Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:37

jackyline schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn oplossing om mijn paarden veilig te houden voor de wolf.
9x9 en 1.80 hoog met goed stroom erop.

Netjes gedaan, maar ik vraag me ook af hoeveel paarden daar in moeten.

Bovendien zoals iemand al aanhaalde: wat een doodsangsten moeten paarden wel niet hebben als wolven erom heen cirkelen en paarden kunnen geen kant op. Op die oppervlakte zitten ze er vlak bij. En welke gevolgen heeft dit.

Zo moeilijk om een goede oplossing te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:50

En de paarden moeten heel goed met elkaar overweg kunnen. Dat zou hier ook niet gaan.

Maar fijn dat het voor jou wel een "oplossing" is. En je toch wat geruster kunt slapen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:03

jackyline schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn oplossing om mijn paarden veilig te houden voor de wolf.
9x9 en 1.80 hoog met goed stroom erop.

Wat voor maatregelen heb je getroffen tegen ondergraven?

Als een wolf tegen het hek en stroomdraad zou springen, maakt hij dan ook aarde?

2 hele belangrijke zeker met hoog hek, ik had iets soortgelijks over 1,5 hectare toen ik nog in NL woonde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:21

Ene Pascal Vollenweider is bezig op Avaaz handtekeningen te verzamelen om te voorkomen dat er straks in Europa op de wolf mag worden gejaagd. Hij zegt dat dit nl. hoog op de agenda staat van Ursula van der Leijden (logisch aangezien haar eigen pony ook is gedood!) en dat er plannen liggen om de beschermde status van de volgens hem "majestueuze" wolf op te heffen. Wat volgens deze meneer de schuld is van de landbouwlobby.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:07

Mist schreef:
[Als een wolf tegen het hek en stroomdraad zou springen, maakt hij dan ook aarde?

Er wordt bij een sprong alleen géén aarde gemaakt als hij vliegend in de lucht alleen het stroomdraad zou raken (daarom kunnen vogels er ook op zitten). Maar zodra hij tegen het hek op springt en door de stroomdraden heen probeert te komen/klimmen maakt hij aarde omdat hij het hek raakt (wat in de grond staat en dus aarde maakt).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:28

DubbelFun schreef:
Mist schreef:
[Als een wolf tegen het hek en stroomdraad zou springen, maakt hij dan ook aarde?

Er wordt bij een sprong alleen géén aarde gemaakt als hij vliegend in de lucht alleen het stroomdraad zou raken (daarom kunnen vogels er ook op zitten). Maar zodra hij tegen het hek op springt en door de stroomdraden heen probeert te komen/klimmen maakt hij aarde omdat hij het hek raakt (wat in de grond staat en dus aarde maakt).

Of je moet er extra aarde draden tussendoor maken. Maar als het dan bijvoorbeeld mistig is, dan heb je constant geknetter.. ook irritant..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:43

DubbelFun schreef:
Mist schreef:

Weet ik. Ik had mijn vraag anders moeten de tellen; heb je maatregelen getroffen om te zorgen dat de wolf aarde maakt als hij springt.

Alleen omdat de staanders in de grond staan wil nog niet zeggen dat er aarde gemaakt wordt. Ik heb daarom de bovenbuis moeten aarden

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:01

Ik vind het een zeer gevaarlijke afrastering. Het is erg klein en als die wolf wel voor het draad staat heb je een paard die geen kant op kan en daardoor in paniek raakt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:13

En zo zie je hier een heel duidelijk voorbeeld dat er eigenlijk geen goede oplossing te vinden valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:17

Maar het is beter dan niets doen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:25

Je weet de situatie niet. Misschien gaat het hier wel om een wei waar verder niets kan of mag en is dit een oplossing voor de nachten? Het is gewoon heel lastig, vind ik, om te weten wat nu wijsheid is. Ik weet het zelf ook nog steeds niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:32

Ik ben blij dat ik ze in de nacht op stal heb.
Dat is in een schuur en de deur naar buiten moet vervangen worden en deze is nu besteld met een hekwerk boven op. Zodat ik het bovenste stuk toch open kan zetten.
En voordeel dat de wolf niet aan de stal jengelt maar er toch 6 meter vanaf is dan.Hopelijk ver genoeg voor geen paniek die blesseert.
En zo'n kleine paddock dan hebben ze ook niet meer bewegingsruimte dan in de stal.

Overdag staan ze wel buiten. En dat is omheind met een gazen hekwerk van 160 hoog.
Niet wolfproof. Maar zo even onder de draad doorlopen kan iig niet.
Daar kan eventueel aan de buitenkant aan de weg en akker gedeeltes stroom.
Maar het grenst ook aan 2 tuinen van de buren. Daar kan ik dus niks.

Plus het is 3 hectare, daar diverse draden plaatsen is niet goedkoop. Plus die onderste draad dan onkruid vrij houden is Round up in Polen bestellen... alles voor de wolf toch...of die groene moeten tijd hebben om elke week met de bosmaaier langs te gaan...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 13:52

Nyaleti schreef:
En zo zie je hier een heel duidelijk voorbeeld dat er eigenlijk geen goede oplossing te vinden valt.

Ik twijfel hier ook over hoor. Straks heeft je paard een hartaanval of koliek door de stress.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:19

DubbelFun schreef:

Ik denk in deze kwestie dat niets doen beter is. Je sluit je paard dusdanig op dat deze van angst door het draad vliegt met alle gevolgen van dien.

Gewoon snachts op stal is ook een optie he!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:22

Benzz schreef:
DubbelFun schreef:

Ik denk in deze kwestie dat niets doen beter is. Je sluit je paard dusdanig op dat deze van angst door het draad vliegt met alle gevolgen van dien.

Als haar paarden 'snachts gewoon op stal konden, had ze niet zo'n hek geplaatst lijkt me.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:26

Benzz schreef:
DubbelFun schreef:

Je kent de hele situatie niet, waarom dan zoveel aannames doen en (ver)oordelen?

Iedereen doet zijn/haar best op zijn eigen manier.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:26

Ik vind het makkelijk zoiets af te fakkelen, als mensen niets doen dan zijn ze nalatig en maken ze wel iets dan is het weer op een andere manier gevaarlijk.
Onderbouwde tips of aanvullingen vind ik altijd wel fijn om te lezen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:30

Benzz schreef:
DubbelFun schreef:

Misschien mag een stal bouwen niet en word een hekwerk gedoogd?

Of is het paard dampig?

Of?

Als haar paarden braaf naar elkaar zijn op dit stukje is het vast een fijn begin.
En misschien vind de wolf het snel teveel moeite en gaat hij elders...

Het is heel simpel. Tegen de wolf werkt niks.. Ja 15 gram lood.

Voor de rest doet iedereen maar wat in hun mogelijkheden ligt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:32

Of is het een ubercool paard die denk; poedersuiker, ik zit hier lekker achter mijn hek, je kan de zee-angst krijgen.

Ik vind het niet mooi maar wel heel slim gedaan en ik hoop dat het helpt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:34

Ik oordeel omdat ik iemand zie die met de beste bedoelingen iets maakt, maar juist iets maakt wat niet werkt en zelfs gevaarlijk kan zijn. Doe ermee wat je wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:36

Ik wil niks Benzz. Ik heb mijn paard niet aan huis en ik woon onder de rook van Rotterdam.
Is er al een wolf geweest? Weet jij dat het niet werkt? Ken jij het paard/de paarden die er in staan? Wat is er gevaarlijk aan als jij al voorgaande vragen niet kan beantwoorden?
Jeetje, met niks doen wordt je hier afgefgakkeld, met iets degelijks neerzetten ook. Bah.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:47

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 14:52

Mijn stalbaas is iets van plan waar ik ook niet achter sta en dat mag best gezegd worden.

Buitenom is hij van plan om wolfwerend te doen, maar dat gaat deels ook over eigen terrein, een pad waar zijn koeien over gaan naar de weilanden. Dus dat pad zal of open of dicht zijn en dat is ook lichtelijk bebosd. Veel reeën altijd.

Is al een zwak punt.
Maar ook de weilanden/ paddocks aan de weg kant worden omheind, echter, een grote stal als de onze heeft een open erf.
1 weiland ligt voor zijn huis, gaat om het bakhuisje heen en komt dan bij de hooi/ kapschuur.
Maar dat stuk krijgt geen wwomheining.

De wolf hoeft in principe alleen maar een paar meter het erf op te lopen en omzeild dan het hele hekwerk.

Ik snap dat niet, ja ik snap het wel, het is geen doen om 40 paarden in verschillende groepen en een gedeelte van zijn koeien te willen beschermen.
Maar dit is ook geen oplossing.

Dat eerste weiland loopt over in de tuin van het bakhuisje en een tweede huisje daar achter.
Daar kun je dus ook niet heel handig een wwomheining plaatsen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:34

WAAROM worden eigenaren van weidedieren, of simpele recreanten in de toch al magere natuurgebieden, opgezadeld met al deze dure en niet-werkende toestanden om die r*twolven op een of andere manier tegen te houden??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:49

Wij hebben zoveel paarden en zoveel omheiningen die aangepakt zouden moeten worden op de pensionstal waar we staan dat het geen doen is. De meesten staan binnen in de nacht. De oude pony van onze dochter (25) heeft een containerstal met uitloop. Dat ligt ook achteraf op het terrein, als daar een wolf zou komen slaan de honden niet aan.