[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:59

balance schreef:
Dat zou inderdaad best weleens kunnen.

Midwinter, wordt dat woord nog gebruikt?

Kweenie Balance, ik ben al zo lang weg uit NL, misschien zegt iedereen wel solstice?

Ik vraag het hier gewoon aan de Nederlanders, wat zeggen jullie tegen de 21e december?

tamary

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:20

Midwinter is de winterwende, langer wordende dagen en begin van de winter.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewend ... interwende
En oud nederlandse spreuk : als de dagen lengen gaat de winter strengen. Dus ja winter begint, want het wordt kouder als de dagen langer worden.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:58

Volgens mij wordt hier helemaal niks gezegd of gevierd. Wel elk jaar een nieuws item dat het de kortste dag/langste nacht is.
Ik vier persoonlijk wel een feestje, zo fijn als de dagen weer langer worden. Geeft gewoon meer energie.
Mooie lampjes ook hier en heerlijk kitsch, samen met de buren hetzelfde. We wonen 2 onder 1 kap dus dat staat zo leuk haha.

Ik vind jouw theorie best een goede idd. T jaar begint voor m'n gevoel nu ook weer, dagen langer, avonden minder donker. Heerlijk! Nu nog beter weer haha.
Afbeelding

Dit was vorig weekend. Rond 8 uur in de ochtend. Zo fijn, een heldere zonsopkomst, dan is het tenminste licht buiten. Afgelopen ochtende gewoon nog zo goed als donker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:04

Ik ken wel het midwinterhoorn blazen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Midwinterhoorn . Maar dat is dus tegenwoordig een periode en niet alleen met de zonnewende ( 21 december). Overigens was het bij ons dit jaar 22 december de dag met het minste daglicht en de langste nacht...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 09:56

Dat was inderdaad weer een goede daad Mo! Respect.. en goed dat je wel je grenzen aangeeft!

mijn ouders hebben een buurvrouw die heel veel van hun vraagt en minimaal 2 keer per dag aan de deur staat met allerhande onnozele vragen of dingen. Het is dat mijn ouders heel graag daar wonen maar anders waren ze om die reden echt gaan verhuizen.

Hier helemaal geen viering rond 21 december maar nu ik dit zo lees ben ik wel geneigd er volgend jaar bij stil te staan. Oud en nieuw doet mij helemaal niets.. maar het feit dat de dagen weer langer worden en het minder donker is vind ik reden voor een groot feest! *\o/*
Het weer nu is ook echt zo deprimerend.. alles staat vol met plassen en overal is modder. Bah!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 11:42

tamary schreef:
En oud nederlandse spreuk : als de dagen lengen gaat de winter strengen. Dus ja winter begint, want het wordt kouder als de dagen langer worden.

Aha, dat is het goede antwoord denk ik, Tamary, winterwende. Midwinter zou idd een raar woord zijn, want het is niet midden in de winter. En ja, gek ook dat de winter nu gaat beginnen. februari is voor mijn gevoel het koudst.
Eigenlijk hè, zou voor ons West-Europeanen het jaar moeten beginnen na de lentewende (alweer ik weer niet of het zo heet) Dus na 21 maart. Dan begint al het nieuwe spul te groeien en dat is eigenlijk wel symbolisch een nieuwe start.

Muga schreef:
Volgens mij wordt hier helemaal niks gezegd of gevierd. Wel elk jaar een nieuws item dat het de kortste dag/langste nacht is.
Ik vier persoonlijk wel een feestje, zo fijn als de dagen weer langer worden. Geeft gewoon meer energie.
Mooie lampjes ook hier en heerlijk kitsch, samen met de buren hetzelfde. We wonen 2 onder 1 kap dus dat staat zo leuk haha.

Ik vind jouw theorie best een goede idd. T jaar begint voor m'n gevoel nu ook weer, dagen langer, avonden minder donker. Heerlijk! Nu nog beter weer haha.
[ [url=m/Tv5pnp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was vorig weekend. Rond 8 uur in de ochtend. Zo fijn, een heldere zonsopkomst, dan is het tenminste licht buiten. Afgelopen ochtende gewoon nog zo goed als donker.

Ja heel hoopvol en vol beloftes altijd dat de dagen weer gaan lengen. En ochtenden donker ja. Maar om 7.30 ongeveer gaat het ineens snel licht worden en om 8u is het gewoon licht. En prachtig je huis, Muga, heel gaaf juist dat je het samen met de buren zo versiert. Ziet er goed uit!

Jet schreef:
Ik ken wel het midwinterhoorn blazen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Midwinterhoorn . Maar dat is dus tegenwoordig een periode en niet alleen met de zonnewende ( 21 december). Overigens was het bij ons dit jaar 22 december de dag met het minste daglicht en de langste nacht...

O wat apart dat 22 dec de kortste dag is, Jet. Zou best kunnen dat het verschuift. We hebben niet voor niets een schrikkeljaar ooit moeten invoeren, want er klopt iets niet met de dagen en rondgang van het jaar/zon. En ook zijn we met fukushima iets opgeschoten meen ik, aardas is iets gekanteld, wat een aantal microseconde scheelt of zo, hahaha, maar ja, veel microseconden maken 1 grote _O-

-Namiro- schreef:
Dat was inderdaad weer een goede daad Mo! Respect.. en goed dat je wel je grenzen aangeeft!

mijn ouders hebben een buurvrouw die heel veel van hun vraagt en minimaal 2 keer per dag aan de deur staat met allerhande onnozele vragen of dingen. Het is dat mijn ouders heel graag daar wonen maar anders waren ze om die reden echt gaan verhuizen.

Hier helemaal geen viering rond 21 december maar nu ik dit zo lees ben ik wel geneigd er volgend jaar bij stil te staan. Oud en nieuw doet mij helemaal niets.. maar het feit dat de dagen weer langer worden en het minder donker is vind ik reden voor een groot feest! *\o/*
Het weer nu is ook echt zo deprimerend.. alles staat vol met plassen en overal is modder. Bah!

Ja, dagen die langer worden is toch wel een heerlijk idee vind ik. Hier ook een grote blubberbende, alhoewel het al een week niet meer heeft geregend. En och Namiro wat rot voor je ouders. Kunnen ze niet zeggen dat ze haar vragen moet opsparen tot 1x pd en als dat lukt dat vervolgens ook weer afbouwen naar om de dag, 1x pw etc?

In het begin was dat hier ook zo. We gingen ons voorstellen en de volgende dag stonden ze met een vriendschapsring voor mij op de stoep. Dude! En gelijk emotioneel belasten door te zeggen dat ze gelijk voelden dat we vrienden waren. En ze stond daar dan met haar autistische zus die emotioneel een kind van 8 is of zo, wat moet je dan zeggen, "rot op, ik ben je buur maar ik zoek geen vrienden, we zijn hierheen verhuist onder andere omdat we geen zin meer hebben in vriendschappen?" Nee, dat kun je niet zeggen, dus in het begin was het een paar keer per dag langskomen. André de buurman van het stel kwam dagelijks overtijd groenten brengen die hij bij de Aldi koopt voor een euro. Kratten vol. We hadden nog geen poorthek dus hij reed dagelijks zo naar binnen. Hartstikke aardig, maar het geeft het gevoel van verplichtingen bij mij. Nu weet ik dat hij graag geeft en dat dat hém een goed gevoel geeft en dat dat al zijn dank is, maar het legde nogal een druk op ons.

Van vriendelijk werd het vragend. Konden we niet even dit en dat... Toen al aangegeven dat we het echt veel te druk met het huis hadden en uitpakken. Dat het maar beter was als ze niet meer langskwamen. Dus toen begon het bellen. Dagelijks meerdere keren. Al snel nam ik niet meer op. Toen heb ik gezegd dat we het echt te druk hadden met inrichten, verbouwen etc. Dat hielp tot maar 1x bellen per dag. Op een gegeven moment rolde ik dan bij toeval weer in het schrijven en de speelgoedman met zijn miniatuurhuisjes en had ik echt werk en had ik een excuus. Dus gezegd dat ze wel mocht bellen, maar dat ik maar 1x pw antwoordde. Dat waren dan gesprekken van 2 uur!!! minstens!!! En dat ging dan alleen maar over al haar ziektes. Drama. blech. Dus na een hele tijd gezegd, dat ik hun 1x pm zou bellen en dat ze alleen moest bellen als er iets ergs was. En zo is het nu. Brrr.

Ik had ze dus voor eergisteren zeker niet meer gezien voor 2 jaar of zo. De buurvrouw dan. André zien we regelmatig langskomen en als ik dan met de paarden daar bezig ben, maak ik een praatje. Normaal als buren. En Erwin gaat Andrés werk nog wel eens bekijken en zo.
De zus zie ik heel af en toe wel eens wandelen. En de buurvrouw zwaai ik wel naar als ik toevallig bij de poort ben en zij weer langskomt met de ambulance-taxi.

Dus eens in de twee jaar red ik wel ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:03

Monique1963 schreef:
tamary schreef:

Aha, dat is het goede antwoord denk ik, Tamary, winterwende. Midwinter zou idd een raar woord zijn, want het is niet midden in de winter. En ja, gek ook dat de winter nu gaat beginnen. februari is voor mijn gevoel het koudst.
Eigenlijk hè, zou voor ons West-Europeanen het jaar moeten beginnen na de lentewende (alweer ik weer niet of het zo heet) Dus na 21 maart. Dan begint al het nieuwe spul te groeien en dat is eigenlijk wel symbolisch een nieuwe start.

Dag en nacht even lang heet equinox.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Equinox

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 14:22

Aha, Tamary, ja dat is dan met het begin van de lente op 21 maart en op 21 september met het begin van de herfst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 17:44

Even wat grappigs totaal niet paardgerelateerd, maar omdat ik schreef over verschillen in voedsel tussen frankrijk en NL... Er staat een franse documentaire op over chocola, wel passend met kerst ;-) en daarin wordt de geschiedenis van chocola verteld. In deze franse docu leer ik dus dat NL de melkchocola heeft uitgevonden, nog maar heel recent eigenlijk, en ook de oplosbare chocolademelk heeft uitgevonden, ook relatief recent en dat NL degene is, nav een Nederlandse onderzoeksjournalist, dat er equitabele fair trade chocolade bestaat zonder kinderarbeid.
Vind ik zo grappig dat ik dit van een Franse docu moet leren.
Dat was even terzijde. Fijne kerst met vast en zeker chocola.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:26

Een beetje laat, maar alsnog hele fijne kerstdagen gewenst. De kerststol en de staaf zagen er heel erg lekker uit. Mooie lichtjes ook in de dorpen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 19:29

Fleuribelle schreef:
Een beetje laat, maar alsnog hele fijne kerstdagen gewenst. De kerststol en de staaf zagen er heel erg lekker uit. Mooie lichtjes ook in de dorpen.

Hey Fleuribelle, jij ook een heel fijne kerst vandaag (en morgen) gewenst. En ja, de lekkernijen waren heerlijk en zijn vandaag opgegaan. Zeker voor herhaling waard. Net als langs de lichtjes rijden. Fijne avond!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 22:27

En wat doe jij nou met kerst Mo? Een hond weer door een epi aanval heen helpen. Leuk joh.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:25

Heftig Mo, is dat het gevolg van het bezoek van vandaag? De stress die dat voor hem meebracht? Sterkte hoor en ik hoop dat hij er snel en goed doorheen komt!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:23

Da's wat minder, om het zacht te zeggen. Arme Yoda, arme jullie.
Toevallig pas nog de film chocolat gezien. Opgenomen in Frankrijk. Woon jij daar in de buurt toevallig?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 00:42

@Jet, het is zo moeilijk te zeggen waar het over gaat en waardoor het komt. Gelukkig maakt ze het zelf uiteraard niet mee. Wij zijn het die er mee zitten. Erna is ze een soort ge-reset en snapt ze de wereld niet, nee, je mag niet op de aanrecht dingen van de borden likken. Nee, je mag niet in de slaapkamer op bed. En nee, we duiken niet in de voerbox. Dus zij heeft er weinig last van gelukkig. Maar wij wel. Het is ook erg stressvol omdat mijn kat erin gebleven is ooit. Het is voor ons een paar uur alle zeilen bij om haar geen domme dingen te laten doen, hete houtkachel en zo, maar goed. Jammer de vorige was 12 dagen geleden ik had gehoopt dat het langer weg zou blijven. Ze is er wel goed doorheen gekomen weer gelukkig. En wat het dit keer getriggerd heeft? Misschien het feit dat ik aan het proberen ben haar naar 4 maaltijden per dag te krijgen. Ze krijgt nog steeds 5x pd eten en dat is veel werk, dus ik probeer naar 4 voerbeurten te gaan. En mogelijk was dat te veel off ritme of zo. Ze heeft ook een kluifje gehad vandaag. Ik schrijf alles op wat ik anders doe, maar ik kan niets ontdekken iedere keer. Kluifjes krijgt ze wel vaker. Maar goed.

oooow @ Balance, de film Chocolat, met depp, binoche en denche, een van mijn favoriete films die in Frankrijk afspeelt. (Ik vind ook de moderne versie van Jean de Florette en Manon des sources geweldig.) Maar chocolat speelt zich af in de Bourgogne en Vaucluse daggik.

Waar ik nu woon, zijn geen bekende films opgenomen. Wel de film Milou en mai. Dat is in het kasteel hier gefilmd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:54

Mo, ik gebruik voor mijn katten nu een voerautomaat, is dat niks voor je? Ik vind het echt ideaal. Je kunt zelf instellen hoe laat, hoe vaak en hoeveel (ongeveer, je moet even wegen hoeveel een portie weegt die eruit komt) de automaat voert. Je kunt ook een berichtje inspreken in de mijne, en er zijn er zelfs met camera. Het werkt wel met een app. Je kunt daarin ook handmatig een portie laten uitgeven.

Ik hoef nu (als ik nog een tweede besteld heb voor de laatste poes) alleen nog maar 2x per dag natvoer te geven.

Er zijn ook Surefeed bakken die op chip gaan, maar die kun je dan helaas weer niet instellen hoe laat ze geven, dat is all you can eat buffet.

Ik was ook 5x per dag aan het voeren, echt een dagtaak.

Ik heb nu deze sinds een paar dagen, maar er zijn dus verschillende.

https://www.bol.com/nl/p/bome-voerautom ... androidapp

Ik hoop dat jullie alsnog een beetje een fijne kerst hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 11:59

Prairy schreef:
Mo, ik gebruik voor mijn katten nu een voerautomaat, is dat niks voor je? Ik vind het echt ideaal. Je kunt zelf instellen hoe laat, hoe vaak en hoeveel (ongeveer, je moet even wegen hoeveel een portie weegt die eruit komt) de automaat voert. Je kunt ook een berichtje inspreken in de mijne, en er zijn er zelfs met camera. Het werkt wel met een app. Je kunt daarin ook handmatig een portie laten uitgeven.

Ik hoef nu (als ik nog een tweede besteld heb voor de laatste poes) alleen nog maar 2x per dag natvoer te geven.

Er zijn ook Surefeed bakken die op chip gaan, maar die kun je dan helaas weer niet instellen hoe laat ze geven, dat is all you can eat buffet.

Ik was ook 5x per dag aan het voeren, echt een dagtaak.

Ik heb nu deze sinds een paar dagen.

https://www.bol.com/nl/p/bome-voerautom ... androidapp

Ziet er goed uit Prairy, dank voor de tip. Het zou zeker een goede optie zijn als ik Yoda (hond) niet 5x pd haar epi pil zou moeten geven. Daarom krijgt ze dan ook 5x eten. Ik wil het niet in haar mond stoppen. Ik vind het ook helemaal niet erg, want ik wandel dan altijd gelijk met haar, maar 4x pd zou ik ook fijn vinden. Scheelt toch weer een half uur. Ik ga weer terug naar 5x en het is gewoon zo, is goed voor de lijn. (Die boet erbij in nu met de kerst, en vanaf de vakantie in aug tot en met nu 5 kilo gewonnen. Hoppa. Dus na 1 januari weer 'vet' aan de slag ;-) )

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:36

Beetje laat, maar hier nog wat foto's van de kerstverlichting in Lacaune.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 14:51

Leuk Supergezellig! Mooi ook blauw licht, ben ik gek op.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:52

Ja ik ook, blauw met wit licht vind ik erg mooi. In de straat hangen er oon ornamn, in het midden een blauwe bal en daarnaast een soort bewegende druppels.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 15:34

Heel fraai ja. In huis heb ik groen, goud en rood, dat vind ik warmere kleuren, maar ik ahd in huis eerst ook zilver en blauw.

Straks erwins prik in de voet. We hopen zó dat dit de oplossing gaat worden. Zien er erg tegenop, prikken zijn niet favoriet. Onze grootste angst is dat hij flauwvalt. Hij wordt daar namelijk heel erg ziek door, overgeven, alleen maar platliggen, giga lage bloeddruk en dan kan hij eigenlijk niet naar huis gereden worden. Dus maar duimen dat het goed blijft gaan.

Daarna 4 dagen bedrust om die prik zijn werk te laten doen en dan fysio weer oppakken. Hoop dat het nieuwe jaar verbetering gaat brengen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:15

Sterkte Erwin!
En jij ook Mo,om je vriend zo te zien.
Hopelijk is het goed gegaan en heeft hij er baat bij.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:47

Sterkte Monique, en vooral Erwin!
Ik hoop dat de prik helpt en Erwin er niet flauw van wordt, of is geworden.
en ik heb gisteren je filmpje gekeken van de winter solstice en moest toch wel erg lachen (we dansen naakt rond het vuur.) _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:38

Sterkte. Ik duim mee dat het goed gaat helpen om, met of zonder, weer pijnvrij rond het te dansen in 2024.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:06

Sterkte erwin, je kunt het *\o/*