oji schreef:Als hij degene is die er het meeste op gaat rijden, dan zou ik gaan voor een paard waar hij het beste op past. Een klein iemand op een wat groter paard is nl veel minder belastend voor het paard, als een groot iemand op een te klein paard. Heeft niets met het plaatje te maken, maar puur met de belastbaarheid van het paard.
Ik ben zelf maar 1,65m en heb naar verhouding korte pootjes. In het verleden voor een eigenaar vaak zat op kastelen van boven de 1,80 gereden. Optimaal plaatje, nee, opstijgen en opzadelen handig, nee niet echt, maar als je er eenmaal bovenop zit, merk je er niets meer van en kun je als kleiner iemand makkelijk zo'n kasteel rijden. Sterker, met mijn korte pootjes rij ik makkelijker weg op een KWPN-er van 1,80 dan op een hele ronde haflinger oid van rond de 1,50.
Ja dit is ook zeker waar. Ik kan ook prima op diezelfde KWPN'er rijden van 1.75. We gaan hier nog even goed over nadenken want we willen ook niet over een tijd moeten zeggen oh waren we toch maar voor een grotere gegaan. We hebben echt alle tijd voor het zoeken naar een geschikt paard dus een overhaaste keuze gaan we niet maken maar het is zo lastig om alle eisen aan te tikken en dan ook nog eens in het budget te passen en dan ook nog eens goedgekeurd op de keuring.