Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:33

Babootje schreef:
Gini schreef:
Nou, voor 20.000 euro mag het paard het ook best leuk doen in de sport, vind ik. Of schaar jij dat ook nog onder een gewoon paard?

Ligt eraan wat jij onder een "gewoon" paard schaart. Onder een "gewoon" paard versta ik een paard dat gewoon beweegt. Een sportpaard moet een sterk en vlug achterbeen hebben met ruimte in de beweging.
Een paard dat dat niet heeft (dus met een traag achterbeen, en kort in de beweging) brengt gewoon niet zoveel op ook al zijn ze KWPN gefokt Dat noem ik dan "gewone" paarden. Daar kun je ook prima de sport mee in maar dan sta je niet vooraan bij het uitdelen van de prijzen.

Laat ons zeggen dat ik voor 20.000 euro toch wel een paard met aanleg en talent wil en dat we toch af en toe de wedstrijdring uitkomen en iemand vraagt of het paard toevallig te koop staat. :D
Voor 20.000 euro verwacht ik dus geen gewoon paard, als gewoon betekent dat ik niet moet verwachten vooraan te staan bij het uitdelen van de prijzen. Ik vind 15.000 - 20.000 euro voor een zesjespaard heul veul.

Umeo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:37

Ik had een weekje geleden gereageerd op een leuke mooie 3,5 jarige vos. Ruintje. Paard had wel potentieel maar was nog maar 3 maand onder het zadel. Beetje groot en slap. Volgens advertentie volledig RX gekeurd. Belde, vroegen 40K. Man vertelde dat er die namiddag iemand voor de 2de keer kwam kijken en dat als hij er zo 10 had hij ze allemaal kwijt was :+
Paard stond wel in Duitsland.

Ik denk dat 20 k voor een jong paard met potentieel dat ook nog is volledig gezond is, geen gekke prijs is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:42

Met potentieel is het inderdaad geen gekke prijs.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:43

40k is echt bizar. Voor een merrie snap ik het nog, daar kun je mee fokken maar een ruin......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:45

Umeo schreef:
Ik had een weekje geleden gereageerd op een leuke mooie 3,5 jarige vos. Ruintje. Paard had wel potentieel maar was nog maar 3 maand onder het zadel. Beetje groot en slap. Volgens advertentie volledig RX gekeurd. Belde, vroegen 40K. Man vertelde dat er die namiddag iemand voor de 2de keer kwam kijken en dat als hij er zo 10 had hij ze allemaal kwijt was :+
Paard stond wel in Duitsland.

Ik denk dat 20 k voor een jong paard met potentieel dat ook nog is volledig gezond is, geen gekke prijs is.

Heb je erbij gestaan dat er 40k overhandigd is?

Nee? dan moet je 'm dus maar geloven op z'n blauwe ogen?

Waarom zou je iemand daarin wel geloven maar niet als het over de gezondheid van het paard gaat?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:54

Paard stond 3 dagen online (zonder prijs - is ook boven mijn budget) maar ik veronderstel wel dat als er bij een keuring staat dat hij RX gekeurd is, dat ook zo is.

Daarbij is hij misschien verkocht voor 38k of 37k maar zeker niet voor 20k. Eigenaar melde gewoon dat we niet meer konden gaan kijken omdat hij reeds een wachtlijst had. Heeft de volgende dag laten weten dat ie verkocht was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:02

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Is dat niet meer iets van vroeger, dat ze duurder zijn in de randstad? Toen gingen mijn vader en ik nog kijken bij een advertentie uit de paardenkrant die ongeveer zo ging:

8jr br r, zadelm, braaf, 180.

Dan was niet zover hoeven rijden nog belangrijk :')

Omg, de goede oude tijd :+

Dat klopt, maar door internet is er een hoop veranderd. Prijzen in de Randstad zijn nu niet meer duurder dan ergens anders. Het is nog wel de moeite waard om een rondje fokkers te doen, maar dan moet je wel een onbeleerd paard kunnen en willen opleiden.
Tegenwoordig gaan mensen al niet meer kijken als er geen foto's of video bij zit. Maar zo loop je ook weer goede paarden mis

Nee he? Ik heb ook het idee dat de randstad nu niet duurder is. Ik heb ook heel vaak het idee dat dat gezegd word door mensen van buiten de randstad. Ik had dat vroeger wel eens als ze mij een draver te koop aanboden: ' Ja maar die ben jij in de randstad zo kwijt'

Net alsof hier duizenden mensen op hun balkon zitten te wachten tot ze jouw draver mogen kopen :+

@Ciniz: waarom niet weer een Fjord? Ik heb nu een 3 jarige en heb er helemaal lol mee :+ .

Ik vind de stap van een Fjord naar appies ook nog iets om over na te denken hoor , heb je ervaring met appies?

Ik denk dat je voor een appie namelijk wel een bepaald type mens moet zijn. Of ik heb toevallig allemaal vreemde appies in pension ( gehad) , dat kan ook :') . Fjorden zijn vrij vergevingsgezind en eh chill en de appies die ik ken, nouja, eh niet :')

Ik vind ze wel super leergierig en spiegelend en heel erg tof voor mensen die echt die extra connectie zoeken met een paard waar je voor moet vechten.

Maar misschien zijn hier mensen met andere ervaringen en dan moet je deze post maar gewoon overslaan :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:34

ruitje schreef:
@Ciniz: waarom niet weer een Fjord? Ik heb nu een 3 jarige en heb er helemaal lol mee :+ .

Ik vind de stap van een Fjord naar appies ook nog iets om over na te denken hoor , heb je ervaring met appies?

Ik denk dat je voor een appie namelijk wel een bepaald type mens moet zijn. Of ik heb toevallig allemaal vreemde appies in pension ( gehad) , dat kan ook :') . Fjorden zijn vrij vergevingsgezind en eh chill en de appies die ik ken, nouja, eh niet :')

Ik vind ze wel super leergierig en spiegelend en heel erg tof voor mensen die echt die extra connectie zoeken met een paard waar je voor moet vechten.

Maar misschien zijn hier mensen met andere ervaringen en dan moet je deze post maar gewoon overslaan :+

Ik vind het wel goed dat je t appie verhaal aanhaalt hoor dat klopt over t algemeen nml wel.
Mn kleintje is een pintaloosa en wij hebben ook echt samen het vertrouwen moeten opbouwen voor de wagen maar als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen en weet hoe ze in elkaar zitten zijn ze wel echt uhm uniek :)

Een fjordje tja ze blijven leuk….maar de mijne is een en al ellende geweest kwa gezondheid dus toen heb ik gezegd nooit meer.
Hij was ook rood dus ik houd van niet standaard.
Hij was 3,5 maand oud toen ik hem als 14 jarige kocht voor 450 gulden nou wat dat beest me aan onderzoeken en medicatie heeft gekost wil ik echt niet weten en dan al de onmacht en verdriet als we weer eens vast liepen op zn kwalen.
Dus eerlijk,ik durf het niet zo meer aan al is t natuurlijk wel erg over een kam scheren :+
Ik heb wel geleerd nooit meer nooit te zeggen maar voor nu is t niet mn voorkeur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:36

Ben ik toch niet per se met je eens.
Stippeltje wilde met mij mee, punt. Ik had dat maar goed te vinden maar dat ze dan ook moest verhuizen, had ze even over het hoofd gezien.

Is goed gekomen maar kostte iets meer tijd dan ik gewend was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:56

Wat mij zou tegenhouden om een fjord te kopen is dat ze verhoudingsgewijs echt vaak (ook jong) artrose hebben. Maar ik vind ze ook ontzettend leuk. Een soort jeugdliefde.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:19

De mijne had indd ook oa kogel artrose

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:24

c_alsemgeest schreef:
Ik heb ook niet het idee dat prijzen hier hoger liggen...
Wel licht nederland gemiddeld wat hoger dan omliggende landen.

Maar ook daar geldt, een goed paard is duur.

Duitand gaan ze voor het dubbele dan hier hoor

Handelaren in het noorden zijn goedkoper dan het zuiden

Shetten zijn op moment ook duur maar de slachtprijs is ook gigantisch

Appaloosas hebben ander soort karakter moet je mee kunnen dealen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:31

Babootje schreef:
Wat mij zou tegenhouden om een fjord te kopen is dat ze verhoudingsgewijs echt vaak (ook jong) artrose hebben. Maar ik vind ze ook ontzettend leuk. Een soort jeugdliefde.

Ik vind Haflingers zo leuk :') zo stout :')

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:29

dat appies een ander karakter hebben ligt denk ik aan de fokrichting..
Ik heb nu nog 3 mini appies met welsh bloed en dat zijn alle drie hele makkelijke merries. Ik heb hiervoor ook grote maat gefokt, maar dan wel echt kwpn'ers met een kleurtje
Afbeelding
Dit veulen bv een High Five US x Rhodium, dus dan heb je meer te maken met de kwpn karakters dan dat het aan de kleur ligt ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:15

High five :D deze zou ik gelijk laten staan …om iid kleurtje niks voor mij

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:17

Prachtig, ik willum wel :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:20

haha, hij woont in engeland tegenwoordig! Wordt 2 dit jaar. Toen hij 5 dagen oud was was hij al verkocht..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:21

Alleen als ie alle dagen ingepakt is. Anders moet je zoveel poetsen :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:22

Avalanche schreef:
Alleen als ie alle dagen ingepakt is. Anders moet je zoveel poetsen :')

Nee joh, met al die vlekken merk je dat toch niet :P

En snap ik wel Donja, hij is heel knap.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:28

StalNollie schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik heb ook niet het idee dat prijzen hier hoger liggen...
Wel licht nederland gemiddeld wat hoger dan omliggende landen.

Maar ook daar geldt, een goed paard is duur.

Duitand gaan ze voor het dubbele dan hier hoor

Handelaren in het noorden zijn goedkoper dan het zuiden

Shetten zijn op moment ook duur maar de slachtprijs is ook gigantisch

Appaloosas hebben ander soort karakter moet je mee kunnen dealen

Vind sportpaarden daar echt niet voor het dubbele gaan. Ja als je bij paul kijkt oid.
Maar verder vind ik voor de sport daar de meeste paarden beter betaalbaar dan hier.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:45

Ik heb een appie staan, en geloof mij dat is een sul eerste klas. De kids van 12 jaar rijden erop los tussen de merries en hij is toch echt een hengst. In de zomer dekken wij ermee.

Maar iedereen wilt de paarden die er leuk uit zien, absoluut goed kunnen bewegen, super braaf, en röntgenologisch helemaal in orde en het liefst geen geld eraan uit willen geven.

Ik kocht vandaag een haflinger en een stoere D pony met buitenlands boek, die nog eerst omgezet moet worden naar Nederlands boek anders gaan mensen miepen. En ze hebben ook nog eens snot waardoor ik ze zelf nog weg moet zetten 3 weken zeker en moet laten checken door dierenarts. Voor grof geld a 7duizend. Dan moet ik er nog op verdienen, moeten ze nog braaf zijn zoals gezegd en ga ik er nog kosten aan maken. Tel je winst uit wat zo dier bij mij weer moet opleveren….. en dan hebben we t over een simpel dier

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:58

Spaansep omgezet op pas naar nl wil ik ook niet het blijven de imports. Ik blijf ervan af en ja ik heb daar ervaring mee als handelaar zijnde.

Raad ze ook iedereen af

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:00

Ze willen er gerust geld aan uitgeven. Teveel zelfs. Als er meer mensen zouden zeggen: Bekijk het maar voor dat geld, kon je ze niet zo duur verkopen ook.

Als een dier je wat moet opleveren moet je misschien meteen stoppen. Koop een leuk gezond paard, voed m op een verkoop hem. Zo simpel.

Maar zo een dier hengst houden snap ik ook niet. Veel stallen willen geen hengsten, ik ook niet. Teveel risico met de merries.
Als hij niet goed genoeg is voor hengstenkeuring, laat m ruinen. Daar heeft iedereen meer lol van.

Beetje bizarre post ook alsof het zo moeilijk is eraan te verdienen, terwijl de prijzen echt bizar hoog zijn.

En een paard met snot moet je gewoon niet kopen. Genoeg gezonde paarden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:35

Avalanche schreef:
Ze willen er gerust geld aan uitgeven. Teveel zelfs. Als er meer mensen zouden zeggen: Bekijk het maar voor dat geld, kon je ze niet zo duur verkopen ook.

Als een dier je wat moet opleveren moet je misschien meteen stoppen. Koop een leuk gezond paard, voed m op een verkoop hem. Zo simpel.

Maar zo een dier hengst houden snap ik ook niet. Veel stallen willen geen hengsten, ik ook niet. Teveel risico met de merries.
Als hij niet goed genoeg is voor hengstenkeuring, laat m ruinen. Daar heeft iedereen meer lol van.

Beetje bizarre post ook alsof het zo moeilijk is eraan te verdienen, terwijl de prijzen echt bizar hoog zijn.

En een paard met snot moet je gewoon niet kopen. Genoeg gezonde paarden.

Denk dat jij mijn post niet snapt, ik heb een eigen stal en hoef ze zeker niet ergens anders te stallen. Mijn dieren staan op mijn eigen privé eigendom. Daarnaast heb ik een hengst voor mijn eigen merries en dat gaat prima. Hoef ik weinig verantwoording over af te leggen ;)

Daarnaast kies en koop ik wat ik zelf wil, ik geef alleen aan dat zelfs de normale hobby paarden op dit moment stervens duur zijn waar we het hebben in het topic toch. Als jij ergens anders een gezond dier wilt kopen van 20k ga gerust je gang hoor. Maar ik doe daar niet aan mee, zelfs niet voor de dieren die blijven. Maar ieder zijn ding. :)
StalNollie schreef:
Spaansep omgezet op pas naar nl wil ik ook niet het blijven de imports. Ik blijf ervan af en ja ik heb daar ervaring mee als handelaar zijnde.

Raad ze ook iedereen af

Ligt eraan uit welk land ze komen, bepaalde landen vermijd ik inderdaad ook. Maar vaak zet ik ze alsnog om. Puur omdat mensen dat gewoon een fijn idee vinden en laten we eerlijk zijn. De meeste particulieren weten niet eens dat een paspoort omgezet is.

Ik doe veel zaken met handelaren maar bijna alles is import helaas je ontkomt er bijna niet meer aan. Dat is best jammer want ik zie liever ook de Nederlandse/Duitse dieren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:44

Jij rekent de kosten van de DA aan je klanten door want je wilt zelf winst maken op hele gewone paarden..... en dan klaag je dat mensen geen geld uit willen geven...

Dat doe je jezelf toch aan? Ik snap die klaagzang niet. Als je geen 6000 euro aan DA kosten wilt uitgeven moet je geen paard met snot kopen. Dan heb je hem ook niet klinisch laten keuren, want elke DA had dat gezien.

En nee, ik ga geen 20k uitgeven aan een heel gewoon paard, dank u vriendelijk. Ik heb liever paarden met veel talent. Ja de markt is zot geworden, maar daar werk je dan zelf toch aan mee?
Prima, moet je zelf weten, maar dan niet klagen. Dat doe je jezelf dan aan.