Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:39

Ik volg hier wel de meesten, ik vind die merrie zeker niet verkeerd, mits gezond en voor basissport, en wschl kan er over de prijs nog een klein stukje onderhandeld worden.
Maar eveneens is het een feit dat smaken verschillen, en soms is het gewoon niet je ding, en dat is zeker ook ok.

Benzz schreef:
Uiteraard kun je het verwachten, maar ik heb een Voltaire gehad wiens volle zus en broer WK lanaken sprongen en de mijne kon nog niet over een balk heen. Wel topfijn dressuurpaard.

Hahaha zo ken ik er ook enkele! En het omgekeerde trouwens ook, dressuurgefokte paarden die bovengemiddeld kunnen springen :)

Zelf trouwens totaal onverwachts ook een nieuwe aanwinst :D was al wel weer een tijdje aan het rondkijken naar 3jarigen, maar nog niet echt concreet, enkel als het dé juiste zou zijn hadden we gezegd... en toen kocht ik een beetje "per ongeluk" een paard online op de veiling van Haras de Hus. Een heel verhaal en avontuur verder staat ze nu een goede week bij ons en ik ben er super blij mee **\O/**

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:59

Ik vroeg me af over welk paard de “discussie “ ging.

Kent iemand die Elton?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:05

Padoertje schreef:
Phonix schreef:
Ik vindt het wel interessant. Misschien een beetje harde stelling maar jullie zeggen dus eigenlijk dat als je niet zo veel geld heb of meer een amateur ben, moet je niet kieskeurig zijn en gewoon nemen wat er voor je staat?

Al staat er 10, kies gewoon wat op papier moet passen ipv zelf proberen wat bij je past?

Het kan niet zo zijn als mensen zeggen dat het hun niet aanspreekt dat ze dan als dom verklaart wordt. Ik gebruik liever geen geld, dan geld aan een beest omdat jullie hem ok vindt. De klik moet er nog zijn.

Ik vind het persoonlijk een knap dier en aansprekend op stand. Niet voor het doel subtop, maar als ik lekker wil genieten van een paard, relaxte bosritjes en leuk mee kan komen in de basissport, dan zeker wel. Zo´n dier zou ik persoonlijk heel graag willen hebben als ik wat ouder zou zijn en onbezorgd wil genieten ipv op een stresskip te zitten, die voor ieder vallend blaadje opzij springt :') En ik heb niet naar papier gekeken, maar misschien ook nog wel interessant om er een veulentje uit te fokken. Dus we hebben het hier niet over geld, maar over smaak. En ook niet over amateur of niet, want volgens mij zijn we allemaal amateur hier. Of er moet ineens een Bokker zijn hand opsteken die binnenkort in Parijs een rondje mag rijden :o

Wat ouder zou zijn?
Over welke leeftijd heb je het dan van jezelf?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:24

Zonnetje81 schreef:
Ik vroeg me af over welk paard de “discussie “ ging.

Kent iemand die Elton?

Ah zo.
Paard staat hier om de hoek, maar ken zowel de verkoper als het paard niet helaas.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:27

@Alja, ik word dit jaar 46. Ben begonnen op mijn 8e en heb van alles in m’n handen gehad. Ik stap gerust nog op een 3 jarige, maar zadelmak maken doe ik niet meer. Daar ben ik gewoonweg niet soepel/vlug meer voor. Hete paarden, af en toe schieterig of een bok, dat vind ik niet erg. Vind het opleiden ook nog steeds erg leuk. Jonkies doe ik voorbereiden op het zadelmak maken.

Ik hoop op mijn 70e nog te kunnen rijden later en als ik een jaar of 60 ben, dan komt er een lekkere nuchtere om lekker met een vriendin mee het bos in te gaan :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:30

Ik voel met 43 al dat ik denk is het wel mooi geweest? :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:30

Ah ok…
Ik ben 42 en maak op dit moment mijn paard ook zadelmak maar een collega heeft het er toch vaak over dat ik op mijn leeftijd toch wel een brave moet hebben :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:40

Wij kochten een 3,5 jarige toen mijn moeder en ergens tussen de 50 en 55 was en met paard ervoor haar rug had gebroken. :') Met 62 kwam dat bravere en simpelere paard er. Oke, die 3,5 jarige was vooral voor mij, maar zij reed hem ook gewoon 2 keer per week en laatste jaren alleen. Ook gewoon buitenritten enzovoorts, ik moest alleen alles eerst een paar keer gedaan hebben.
Haar 1e eigen paard kocht ze ook pas rond haar 45e. :') Daarvoor bijrijdpaarden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:19

Wat is dat toch met die fabel dat een goed paard ook gelijk een stresskip is. Wat een onzin!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:55

Ja heb de gevoel dat er gezegd wordt dat goede paarden niet braaf zijn. Ze hebben mestaal wel een beetje meer pit, maar er zijn wel echt brave tussen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:35

Ja phonix je hoort dat vaak talent betekend beetje gek, maar ik denk dat het meer is dat bij een heel talentvol paard de gekkigheidheid word vergeven/geaccepteerd omdat ze talent hebben en deze dieren komen vaker bij echt kundige handige ruiters terecht. Zo niet zie je ze veelal niet weer.

Het fijnste is als een paard kan schakelen heet te maken is en dan ook weer kan afvloeien. Daar kun je veel meer mee dan 1 die niet kan afvloeien en continue met stress rond moet lopen tot ze ontploffen.

Die elton heb ik ook langs zien komen, aansprekend zo van de foto's. Hij stond een tijdje op gereserveerd maar werd nu weer aangeboden zag ik. Ken het paard of verkoper niet maar dat viel me af gelopen dagen op dat hij weer voorbij kwam.

Ik ben 38 en durf ook prima op een jonkie mist ze aan de grond blijven tot ik ze kan vertrouwen dan vind ik een keer gek doen niet zo erg meer. Maar alsnog zou ik nu juist kijken naar de brave coolere die wel go heeft boven de mega talentvolle schieterige.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:07

Benzz schreef:
Wat is dat toch met die fabel dat een goed paard ook gelijk een stresskip is. Wat een onzin!

Waar lees jij dat? Er worden hier af en toe aannames gedaan… best irritant. Een vlugge/goede beweger heeft niets te maken met een stresskip. Volgens mij zijn er hier in het topic voorbeelden genoeg aangehaald van paarden met een afstamming waarvan mensen vragen of je er een parachute bij hebt gekregen, die nog nooit een pas verkeerd hebben gezet.

Alles hier gaat ook gewoon mee naar bos en strand. En is overal op wedstrijd rond te sturen. Of het nou een Toto is of wat dan ook. Er wordt alleen gezegd dat er op oudere leeftijd wel iets nuchterders komt. En dan kan het nog steeds een retegoed paard zijn, maar dan kijk ik wel kritischer naar de lijn en karakter en beweging. Want ik moet het op oudere leeftijd nog wel kunnen uitzitten, zonder lichamelijk ongemak.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:48

Het is misschien wat over een kam geschoren, maar naast goede bewegingen zijn er in de dressuurpaarden ook wel sensibelere karakters gefokt. Daarmee bedoel ik niet mee een gekkenhuis maar wel sensibel. Als je daarmee om kan gaan is het veel makkelijker dresuurrijden, ook als amateur, je hoeft niet zo hard te werken om een reactie op je hulpen te krijgen. En iets sensibeler betekent vaak ook wel iets stressgevoeliger, en meer reactie op de omgeving.

De enige paarden die ik ken die echt bomproof zijn zijn ook gewoon flegmatiek, daar kan je wel wat mee maar moet je wel een stuk harder aan werken om die fijn aan het lopen te krijgen dressuurmatig. Daarentegen neem ik dat soort type paarden wel veel liever mee op buitenrit :D .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:56

Eef_Bam schreef:
Het is misschien wat over een kam geschoren, maar naast goede bewegingen zijn er in de dressuurpaarden ook wel sensibelere karakters gefokt. Daarmee bedoel ik niet mee een gekkenhuis maar wel sensibel. Als je daarmee om kan gaan is het veel makkelijker dresuurrijden, ook als amateur, je hoeft niet zo hard te werken om een reactie op je hulpen te krijgen. En iets sensibeler betekent vaak ook wel iets stressgevoeliger, en meer reactie op de omgeving.

De enige paarden die ik ken die echt bomproof zijn zijn ook gewoon flegmatiek, daar kan je wel wat mee maar moet je wel een stuk harder aan werken om die fijn aan het lopen te krijgen dressuurmatig. Daarentegen neem ik dat soort type paarden wel veel liever mee op buitenrit :D .

En wat doet management daarin?

Laatst een erg teleur gestelde bijrijdster omdat het steeds minder lekker ging.
Het is een hele fijne bijrijdster dus we hebben het samen bediscussieerd wat er mis ging en waar dat begon en na enig heen-en-weer tot de conclusie gekomen dat er mogelijk in het management iets mis ging. Dat hebben we samen benoemd en aan gepakt en na een week had ik weer een blije bijrijdster.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 07:58

Eef_Bam schreef:

Zoals Ikke zegt is management en de manier hoe iemand als ruiter daarmee omgaat enorm belangrijk. Heb je je paard op een drukke pensionstal staan, of heb je ze in eigen beheer? Voer, training, vrije beweging, karakter van de ruiter; alles telt mee. Ook niet iedere hondengek kan een Mechelse herder opvoeden, maar wel een labrador, even gechargeerd :P (en uitzonderingen daargelaten).

Match je niet met een paard, dan kun je zelfs het meest bomproof paard over de zeik krijgen omdat hij niet weet waar die aan toe is en onzeker gedrag gaat vertonen. De factor ruiter is gewoon enorm belangrijk bij welk paard dan ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:34

Management doet zeker iets. En ik denk ook dat een sensibel paard ook braaf kan zijn.
Bijvoorbeeld mijn Don Tango B x Krack C x Jazz.
Niet het makkelijkste bloed, moeder gaf ook sensibele paarden, maar goede sport paarden en ook 2 verr. hengsten.

Jam was de perfecte mix, 3 bovengemiddelde gangen, uitstraling, power en heel sensibel op je hulpen.
Maar ook echt mega braaf. Altijd blij en werkwillig en dat paard is echt nog nooit ergens van geschrokken, heeft nog nooit een bok gegeven en deed letterlijk nooit iets fout.
Gevoelig gaspedaal? Zeker, zeker met wedstrijden. Maar als ik zelf iets te veel been gaf, en hij steeg op, was een wiebel met mijn vinger voldoende om hem weer terug te krijgen. Dit paard was al zo vanaf het moment dat hij zadelmak was. Heb hem als 3 jarige gekocht en reed binnen een maand met hem in een druk bos midden in Den Haag. Onze eerste wedstrijd buiten de deur was de Almelose ruiterdagen met 6 ringen op 1 veld :')
Ik weet ook dat hij bijzonder was... want zo vlug en sensibel maar ook zo extreem braaf is niet makkelijk te vinden. Maar ook op papier had hij niet "braaf" horen te zijn.
Jam kon ik ook echt iedereen op zetten. Ook al kon je niet echt rijden, hij deed altijd zijn best. Heb er nooit "harde" ruiters op gezet, mogelijk hadden die wel een ander paard naar boven kunnen krijgen, maar die komen niet in de buurt van mijn paarden :P

Vriend van mij rijdt nu een dekhengst. Incognito x Everdale. Zeer expressief en werkwillige hengst. Veel mensen denken door hoe hij er uit ziet en hoe hij loopt dat het ook een lastige is... maar dit paard is vreselijk lief. Echt bomproof en kijkt nergens naar. Ook in het dekseizoen kan je er bij wijze van spreken zo een merrie voor parkeren en hij is alles met jou bezig. In en rond stal echt een lieverd, liever dan de meeste ruinen en merries. Op wedstrijd op vreemd terrein kan je zo aan een halstertje met een los touwtje rondwandelen en hij doet nooit wat. Alleen voor zijn karakter zou ik er zo mee dekken. En dan komt hij de ring in... mega energiek, zo veel power en schakelvermogen en altijd goede zin. Maar ook nooit een keer ergens naar kijken oid.
Dan zou je nooit verwachten dat het zo'n mak lammetje is als je hem ziet lopen :D

Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Hij is trouwens een sorento x Jazz x zuidhoorn
Maar ik vind hem het meest een zuidhoorn :+ qua uiterlijk en karakter. Van hem zou ik nooit zeggen dat hij 100% braaf is, maar is wel braaf te rijden zeg maar :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:45

Precies. Ik ben een watje, maar ik voel me veiliger op een hete donder die netjes aan de hulpen blijft, dan een flegmatieke lompe die over je heen bonjourd. Om het maar even zwart wit te zeggen.

Management, ik heb nu een die in onderhoud waarschijnlijk ons duurste paard gaat worden. Als er iets niet klopt (lichamelijk, zadel, voer) dan kom je daar heel snel achter. Gelukkig blijft ze daarin braaf.

Dat paard van mijn instructrice bleek achteraf overigens niet zo functioneel gebouwd te zijn. Toen ze wilde verkopen werd die alleen nog maar goedgekeurd voor recreatie. Beestje loopt in de beginnerslessen op een manege nu. Grappig als je weet hoe zijn moeder was, maar wel erg zuur voor haar en het paard natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 28-06-24 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:48

Veel dressuurgefokt, of in ieder geval sportgefokt kunnen best wat lastiger zijn ondanks management. Heb ze echt wel gekend die vanaf jonge leeftijd overal mee naar toe gingen, hele dagen buiten stonden en toch altijd bang bleven.
Voor het hoogste niveau is er een bepaalde scherpte nodig, maar er zijn ook echt wel lijntjes waarin er regelmatig een zit waarbij die scherpte een beetje doorgeslagen is.

Diortje, gefeliciteerd! wat heb je gekocht?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:04

Zeker, sommige zijn echt té. Maar dat zijn ook niet meer de paarden die ik nu zou willen. Mijn merrie was zo. Die was letterlijk nog bang voor haar eigen schaduw of dingen in de baan toen ze 29 was en daar al vanaf haar 3e jaar stond :+ dat was gewoon een zenuwpees :') zoiets zou ik nu niet meer willen, wordt daar te oud voor _O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:09

Padoertje, het zijn echt je eigen woorden mbt stresskip. En ik vind dat dikke onzin. Maar misschien ben ik gewoon niet zo snel onder de indruk van een vlugge. Rijd mijn hele leven het liefst al op die bloederige typjes. Liever houwen dan douwen.

Maar ja, sinds vorig jaar geen paarden meer, maar nu een mechelaar :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:16

Padoertje zegt dat ze liever op dat onbezonnen paard van die advertentie zit dan op een stresskip die van een blaadje al wegspringt. Ik leg die correlatie naar goede paarden = stresskip niet. Ze heeft het hier over een nuchter paard tegenover een hele sensibele.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:18

Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:20

Ik heb het echt over karakter. Natuurlijk doet management ook wat. Maar karakter zit er in. En sensibel betekent inderdaad niet per se niet braaf. Ik heb een dressuurpaard (jazz bloed om maar even een bekende te noemen) die echt superbraaf is, zo werkwilig. Maar hij is sensibel dus als er een hond uit de bosjes springt of een bloemetje omwaait dan springt hij wel even met 4 benen de lucht in of een paar passen vooruit. Bokken of bewust stout doen zal hij nooit doen. Ben er ook nog nooit afgevallen, hij is heel voorspelbaar in zijn reacties. Paard staat overigens 24/7 buiten in een kudde en is daar heel gelukkig. Maar vind het leven gewoon heel spannend :D .

Kan je er mee buitenrijden? Ja prima, maar je moet altijd alert zijn dat als er ineens iets uit de bosjes schiet, je wel een reactie krijgt. Dus bomproof is hij niet en zal hij nooit worden. En dat is met een tinker die precies hetzelfde gehouden word wel anders.

De correlatie die ik zie is dat veel van de paarden die de laatste jaren gefokt zijn om hun goede beweging vaak ook sensibelere karakters hebben. En sensibel gaat vaak ook damen stressgevoeliger zijn. En dat heeft dus een reden, sensibelere paarden zijn makkelijker spectaculair te maken in de ring.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:23

Met Jam heb ik een keer een dikke duif tegen zijn hoofd gehad die opeens de bosjes uit vloog... hij schudde even, maar liep onverstoorbaar door :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:26

c_alsemgeest schreef:
Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.

Eens hoor! Ik wist zo snel niet het juiste woord.

Ik heb zo weleens een vleermuis tegen m'n paard aangehad. Begreep van mijn instructrice dat mijn merrie heel beduusd erbij stond te kijken :')