Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:49

Ja. Het was op de Heidebloemallee. Daar lopen ook ruiterpaden. Gebied heet de Noord-Ginkel achter juffrouw Tok.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:55

SusanH schreef:
Ja. Het was op de Heidebloemallee. Daar lopen ook ruiterpaden. Gebied heet de Noord-Ginkel achter juffrouw Tok.

Ik dacht dat alleen een mountainbike pad en wandelpaden waren afgesloten? Ruiterpaden niet toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:59

Jawel daar liepen ook ruiterpaden. Omgelegd ivm recreatieve zonering maar er zijn nu dus nog meer routes omgeleid.

Nyaleti

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:10

Citaat:
Sint Anthonis Noord-Brabant
14-08-2024

Gistermiddag een wolf gezien in het staatsbos in Sint Anthonis, er zijn al meer meldingen bekend bij staatsbosbeheer.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:44

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent.

En waar vind je die?

Dat bestaat al, ik heb een reolink camera die je voertuigen, mensen of en dieren kan laten detecteren en waarbij je gelijk melding krijgt. Ook kun je kiezen om schijnwerper stand in te schakelen of zelfs alarm. Je kunt object grootte en de te bewaken zones instellen ( dus ook bv dat hij niet af gaat op een kat, maar wel een grote hond) https://m.reolink.com/product/cx410/?ga ... GcEALw_wcB toevoeging; ik heb de duolink dus met 2 lenzen waardoor hij 180graden pakt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:47

Ja dat klopt niet afgaan op kat of konijn dat weet ik. Dat bestaat al lang.
Maar elke hond die over straat komt... Want hond of wolf herkent hij niet het verschil.

En het alarm precies om paddock of stal dan ben je te laat en moet je zelf ook geen erfhond hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:29

SusanH schreef:
Em_ schreef:
Ik dacht dat alleen een mountainbike pad en wandelpaden waren afgesloten? Ruiterpaden niet toch?

Is het pad langs de boswachterswoning waar je uitkomt in het 'koeien/wilde paarden'-gebied nog wel open ?? (Kreelseweg naar kruising Planken Wambuiswweg)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:38

Geen idee daar ben ik niet geweest. Ik heb het Kreelsepad gelopen, de korte route.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:15

Ik had zoiets al voorbij zien komen op FB over het omleiden van paden in routes ook vanwege jonge wolven in Ede.

Groot gelijk dat je weg bent gegaan SusanH.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:22

DubbelFun schreef:
SusanH schreef:
Em_ schreef:

Is het pad langs de boswachterswoning waar je uitkomt in het 'koeien/wilde paarden'-gebied nog wel open ?? (Kreelseweg naar kruising Planken Wambuiswweg)

Jazeker, daar ben ik afgelopen zaterdag nog geweest.

Ik was even aan het Googlen en kom nu dit bericht tegen:
"Op de Noord Ginkel zijn enkele paden rondom wildkijkscherm Het Groene Schuurtje al eerder afgesloten. Dat komt omdat het gebied rustgebied is voor de wolf. Het wildkijkscherm is verplaatst naar een mooie locatie op de Hindekamp. Het is goed te bereiken via de Heidebloemallee, ter hoogte van de Heidebloemplas."
https://www.ede-natuurlijk.nl/ruimte-voor-de-natuur

Bijzonder.. en in het najaar en de winter gaan er nog meer paden afgesloten worden!! :(
(Zie zelfde link)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:38

Ja heel jammer. Het was een prachtig en vooral heerlijk rustig gebied. Dat is het nog natuurlijk al mag je er nu niet meer in.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:39

"Zodat je nog meer kunt genieten van de natuur." _O-

Nou afgelopen zondag was het meer mens dan natuur waar ik van heb kunnen genieten. Mijn god wat een plaag..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:01

Ik lees dat ze een aantal 'beheerspaden' af gaan sluiten. Ik weet dat er langs de Koeweg flink wat zitten (waar ik regelmatig gebruik van maak). Dus ik ben benieuwd hoe dat er volgend jaar uit gaat zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:27

Beheerspaden? Wat zijn dat dan? Ik weet wel, als je meer mensen aan de randen van een gebied laat recreëren neemt de drukte beleving heel erg toe. Ik vond het heel erg druk vanmorgen. Dat begint al op de nieuw aangelegde parkeerplaats. Ik denk niet dat ik er nog snel terugkom. Met de paardentrailer lijkt het me ook veel lastiger nu.

Maar het meest storende vind ik dat men niet geheel eerlijk is over de reden van het afsluiten van de paden. Dat heeft natuurlijk alles met wolven te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:28

SusanH schreef:
Ja heel jammer. Het was een prachtig en vooral heerlijk rustig gebied. Dat is het nog natuurlijk al mag je er nu niet meer in.

En zo nemen de natuurorganisaties steeds meer en meer gebied voor zichzelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:46

Nee. Daar ga ik niet in mee. Niet voor zichzelf. Voor de natuur. Daar mag je t niet mee eens zijn, maar je moet de zaken niet verdraaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:47

@susanH: Beheerspaden zijn die paden die gebruikt worden door grootmaterieel om de bomen te zagen en te vervoeren.
Hier in geel de Koeweg richting Otterlo. De beheerspaden zijn die rechte 'lanen' links er van. Je vind ze heel veel in dat stuk bos (is ook echt een productiebos).

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:51

rien10 schreef:
Nee. Daar ga ik niet in mee. Niet voor zichzelf. Voor de natuur. Daar mag je t niet mee eens zijn, maar je moet de zaken niet verdraaien.

Het wordt steeds meer en meer. En de natuurbeleving wordt steeds minder.
Als je mensen weg houd van de natuur dan is de motivatie om het te beschermen ook minder.

Daarbij houd je gewoon het probleem dat het gezien de ruimte onmogelijk is om in Nederkand dezelfde natuurkwaliteit als in bepaalde gebieden in bijvoorbeeld Frankrijk te krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:45

Aah zo.

Nou zie net foto's op Facebook van dezelfde man waar ik vanmorgen kort mee bij het scherm stond. Hij heeft de jongen ook op de foto gekregen vanmorgen 11 stuks :oo zag aan de profiel foto Day het dezelfde man was waar ik naast heb gestaan. Hij is blijkbaar groot fan van de wolven.

Edit: die 11 jongen schijnen wel van 2 jaar te zijn begrijp ik nu.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:01

Loretta schreef:
rien10 schreef:

Als je mensen weg houd van de natuur dan is de motivatie om het te beschermen ook minder.

Daarbij houd je gewoon het probleem dat het gezien de ruimte onmogelijk is om in Nederkand dezelfde natuurkwaliteit als in bepaalde gebieden in bijvoorbeeld Frankrijk te krijgen.

Ik snap wat je zegt. Maar dat is niet "ze houden het voor zichzelf".

Eerlijk gezegd denk ik dat het de natuur ten goede komt als er veel wordt afgesloten. Ik vind het niet leuk en ik vind ook dat het niet moet, maar ik denk wel dat het voor de dieren beter is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:13

rien10 schreef:
Ik snap wat je zegt. Maar dat is niet "ze houden het voor zichzelf".

Eerlijk gezegd denk ik dat het de natuur ten goede komt als er veel wordt afgesloten. Ik vind het niet leuk en ik vind ook dat het niet moet, maar ik denk wel dat het voor de dieren beter is.

Ik geef Loretta wel gelijk. Zij beheren de boel en bepalen wie en wat er straks in mag, dat gaat inhouden dat straks wat betreft mensen, enkel nog de mensen van de natuurorganisaties in die gebieden mogen komen en kunnen genieten van de natuur, helemaal voor zich zelf.

Tja, voor dieren is het beter. Maar het gaat vanzelf niet om die dieren die er al sinds jaar en dag leven, die interesseert ze namelijk geen reet. Dus het is vooral voor de wolf en voor hun eigen natte droom.

Helemaal oliebol ook als je naast of in die gebieden woont ook, hele stukken rondom waar je niet meer door of in kan. Dus omrijden, andere gebieden met je hond aan de loop en dan struikelen over alle recreatie die ineens naar de randen wordt verschoven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:17

Dat het klote is als je daar woont, helemaal mee eens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:21

Er waren al hele uitgebreide rustgebieden voor het wild op de Veluwe. Goed dat ze er zijn, maar imo waren er ruim voldoende.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:28

SusanH schreef:
Er waren al hele uitgebreide rustgebieden voor het wild op de Veluwe. Goed dat ze er zijn, maar imo waren er ruim voldoende.

Onze gemeente is ongeveer 28000 hectare, waarvan bijna 15000 hectare natuur en water. We zitten straks helemaal vast hier :')

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:31

Loretta schreef:
rien10 schreef:

Als je ziet wat voor ‘asocialen’ mensen veelal zijn, dan is het maar beter voor de natuur. Ten tijden van COVID liep het de spuigaten uit en het is er niet beter op geworden. Minder afval, minder afbreuk, minder loslopende projectielen van honden. Ik snap dat natuurorganisaties een houvast via de wolf te pakken hebben en niet meer los willen laten.