Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:50

Omdat een ander het niet doet. Klote, maar waar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:56

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:06

Zoals ik al schreef, ik vind het heel lastig. Ik heb 3 te omheinen stukken. 2 in mijn bos en 1 in mijn tuin. Daar lopen dus ook mijn huisdieren. Ik vind zo’n klap stroom aan de buitenkant doodeng. En ook erg jammer voor de das en de reeën die ook in het bos wonen. Op zich is er hier altijd wel iemand thuis. Mijn ouders wonen ook op het erf en zijn met pensioen. ‘s Nachts staat alles op stal. Daar heb ik ook al 2 jaar een babyfoon zodat ik het zou horen als er onraad is.

Vanuit onze huizen heb je zicht op de wei en paddocks maar je zit ook niet 24/7 uit het raam te kijken. Ik heb Gallagher om advies gevraagd. Ik zie ontzettend op tegen de herfst/winter met die leuke exemplaren die er hier op de UH hebben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:54

Benzz schreef:
Gewoon snachts op stal is ook een optie he

Met die warmte van afgelopen 2 dagen zullen heel veel mensen (ik inclusief) veel meer open hebben staan dan normaal. Het is ook geen doen om alle ramen en deuren te gaan voorzien van stroom ofzo.. of overal stalen constructies in ofzo?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:04

Sanet schreef:
Benzz schreef:
Gewoon snachts op stal is ook een optie he

Met die warmte van afgelopen 2 dagen zullen heel veel mensen (ik inclusief) veel meer open hebben staan dan normaal. Het is ook geen doen om alle ramen en deuren te gaan voorzien van stroom ofzo.. of overal stalen constructies in ofzo?

Ja als ze hier ook zijn- dat ze komen is zeker maak ik idd aan de buiten kant een soort kooi- ik heb dat vorige zomer gezien op de Veluwe voor de merries met veulens' stal, met uitloop en eroverheen een kooi

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:59

Hier wordt in Zweden mee geadverteerd. Geen idee of het helpt of nuttig is waarschijnlijk niet op de lange termijn maar misschien wel op de korte termijn terwijl je iets anders regelt
https://www.facebook.com/61550023185196 ... 2/?app=fbl

Natuurlijk kent een NL wolf zelfs geen geweerschot ( of is al gedesensebiliseerd omdat hij op een militair oefenterrein is opgegroeid %) )

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:19

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:27

Ik heb ook zo'n ding staan op zonne-energie. Lichtflitsen en hoge tonen. Ik hoor niks maar een meisje wat hier laatst was vroeg wat voor vreselijk pieptonen dat waren. Hij doet het dus wel. Eerst deed ik iedere ochtend het geluid uit, maar de paarden horen het blijkbaar ook niet merkte ik. Ze reageren niet en lopen er gewoon langs.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:38

tamary schreef:
Doet mij denken aan die rode lichtjes ogen dingen die agradi al had/heeft?
Zoals deze (niet agradi, daar kan ik ze zo niet vinden) :
https://www.amazon.de/-/en/Repellent-Wa ... =8-54&th=1

Fox lights. Hebben ze hier ook, helpt enkel kortstondig, wel handig als je de dieren vaker verplaatst.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:14

In de Leeuwarder Courant een artikel:
Citaat:
Rechtbank buigt zich over de vraag of Kees uit Jonkerslân zijn schapen met een wapen mag verdedigen tegen wolven

Geert Veldstra • Vandaag, 07:02 • Opsterland
De rechter buigt zich donderdag over de vraag of een wapen ingezet mag worden als er sprake is van noodweer bij een aanval op schapen.
De rechter buigt zich donderdag over de vraag of een wapen ingezet mag worden als er sprake is van noodweer bij een aanval op schapen.

De bestuursrechter in Groningen buigt zich donderdag over de vraag of veehouder Kees Terpstra uit Jonkerslân zijn schapen mag verdedigen tegen wolvenaanvallen.

Hij vroeg twee jaar geleden een afschotvergunning voor zijn jager aan om zijn schapen te kunnen verdedigen, nadat hij vijf schapen en daarmee een aantal ongeboren lammeren verloor als gevolg van een wolvenaanval.

Terpstra is voor zover bekend de eerste aanvrager van een wapenverlof om deze reden. Nadat deze twee keer werd geweigerd stapte hij naar de bestuursrechter, die de zaak donderdag behandelt.

Natuurbescherming of Wapens en Munitie
Het geschil gaat onder andere over de wet waarmee de aanvraag moet worden beoordeeld. De politie weigerde aanvankelijk de vergunning omdat die op basis van de Wet Natuurbescherming beoordeeld zou moeten worden, in plaats van de Wet Wapens en Munitie.

Volgens Terpstra’s advocaat Piet Stehouwer is dit echter de enige wijze waarop hij in het geval van noodweer zou kunnen ingrijpen. Het idee is dat de veehouder een jager in kan schakelen op het moment dat zijn schapen worden aangevallen door een wolf.

De wolf is in Europa een beschermd dier, maar dat is niet overal absoluut, voert Stehouwer aan. „In Scandinavische landen mogen wolven bijvoorbeeld in sommige gevallen afgeschoten worden wanneer ze een dier aanvallen.”

Incidenten
Hij benadrukt dat de maatschappelijke context de afgelopen jaren veranderd is en wijst op de incidenten met wolven in Wapse vorig jaar, waarbij een boer in zijn arm werd gebeten. De burgemeester van Westerveld besloot daarop de wolf af te laten schieten.

Een maand geleden werd een natuurgebied bij Leusden afgesloten. Eerst werd daar een dwergpoedel door een wolf gedood en mee het bos ingesleurd, en een week later werd een meisje door een wolf gebeten.

Nadat haar pony Dolly in 2022 door een wolf werd gedood, maakt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zich er hard voor om de beschermde status van de wolf te verminderen. Ze stuurde in december een voorstel naar de lidstaten maar die zijn onderling verdeeld, waardoor het nog niet op de agenda is gekomen voor een stemming.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:03

Tot nu toe zijn bijna alle uitspraken in het voordeel van de wolf. Het is echt noodzakelijk dat Europa de beschermingsstatus verlaagd.

Maar het is natuurlijk wel interessant dat deze vraag aan de bestuursrechter wordt voorgelegd. En dat het om noodweer gaat. Ik ben geen jurist dus ik kan niet beoordelen in hoeverre dat uitmaakt.
Wat ik al wel weet dat mochten ze gelijk krijgen van de rechter dat er dan zo of zo hoger beroep wordt ingesteld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:09

De keren dat je de wolf nog bezig ziet zijn klein natuurlijk. Zoals in waspe.

Maar stel het mag.
Maar geeft dat dan ook meteen toestemming voor de eigenaren van landgoederen zoals de treek?

Als dat is dan denk dat de rechter zegt dat het niet mag.
Want die huren direct een paar jagers in.

En onze linkse rechters gaan daar nooit mee in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:14

DuoPenotti schreef:

Zoveel mensen die al een digitale bewakingscamera op het erf hebben hangen. Zo duur zijn die dingen niet meer.
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent. En je hebt een alarmering.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:15

Citaat:
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent.

En waar vind je die?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:24

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:

Zoveel mensen die al een digitale bewakingscamera op het erf hebben hangen. Zo duur zijn die dingen niet meer.
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent. En je hebt een alarmering.

Ja en dan? Als het verboden is de wolf te hinderen, wat wil je dan doen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:35

josien_m_ schreef:
Ik heb ook zo'n ding staan op zonne-energie. Lichtflitsen en hoge tonen. Ik hoor niks maar een meisje wat hier laatst was vroeg wat voor vreselijk pieptonen dat waren. Hij doet het dus wel. Eerst deed ik iedere ochtend het geluid uit, maar de paarden horen het blijkbaar ook niet merkte ik. Ze reageren niet en lopen er gewoon langs.

Ik snap dat je iets moet,

Dat gezegd hebbende, ik hoor dat soort apparaten ook altijd.

Paarden nagenoeg zeker ook.
Ze reageren niet omdat ze weinig kunnen...
Je ziet mij ook niet reageren op het geluid, maar als ik lang in een omgeving ben met dat soort apparaten (mollenverjagers zijn ook klassiek wat dat aangaat)
Loopt mijn stresslevel inwendig erg op.

Ik zou er toch mee uitkijken bij paarden.
Je brengt ze in een situatie waarin ze het niet kunnen ontlopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:43

anjali schreef:

Daar gaat deze hele zaak ja juist over. De vraag of je uit noodweer iets tegen de wolf mag doen.

Maar ik vraag me af hoeveel mensen het werkelijk over hun hart kunnen verkrijgen om niets te doen als hun dieren door de wolf !aangevallen worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:43

Ik hoor katten verjagers en krijg er tinnitus van. Mijn buren hadden er een. Gelukkig hebben ze dat ding meteen weggehaald na mijn vraag.

Het dier wat met je brein. Ik zou ze niet bij mijn dieren willen hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:50

Nee zou een verjaren van geluid die dag en nacht aan staat ook niet willen hebben. Iets wat aan gaat op beweging prima.
Net als een muizen verjager op geluid, die wil ik ook geen op stal

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:30

Loretta schreef:
anjali schreef:

Daar gaat deze hele zaak ja juist over. De vraag of je uit noodweer iets tegen de wolf mag doen.

Maar ik vraag me af hoeveel mensen het werkelijk over hun hart kunnen verkrijgen om niets te doen als hun dieren door de wolf !aangevallen worden.

Ik vind dit ook een hele belangrijke. Samen leven met de wolf kan imo alleen met een heel
kleine populatie waarvoor er dus beheer nodig is. De wolven moeten genoeg ruimte hebben om diep in de bossen te blijven en zich niet laten zien. Nederland is klein dus er zal veel beheer moeten zijn om dat in toom te kunnen houden. Ik zou best wat bos terug willen geven aan de natuur, meer rustplaats voor dieren dus. In ruil daarvoor vind ik wel dat je je eigen dieren mag verdedigen op je eigen erf. En niet alleen mag je dat zelf doen, de overheid zou hieraan ook mee moeten werken door jagers vergunning te geven om te schieten wanneer een wolf (herhaaldelijk) op iemands erf komt.

Maar goed, ik maak het beleid niet. Ben wel heel benieuwd naar de ontwikkeling van deze zaak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:33

https://www.facebook.com/share/p/ac4RSTBjNBkBs6NP/
Citaat:
⚡️BEZWAAR MAKEN ⚡️
Als belanghebbende kun je bezwaar maken tegen de afsluiting van het gebied in Den Treek. Dat kun je doen als particulier of als ondernemer.
Één van onze trouwe volgers heeft een conceptbrief gemaakt om een bezwaarschrift in te dienen bij de gemeente Leusden. Je kunt die brief zelf aanpassen naar jouw situatie. Belangrijk is om te beschrijven wat jouw belang is (inwoner, recreant etc.).
Wie de voorbeeldbrief wil hebben mag een PB sturen via Messenger. Dan krijg je de brief van ons toegestuurd. Wacht niet te lang, want de deadline om een bezwaarschrift in te dienen verstrijkt op 29 augustus.
Wij willen de initiatiefnemer, die anoniem wil blijven hartelijk danken.
Voor wie eerst meer wil lezen, hier een link met informatie:
https://advocaat-bestuursrecht.com/bezwaarschrift/

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:42

Femke_Tweety schreef:
josien_m_ schreef:

Ik snap dat je iets moet,

Dat gezegd hebbende, ik hoor dat soort apparaten ook altijd.

Paarden nagenoeg zeker ook.
Ze reageren niet omdat ze weinig kunnen...
Je ziet mij ook niet reageren op het geluid, maar als ik lang in een omgeving ben met dat soort apparaten (mollenverjagers zijn ook klassiek wat dat aangaat)
Loopt mijn stresslevel inwendig erg op.

Ik zou er toch mee uitkijken bij paarden.
Je brengt ze in een situatie waarin ze het niet kunnen ontlopen.

Je bent misschien weer iets te snel met je oordeel? Ze kunnen het zeker ontlopen, 's nachts komen ze er al niet langs en overdag alleen bij het heen en weer lopen naar de paddock waar de drinkbak staat. Het weiland is er ver genoeg weg van. Ik heb er echt wel over nagedacht wat ik doe. Hun stresslevel liep ook op van de vele moordpartijen hier op kleine afstand van ze. Gek toch dat alles wat je probeert weggezet wordt als : helpt niet, is gevaarlijk, is te duur, wennen ze aan, enzovoort. Ik doe wat ik kan om een nog groter gevaar voor te zijn. Zolang wolven niet dagelijks langskomen om te wennen aan de piep, is het toch een extra negatief dingetje voor ze. Naast de stroomdraden, het winddoek en de bramenstruiken die al flink door en om het onderste gaas doorgroeien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:58

Net een wandeling in de natuur bij Ede. Ik kwam bij een wildkijkscherm waar 2 mensen net wat gezien hadden. Op mijn vraag wat dat was zeiden ze 2 wolven. Ik zei o dan ga ik gauw weer weg ( ik had mijn hond mee) dat vond die vrouw maar raar want ze deden niks. Mijn reactie was dat ze op de Heuvelrug wel een en ander doen. Maar dat komt door voeren volgens die mevrouw. Toen dacht ik, dit heeft totaal geen zin en ben ik weg gelopen. Ook omdat ik me niet veilig voelde met de hond. Vanaf waar ze gezien waren tot het scherm is een kleine afstand. Ze zaten dus erg dichtbij.

Sidenote, gemeente Ede heeft ivm wildbeheer diverse routes afgesloten in het gebied. Dat is wat op de bordjes staat. Maar feitelijk is er een gebied afgesloten net als bij den Treek. Daar lopen heel veel wandel paden waar je nu niet meer mag komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:07

Kwam trouwens ook nog langs de schaapskudde waar 47 schapen gedood zijn door de roedel die daar leeft. Ze staan nu achter een heel hoog raster.

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 14:20

Lopen er ook ruiterpaden?
As zondag hebben we een rit in de gemeente Ede.