Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:44

Voor wat het nog waard is, ik vind hem ook te groot voor de fries. Dat rijdt naar mijn gevoel ook niet heel fijn. :)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:49

Earth schreef:
Voor wat het nog waard is, ik vind hem ook te groot voor de fries. Dat rijdt naar mijn gevoel ook niet heel fijn. :)

Ja we hebben onze zoekopdracht nu toch ook wel aangepast naar minimaal 165 en barok gebouwd of minimaal 1.70 als ze moderner zijn gebouwd. Dus hopen dat we nog een keer zo'n lief en eerlijk dier vinden alleen dan een beetje groter. +:)+

Hebben eigenlijk überhaupt nog geen openbaar zoekertje geplaatst dus ik denk dat ik dat maar eens van de week gaan doen,

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:05

Idd het helpt ook wel als het paard wat barokker is. Ik reed een barokke fries en daar kwam ik met mijn lange benen niet eens onderuit, ondanks dat ze net aan 1.60 mtr was. :P Die was heel rondgeribt ook.
Dus het ligt idd erg aan de bouw. Ik heb zelfs met mijn 1.75 mtr op een PRE van 1,47 mtr gereden. Die was ook vrij breed en dat kon nog prima met de maat.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:09

Earth schreef:
Idd het helpt ook wel als het paard wat barokker is. Ik reed een barokke fries en daar kwam ik met mijn lange benen niet eens onderuit, ondanks dat ze net aan 1.60 mtr was. :P Die was heel rondgeribt ook.
Dus het ligt idd erg aan de bouw. Ik heb zelfs met mijn 1.75 mtr op een PRE van 1,47 mtr gereden. Die was ook vrij breed en dat kon nog prima met de maat.

Precies dat inderdaad! We zijn echt op zoek naar een speld in een hooiberg maar het hoeft maar net precies te kloppen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:15

Bij die kleinere maatjes en vooral PRE is het niet eens de stokmaat waar je je druk om moet maken. Ook barok kan de rug gewoon te kort zijn, dat zie je heel vaak. Past het misschien qua lengte van benen, maar geen zadel geschikt voor de lengte en voor het paard.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:18

MyWishMax schreef:
Bij die kleinere maatjes en vooral PRE is het niet eens de stokmaat waar je je druk om moet maken. Ook barok kan de rug gewoon te kort zijn, dat zie je heel vaak. Past het misschien qua lengte van benen, maar geen zadel geschikt voor de lengte en voor het paard.

Dit probleem hebben we ook bij onze shetlandpony gehad. Ze is 1.04m dus grote maat shetter maar heeft een korte rug waardoor zelfs het kleinste ponyzadeltje te lang is voor haar rug. Die rijd nu alleen nog met barebackpad. Ik wil het nog wel een keer proberen met een shetlander zadel maar die zijn vaak in kwaliteit ook weer niet wat je graag ziet.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:43

Die stokmaat is inderdaad heel moeilijk. Nu vind ik de fries ook wel te klein voor je vriend. Op de manegefries vind ik het dan wel weer mooier (maar dat kan ook aan de hoek van de foto liggen)

Ik zelf ben "maar" 1m70 maar ik vind eigenlijk mezelf het mooiste passen op paarden van minstens 1m70.
Nochtans heb ik ook in het verleden een PRE hengst gereden die maar 1m56 was en daar vond ik het eigelijk niet zo gek staan :D (is wel meer dan 10 jaar geleden en ook wat kilo's lichter toen := )
Afbeelding
Daar ook een grote PRE gereden van +1m70 maar die was zo kort qua rug dat die geen groter zadel kon dan een 17inch

Mijn blonde vos was 1m75, dat vond ik qua beeld het mooiste
Afbeelding

Huidige vos is 1m65, heeft nochtans een bredere boommaat, maar toch vind ik hem meer pony lijken onder me :+
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:53

Nu is er het topic “moeilijk verkoopbaar paard” ik vind dat echt een leuk dier en die heeft mooi wat maat! Wel een oogprobleem maar daar is met ts van dat topic qua prijs over te spreken

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:00

MarjanB schreef:
Nu is er het topic “moeilijk verkoopbaar paard” ik vind dat echt een leuk dier en die heeft mooi wat maat! Wel een oogprobleem maar daar is met ts van dat topic qua prijs over te spreken

Ja, ziet er uit als een vriendelijk dier. En persoonlijk vind ik de prijs heel niet gek. Gezond en een keer L gestart en je betaald ruim het dubbele van wat er nu gevraagd wordt. Het vraagt wel om goed management, maar afhankelijk hoe het met het gezonde oog gaat, zou ik zoiets best aandurven. Genoeg paarden die met 1 oog een prima carrière hebben. Dus voor mij zou de toekomst van het gezonde oog doorslag geven. Paard is allround gefokt en dat is ook fijn voor de ruiter die niet alleen de dressuurring wil zien.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:19

Padoertje grappig dat jij die afstamming zo ziet, in het topic las ik juist een hele andere mening over de afstamming.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:25

Alja schreef:
Padoertje grappig dat jij die afstamming zo ziet, in het topic las ik juist een hele andere mening over de afstamming.

Tja, mijn kijk is misschien wat positiever dan de gemiddelde bokker in dat topic. Ik vind het altijd jammer als een paard de grond in wordt gepraat, terwijl zo’n dier juist door een bemerking betaalbaar wordt voor de gemiddelde ruiter. Sommigen verwachten nog steeds een Pavo beweger, retebraaf op buitenrit en geklasseerd naar leeftijd, maar het mag niets kosten :') Ik hoop dat dit paard een fijn baasje gaat vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:28

Niemand praat dat dier slecht, maar dressuur x springen maakt het niet direct een allrounder.

Jij hebt vaak een hele andere kijk op prijzen en dat kan waarschijnlijk met jouw klanten en netwerk, maar de meeste hebben dat niet.
Feit is dat de markt op dit moment voor nog relatief groene paarden wat ingekakt is en deze heeft een bemerking, wat het op dit moment moeilijker maakt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:10

Ik heb ook al paarden gereden met maar 1 oog en heb daar geen hinder van ervaren (heb er wel niet mee gesprongen). Moest ik de paarden aan huis hebben zou ik het ook een ander verhaal vinden. Helaas sta ik op een stalling en en ik kan niet altijd elke dag langsgaan, dus dan vind ik het toch teveel risico ivm het dagelijks (en soms meerdere keren per dag) druppelen. Ik denk dat veel kopers daar ook op afhaken.
Maar wat Padoertje zegt is waar, veel mensen willen het perfecte plaatje maar er niet voor betalen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:13

@Farjen, ik heb je blonde vos altijd zo mooi gevonden, maar begreep dat ie niet meer leeft?

Qua maat vind ik je op de schimmel en vosse vos mooier passen eerlijk gezegd dan op de blonde vos :')
@Plop, ik heb er misschien overheen gelezen, maar wat is t gebruiksdoel van het nieuw aan te schaffen paard?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:16

Het is maar een heel gewoon paard imo, saai kleurtje ook.
Zal heus wel iemand voor te vinden zijn als ie echt zo braaf is als gezegd wordt, maar gezond voor het dubbele betwijfel ik... Dan moet ie echt wel wat meer laten zien dan nu.
Ik had er ook even een scheerapparaat overheen gehaald, zo in de wintervacht is het het ook allemaal net niet zeg maar.
Er zijn wel betere bewegers te vinden voor het geld wat nu gevraagd wordt.
Maar goed, er zal echt wel iemand te vinden zijn die er wel voor wil en durft te gaan, ze heeft mar 1koper nodig tenslotte.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:23

Pallatin schreef:
@Plop, ik heb er misschien overheen gelezen, maar wat is t gebruiksdoel van het nieuw aan te schaffen paard?

Met name recreatief en lekker het bos in, maar we willen haar ook gewoon mee kunnen nemen naar dressuurles en wellicht op z'n tijd een keer beginnen bij een b proefje. Hoge wedstrijd ambities hebben we verder niet. We doen ook heel veel grondwerk en wandelen en andere leuke dingen met onze paarden.

Wel zouden we ook graag nog een keer een veulentje willen fokken, vandaar dat we op zoek zijn naar een merrie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:35

Padoertje schreef:
MarjanB schreef:

Ja, ziet er uit als een vriendelijk dier. En persoonlijk vind ik de prijs heel niet gek. Gezond en een keer L gestart en je betaald ruim het dubbele van wat er nu gevraagd wordt. Het vraagt wel om goed management, maar afhankelijk hoe het met het gezonde oog gaat, zou ik zoiets best aandurven. Genoeg paarden die met 1 oog een prima carrière hebben. Dus voor mij zou de toekomst van het gezonde oog doorslag geven. Paard is allround gefokt en dat is ook fijn voor de ruiter die niet alleen de dressuurring wil zien.

IMMK is een autoimmuun ziekte. ik heb ervaring met Uveitis en dat zou ik een minder groot probleem vinden (niet de appaloosa versie). Maar het risico dat ook het andere oog eraan gaat is wel aanwezig en dan is 7000 toch echt wel veel geld. Ik zou het dus niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:37

Earth schreef:

Mee eens. Daarbij hebben Friezen toch een wat wekere rug, dus een langer zadel ook al oogt de rug nu lang genoeg is altijd wel een risico.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:58

Plop1997 schreef:
Pallatin schreef:

Met name recreatief en lekker het bos in, maar we willen haar ook gewoon mee kunnen nemen naar dressuurles en wellicht op z'n tijd een keer beginnen bij een b proefje. Hoge wedstrijd ambities hebben we verder niet. We doen ook heel veel grondwerk en wandelen en andere leuke dingen met onze paarden.

Wel zouden we ook graag nog een keer een veulentje willen fokken, vandaar dat we op zoek zijn naar een merrie.

Afgezien van het veulen-ding had t mijn zoekertje kunnen zijn destijds… :j allen ik wilde liever juist geen Fries; ik had net 5 jaar op een Fries gereden (en er meerdere verzorgd) en hoe dol ik ook op ze ben: zoveel gezondsheidsproblemen -O- pfff en die Fries die ik reed was niet braaf buiten. En hij kon nog niet over een balkje heenkomen :') Ik wilde een braaf bospaard, waar ik ook eens een boomstammetje mee kon springen en eens een proefje mee kon doen. Met maat en/of body…voorkeur voor een Gelder of ander meer botterig type en daar kwam ik dan ook mee thuis, wel een ruin

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:00

Jammer van de Fries, maar jullie komen vast snel een mooie passende Fries tegen. Mooie dieren blijven dat, ondanks dat ik persoonlijk grote zwarte paarden over het algemeen wat spannend vind :o

Ik heb antwoord teruggekregen met excuses! De eerste kijker beslist dinsdag of ze hem kopen en zo niet dan ben ik de volgende. Dat wordt moeilijk concentreren op het werk :') Ik heb er sowieso een fijner gevoel bij dat ik een berichtje terug heb gekregen, ze kwamen vorige week ook erg vriendelijk over dus ik vond het gek.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:21

Pallatin schreef:
@Farjen, ik heb je blonde vos altijd zo mooi gevonden, maar begreep dat ie niet meer leeft?

Qua maat vind ik je op de schimmel en vosse vos mooier passen eerlijk gezegd dan op de blonde vos :')

Grappig dat je het beeld net andersom mooier vind :D
De blonde vos heb ik helaas alweer 2,5 jaar geleden laten inslapen. Zoveel pech gehad met dat paard, 2 maanden na aankoop was hij al kreupel met een peesblessure en dan ging het van het ene probleem naar het andere. Na 2 jaar gesukkel nogmaals naar een andere kliniek gegaan, RX en echo was perfect maar op de MRI zagen ze dat de structuren in zijn ene voorvoet helemaal weg/kapot waren. Zelfs na intensieve behandelingen was het niet zeker of hij nog een pijnvrij leven als weidepaard kon hebben :(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:30

Oh, ik vind de blonde vos prachtig en heel jammer dat je hem hebt moeten laten gaan, maar ik vind je ook mooier staan op je huidige paard (wat overigens ook een prachtig beest is)!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:16

Ja de ruggen zijn soms lastig. Jam had een korte rug. En extreme breedte, dus dat was even zoeken. Cor heeft eigenlijk niet een heel korte rug, maar hele ronde ribben die ook achter op de rug naar boven vrij rond zijn en dat wil je dus ook vrij houden. Nou heb ik geluk dat ik in een 16,5 a 17 inch het beste pas en korte benen heb, dus zulke maatjes kunnen prima :') Maar als je meer inch nodig hebt of meer been ruimte loop je inderdaad wat sneller vast in je zadel zoektocht.

Cor heeft, ondanks zijn afstamming, ook een best ouderwets type, maar dat is ook waar ik van hou. Maar dan heb je ook weer rekening te houden met de breedte etc.
Afbeelding

(Inmiddels is hij ook wat kilo's kwijt :') deze foto is van toen ik hem net had. :P )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:41

Alja schreef:
Pallatin schreef:
En? Hoe was t gegaan?

Ja leuk paard!
Miss wat klein maar ik zou nog wel eens willen gaan kijken met wat beter weer!

Met beter weer ? Je weet dat het vanaf oktober niet meer droog is geweest en dat de komende twee weken niet anders gaan zijn :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:42

Farjen schreef:
Pallatin schreef:

Grappig dat je het beeld net andersom mooier vind :D
De blonde vos heb ik helaas alweer 2,5 jaar geleden laten inslapen. Zoveel pech gehad met dat paard, 2 maanden na aankoop was hij al kreupel met een peesblessure en dan ging het van het ene probleem naar het andere. Na 2 jaar gesukkel nogmaals naar een andere kliniek gegaan, RX en echo was perfect maar op de MRI zagen ze dat de structuren in zijn ene voorvoet helemaal weg/kapot waren. Zelfs na intensieve behandelingen was het niet zeker of hij nog een pijnvrij leven als weidepaard kon hebben :(

Wat verschrikkelijk! Ik kwam foto’s van m tegen in t lemieux topic die je plaatste, hij was prachtig!!