekker nog 7 graden. Ik merk dat het koude en natte klimaat niet zo goed is voor mijn lijf. Zou liever verhuizen naar iets warmer in de winter. Maar nadeel is dat het dan in de zomer ook meteen een stuk warmer is. En vooral Milko kan daar niet goed tegen. Waar we nu zitten is het eigenlijk precies goed in de zomer.
Wij hadden in Nederland een asbest dak op de schuur, dat hebben we zelf eraf gehaald, ingepakt in speciaal plastic van de stort en daarheen gebracht. Dit was nog met mijn ex.
In den Bommel hadden we vezelcement platen op het dak van de schuur, die gingen allemaal stuk. Hebben we er ook zelf afgehaald mbv vrienden. En daarna vervangen door zelfde soort platen. De oude hebben we naar de stort gebracht, er zat geen asbest in, maar omdat het er hetzelfde uitzag als asbest moest het in speciale bakken voor asbest.
Zolang je er niet in gaat boren en zagen is het niet zo gevaarlijk. Gewoon voorzichtig los maken en van het dak afhalen.
@Tinka, Wat ik persoonlijk fijn vind van de Gers is dat we maar heel kort het huis hoeven te verwarmen, dat scheelt enorm veel in de kosten. Het is het grootste gedeelte van het jaar gewoon fijn in huis. Is het in de zomer te heet, dan kun je binnen zijn en de airco aanzetten. Wij hebben geen airco nodig, heel af en toe een ventilator. Voor ons is dit het fijnste klimaat. We hebben bijvoorbeeld nu ook geen sneeuw, jammer want het ziet er gezellig en mooi uit, maar ook wel heel fijn qua temperatuur en gladheid.
Over het asbest onderaan meer.
JudithO schreef:2e huizen zijn sowieso sneu. Hele dorpen veranderen in spookdorpen. Zoveel huizen die idd minstens 300 dagen per jaar leeg staan met de luiken dicht. En dat zijn vaak echte pareltjes op de mooiste locaties! En het grootste probleem, de locals die geen huis meer kunnen kopen in hun eigen dorp omdat de tweede-huizenmarkt de prijzen zo hoog heeft gedreven dat ze het niet meer kunnen betalen.
Leuk filmpje, leuk overzicht weer van de plannen. En fijn dat het zo goed gaat met Erwins voet!
@Judith, plannen zat voor dit jaar en in mijn hoofd zitten er nog tig plannen bij, keuken af…. Maar goed dit rijtje is wat we samen willen.
En voet is gisteren door fysio genezen verklaard. Er zit nog wel restpijn in, toch, als hij te veel heeft gedaan, maar niet meer genoeg om nog te behandelen. Dus wij zijn blij.
Ja zonde hè al die 2e huizen. Inderdaad in toeristische omgevingen spookdorpjes. Die luiken dicht is een open uitnodiging voor dieven. Veel Fransen hebben 2 huizen, soms ook in hetzelfde dorp. Zo bizar, misschien als investering gekocht of zo. Het is een heel andere cultuur dan wij kennen. Onze paradijsvogelburen hebben bij Limoges ook nog een boerderij. Komen ze nooit, ook niet voor vakanties, ook niet voor verhuur. Ze hebben zowat geen nagels om aan hun reet te krabben, leven nu al wekenlang weer in hun keuken waar het vocht van de muren druipt en het maar 8 graden is overdag!!! Omdat ze geen elektricien willen/kunnen laten komen om de steeds trippende elektriciteit van hun elektrische verwarming te repareren.
Dan denk ik, verkoop die hut in Limoges en laat je huis hier opknappen. Geen idee waarom ze het aanhouden. Maar dat bedoel ik voor Fransen is het kennelijk veel normaler om een 2e huis te hebben en er niets mee te doen. Laatst ook een kasteel afgebrand, was ook 2e huis, zaten krakers in kennelijk en die hebben denken ze met kerst er een feestje in gehad. Kasteel stond op monumentenzorg. Ik vraag me dan af, waarom worden die eigenaren niet verplicht het bewoond te houden. Iedereen weet dat lege huizen achteruit vliegen.
tamary schreef:Asbestplaten gaan op een gegeven moment brokkelen als dat lijmspul stopt met plakken. Leeftijd en zon doen dat, dus of vervangen of afsmeren met een plaklaag om het 1 geheel te houden.
@Tamary, Over het asbest zie later.
lukka63 schreef:Ik merk heel veel verlichting van pijnklachten(artrose)in het warme/droge klimaat van Spanje.
Iedere dag wandelingen in de heuvels van 10 km gisteren zelfs 15km.
En de doos met pijnstilling zit bijna nog vol.
Stiekem denken we toch weer aan een huis daat.
En ja de zomers zijn heet dan misschien camper pakken naar het noorden.
@Lukka, Dat is ook een mooie oplossing! Vooral de winters en de voor- en naseizoenen zijn heerlijk natuurlijk qua temperatuur. Ik zou zeggen doen! En dan idd als het te heet is, kun je altijd elders gaan camperen. Vind het een strak plan. Zeker als je lijf zo goed erop reageert!
vopo914 schreef:Zit ik me hierbinnen net een beetje zorgen te maken over Willem, lees ik je verhaal over Poupette
Willem is ook ineens bangig en durft niet goed te eten
Gisteren werd er wel onverwacht vlakbij nog vuurwerk afgestoken maar of dat het is....oud en nieuw vond ie niet zo'n probleem
Of zou ie toch meer angst hebben gehad dan ie liet zien...
Hij is echt een beetje de klus kwijt en ik vind het vervelend..
@Vopo, Ow arme Willem. Ik denk dat stoere paarden vaak binnenvetters zijn en soms is het ineens gewoon te veel. Je kunt veel opkroppen maar ergens is er een grens. Poupette is nu weer oké, ze gaat gewoon weer haar box in en ze eet ook goed. Maar ik vond het ook heel naar om te zien dat mijn kleine stoere vrouwtje ineens zo paniekerig was. Ik vraag me af of ze misschien onzekerder wordt omdat ze oud wordt. Ze kan niet zo goed meekomen met de grote en dat is ook al zo sneu. Ik verwen haar extra lekker en geef haar meer aandacht dan de rest. Ze redt het voorlopig nog erg goed en gelukkig is de angst weer weg.
Tinka schreef:Wij hebben gekeken naar een huisje in Spanje. Om dan in de winter daar te gaan wonen. Maar leek ons toch teveel gedoe met verhuizen van de paarden enzo dan elke keer. En als je huis dan leeg staat in de zomer wordt er heel snel ingebroken of gekraakt. We zagen daar een huis dat helemaal leeg gehaald was, inclusief de wc pot.
@Tinka, als vakantiehuis zou ik het ook niet willen geloof ik. Hier in Frankrijk zie je het al dat 2e huizen leeggeroofd worden. Ik zou het ook veel gedoe en kosten vinden om de paarden heen en weer te verhuizen telkens. Je hebt er toch 4, da’s best veel. Ik heb er ook 4, maar die zijn niet zo groot als die van jou. Poupette kon bij een vervoerder mee in het handschoenenvakje, bij wijze van.
Toen wij zochten om te emigreren hebben we veel landen de revue laten passeren en Frankrijk sprong er voor ons dan het positiefst uit. Qua mentaliteit t.o.v. dieren, toch nog wat meer Europees dan Spanje vonden wij. Ook de taal is in Fr voor ons minder een probleem.
We hebben wel (toen we al in fr woonden) 10 weken door Spanje en Portugal getrokken, om te kijken of we de goede keuze hadden gemaakt. We vonden Spanje schokkend vies en vervuild. En ook nu als we de Pyreneeën oversteken valt het vuil ons op. Heb dat zelfs nog in een filmpje ergens gedaan. Dus we waren blij dat we voor Frankrijk gekozen hebben.
lukka63 schreef:Wij hebben eerder een huis gehad in Spanje nooit geen problemen gehad.
De beddoeling is dan dat we er gaan wonen het leven in Spanje is goedkoper als in Nederland dan zou Robbert eerder kunnen stoppen met werken dat samen met de overwaarde woning bv.
Maar het zou ons gaan om de kwaliteit van leven,veel meer buiten als in Nl.
Juli/augustus met de camper naar Nl of binnen blijven bij de airco.
@Lukka, toen we in Fr kwamen was het leven hier ook erg veel goedkoper. Geen idee hoe dat nu nog is. Na 23 jaar en de overgang naar de euro, kan het best heel anders zijn geworden. Maar eerder stoppen met werken lijkt me erg fijn voor jullie, dus waarom niet? Wij zijn met ons 37e gestopt met werken voor een baas, zooooo fijn!
Nu over het asbest. Ik ben er van overtuigd, (ik heb de rapporten van de TU gelezen over asbest, waarin wordt aangegeven dat het niet zo gevaarlijk is), dat het minder gevaarlijk is dan vaak wordt voorgespiegeld. Dat blijkt ook wel uit dat het verbod op asbestdaken in 2028 zou worden opgeheven, maar vervroegd is naar 2024 in NL. Fr moet nog volgen. Erwin blijft huiverig en wil daarom het hele dak vervangen.
Inmiddels zijn we 11 dagen in het nieuwe jaar en heb ik begin van het jaar bij een NLse asbestsite gevraagd hoe en wat. Ik had toen we hier kwamen n.a.v. het rapport van de keuring al gezocht hoe het zat met asbest, in een van de eerste filmpjes in oktober 2020 meen ik, waar we de paardenstal uitbreiden met asbestplaten had ik ook al de link naar het rapport van de TU genoemd, en toen gevonden dat als we het met bitumen insmeren het niet meer kan stoffen.
De asbestsite in NL vertelde dat insmeren prima is en dat er ook in fr producten te koop zijn, dat zijn dan prod die op harsbasis zijn en niet op bitumen.
Dus vooralsnog zijn de plannen, dat we het gaan behandelen ipv weg te halen. Vervolgens gaan we kijken of we het kunnen dekken met tuile de canal (kanaaldakpannen) een esthetische oplossing om asbest daken te verfraaien. Als dat niet lukt dan kunnen we die golfplaten ook nog in de kleur van de dakpannen van het huis verven.
Verder gaat het goed met de paarden, er is nog steeds hier geen sneeuw gelukkig, dus ze lopen nog happy in de weides. Wel met dekens vanwege de voorspellingen, maar die komen niet uit. Wel hebben we nachtvorst al een paar keer gehad, dus die dekens zijn dan weer niet zo gek, maar geen neerslag en de koude wind is er ook niet meer. Binnenkort weer dekens af dus.