Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:45

amber15 schreef:
Ik heb pas eens zitten zoeken. Hier een kaartje dat ik vond. Is 2014, dus niet heel actueel, maar geeft wel een beeld, denk ik. Telegraaf zegt overigens dat een wolf is uitgesloten. Vraag me af hoe?

[ [url=m/zqpGFn.png]Afbeelding[/url] ]

Edit: deze is van 2021.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/08/we ... n-a4061191

[ [url=m/Icnus5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel duidelijk dat daar in het gebied waar de peuter vermist is dus wel wolven zijn. Hoe kun je een wolf uitsluiten vraag ik me dan af. Of zou daar hetzelfde gebeuren dan hier in Nederland. Eerst de feiten glashard ontkennen totdat men er niet meer omheen kan en moet bekennen dat het toch wel een wolf was.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:48

Sanet schreef:
Nu moet je blijkbaar gewoon overal je hond maar aanlijnen, want aan de lijn zijn ze uiteraard wel veilig. Soort anti-wolf-lijn …..

Alsof een leren riem een wolf op afstand houdt ? Het steeds vreemder en enger om nog met je hond op pad te gaan.

Ook verdwijnen als eerste de reekalfjes, dus over enkele jaren nauwelijks nog een ree te zien.
Zo goed voor de biodiversiteit ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:48

Rizette schreef:
amber15 schreef:
Ik heb pas eens zitten zoeken. Hier een kaartje dat ik vond. Is 2014, dus niet heel actueel, maar geeft wel een beeld, denk ik. Telegraaf zegt overigens dat een wolf is uitgesloten. Vraag me af hoe?

[ [url=m/zqpGFn.png]Afbeelding[/url] ]

Edit: deze is van 2021.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/08/we ... n-a4061191

[ [url=m/Icnus5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel duidelijk dat daar in het gebied waar de peuter vermist is dus wel wolven zijn. Hoe kun je een wolf uitsluiten vraag ik me dan af. Of zou daar hetzelfde gebeuren dan hier in Nederland. Eerst de feiten glashard ontkennen totdat men er niet meer omheen kan en moet bekennen dat het toch wel een wolf was.

Om Geist te quoten "ze eten het bewijs op!" Dan is het hard maken dat wolf de schuldige is helemaal lastig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:50

sterregoud schreef:
Sanet schreef:
Nu moet je blijkbaar gewoon overal je hond maar aanlijnen, want aan de lijn zijn ze uiteraard wel veilig. Soort anti-wolf-lijn …..

Alsof een leren riem een wolf op afstand houdt ? Het steeds vreemder en enger om nog met je hond op pad te gaan.

Ook verdwijnen als eerste de reekalfjes, dus over enkele jaren nauwelijks nog een ree te zien.
Zo goed voor de biodiversiteit ?

Zijn daar cijfers van eigenlijk? Want in Duitsland en ook hier beweert men dat de reeënpopulatie er niet van te lijden heeft, ook niet na enkele jaren wolf.

Rizette

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:59

Kan wel kloppen Wintu als ze zoveel landbouw / huisdieren eten hebben ze geen zin meer in rennen achter die reeen aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 05:26

Sanet schreef:

Die discussie voer ik al jaren. Ik moet mijn hond aan de lijn houden want reeën zijn bang van loslopende honden. Ik test het al jaren (ja honden mogen los waar ik loop) maar ze reageren op mijn loslopende hond toch echt hetzelfde als op mijn aangelijnde hond :D :+ alleen mijn loslopende hond kijkt ze na en mijn aangelijnde hond wil ze vermoorden. Ze schrikken dus logischerwijs ook eerder van de aangelijnde hond.

Misschien dat de aanwezigheid van jou als eigenaar voor een wolf verschil maakt. Echter zo ontzettend schuw zijn ze niet dus ik vrees er voor.....gezien ik niet het bewijs wil aanleveren dat je probleem dan nog groter is zal ik weg blijven uit die gebieden. Ik ga dit najaar op vakantie met honden naar de veluwe...ik ga heel andere wandelingen maken dan voorheen. Ik baal daar nu al van! Maar rondom huisje al zoveel rust en moois te zien dat ik wel ga

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:43

dierenfan schreef:
Sanet schreef:

Die discussie voer ik al jaren. Ik moet mijn hond aan de lijn houden want reeën zijn bang van loslopende honden. Ik test het al jaren (ja honden mogen los waar ik loop) maar ze reageren op mijn loslopende hond toch echt hetzelfde als op mijn aangelijnde hond :D :+ alleen mijn loslopende hond kijkt ze na en mijn aangelijnde hond wil ze vermoorden. Ze schrikken dus logischerwijs ook eerder van de aangelijnde hond.

Misschien dat de aanwezigheid van jou als eigenaar voor een wolf verschil maakt. Echter zo ontzettend schuw zijn ze niet dus ik vrees er voor.....gezien ik niet het bewijs wil aanleveren dat je probleem dan nog groter is zal ik weg blijven uit die gebieden. Ik ga dit najaar op vakantie met honden naar de veluwe...ik ga heel andere wandelingen maken dan voorheen. Ik baal daar nu al van! Maar rondom huisje al zoveel rust en moois te zien dat ik wel ga

Voordeel voor de ree is wanneer een hond aan de lijn is, die hem niet achterna komt ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:08

Wintu schreef:
Zijn daar cijfers van eigenlijk? Want in Duitsland en ook hier beweert men dat de reeënpopulatie er niet van te lijden heeft, ook niet na enkele jaren wolf.

Van de reeen heb ik geen cijfers gezien. Wel een artikel over dat de hertenkalfjes op waren in de Veluwe.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982271 ... -door-wolf

Bij mij in het bos al wel botjes gezien, en ook dat moederree, eerst met en nu zonder kalf is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:51

sterregoud schreef:
Wintu schreef:

Van de reeen heb ik geen cijfers gezien. Wel een artikel over dat de hertenkalfjes op waren in de Veluwe.

Bij mij in het bos al wel botjes gezien, en ook dat moederree, eerst met en nu zonder kalf is.

En hier zijn ze serieus verbaasd over? Kalfjes zijn nog makkelijker te pakken dan grote exemplaren, dus ik zou denken niet heel verassend 8)7

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:34

sterregoud schreef:
Wintu schreef:

Hier ook botjes in het bos, maar er gaan ook gewoon reeën dood. Dus of je dat nu aan de wolf kunt toeschrijven.

Ik vind het wel knap dat je reegeiten uit elkaar kunt houden trouwens. Vergeet ook niet dat kalveren niet altijd met mams op stap gaan,hun dagritme is de eerste maanden anders dan van moeders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:40

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:30

Varkensvlees is niet goed voor een hond. Ligt daar een link voor een wolf?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:40

Kaja schreef:
Varkensvlees is niet goed voor een hond. Ligt daar een link voor een wolf?

Rauw varkensvlees geeft risico op aujezski, en dat is dodelijk. Maar dat is een bacterie en niet iets dat door het vlees zelf veroorzaakt wordt. Varkensvlees zelf is prima vlees voor honden.

Wilde zwijnen zorgen nu eenmaal voor veel voortplanting. Je schijnt bij 80-90% afschot/jagen ieder jaar te zorgen voor een stabiele populatie. Daarnaast zijn wilde zwijnen gevaarlijke prooien en zullen zwervende wolven minder snel kiezen voor een volwassen zwijn. Dat is eerder een roedelprooi. Er worden overigens ook wilde zwijnen door wolven gevangen/gedood, maar van wilde dieren wordt in principe geen melding gedaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:47

Ik dacht dat Aujeszky een virus is? Een virus wat hondsdolheid kan veroorzaken. Ik zou dus niet zo stellig beweren dat je varkensvlees prima aan een hond kan voeren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:53

Verhit/gaar kan wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:58

Wintu schreef:
dierenfan schreef:

Voordeel voor de ree is wanneer een hond aan de lijn is, die hem niet achterna komt ;)

Maar dat weet die ree niet...dat verwacht ik omdat ik vertrouw dat de lijn niet breekt, de halsband heel blijft, ik niet struikel en niet per ongeluk los laat. Mijn hond die los loopt jaagt niet dus is veel betrouwbaarder dan de hele aangelijnde situatie/hond.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 00:50

dierenfan schreef:
Wintu schreef:

Maar dat weet die ree niet...dat verwacht ik omdat ik vertrouw dat de lijn niet breekt, de halsband heel blijft, ik niet struikel en niet per ongeluk los laat. Mijn hond die los loopt jaagt niet dus is veel betrouwbaarder dan de hele aangelijnde situatie/hond.

Ik hoef je toch niet te vertellen dat men wil dat je je hond aanlijnd zodat ie niet achter het wild aan rent en niet omdat een ree bang is, want reeën zijn immers overal bang voor, ook gewoon voor wandelaars zonder hond.

En verder loop jij daar niet alleen in het bos met je hond, er lopen er velen en daarom is er ook een algemene regel. Dus iedereen gewoon de hond aanlijnen waar dit verplicht is, fijn voor iedereen die er gebruik van maakt, zowel mens als dier. En niet negeren omdat men vind dat het niet op ze van toepassing is, das asociaal.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:16

Honden aanlijnen in een bos daar waar verplicht gebeurd zelden. De meeste mensen met honden zijn eigenlijk gelijk aan de meeste mensen met paarden. Ze overschatten zichzelf maximaal en controle is ver te zoeken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:43

En waar het niet verplicht is raken ze de hond ook kwijt. Kom heel vaak mensen tegen met vragende ogen en alleen een riem en hond verdwenen in tig hectares mais of het bos.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:53

Kaja schreef:
Honden aanlijnen in een bos daar waar verplicht gebeurd zelden. De meeste mensen met honden zijn eigenlijk gelijk aan de meeste mensen met paarden. Ze overschatten zichzelf maximaal en controle is ver te zoeken.

Helaas wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:56

Rizette schreef:
En waar het niet verplicht is raken ze de hond ook kwijt. Kom heel vaak mensen tegen met vragende ogen en alleen een riem en hond verdwenen in tig hectares mais of het bos.

Hoe vaak ik al niet een ree in blinde paniek het bos uit heb zien komen, omdat Fikkie fijn los mocht spelen in aanlijngebied, is op een hand niet meer te tellen. Vind het sneu altijd, van alle kanten worden ze belaagd, door wolven en door honden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:02

Zodra je zegt: 'dat doet mijn hond nooit' floep daar gaat hij, nooiten zoals hij nog nooit genooit heeft

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:11

dierenfan schreef:

Een reekalf ligt vaak dieper in het bos in de struiken. Daar komt je hond als het goed is niet, tenzij losloop gebied, maar daar zal je ook niet vaak een ree vinden.

Ik snap je punt. Die van mij kan ook gerust los want zal er nooit achteraan gaan. Maar dat weet de boswachter niet. Dus honden aan de lijn, snap ik wel. Zeker in de tijd van kalfjes.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:17

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:19