Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:14

Pallatin schreef:
Ik wil wel meekijken.
Was ze al eens gekeurd? En hoe oud is ze?

Ze is 6, is twee weken terug klinisch gekeurd voordat ze in de verkoop ging. Twee jaar terug toen de huidige eigenaresse haar kocht is ze klinisch en benen gekeurd. Hieruit kwam linksachter een ocd maar die zat volgens die dierenarts op een gunstige plek aan de voorkant waar ze geen last van zou hebben, hoefde ook niet geopereerd te worden. Daarnaast heeft ze volgens de eigenaresse bij haar ook nog nooit kreupel gelopen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:19

ikke schreef:
Plop1997 schreef:
Zijn er misschien bokkers die even mee kunnen kijken naar de filmpjes? Niet alleen voor de lengte maar ook voor hoe ze loopt?

Onze instructrice en een van onze vriendinnen denken achter iets te zien. Je kan niet helemaal je vinger er op leggen maar het is alsof het soms even hapert ofzo. De meeste die ik de videos heb gestuurd, ook die heel kritisch kunnen kijken zien het verder niet. Ikzelf moest ook heel goed kijken dus het is fijn als een onafhankelijk iemand even mee kan kijken.

Stuur maar een link maar denk er ook aan dat een filmpje niet altijd smooth verloopt waardoor het lijkt alsof er iets is.

De tegenvraag is dan ook: heb jij iets gezien terwijl naar paard keek (in het echt dus)?

Nee maar ik moet ook heel veel moeite doen om het op de filmpjes te zien. Een van mijn vriendinnen zei ook dat het kan komen omdat ze door de eigenaresse korter wordt gereden en bij mij en mijn vriend want minder steun heeft en uit elkaar valt. We zijn absoluut niet de beste ruiters maar hebben haar geprobeerd met een lange teugel te rijden zodat ze niet meer zo achter de loodlijn kroop.

Ik ga even kijken hoe ik het beste een verborgen link kan sturen met alle videos en dan stuur ik een dm!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:36

Plop1997 schreef:
Pallatin schreef:
Ik wil wel meekijken.

Ze is 6, is twee weken terug klinisch gekeurd voordat ze in de verkoop ging. Twee jaar terug toen de huidige eigenaresse haar kocht is ze klinisch en benen gekeurd. Hieruit kwam linksachter een ocd maar die zat volgens die dierenarts op een gunstige plek aan de voorkant waar ze geen last van zou hebben, hoefde ook niet geopereerd te worden. Daarnaast heeft ze volgens de eigenaresse bij haar ook nog nooit kreupel gelopen.

Wil ook wel even kijken hoor. Maar beste is gewoon de beelden aan een goede keuringsarts te laten zien mits je echt interesse hebt natuurlijk. En het paard goed te laten keuren maar ik snap dat je nu ook al wil weten of er iets te zien is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 07:21

Plop1997 schreef:
Pallatin schreef:
Ik wil wel meekijken.

Daar zou ik dan wel extra voorzichtig mee zijn in combinatie met een instructrice die iets denk te zien achter. Heb je een rapport gezien van die keuring 2 jaar terug of is de constatering dat de ocd op een gunstige plek zit "van horen zeggen"? Vraag de foto's/het rapport op en deel die met je eigen dierenarts. Is dat postief dan zeker beginnen met het linkerachterbeen bij de nieuwe keuring. Een ocd kan zich ook verplaatsen naar een plek die wel problemen geeft.

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:24

Ik heb vandaag een bezichtiging maar volgens mij wordt het de meest regenachtige dag van het jaar

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:38

En als je besluit door te gaan, zeker heel uitgebreid laten keuren ook al is hij recent klinisch gekeurd en heeft ie 2 jaar oude foto's! Hedendaagse Friezen kennen zoveel gezondheidsproblemen. En jullie hebben al zoveel pech gekend met jullie andere paard, dat ik jullie wel echt een gezond paard gun.

Of een man van 1,87 op een paard met een schoft van 1,62 past, hangt zo verschrikkelijk van de bouw van zowel het paard als van je man af, daar valt zo zonder plaatjes niet veel van te zeggen. Gemiddeld genomen zou het in mijn ogen niet passen als het dier niet heel rond-geribd is.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:33

Uitgebreid keuren bij ons eigen gekozen dierenarts gaan we sowieso doen.

Hier zijn de vergelijkingsfoto’s:

Dit is hem op het paard dat we bezichtigd hebben.
Afbeelding

Dit is hem op de manege fries die in stokmaat 3cm groter is dan het paard dat we bezichtigd hebben.
Afbeelding

Dit is hem op een KWPN’er van 175.
Afbeelding

Op een of andere manier laat hij alle paarden klein lijken en als ik er dan op zit dan is het altijd he paard waar ga je met dat meisje naartoe. Hij weegt +/- 90 kilo. Het zadel waar hij opzat met bezichtigen was hem ook te klein maar dat was dan ook een 17 inch.

Ik snap heel goed dat iemand zegt laat je droompaard niet staan voor een paar cm stokmaat, ben ik het zeker mee eens. Maar het moet ook niet lijken alsof die op een pony zit. Dan ruk ik liever nu de pleister er af want ik weet dat bokkers hier altijd gruwelijk eerlijk hun mening over delen. (Wat ik dus juist positief vind.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:42

Past er wel een groter zadel op? Want ook al vinden veel mensen stokmaat niet belangrijk, gewicht en inchmaat zijn wel 2 dingen die heel belangrijk zijn. En je ziet heel regelmatig mensen die niet in de inchmaat passen die het paard nodig heeft waardoor je toch problemen krijgt. Of te groot waardoor paard problemen krijgt of te klein waardoor de druk verkeerd is en de houding ook een negatieve invloed op paard heeft.

Het beeld boeit idd niet, maar er zijn wel andere factoren die zeker weten wel boeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:45

Zo te zien is de rug lang genoeg voor een langer zadel.

Hij kan in ieder geval goed met zijn been om het paard, dat is imo belangrijk. Wat er te zien is aan het lopen kan ook scheefheid oid zijn. Inderdaad gewoon goed laten herkeuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:47

Op een foto kan dat enorm vertekenen of er ruimte is of niet. Je zal echt moeten voelen. En dat lijkt mij dus slimmer om vooraf te doen dan er pas achter te komen na de koop.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:50

MyWishMax schreef:
Past er wel een groter zadel op? Want ook al vinden veel mensen stokmaat niet belangrijk, gewicht en inchmaat zijn wel 2 dingen die heel belangrijk zijn. En je ziet heel regelmatig mensen die niet in de inchmaat passen die het paard nodig heeft waardoor je toch problemen krijgt. Of te groot waardoor paard problemen krijgt of te klein waardoor de druk verkeerd is en de houding ook een negatieve invloed op paard heeft.

Het beeld boeit idd niet, maar er zijn wel andere factoren die zeker weten wel boeien.

Ik heb geen idee of er een ander zadel op past. Dat zou onze zadelpasser moeten bekijken. Wat voor ons van belang is dat het zadel geen hoge lepel en dikke wrongen heeft. Dus we zouden altijd kiezen voor een wat vlakker zadel en dan past mijn vriend ook wel in een 17,5. Valentijn heeft ook een 17,5 inch zadel en daar zit ik ook fijn in.

Het lastige is ook dat we er beide goed op moeten passen en dat we zelf zo veel van lengte verschillen. Het is wel de bedoeling dat hij er het meeste op gaat rijden en dat ik op Valentijn ga.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:24

Ik zou ook zeggen, beeld boeit niet, maar je geeft zelf aan dat het niet moet lijken alsof hij op een pony zit en dat is wel precies hoe het er uit ziet eigenlijk..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:28

Ik vind die eerste foto echt wel uit verhouding en 90 kg op een fries van 1m62 zou ik ook niet snel doen. Voor mij zou het een harde nee zijn, sorry. Die kwpn staat veel beter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:57

Als hij degene is die er het meeste op gaat rijden, dan zou ik gaan voor een paard waar hij het beste op past. Een klein iemand op een wat groter paard is nl veel minder belastend voor het paard, als een groot iemand op een te klein paard. Heeft niets met het plaatje te maken, maar puur met de belastbaarheid van het paard.
Ik ben zelf maar 1,65m en heb naar verhouding korte pootjes. In het verleden voor een eigenaar vaak zat op kastelen van boven de 1,80 gereden. Optimaal plaatje, nee, opstijgen en opzadelen handig, nee niet echt, maar als je er eenmaal bovenop zit, merk je er niets meer van en kun je als kleiner iemand makkelijk zo'n kasteel rijden. Sterker, met mijn korte pootjes rij ik makkelijker weg op een KWPN-er van 1,80 dan op een hele ronde haflinger oid van rond de 1,50.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:05

oji schreef:
Als hij degene is die er het meeste op gaat rijden, dan zou ik gaan voor een paard waar hij het beste op past. Een klein iemand op een wat groter paard is nl veel minder belastend voor het paard, als een groot iemand op een te klein paard. Heeft niets met het plaatje te maken, maar puur met de belastbaarheid van het paard.
Ik ben zelf maar 1,65m en heb naar verhouding korte pootjes. In het verleden voor een eigenaar vaak zat op kastelen van boven de 1,80 gereden. Optimaal plaatje, nee, opstijgen en opzadelen handig, nee niet echt, maar als je er eenmaal bovenop zit, merk je er niets meer van en kun je als kleiner iemand makkelijk zo'n kasteel rijden. Sterker, met mijn korte pootjes rij ik makkelijker weg op een KWPN-er van 1,80 dan op een hele ronde haflinger oid van rond de 1,50.

Ja dit is ook zeker waar. Ik kan ook prima op diezelfde KWPN'er rijden van 1.75. We gaan hier nog even goed over nadenken want we willen ook niet over een tijd moeten zeggen oh waren we toch maar voor een grotere gegaan. We hebben echt alle tijd voor het zoeken naar een geschikt paard dus een overhaaste keuze gaan we niet maken maar het is zo lastig om alle eisen aan te tikken en dan ook nog eens in het budget te passen en dan ook nog eens goedgekeurd op de keuring.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:07

Het is wel idd een vrij compacte Fries. Met lange benen en een iets korter bovenlijf, lijkt het al optisch minder uit verhouding. Maar je man heeft ook echt wel een lang bovenlijf waardoor je echt boven een paard uittorent zeg maar. De hals van de Fries is ook kort, dus het geeft mij wel een pony gevoel. Overigens wel een leuk dier, maar ik denk niet dat ze nog gaat uitzwaren waardoor je dit compenseert. Als hij de hoofdruiter wordt, dan zou ik iets groters zoeken.

Mijn kwpn was ook maar 163 en ik 173. Daarnaast zorgde ik dat ik qua gewicht echt wel onder de 68 kilo bleef. Ook iets om rekening mee te houden als ze een iets verzonken rug hebben. De mijne was echt wel een bodybuilder waardoor mijn instructeur ook niet misstond, maar die was 185 ofzo.
Ik paste er prima op, maar voelde me op wedstrijd soms echt wel ‘klein’ hoor!

Fotootje voor het beeld van 173 op 163

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:16

Ik vind dit best uit verhouding ogen, vooral doordat dit paard zo weinig lengte in de bovenlijn lijkt te hebben. Kort halsje, korte rug, zadel ligt erg op de schouders en de ruiter kan zo elke stap tegen paard d'r ellebogen aanschoppen maar er lijkt weinig ruimte over te zijn om het naar achter te leggen, na ja al in al ziet het er niet uit als comfortabel rijden :')

Ik moet zeggen dat ik dan ook betwijfel of dit paard daadwerkelijk 160 aantikt :? ik ben langer dan je vriend en de verhouding is dan in mijn ervaring toch anders. Of dit paard is gewoon best propperig gebouwd, zou iig mijn keuze niet zijn :o

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:25

Plop1997 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik heb geen idee of er een ander zadel op past. Dat zou onze zadelpasser moeten bekijken. Wat voor ons van belang is dat het zadel geen hoge lepel en dikke wrongen heeft. Dus we zouden altijd kiezen voor een wat vlakker zadel en dan past mijn vriend ook wel in een 17,5. Valentijn heeft ook een 17,5 inch zadel en daar zit ik ook fijn in.

Het lastige is ook dat we er beide goed op moeten passen en dat we zelf zo veel van lengte verschillen. Het is wel de bedoeling dat hij er het meeste op gaat rijden en dat ik op Valentijn ga.

Ik had eerder niet helemaal begrepen dat je vriend er het meest op gaat rijden :o Ik vind het nog steeds niet misstaan qua lengte maar als het meer zijn paard gaat worden zou ik ook voor een beter passende combi gaan, ook gezien het gewicht wat t dier moet gaan dragen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:44

Ik vind hem wel te groot… Wel een leuke Fries!

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:51

Alja schreef:
Ik heb vandaag een bezichtiging maar volgens mij wordt het de meest regenachtige dag van het jaar

Is alles buiten?

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:52

Ik vind hem ook wat te groot voor de Fries Plop. Het nu inderdaad of hij op een grote pony zit.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:11

We hebben onze grote twijfel mbt de stokmaat nu ook uitgesproken naar de verkoopster. Er kwamen vandaag nog meer kijkers, voor haar was het belangrijkste dat ze naar een goed huisje ging. Als het vandaag met de kopers klikt dan hoeven we er ook niet treurig om te zijn ondanks dag het echt een mega lief paardje was die een tophuisje verdient.

Wij kunnen natuurlijk ook ons geld maar 1x uitgeven aangezien we echt een paard voor het leven zoeken en dan moet het wel kloppen.
Daarnaast is het pas onze 3e bezichtiging, waarvan dit de eerste was met daadwerkelijke potentie dus we nemen de tijd.

Bedankt voor het mee kijken allemaal en jullie eerlijke meningen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:59

Zonnebloem24 schreef:
Alja schreef:

Is alles buiten?

Ja maar ik ben gewoon geweest en heb het overleefd :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:44

En? Hoe was t gegaan?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:08

Pallatin schreef:
En? Hoe was t gegaan?

Ja leuk paard!
Miss wat klein maar ik zou nog wel eens willen gaan kijken met wat beter weer!