Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:05

Niemand hoeft gecanceld te worden. Ik vind de cancel cultuur ook niet iets positiefs eigenlijk.

Wat ik wel graag zou zien, is hoe we ervoor gaan zorgen dat dit soort praktijken stoppen en we in de toekomst veel paardvriendelijker te werk gaan.

Want ik zie nu ook op Facebook een filmpje rondgaan van de cliënte die het beeldmateriaal heeft aangeleverd, waar ook het eea fout gaat.

Dat alles legt de focus imo op de verkeerde plek. Laten we nu eens de sport verbeteren en diervriendelijker maken, ipv continue mensen afzeiken en andere dingen erbij halen om de kern te vergeten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:08

Veronica2 schreef:
Ayasha schreef:
Ontiegelijk lang verhaal

Ayasha, je bent wel erg overtuigd van jezelf en ik vrees dat we daar weinig meer aan kunnen doen. Maar wat jij noemt is voor mij volkomen normaal, net als even een proefje voorlezen voor iemand die je niet kent, beschermers afdoen omdat iemand alleen is, handje bij het laden, even voorop over het terrein lopen, even een paard vasthouden, noem het alleemaal maar op. Voor mij is dit allemaal heel normaal en in mijn regio wordt dit ook niet als enorm bijzonder gezien. Als het dat voor jou wel is, dan zit je wel in een heel armlastige regio voor wat betreft sociaal gedrag naar mens en dier op wedstrijd.

Voor de mensen die het niet weten, er is al lang en breed een klokkenluidersregeling ingesteld bij de KNHS. Zowel voor controle op bestuurders, er is een klachtenregeling over officials en er is ook een mogelijkheid om meldingen te doen van wangedrag. Zoals al eerder aangegeven: vroeger stond dat in de PaardenSport.

Is het echt nodig om zo negatief te reageren op iets wat IMO helemaal niet negatief om kadert was? Win jij daar persoonlijk nu iets mee? Of vat ik je reactie nu negatiever op dan ze bedoeld is omwille van die persoonlijke sneer?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-24 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:10

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:19

Marjo schreef:
Niemand hoeft gecanceld te worden. Ik vind de cancel cultuur ook niet iets positiefs eigenlijk.

Wat ik wel graag zou zien, is hoe we ervoor gaan zorgen dat dit soort praktijken stoppen en we in de toekomst veel paardvriendelijker te werk gaan.

Want ik zie nu ook op Facebook een filmpje rondgaan van de cliënte die het beeldmateriaal heeft aangeleverd, waar ook het eea fout gaat.

Dat alles legt de focus imo op de verkeerde plek. Laten we nu eens de sport verbeteren en diervriendelijker maken, ipv continue mensen afzeiken en andere dingen erbij halen om de kern te vergeten...

De focus ligt zeker op de verkeerde plek en die verkeerde plek wordt helaas wel telkens herhaald.
Je hebt gelijk dat de cancelcultuur niks positiefs brengt en het houdt zelfs mensen onder de aandacht waar je het liefst niets meer van zou willen horen.
In het geval van dit filmpje van CD speelt er nog iets heel anders. Degene dit dit openbaar heeft gemaakt lapt regels van integriteit en vertrouwelijkheid aan diens laars. Het filmpje is gemaakt in een besloten omgeving zonder publiek en ik denk dat iedereen in de veronderstelling was dat het een prive aangelegenheid betrof. Dat je iemand als CD mag filmen is al uitzonderlijk, maar je zou verwachten dat er een afspraak was om beelden niet verder te verspreiden (ongeacht het karakter van de beelden). Maar nu zijn ze opeens wereldkundig gemaakt en is CD gedupeerd en het Britse team ook, plus nog een heleboel in het umfeld. Als ik CD was, was ik hier nog niet over uitgepraat en zou ik zeker stappen ondernemen richting degene die het filmpje heeft verspreid. Het is onbehoorlijk om een privefilmpje te verspreiden en of het nou een longeerzweep betreft of een golden shower, het hoort niet.

Cer

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:26

Wat een rare vergelijking :')

Als iemand mishandeld wordt en het wordt stiekem gefilmd.. mag je dat dan wel of niet openbaar maken?
Als het ergens binnen is misschien niet, maar ik denk dat veel mensen dat geen probleem vinden omdat de kwaal erger is dan het middel (ofzoiets).
Qua cancelen.. dat is ook een hip woord. Ze moet passende maatregelen krijgen.. geen idee wat de wet in Engeland zegt. En ik denk dat een sportbond er ook iets van mag vinden..?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:28

Marjo schreef:

Dat dus! _/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:30

Ja super!!
Hoe dan? Want het lukt niet heel erg nog…

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:36

xLoki schreef:
Jet_33 precies! Dat is wat ik bedoel. Charlotte is gefilmd, Helgstrand is gefilmd, de Deense olympiër is gefilmd. Het probleem wat al jaren, decennia, speelt heeft een audiovisueel beeld gekregen. En nu is het van belang om niet de pijlen op individuen te richten (aka te cancellen), maar met zijn allen het grotere onderliggende probleem aan te pakken. En dat begint bij onszelf.

Inderdaad wat jij zeg, dit speelt al zo lang.

In deze afgelopen jaren dat eigenlijk iedereen wel een camera bij zich heeft vindt ik het niet vreemd dat van vele grote namen beelden opduiken van praktijken die niet door de beugel kunnen.
En nee dit zijn geen praktijken van de laatste aantal jaren, dit speelt al heel lang.
Alleen toen filmde mensen het niet en moesten anderen je maar geloven, of niet.

Ik heb ruim 30 jaar geleden via Homac bij mijn idool mogen werken, wat ik daar heb gezien...
Maar alleen de mensen die daar de trainingen hadden gezien geloofde mij, de rest noemde het afgunst.
Zeker omdat ik het na een aantal dagen al niet meer aan kon zien en gestopt ben.
Waar ik eerst kippenvel kreeg voelde ik daarna alleen maar misselijkheid.

Dus helaas het zit er al zo lang in, geen idee of deze mentaliteit nog zal veranderen zodra er geld bij gemoeid is.

Hoop echt dat er een ommekeer komt.
Wat inderdaad begint bij jezelf.
Maar echt ik betwijfel het.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:37

Enzo_Ollie schreef:
ik scande het stuk, toen ik zag staan "was what Charlotte did right? Probably not" heb ik 'm weggeklikt..

Ja dit soort reacties stoppen ook maar niet helaas. Is wat ze deed erg genoeg om gecanceld te worden? Ja zeker. Ze doet het toch zelf? Het is niet mijn schuld dat ze dat paard kapot mept dus weg met zulke mensen. Oh nee wacht. De aangeefster moet weg want het is haar schuld. Even vergeten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:37

Cer schreef:
Ja super!!

Hele goede vraag. Wellicht is het een mooie eerste stap om vanuit de FEI een team aan te stellen die echt puur op dierenwelzijn kijkt. Wellicht zelfs onaangekondigde bezoeken plegen aan ruiters die op dat niveau mee willen doen.

Ik zeg maar wat he, wellicht is zoiets helemaal niet mogelijk. Maar ik denk dat er wel wat ondernomen moet worden in de vorm van strengere controle. En dat gaat verder dan alleen de dressuurring.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:47

Veronica 2, volgens mij, maar het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat, was dat ook je insteek bij Helgestrand. Zolang dit soort activiteiten plaats vind, buiten het gezichtsveld is er helaas geen andere manier. In jouw optiek kan men rustig zijn/haar gang gaan, omdat het op privaat gebied plaats vind. Dan stel ik heel simpel, gewoon stoppen met deze flauwekul. Het fenomeen onaangekondigd stalbezoek (ook op privaat gebied) kent men bij bijv. o.a. de Amerikaanse rensport. Alleen daar gaat het dan om, het gebruik van niet goedgekeurde FDA middelen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:57

Lemieux heeft zojuist onderstaand statement geplaatst:

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:59

Babootje schreef:
Kendra schreef:
Gelukkig komt er heel voorzichtig wat meer nuancering:
https://www.facebook.com/absolutequestr ... jyDQgZPvFl

Mee eens.

Hmm ja, er zit een daadwerkelijk mens achter de handelingen die nu wordt uitgekotst. Maar laten we niet vergeten dat er ook een daadwerkelijk paard slachtoffer is en we niet weten hoeveel meer paarden slachtoffer zijn geweest.

Natuurlijk gun ik CD een moment van erkenning van haar fout (wat ze mijns inziens niet doet zolang ze het een 'error of judgment' noemt), draagt ze die en laat ze publiekelijk zien hoe het anders kan en moet. Die kans wil ik haar absoluut geven, maar het zo gladstrijken met een whataboutism retoriek en nergens de stress of last benoemen die het paard(en) ondergaat?

"Let’s commit to kindness, and basic human decency." Prachtig, kunnen we dat dan eindelijk ook eens boven antropocentrisme tillen?

Nah, dan vind ik het artikel dat iets terug gedeeld werd van Inga Wolframm een stuk beter én ook genuanceerder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:00

_San87_ schreef:
Kendra schreef:
Gelukkig komt er heel voorzichtig wat meer nuancering:
https://www.facebook.com/absolutequestr ... jyDQgZPvFl

Ik vind het vooral veel whataboutism.

Inderdaad, het gebeurt overal zegt deze dierenarts dus waarom wel Charlotte, nou, omdat die een groot voorbeeld zou moeten zijn. Wat Anky of Tineke of Coby of Jeroen vroeger voor ons waren.
Ook deze vielen soms van een voetstuk , je kunt er van leren door het zelf niet zo te doen.
Er zijn maar weinig ruiters die echt toegeven dat ze een hork waren, kan me alleen Albert Voorn herinneren.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:25

_San87_ schreef:
Ze hoeft echt niet levenslang te boeten, imo kan ze na een straf prima weer lekker gaan paardrijden. Mits dit gewoon niet weer gebeurt.

Dat hele cancellen heb ik ook niks mee. Zit je straf uit, leer van je fouten en ga door.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

We kunnen niet uitsluiten dat dit hele mediagebeuren voor meer inzicht bij Charlotte (en hopelijk bij anderen) zorgt.
Ik kan me niet voorstellen dat dit haar niks doet en ze straks op dezelfde manier verder gaat,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 18:26

Friesfanaat schreef:
Lemieux heeft zojuist onderstaand statement geplaatst:

[ [url=m/fELMWs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit een net statememt.

BigOne schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het vooral veel whataboutism.

Inderdaad, het gebeurt overal zegt deze dierenarts dus waarom wel Charlotte, nou, omdat die een groot voorbeeld zou moeten zijn. Wat Anky of Tineke of Coby of Jeroen vroeger voor ons waren.
Ook deze vielen soms van een voetstuk , je kunt er van leren door het zelf niet zo te doen.
Er zijn maar weinig ruiters die echt toegeven dat ze een hork waren, kan me alleen Albert Voorn herinneren.

Ik weet ook zeker wanneer dergelijke beelden van Catherine Dufour of Carl Hester naar buiten komen, zij net zo hard veroordeeld gaan worden.

@Suliko, mooi verwoord, ben het met je eens :j.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:40

Roeckl zegt de samenwerking op Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:42

Het lijkt mij heel moeilijk voor CD om terug te komen. Ze zet de ruitersport in zo'n negatief daglicht. Het filmpje is heel duidelijk, was het een schimmig vaag filmpje dan was het iets anders geweest. Het grootste probleem is dat ze doorslaat. Letterlijk en figuurlijk.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:45

Sanet schreef:
Roeckl zegt de samenwerking op [ [url=m/56XChj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn er nog meer merken waarmee ze samenwerkt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:47

Marjo schreef:
Cer schreef:
Ja super!!

Hele goede vraag. Wellicht is het een mooie eerste stap om vanuit de FEI een team aan te stellen die echt puur op dierenwelzijn kijkt. Wellicht zelfs onaangekondigde bezoeken plegen aan ruiters die op dat niveau mee willen doen.

Ik zeg maar wat he, wellicht is zoiets helemaal niet mogelijk. Maar ik denk dat er wel wat ondernomen moet worden in de vorm van strengere controle. En dat gaat verder dan alleen de dressuurring.

In de rensport is dat wel mogelijk. Die kunnen op elk moment controle krijgen op stal. Vond ik een hele goede optie.
Je zou bijna denken aan verplicht elke training filmen en dat het van willekeurige datums opgevraagd kan worden. :=

Er zijn vaker zulke filmpjes maar voren gekomen en die ruiters zijn daarna allemaal terug gekomen. Wat maakt het dat CD dit niet 'mag' en die anderen een veel minder groot ding van gemaakt werd? Ook in de paardenwereld zelf, want daar heb ik het over. Voor mij hoort er een fikse straf bij, maar daarna mag ze bewijzen dat ze veranderd is. De publieke opinie zal heel lastig worden om om te draaien weer.
Er zijn heel veel sponsoren al gestopt, roekl is 1 van de 'latere'

En NL laat zelfs een verkrachter van minderjarige naar de OS gaan.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:48

imaudy schreef:
Sanet schreef:
Roeckl zegt de samenwerking op [ [url=m/56XChj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Current sponsors: NAF, Saracen Horse feeds roecklequestrian, flying changes bespoke jackets, Bloomfield’s horse boxes, fleck whips, Kingsland, sprenger equestrian, ridely app, equine lts and Jess photography, Brooke donkey Charity, Charles Owen, Fairfax, KBIS and Le mieux

Dit was dus begin van deze week. Sommige hebben nog geen statement geplaatst maar wel alle foto's etc al verwijdert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:49

nevica schreef:
imaudy schreef:

Current sponsors: NAF, Saracen Horse feeds roecklequestrian, flying changes bespoke jackets, Bloomfield’s horse boxes, fleck whips, Kingsland, sprenger equestrian, ridely app, equine lts and Jess photography, Brooke donkey Charity, Charles Owen, Fairfax, KBIS and Le mieux

Saracen, CO en fairfax hebben het sowieso al gestopt. Naf en lemieux ook dacht ik maar twijfel nu. De charity was de 1e die stopte.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:50

Ik vraag me af hoe mensen er over een jaartje over denken.. meestal waaien dingen wel weer over.. nieuw schandaal, nieuws, toestand en hup, door :j

Nb: fleck whips hoeft de sponsoring niet op te zeggen denk :+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:51

MyWishMax schreef:
Saracen, CO en fairfax hebben het sowieso al gestopt. Naf en lemieux ook dacht ik maar twijfel nu. De charity was de 1e die stopte.

Ja ik heb er al een edit bij gezet.

Cer, :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:51

Wat een nette reactie van Lemieux!