Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:39

Kaja schreef:
Loretta schreef:

Het wordt steeds meer en meer. En de natuurbeleving wordt steeds minder.
Als je mensen weg houd van de natuur dan is de motivatie om het te beschermen ook minder.

Als je ziet wat voor ‘asocialen’ mensen veelal zijn, dan is het maar beter voor de natuur. Ten tijden van COVID liep het de spuigaten uit en het is er niet beter op geworden. Minder afval, minder afbreuk, minder loslopende projectielen van honden. Ik snap dat natuurorganisaties een houvast via de wolf te pakken hebben en niet meer los willen laten.

Ik prik vuil in de bossen hier en wanneer er vakanties zijn, wedstrijden of wat ook, dan is er echt een hoop afval. Van vieze luiers, gebruikte tampons, maandverband, vies wc papier, zakjes wiet, snotdoeken en ga zo maar door. Honden die op vakantie zijn en lekker door het bos mogen racen. Niet dat enkel bezoekers dat doen, maar voor het grootste gros wel. Punt is echter dat je die omgeving dan niet enkel afsluit voor bezoekers, maar ook voor bewoners. Als hier de natuurgebieden worden gerewild, dan kan je hier geen kant op, want het gros van mijn gemeente bestaat uit natuur. Ik snap dat natuurorganisaties het willen, maar het is hier te klein om af te sluiten. Wat zijn willen, gaat hier gewoon niet.

Loretta

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:18

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:27

Kaja schreef:
Als je ziet wat voor ‘asocialen’ mensen veelal zijn, dan is het maar beter voor de natuur. Ten tijden van COVID liep het de spuigaten uit en het is er niet beter op geworden. Minder afval, minder afbreuk, minder loslopende projectielen van honden. Ik snap dat natuurorganisaties een houvast via de wolf te pakken hebben en niet meer los willen laten.

Natuuroganisaties zouden eens na moeten denken wat nu handiger is. Iedereen tegen je in het harnas jagen? Of verbinding zoeken met groepen om iets te verbeteren voor de natuur.

Ze hebben de kleine biodiversiteit nog niet eens op orde. Hiervoor zouden ze heel goed samen kunnen werken met bijvoorbeeld schapenhouders. Maar ook met de paardenhouderij zouden tot mooie dingen kunnen komen. Zo of zo de extensieve veehouderij zouden ze zeer goed mee kunnen samenwerken. De grootste bedreiging voor de biodiversiteit de intensieve veehouderij heeft weinig last van de wolf.

Maar natuurorganisaties kiezen er liever voor om met alle potentiele bondgenoten ruzie te maken waardoor ze er straks helemaal alleen voor komen te staan. Ze vergeten blijkbaar nog steeds dat wetgeving aangepast kan worden en daar is men omtrent de wolf al mee bezig. En als dat nu niet lukt, dan wordt er weer een poging ondernomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:42

Door het afsluiten van natuurgebieden wordt de druk op andere natuurgebieden veel groter. Want de mensen gaan toch ergens "de natuur" in. En dan dus met zijn allen in dat kleine gebiedje waar je nog wel in mag.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:57

Citaat:
Aarendonk, grensgebied Be-NL
16-8-2024
2.30

Zichtmelding wolf in centrum , op zoek naar vertier.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

W.

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:06

anjali schreef:
Door het afsluiten van natuurgebieden wordt de druk op andere natuurgebieden veel groter. Want de mensen gaan toch ergens "de natuur" in. En dan dus met zijn allen in dat kleine gebiedje waar je nog wel in mag.

En dan weer klagen dat het daar te druk wordt en dat het afgesloten moet worden.

wij mogen er vervolgens alleen nog maar aan mee betalen, met de overlast van wild opgescheept zitten, maar er niet meer van genieten. Dat is allemaal behoorlijk scheef en op de langere termijn schieten natuurorganisaties daarmee zichzelf alleen maar in de voet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:26

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent.

En waar vind je die?

Niet direct AI maar wel een voorzet, mogelijk denken in de richting van warmtecamera’s die tijdens beweiding dieren (warmte) detecteren buiten de omheining. En mogelijk kunnen worden ingesteld op basis van grootte en gedrag van de dieren, op een reactie zoals het aanzetten van fox lights, pieptonen of andere verstorende en verjagende dingen.
AI zal wellicht gaandeweg wel getraind kunnen worden op specifiek herkennen van wolven bewegingen, zodat niet ook reeën en dassen worden weggejaagd. Hoe meer je kan bewijzen dat hetgeen je doet ter bescherming van je dieren niet verstorend is voor overige beschermd wild, hoe meer (verwacht ik) het wel wordt geaccepteerd als nuttige methode voor het beschermen van paarden schapen koeien enz.

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/ ... -stroperij

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:33

Het blijft worstelen met ruimte in ons land met 18 miljoen inwoners. Natuur zich laten herstellen gaat niet overal samen met de inrichting van het landschap, hoe belangrijk dat ook is. Mensen, inwoners zijn ook natuur en hebben ruimte nodig om zich te bewegen en te ademen. Je kunt niet eindeloos doorgaan op de wijze zoals we nu leven. Maar hoe moet het dan wel? Ieder heeft eigen belangen en wie zorgt er voor het grote allesoverstijgende belang van leefbaarheid in de wereld? Er zijn plekken op aarde waar er nog veel meer mensen op een klein oppervlak wonen dan hier. Hoe moet dat wel niet zijn voor die bewoners? ook zij hebben niet echt veel keus waarschijnlijk. Filewandelen aan de randen van het bos lijkt me helemaal niks. Maar hoe moet het dan wel? Zolang wij zo veel overconsumeren en onze voetafdruk zo groot is, mogen we dan klagen zonder zelf te veranderen? We zullen eerst echt moeten minderen in van alles. Wij doen dat zelf niet, sommige mensen uitgezonderd. Wat krijg je dan? mensen worden boos op groepen, organisaties die wel een iets langere termijnplanning hebben. Ons wordt natuur en ruimte afgenomen, dat klopt, maar dat hebben onze voorouders en nu wijzelf veroorzaakt door onze verspillende leefwijze. We kunnen dus alleen onszelf de schuld geven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:40

Wat is 'natuur'.... ??
Voor de één is het een weiland vol koeien of een groot park/produktiebos voor de ander is het de leefomgeving van dieren die beschermd moeten worden (dus met rust gelaten).....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:47

josien_m_ schreef:
Het blijft worstelen met ruimte in ons land met 18 miljoen inwoners. Natuur zich laten herstellen gaat niet overal samen met de inrichting van het landschap, hoe belangrijk dat ook is. Mensen, inwoners zijn ook natuur en hebben ruimte nodig om zich te bewegen en te ademen. Je kunt niet eindeloos doorgaan op de wijze zoals we nu leven. Maar hoe moet het dan wel? Ieder heeft eigen belangen en wie zorgt er voor het grote allesoverstijgende belang van leefbaarheid in de wereld? Er zijn plekken op aarde waar er nog veel meer mensen op een klein oppervlak wonen dan hier. Hoe moet dat wel niet zijn voor die bewoners? ook zij hebben niet echt veel keus waarschijnlijk. Filewandelen aan de randen van het bos lijkt me helemaal niks. Maar hoe moet het dan wel? Zolang wij zo veel overconsumeren en onze voetafdruk zo groot is, mogen we dan klagen zonder zelf te veranderen? We zullen eerst echt moeten minderen in van alles. Wij doen dat zelf niet, sommige mensen uitgezonderd. Wat krijg je dan? mensen worden boos op groepen, organisaties die wel een iets langere termijnplanning hebben. Ons wordt natuur en ruimte afgenomen, dat klopt, maar dat hebben onze voorouders en nu wijzelf veroorzaakt door onze verspillende leefwijze. We kunnen dus alleen onszelf de schuld geven...

Begin eens met de basis op orde te krijgen alvorens je in gaat zetten op top predatoren.
Als het om insecten gaat, dan gaat het al heel erg slecht. Heel veel vogelsoorten eten weer insecten. Dus als er geen insecten zijn zijn er ook minder van dat soort vogels.

En stop eens met die grootheidswaan als het om natuur gaat. Er zijn in het verleden al eens grote vergelijkingen tussen het Krugerpark en de Oostvaardersplassen gemaakt. Het Krugerpark is zo groot als de helft van Nederland, terwijl de Oostvaardersplassen een postzegel is dat is ingeklemd tussen Almere, enLelystad en waar bovendien een belangrijke spoorlijn naast ligt.

De wens van natuurclubs gaan nog verder. Behalve wolven willen ze ook nog eens bruine beren in Nederland hebben. Daarmee kun je je lol helemaal op. En dan hebben we het over mensen die nog niet eens in staat zijn om fatsoenllijk met Konikspaarden om te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:51

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:52

De basis zijn wij zelf, ons eigen gedrag heeft de meeste gevolgen. Afgeven op anderen ( de natuurclubs, ja ze maken keuzes waar ik van gruwel) is makkelijk maar draagt niet bij aan een gezondere leefomgeving.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:01

Ik begrijp echt niet waar je met je laatste opmerking naartoe wilt, josien. Ongeacht aan ons gedrag kan SBB en NM er ook voor kiezen niet in te zetten op wolven. Waarom zou je daar niet over mogen klagen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:04

josien_m_ schreef:
De basis zijn wij zelf, ons eigen gedrag heeft de meeste gevolgen. Afgeven op anderen ( de natuurclubs, ja ze maken keuzes waar ik van gruwel) is makkelijk maar draagt niet bij aan een gezondere leefomgeving.

Daar heb je helemaal gelijk aan. We moeten ook zeker naar ons eigen gedrag kijken.
Alleen vind ik dat je best kritiek op natuurclubs mag hebben wanneer je ziet dat ze ten eerste het draagvlak voor alle natuurherstel ondermijnen en daarmee de natuur op lange termijn in gevaar brengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:23

Ik heb kritiek op die natuurclubs omdat ze bewust onjuiste informatie verspreiden.
Want ze weten ook wel dat met eerlijk informatie het draagvlak heel erg laag gaat zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:27

Mijn kritiek op natuurclubs is dat ze zich te veel door een bepaald doel laten leiden, zonder daar de realiteit in mee te nemen en de belangen van anderen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:41

Ja zeker ben ik het ook met jullie eens. Maar dat neemt niet weg dat we eigenlijk zelf veel meer zouden moeten doen, willen doen. En dus ook welvaart, comfort, "verworven rechten en mogelijkheden" in moeten leveren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:43

josien_m_ schreef:
Ja zeker ben ik het ook met jullie eens. Maar dat neemt niet weg dat we eigenlijk zelf veel meer zouden moeten doen, willen doen. En dus ook welvaart, comfort, "verworven rechten en mogelijkheden" in moeten leveren.

Aan wat voor dingen zit je dan te denken?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:43

Is natuur wel natuur als er zoveel in gestuurd en omgeroerd word? Boompjes kappen hier, aanplanten daar enz.

De wolf mag zijn gang gaan, gaat niet beheerd worden. De zwijnen worden afgeschoten want er zijn er teveel en er is overlast van.
Hoe krom is die?

Aan de ene kant willen ze het dus hun gang laten gaan (wolf o.a) want het is natuur maar aan de andere kant kappen ze een heel stuk bos aan de kust want dat zou beter zijn voor de "natuur".

Dus aan de ene kant mag er wel "gecreëerd" worden maar tegelijkertijd toch weer niet want het is natuur.

Echte natuur is de boel de boel laten en het zijn gang laten gaan.

Ik woon tegenover een bos, ene deel is privaat maar opengesteld, gebeurt niks/heel weinig aan kappen enz.

Het andere deel is van SBB.

Je kan wel raden welk deel 10 keer zo mooi is en waar je veel meer diversiteit tegen komt dan het andere deel. Zomaar, zonder menselijk handelen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:47

Er bestaat volgens mij geen slechte of goede natuur. Natuur wordt en werd altijd gestuurd door het leven wat er in woont. Mensen hebben natuurlijk wel een gigantische invloed, maar wolven net zo goed. Natuur verandert constant. Anders zouden er ook geen aanpassingen of evolutie bestaan.
Mensen kunnen wel de ene vorm mooier vinden dan de andere, dat is waar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:52

Natuurorganisaties zijn gewoon hypocriet, enerzijds hebben ze het over rewilden, maar voor geldelijk gewin mag je er wel mtben inclusief wedstrijden, kappen ze hele bosbestanden. Wil je rewilden, moeten ze er zelf ook met de poten afblijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:02

Re-wilden gaat maar 1 weg op, als ze er zelf maar geen last van hebben.
Dassen bij het spoor en ze worden verwijdert.
Een muis in huis, nee die moet weg. Een rat, nog erger hemel en aarde bewogen dat de gemeente moet ingrijpen.
Maar de wolf, met rust aten dat is natuur.... :? 8)7

Citaat:
Beste "natuurgekkie".
Andere benaming kunnen we even niet verzinnen. Ja, jij... die de natuur zogenaamd helemaal prachtig vind, zolang het jou maar niets kost. Jou niet tot last is. Jou niet beperkt. Jou niets ontneemt. Je weet niet eens waar je over praat!

Waarschijnlijk heb je niet eens een tuin, niet eens een koophuis, maar wil je profiteren van anderen.

Stel je eens voor hè... je hebt wel een eigen huis met een prachtige tuin... waar een paar kippen en konijntjes loslopen... een hoekje moestuin... een eigen huis met de daarbij behorende hypotheek...

Je prachtige tuin wordt plots overwoekerd door jakobskruiskruid. Plots komen daar ook nog de roofvogels, vossen dassen en ganzen aan...

De konijntjes sterven een ellendige langzame dood door vergiftiging via jakobskruiskruid.. de kippenkuikentjes vallen ten prooi aan de ooievaars. De vos pakt de kippen. Weg mooie tuin, weg moestuin, want die ganzen lusten wel wat.
Daar zit je dan met een kale lege en versmeerde tuin. Wat er rest van je tuin is een strontpallet, je huis is ook helemaal onder gescheten.
Heerlijk wonen...

Maar jij hebt dat probleem dus niet. Jij hebt geen tuin... En waarschijnlijk geen greintje inlevingsvermogen.

Dat voorbeeld van hierboven kan je koppelen aan het hedendaagse natuurWANbeleid.
Want reguleren... dat woord kennen de beleidsmakers niet. Wild reguleren is vervangen door boeren irriteren.

In één van onze percelen mais missen wij wel 1 hectare aan gewas. Oorzaak zijn de kauwen die een aanval gedaan hebben op de jonge maisplantjes. En die krengen... zijn beschermt.
Hoho...

Behalve als ze in de bebouwde kom komen, dan hebben de burgers er last van. De nesten worden dan verwijdert.
Oeps...

Zo schreven wij ook al eerder van die dassenburcht. Prachtig ja, in het boerenland. Maar o wee, als de das bij een spoor een burcht maakt. Die das wordt dan verwijdert.

Meten met 2 maten. Zo wordt het boerenverstand inzake het wolvenbeleid totaal genegeerd. Nog wel... Eerst moet het nog erger uit de hand lopen.

De wolf is belangrijker dan onze dieren. De schapen, koeien, pony's, paarden en ezels zijn zelfs achter wolfwerend hekwerk en met kuddebeschermingshonden niet veilig.

Ja, de wolf is zelfs heiliger dan onze kinderen. De wolf wordt zelfs door middel van bijvoeren gestimuleerd in aantallen...

Het ganzenprobleem is al ernstig uit de hand gelopen. Kaalgevreten percelen. Ook bietenpercelen. De beelden staan op mijn netvlies gebrand.
Volgescheten, dichtgesmeerd.

Weet je, vooral paarden en koeien zijn gevoelig voor jakobskruiskruid. Nee, ze vallen niet gelijk dood. Was dat maar waar, dan was hun een hele lijdensweg ontnomen. Het gif hoopt op in de lever... tot de grens bereikt is...

En die ooievaars, eerlijk prachtige vogels... maar en en, dat gaat niet. Zeker niet als je niet wilt reguleren.

En reguleren... dat staat niet in het beleid.

Laat het beheren van de natuur maar over aan mensen die wel verstand van de natuur hebben.

Nee, we zijn geen natuurhaters. We leven, werken en wonen in de natuur. Wij houden van de natuur, zijn er van afhankelijk. Iedere dag worden wij met onze neus op de feiten gedrukt.

Het moet van de EU is een excuus die je weg kan laten. Nederland heeft, als braafste jongetje van de klas, natuurlijk veel strengere regels als de rest van de EU. Luister maar naar deze uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=ofuYs8n1CBE

Inkoppertje, een collega-boerin mèt jachtakte, door beleidsmakers met de rug tegen de muur is geplaatst... ganzenoverlast... niets mogen doen...
Later hierover meer...
✒️Boerin Schrijft

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:06

Dat is een erg eenzijdige benadering van natuurbeheer Wintu. Geldelijk gewin, tja, een organisatie doet iets met dat geld. Het is geen persoon die er rijk van wil worden. Maar er zijn veel meningen over wat het "goede" is om te doen voor natuur. Al heel veel jaren modelleren we natuur naar onze mode. We willen heide of stuifzand, of bossen, of open plekken om insecten te helpen. Echt alles heeft een voor en een tegen. Alles zijn gang laten gaan is niet de heilige weg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:09

Ben dan wel benieuwd welke luxe we in moeten leveren. Wij gaan nooit op vliegvakantie bijvoorbeeld. Eten niet alle dagen vlees. Kopen bewust kleding en gebruiken wat we hebben wwl luxe producten tot het echt op is. Scheiden afval zoveel als dat mogelijk is. Mijn man rijdt elektrisch voor zijn woon werkverkeer. We hebben het hele dak vol zonnepanelen.

Ik vind natuur afsluiten zonder de echte reden te vertellen gewoon schandalig. Ik kan me daar echt over opwinden ook al lost het niks op. Ik vind dat Natuurmonumenten en SBB maar ook de provincie, gemeenten en de landelijke overheid echt steken laten vallen in informatie verstrekken. Er zouden gewoon borden moeten staan, pas op wolven gebied en kort wat dit inhoudt. En zet ook gewoon op de borden waarom je paden om leidt. Wildbeheer is een vage term. Ze zijn denk ik vooral bang dat mensen de wolven op gaan zoeken. Maar dat gebeurt nu ook al. Het bericht over de welpen is trouwens verwijderd van de Facebook groep Natuur in Gelderland.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:11

josien_m_ schreef:
Dat is een erg eenzijdige benadering van natuurbeheer Wintu. Geldelijk gewin, tja, een organisatie doet iets met dat geld. Het is geen persoon die er rijk van wil worden. Maar er zijn veel meningen over wat het "goede" is om te doen voor natuur. Al heel veel jaren modelleren we natuur naar onze mode. We willen heide of stuifzand, of bossen, of open plekken om insecten te helpen. Echt alles heeft een voor en een tegen. Alles zijn gang laten gaan is niet de heilige weg.

Niet 'we' Josien, de natuurorganisatie wil dat en vooral sinds de wolf er is, is dat ineens in een stroomversnelling.