Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:09

Mijn merrie heeft ook een jaar te koop gestaan met weinig interesse(tuswendoor er wel af en later er weer op). Ik ken zelfs mensen die haar advertentie hadden gezien, maar ze voldeed niet aan het plaatje dus gingen ze niet eens kijken.

Als ik zie met wat zij thuiskwamen en hoeveel lol ik ervan heb, hadden ze beter wel kunnen gaan kijken en dat plaatje los kunnen laten. Hoewel ik ook niet denk dat zij er hetzelfde hadden uitgehaald, maar wel een braaf paard gehad.

Ze was net te klein, vos, merrie en nog klassiek ook met korte vlakke gangen. Klopt helemaal, alleen wel een karakter dat veel meer waard is haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:07

MyWishMax schreef:
Mijn merrie heeft ook een jaar te koop gestaan met weinig interesse(tuswendoor er wel af en later er weer op). Ik ken zelfs mensen die haar advertentie hadden gezien, maar ze voldeed niet aan het plaatje dus gingen ze niet eens kijken.

Als ik zie met wat zij thuiskwamen en hoeveel lol ik ervan heb, hadden ze beter wel kunnen gaan kijken en dat plaatje los kunnen laten. Hoewel ik ook niet denk dat zij er hetzelfde hadden uitgehaald, maar wel een braaf paard gehad.

Ze was net te klein, vos, merrie en nog klassiek ook met korte vlakke gangen. Klopt helemaal, alleen wel een karakter dat veel meer waard is haha

Tja, wie vrouwe of peerde zoeke zonder gebreke hebbe de stalle leeg en de bedde koud.....

Voor een groot aantal mensen zou het heel verstandig zijn om zich eens meer in paarden en minder in eisenlijstjes te verdiepen./

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:22

Niks mis met eisen. Als ze realistisch zijn. :+ En daar is niet iedereen goed in haha. Ik heb altijd een lijst hoor, sommige dingen wijk ik absoluut niet van af, anderen zijn voorkeuren en geen echte eisen. Ik ga niet bij een pony kijken, dat is echt te klein. En ok niet boven de 175 oid. Maar dat mijn voorkeur tussen de 165 en 170 ligt betekent niet dat ik niet bij 1 ga kijken van 163 of 173 oid. En leeftijd heb ik wel een min en max, maar ook een voorkeur en daar wijk ik wel weer van af. Kleur of geslacht vind ik echt niet boeiend, pas als ik 2 precies dezelfde paarden zou kunnen kiezen ga ik daarop letten.

Alleen gezondheid en karakter zijn harde eisen.

Maar ik let ook niet te veel op advertenties, inderdaad meer het paard zelf laten spreken en niet die mooie foto's of film, of juist die lelijke. En bij vragen gaat het niet om wat er letterlijk gezegd wordt, maar juist luisteren wat er niet gezegd wordt of hoe het verwoord wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:45

MyWishMax schreef:
Niks mis met eisen. Als ze realistisch zijn. :+ En daar is niet iedereen goed in haha. Ik heb altijd een lijst hoor, sommige dingen wijk ik absoluut niet van af, anderen zijn voorkeuren en geen echte eisen. Ik ga niet bij een pony kijken, dat is echt te klein. En ok niet boven de 175 oid. Maar dat mijn voorkeur tussen de 165 en 170 ligt betekent niet dat ik niet bij 1 ga kijken van 163 of 173 oid. En leeftijd heb ik wel een min en max, maar ook een voorkeur en daar wijk ik wel weer van af. Kleur of geslacht vind ik echt niet boeiend, pas als ik 2 precies dezelfde paarden zou kunnen kiezen ga ik daarop letten.

Alleen gezondheid en karakter zijn harde eisen.

Maar ik let ook niet te veel op advertenties, inderdaad meer het paard zelf laten spreken en niet die mooie foto's of film, of juist die lelijke. En bij vragen gaat het niet om wat er letterlijk gezegd wordt, maar juist luisteren wat er niet gezegd wordt of hoe het verwoord wordt.

Oftewel: gezond, betrouwbaar en de rest zal wel.....

Persoonlijk heb ik dan nog een lichte voorkeur voor merries maar verder reikt mijn eisenlijstje niet.
Nou ja, te groot is onpraktisch, hoewel me dat er niet van weerhield op er eentje van 1,76 te gaan bekijken.

Ik laat inderdaad het paard vertellen hoe hij/zij is en op lokatie vooral de verkoper aan de praat houden. Het paard verteld z'n eigen verhaal toch wel; wellicht praat de verkoper z'n mond voorbij }>

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:51

En beleerd, onbeleerd waag ik me niet meer aan. :') Wil graag voelen, dus dat is wel een eis ook nog. Maar ja, gezond en betrouwbaar komt het op neer.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:55

Als ik ooit nog een paard koop, zou ik me beter wel aan het eisen-lijstje houden dat ik vooraf opstel :+
Ik laat me dan weer heel erg beïnvloeden door een karakter/gevoel en wordt dan een beetje blind voor de rest :P
Zo ben ik qua karakter dolgelukkig met mijn paard, maar eigenlijk is die rijtechnisch/lichamelijk voor mij te moeilijk. Ik ben niet handig genoeg voor hem. Als ik dan een wel handige ruiter op hem zet, zie ik het plaatje niet altijd even graag want je ziet dat het mentaal niet klikt :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:59

Ja, daarom moet eisenlijst ook weer bij je passen en vind ik niveau eigenlijk wel een hele belangrijke. Daarom kies ik dus niet voor onbeleerd. En zouden de minder ervaren mensen eigenlijk juist voor een ervaren paard moeten gaan ipv wel die onbeleerde en nog erg groene. Dat is 1 van de eisen die je, in mijn ogen, beter niet kunt laten vallen als je in budget niks vindt wat aan alles voldoet.

Kleur, ras soms, stokmaat, geslacht en zeker of ze mooi zijn of niet wel. Of de kwaliteit.

Maar ik snap zeker dat gevoel dan doorslag geeft boven verstand. Niet gek en ik ben stiekem heel blij dat ik heel zakelijk bijna kan kijken zelf. Maar gaat het helemaal.niet of is het lastiger?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:47

Padoertje wat een bedragen :wow:

Ik ben begin januari begonnen met mijn zoektocht en werd al snel verliefd op een knap hoofd. Paard was een stuk groener dan de bedoeling was, maar gaf mij een heel fijn en veilig gevoel. Ook nog een keer terug gegaan om in het bos te gaan rijden. Daar deed ze alles wat ze niet moest doen maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld en werd er onwijs blij van.
Paard werd afgekeurd tussen de sneeuw en ijs. Het ging niet uit mijn hoofd. Vervolgens benen op de foto gezet door de verkoper. Toen herkeurd bij mijn dierenarts. Been foto's waren goed, klinisch ook en voor de zekerheid ook nog hals en nek op de foto laten zetten. Alles goed en nu dus al een nieuw vriendinnetje op stal. Ze staat nog geen week op stal maar ik ben onwijs blij dat ze er is. <3 Zo fijn.
Gelukkig een hele andere prijscategorie dan Padoertje _O-

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:01

MyWishMax schreef:
Ja, daarom moet eisenlijst ook weer bij je passen en vind ik niveau eigenlijk wel een hele belangrijke. Daarom kies ik dus niet voor onbeleerd. En zouden de minder ervaren mensen eigenlijk juist voor een ervaren paard moeten gaan ipv wel die onbeleerde en nog erg groene. Dat is 1 van de eisen die je, in mijn ogen, beter niet kunt laten vallen als je in budget niks vindt wat aan alles voldoet.

Kleur, ras soms, stokmaat, geslacht en zeker of ze mooi zijn of niet wel. Of de kwaliteit.

Maar ik snap zeker dat gevoel dan doorslag geeft boven verstand. Niet gek en ik ben stiekem heel blij dat ik heel zakelijk bijna kan kijken zelf. Maar gaat het helemaal.niet of is het lastiger?

Ja dat is zeker ook een valkuil, ruiters die geen/weinig ervaring hebben met jonge paarden maar dan toch een groen paard kopen omwille van het budget. Het kan goed gaan maar vaak ook niet.
Gelukkig had ik wel ervaring daarin, reed ook al enkele jaren bij fokkers met de net zadelmakke paarden.
Mijn voornaamste "probleem" is dat ik mijn paard als 3 jarige kocht met redelijk normale bouw maar wel nog erg puppy, maar helaas is hij nu bijna 7 en is hij overbouwd uitgevallen :+
Om hem echt correct door zijn lijf te rijden, gedragenheid enz mis ik gewoon talent voor maar je weet ook niet bij zo'n jonkie hoe die gaat uitgroeien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:13

Ja, dat niveau was meer mijn eigen redenering haha. Er zijn tig dingen waardoor paard lastiger kan zijn en bouw is idd ook zoiets. Maar dat vind ik toch weer wat anders in jouw geval. Mjjn jonkies zijn allemaal normaal gebouwd uitgegroeid dus ik had er ook nooit bij stil gestaan dat het overbouwd zou eindigen.
Net zoiets als fijn karakter, maar wat moeilijker als ze echt meer aan het werk moeten. Dat moet je ook maar net kunnen en is niet altijd te voorspellen. Dan kan het perfect passen als jong paard of op lager niveau

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:31

Ik was per stom toeval tegen een paard aangelopen en leek zo wel leuk. Gereserveerd in gegaan, opslag verliefd. Nog een x gaan kijken en nog steeds leuk. Laten keuren maar had een heel zwaar verhoogd risico op 1 vd foto's. Als ie daar last van zou krijgen is het onbehandelbaar (zit op een rot plek)... Dus laten staan :(

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:38

paljaslaura schreef:
Ik was per stom toeval tegen een paard aangelopen en leek zo wel leuk. Gereserveerd in gegaan, opslag verliefd. Nog een x gaan kijken en nog steeds leuk. Laten keuren maar had een heel zwaar verhoogd risico op 1 vd foto's. Als ie daar last van zou krijgen is het onbehandelbaar (zit op een rot plek)... Dus laten staan :(

Oh wat naar maar wat een goede beslissing hoe hard ook. Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf zei mijn oma altijd.
Het zal lastig zijn om dit los te laten maar de juiste beslissing

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:09

Ach, ik wilde een paard wat al wat gezien had; verkeersmak en braaf in het bos. Dressuurproefje, sprongetje, dat werk. Een braaf recreatiepaard met body of een flinke stokmaat. En gezond. Het was destijds niet te vinden, het aanbod was schaars. Ik vond mezelf niet veeleisend en heb best wel wat paarden bekeken maar vaak klopte de advertentie ook totaal niet; eentje sloeg finaal op hol (deed ie anders nooit), ander was helemaal scheef gereden, derde was leuk dier maar geprijsd op basis van klassering jaren terug. Die toenmalige eigenaar kreeg t beessie niet eens in galop. Daar heb ik wel over getwijfeld, beestje stond er niet best bij, maar was met TLC denk ik goed opgeknapt, helaas was de prijs er niet naar.
Nou ja, uiteindelijk thuis gekomen met een net zadelmakke 4 jarige. Ik kon hem iig toen onder t zadel testen en had gewoon een klik met m. Die kuikenmak bleek in t verkeer en in t bos, dus heb enorm geluk gehad, ook omdat ie goed bleek op de foto’s.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:26

Ik heb geen eisenlijstje meer :+ Heb jaren besteed aan de paardenzoektocht en steeds gedesillusioneerder geraakt in de gehele paardenhandel. Zowel de professionals als de particulieren als mijn eigen capabilities om een gezond volledig goedgekeurd paard te kunnen aanschaffen die ook na aanschaf gezond blijft en niet iets blijkt te hebben wat op een keuring niet naar boven kom. :(

Voel me nu afgelopen 2 jaar echt gezegend met mijn niet KWPN-sportpaard die ik van vrienden heb overgekocht. En op basis van mijn eisenlijstje vast en zeker had laten staan op haar bemerkingen :D Maar waar ik wel al mijn doelen mee vervul <3 Ondanks de griffelbeenbreuk en operatie vorig jaar :o Mocht ik haar onverhoopt verliezen, komt er geen nieuw paard meer. Ga ik wel reizen ofzo :D :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:42

Soms moet je ook gewoon geluk hebben denk ik ;)

Ik heb nu eentje dat niet aan mijn eisenlijstje voldeed en als er volgende komt wil ik me juist veel meer aan dat lijstje gaan houden :+ Niet om te mierenneuken over minuscule bemerkingen ofzo, maar meer zaken zoals karakter en geslacht. Ik wilde een voorwaartse, dappere merrie, heb een luie, kijkerige ruin, heel erg leerzaam maar of het per se heeft gehoeven nou ;)

Hij voldeed overigens wel aan de échte harde eisen (gezond, langere tijd zadelmak en betrouwbaar ohz, niet kijkerig op de sprong, eerlijk en vergevingsgezind met springen) en zulke eisen moet je IMO ook nooit laten vallen.

Vooral dat stukje goed zadelmak als je een niet al te handige amateur bent met enige wedstrijdambities :o dat heb ik al zo enorm vaak mis zien gaan bij verschillende stalgenoten. Ze kunnen nog zo lief zijn als je ernaast staat en toch enorm moeilijk blijken om wedstrijdgericht te gaan rijden.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:18

Ik ben nu ook al maanden op zoek maar kan t ook echt niet vinden. Maar zoek liever nog wat langer dan een snelle koop. Ben zelf geen handige ruiter dus projecten of groen begin ik gewoon niet aan. Hoe lief ze ook kijken...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:47

Ik ben nog steeds een stille meelezer :D
Over niet aan je eisen voldoen: ik zocht een grote D/E pony ruin die al wat gezien had en waar ik zo op weg kon rijden. Bij een bloedmooie spierwitte connemara wezen kijken, voldeed helemaal aan mijn eisen behalve dat het een merrie was, maar die was hartstikke kreupel dus laten staan. Ben thuisgekomen met een D pony ruin, dat is ook meteen de enige eis waar hij aan voldeed, want hij was zadelmak, er zat een stuur en een rem op en daar was alles mee gezegd. Hij had zo weinig balans dat hij amper kon galopperen op de volte en in draf kon hij alleen maar keihard. Maar hij gaf me zo’n vertrouwd gevoel dat ik hem gekocht heb als projectje. Nachten wakker van gelegen, ook omdat hier toen ik een foto plaatste de opmerking werd gemaakt dat hij er in zichzelf gekeerd uitzag en als een vermoeide pony die veel heeft meegemaakt. Inmiddels 1,5 jaar later is het een mega blij ei met een gezonde dosis humor en kan ik alles met hem. Eind goed al goed :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:53

Wat een leuk succesverhaal! ben nu wel benieuwd naar een foto. :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:57

Jam voldeed eigenlijk ook niet aan mijn eisen qua niveau. Bij Jam wilde ik er een van minimaal 6 en vanaf Z niveau. Kwam met een groene bijna 4 jarige thuis. :')

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:16

Ik zal ff ter vergelijking de eerste foto die ik hier plaatste en een recente neerzetten:

Afbeelding
Hier hadden we m dus net opgehaald, moe na een keuring en lange trailerrit.

Afbeelding
Dit was van de week :D

En afgelopen voorjaar:

Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:10

Super leuk dier

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:13

Goed om te zien dat de hele blik van zo'n paard met een beetje TLC veranderd. Leuk dier!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:12

Wat een leuk dier! ziet er inderdaad vrolijk en goed uit.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:36

Een echte glow-up!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:33