tamary schreef:Midwinter is de winterwende, langer wordende dagen en begin van de winter.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewend ... interwende En oud nederlandse spreuk : als de dagen lengen gaat de winter strengen. Dus ja winter begint, want het wordt kouder als de dagen langer worden.
Aha, dat is het goede antwoord denk ik, Tamary, winterwende. Midwinter zou idd een raar woord zijn, want het is niet midden in de winter. En ja, gek ook dat de winter nu gaat beginnen. februari is voor mijn gevoel het koudst.
Eigenlijk hè, zou voor ons West-Europeanen het jaar moeten beginnen na de lentewende (alweer ik weer niet of het zo heet) Dus na 21 maart. Dan begint al het nieuwe spul te groeien en dat is eigenlijk wel symbolisch een nieuwe start.
Muga schreef:Volgens mij wordt hier helemaal niks gezegd of gevierd. Wel elk jaar een nieuws item dat het de kortste dag/langste nacht is.
Ik vier persoonlijk wel een feestje, zo fijn als de dagen weer langer worden. Geeft gewoon meer energie.
Mooie lampjes ook hier en heerlijk kitsch, samen met de buren hetzelfde. We wonen 2 onder 1 kap dus dat staat zo leuk haha.
Ik vind jouw theorie best een goede idd. T jaar begint voor m'n gevoel nu ook weer, dagen langer, avonden minder donker. Heerlijk! Nu nog beter weer haha.
[ [url=m/Tv5pnp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was vorig weekend. Rond 8 uur in de ochtend. Zo fijn, een heldere zonsopkomst, dan is het tenminste licht buiten. Afgelopen ochtende gewoon nog zo goed als donker.
Ja heel hoopvol en vol beloftes altijd dat de dagen weer gaan lengen. En ochtenden donker ja. Maar om 7.30 ongeveer gaat het ineens snel licht worden en om 8u is het gewoon licht. En prachtig je huis, Muga, heel gaaf juist dat je het samen met de buren zo versiert. Ziet er goed uit!
Jet schreef:Ik ken wel het midwinterhoorn blazen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Midwinterhoorn . Maar dat is dus tegenwoordig een periode en niet alleen met de zonnewende ( 21 december). Overigens was het bij ons dit jaar 22 december de dag met het minste daglicht en de langste nacht...
O wat apart dat 22 dec de kortste dag is, Jet. Zou best kunnen dat het verschuift. We hebben niet voor niets een schrikkeljaar ooit moeten invoeren, want er klopt iets niet met de dagen en rondgang van het jaar/zon. En ook zijn we met fukushima iets opgeschoten meen ik, aardas is iets gekanteld, wat een aantal microseconde scheelt of zo, hahaha, maar ja, veel microseconden maken 1 grote
-Namiro- schreef:Dat was inderdaad weer een goede daad Mo! Respect.. en goed dat je wel je grenzen aangeeft!
mijn ouders hebben een buurvrouw die heel veel van hun vraagt en minimaal 2 keer per dag aan de deur staat met allerhande onnozele vragen of dingen. Het is dat mijn ouders heel graag daar wonen maar anders waren ze om die reden echt gaan verhuizen.
Hier helemaal geen viering rond 21 december maar nu ik dit zo lees ben ik wel geneigd er volgend jaar bij stil te staan. Oud en nieuw doet mij helemaal niets.. maar het feit dat de dagen weer langer worden en het minder donker is vind ik reden voor een groot feest!
Het weer nu is ook echt zo deprimerend.. alles staat vol met plassen en overal is modder. Bah!
Ja, dagen die langer worden is toch wel een heerlijk idee vind ik. Hier ook een grote blubberbende, alhoewel het al een week niet meer heeft geregend. En och Namiro wat rot voor je ouders. Kunnen ze niet zeggen dat ze haar vragen moet opsparen tot 1x pd en als dat lukt dat vervolgens ook weer afbouwen naar om de dag, 1x pw etc?
In het begin was dat hier ook zo. We gingen ons voorstellen en de volgende dag stonden ze met een vriendschapsring voor mij op de stoep. Dude! En gelijk emotioneel belasten door te zeggen dat ze gelijk voelden dat we vrienden waren. En ze stond daar dan met haar autistische zus die emotioneel een kind van 8 is of zo, wat moet je dan zeggen, "rot op, ik ben je buur maar ik zoek geen vrienden, we zijn hierheen verhuist onder andere omdat we geen zin meer hebben in vriendschappen?" Nee, dat kun je niet zeggen, dus in het begin was het een paar keer per dag langskomen. André de buurman van het stel kwam dagelijks overtijd groenten brengen die hij bij de Aldi koopt voor een euro. Kratten vol. We hadden nog geen poorthek dus hij reed dagelijks zo naar binnen. Hartstikke aardig, maar het geeft het gevoel van verplichtingen bij mij. Nu weet ik dat hij graag geeft en dat dat hém een goed gevoel geeft en dat dat al zijn dank is, maar het legde nogal een druk op ons.
Van vriendelijk werd het vragend. Konden we niet even dit en dat... Toen al aangegeven dat we het echt veel te druk met het huis hadden en uitpakken. Dat het maar beter was als ze niet meer langskwamen. Dus toen begon het bellen. Dagelijks meerdere keren. Al snel nam ik niet meer op. Toen heb ik gezegd dat we het echt te druk hadden met inrichten, verbouwen etc. Dat hielp tot maar 1x bellen per dag. Op een gegeven moment rolde ik dan bij toeval weer in het schrijven en de speelgoedman met zijn miniatuurhuisjes en had ik echt werk en had ik een excuus. Dus gezegd dat ze wel mocht bellen, maar dat ik maar 1x pw antwoordde. Dat waren dan gesprekken van 2 uur!!! minstens!!! En dat ging dan alleen maar over al haar ziektes. Drama. blech. Dus na een hele tijd gezegd, dat ik hun 1x pm zou bellen en dat ze alleen moest bellen als er iets ergs was. En zo is het nu. Brrr.
Ik had ze dus voor eergisteren zeker niet meer gezien voor 2 jaar of zo. De buurvrouw dan. André zien we regelmatig langskomen en als ik dan met de paarden daar bezig ben, maak ik een praatje. Normaal als buren. En Erwin gaat Andrés werk nog wel eens bekijken en zo.
De zus zie ik heel af en toe wel eens wandelen. En de buurvrouw zwaai ik wel naar als ik toevallig bij de poort ben en zij weer langskomt met de ambulance-taxi.
Dus eens in de twee jaar red ik wel