Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sanet schreef:Benzz schreef:Gewoon snachts op stal is ook een optie he
Met die warmte van afgelopen 2 dagen zullen heel veel mensen (ik inclusief) veel meer open hebben staan dan normaal. Het is ook geen doen om alle ramen en deuren te gaan voorzien van stroom ofzo.. of overal stalen constructies in ofzo?
tamary schreef:Doet mij denken aan die rode lichtjes ogen dingen die agradi al had/heeft?
Zoals deze (niet agradi, daar kan ik ze zo niet vinden) :
https://www.amazon.de/-/en/Repellent-Wa ... =8-54&th=1
Citaat:Rechtbank buigt zich over de vraag of Kees uit Jonkerslân zijn schapen met een wapen mag verdedigen tegen wolven
Geert Veldstra • Vandaag, 07:02 • Opsterland
De rechter buigt zich donderdag over de vraag of een wapen ingezet mag worden als er sprake is van noodweer bij een aanval op schapen.
De rechter buigt zich donderdag over de vraag of een wapen ingezet mag worden als er sprake is van noodweer bij een aanval op schapen.
De bestuursrechter in Groningen buigt zich donderdag over de vraag of veehouder Kees Terpstra uit Jonkerslân zijn schapen mag verdedigen tegen wolvenaanvallen.
Hij vroeg twee jaar geleden een afschotvergunning voor zijn jager aan om zijn schapen te kunnen verdedigen, nadat hij vijf schapen en daarmee een aantal ongeboren lammeren verloor als gevolg van een wolvenaanval.
Terpstra is voor zover bekend de eerste aanvrager van een wapenverlof om deze reden. Nadat deze twee keer werd geweigerd stapte hij naar de bestuursrechter, die de zaak donderdag behandelt.
Natuurbescherming of Wapens en Munitie
Het geschil gaat onder andere over de wet waarmee de aanvraag moet worden beoordeeld. De politie weigerde aanvankelijk de vergunning omdat die op basis van de Wet Natuurbescherming beoordeeld zou moeten worden, in plaats van de Wet Wapens en Munitie.
Volgens Terpstra’s advocaat Piet Stehouwer is dit echter de enige wijze waarop hij in het geval van noodweer zou kunnen ingrijpen. Het idee is dat de veehouder een jager in kan schakelen op het moment dat zijn schapen worden aangevallen door een wolf.
De wolf is in Europa een beschermd dier, maar dat is niet overal absoluut, voert Stehouwer aan. „In Scandinavische landen mogen wolven bijvoorbeeld in sommige gevallen afgeschoten worden wanneer ze een dier aanvallen.”
Incidenten
Hij benadrukt dat de maatschappelijke context de afgelopen jaren veranderd is en wijst op de incidenten met wolven in Wapse vorig jaar, waarbij een boer in zijn arm werd gebeten. De burgemeester van Westerveld besloot daarop de wolf af te laten schieten.
Een maand geleden werd een natuurgebied bij Leusden afgesloten. Eerst werd daar een dwergpoedel door een wolf gedood en mee het bos ingesleurd, en een week later werd een meisje door een wolf gebeten.
Nadat haar pony Dolly in 2022 door een wolf werd gedood, maakt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zich er hard voor om de beschermde status van de wolf te verminderen. Ze stuurde in december een voorstel naar de lidstaten maar die zijn onderling verdeeld, waardoor het nog niet op de agenda is gekomen voor een stemming.
Loretta schreef:DuoPenotti schreef:De keren dat je de wolf nog bezig ziet zijn klein natuurlijk. Zoals in waspe.
Zoveel mensen die al een digitale bewakingscamera op het erf hebben hangen. Zo duur zijn die dingen niet meer.
Nu nog een stukje AI software die een wolf herkent. En je hebt een alarmering.
josien_m_ schreef:Ik heb ook zo'n ding staan op zonne-energie. Lichtflitsen en hoge tonen. Ik hoor niks maar een meisje wat hier laatst was vroeg wat voor vreselijk pieptonen dat waren. Hij doet het dus wel. Eerst deed ik iedere ochtend het geluid uit, maar de paarden horen het blijkbaar ook niet merkte ik. Ze reageren niet en lopen er gewoon langs.
anjali schreef:Ja en dan? Als het verboden is de wolf te hinderen, wat wil je dan doen?
Loretta schreef:anjali schreef:Ja en dan? Als het verboden is de wolf te hinderen, wat wil je dan doen?
Daar gaat deze hele zaak ja juist over. De vraag of je uit noodweer iets tegen de wolf mag doen.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen het werkelijk over hun hart kunnen verkrijgen om niets te doen als hun dieren door de wolf !aangevallen worden.
Citaat:⚡️BEZWAAR MAKEN ⚡️
Als belanghebbende kun je bezwaar maken tegen de afsluiting van het gebied in Den Treek. Dat kun je doen als particulier of als ondernemer.
Één van onze trouwe volgers heeft een conceptbrief gemaakt om een bezwaarschrift in te dienen bij de gemeente Leusden. Je kunt die brief zelf aanpassen naar jouw situatie. Belangrijk is om te beschrijven wat jouw belang is (inwoner, recreant etc.).
Wie de voorbeeldbrief wil hebben mag een PB sturen via Messenger. Dan krijg je de brief van ons toegestuurd. Wacht niet te lang, want de deadline om een bezwaarschrift in te dienen verstrijkt op 29 augustus.
Wij willen de initiatiefnemer, die anoniem wil blijven hartelijk danken.
Voor wie eerst meer wil lezen, hier een link met informatie:
https://advocaat-bestuursrecht.com/bezwaarschrift/
Femke_Tweety schreef:josien_m_ schreef:Ik heb ook zo'n ding staan op zonne-energie. Lichtflitsen en hoge tonen. Ik hoor niks maar een meisje wat hier laatst was vroeg wat voor vreselijk pieptonen dat waren. Hij doet het dus wel. Eerst deed ik iedere ochtend het geluid uit, maar de paarden horen het blijkbaar ook niet merkte ik. Ze reageren niet en lopen er gewoon langs.
Ik snap dat je iets moet,
Dat gezegd hebbende, ik hoor dat soort apparaten ook altijd.
Paarden nagenoeg zeker ook.
Ze reageren niet omdat ze weinig kunnen...
Je ziet mij ook niet reageren op het geluid, maar als ik lang in een omgeving ben met dat soort apparaten (mollenverjagers zijn ook klassiek wat dat aangaat)
Loopt mijn stresslevel inwendig erg op.
Ik zou er toch mee uitkijken bij paarden.
Je brengt ze in een situatie waarin ze het niet kunnen ontlopen.