Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:28

Dankjewel Sirius, ik vind hem ook super knap <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijn dat iedereen het longeren weer een beetje op kan pakken, helaas paste het zadel voor Replay niet goed genoeg, dus wij zoeken nog even verder.
Ondertussen lekker grondwerk, wandelen en knuffelen samen

Sababber

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:22

Ik heb vandaag voor het eerst thuis op hem gestapt. *\%/*

Het was even spannend, mijn vorige paard heeft zo zijn sporen nagelaten. Maar ik heb ronduit genoten, hij is zo braaf <3 Afbeelding

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:06

Oh wat gaaf Sababber!

Ik ben ook weer terug, was een aantal weken in het buitenland. Gisteren Sire maar weer even opgezadeld. Had het bitje aan het halsterhoofdstel gedaan met de intentie om alleen aan het halster te grondwerken terwijl hij aan het bit kon wennen (de derde keer dat hij een bit in had), maar meneer was erg aan het trekken aan het halster. Dus toen maar lange lijnen aan de bitringen gemaakt. Daar reageerde hij erg goed op, mooi leerproces dat het volgen van het bit toch prettiger is dan ertegenin gaan. (Dat kent hij al goed van de kaptoom, maar nog niet eerder het bit gebruikt). Allemaal zonder stress wat bochtjes kunnen wandelen.

..En toen kon ik het toch niet laten om even op zijn rug te klimmen. Dat gaat met veel knuffels en koekjes en dat vindt hij allemaal wel gezellig. Ook een paar stapjes naar voren gezet (richting hooibak, haha).

Ik moet echt meer aandacht besteden aan het grondwerken en werken aan de hand, want als er iets mis gaat heb ik niets te zeggen, maar het is zo leuk op zijn rug :o :') O:)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:11

Leuk om al jullie ontwikkelingen te lezen.

Fijn dat hij zi braaf was sababber!!

Haha snap ik wel IngeK, er op is ook leuker dan er naast, wel fijn dat ie daar zo braaf in is.

Ik heb vandaag dankzij het lekkere weer en de rust op stal weer gewerkt met Solana.
Uiteraard was ze niks vergeten ondanks de pauze van een aantal weken.

Het begint al wat meer op longeren te lijken nu, linksom zelfs een paar passen draf, stemcommando had ze zo door
Alleen rechtsom is stom, dan is stil staan en de omgeving bekijken leuker, tuttebel.
Maar na even consequent te zijn geweest stapte ze braaf linksom en rechtsom aan de longe, ook van hand veranderen aan de longe snapt ze nu.
Dus al met al goed afgesloten
Heb haar ook opgemeten, ze is 1.57 nu, eigenlijk niet gegroeid de afgelopen 2 maanden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:12

Wat gaan jullie hard! Balen Nick, dat jullie (hopelijk even) in een mindere periode zitten. Kun je in de bak niet gewoon wat spelletjes doen? Soort grondwerk maar in de vorm van spelletjes?

Sababber, je zit er gewoon al op :wow:

Replay heeft charme!

Ik heb afgelopen weken eigenlijk niks gedaan. Pokkeweer. En vos heeft extra vitamine E en triple Mg gehad. Vorige week geoefend met mijn oudste merrie met trailerladen (die wil pertinent er niet op, niet middelvinger-opstekend-weigeren (dan krijgen ze gewoon een skup onder de billen) maar ze heeft een verleden van uit balans zijn en staat echt te trillen als een rietje op de kar. Daarmee zet ze de trailer dus ook in een trillende beweging. Moet dus echt aan het zelfvertrouwen werken. Met die dame ca 20 minuten gewerkt en ze is er een paar keer helemaal op geweest. Toen knollen gewisseld, Vos voor de klep, even laten kijken. Oplopen, belonen, even wachten, eruit, rondje lopen. Nog een keer herhalen. Oefentijd: 1 minuut en 13 seconden, waarvan 1 minuut wachten, belonen en wachten. Braaf paard...

Vrijdag weer meegenomen naar de bak. Eerst even alle energie er vrij uit laten rennen en daarna aan de enkele longe.
Even lekker pochen, ik vind het zo'n gaaf dier. Is bijna 5, maar begint nu eindelijk een beetje paard te worden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:58

Rose_Sonny Een paar maanden geleden leek jij wel een van de meest actieve met replay toen dacht ik die is januari al zadelmak, en nu ben je echt super relaxt bezig en lijk je helemaal geen haast te hebben. Grappig hoe je je daar in kan vergissen in hoe iemand het gaat aan pakken. Ik vind replay zo een knap koppie hebben.

Sababber Die van jou ziet er op de foto echt super ontspannen uit echt heel relaxt hoe die zo rond loopt, dat zal je wel een hoop vertrouwen geven.

Inge Knap dat je er zo op durft te klimmen. Zo een held ben ik niet meer hoor ik wil echt eerst al het grondwerk er op hebben zitten weten hoe hij in alle situaties reageert en dan pas haal ik het in me hoofd ook maar een poging te wagen. Maar ik snap helemaal dat als het zo makkelijk gaat je er liever op zit dan er naast loopt.

Rianne fijn dat er verbetering in zit. En dat groeien zal wel goed komen nu eerst in de koude maanden maar even lekker opgewicht blijven dat kost al genoeg energie en dan komt dat groeien wel weer als ze wat energie over hebben.

Rocamor Fijn dat het trailer laden met beide goed ging. Dat wordt voor mij ook nog een puntje om aan te gaan werken...... Voorheen lade hij heeeel makkelijk maar na zijn slechte ervaringen in de kliniek na zijn castratie wou hij er ECHT niet meer op. Ik heb er bewust voor gekozen er even een jaartje niet meer mee te oefenen maar zal van het voorjaar wel weer moeten.
Maar wat is jou Vos een leuk beest!

Reus heeft nu al 29 dagen vakantie. Hij heeft zelfs geen halster om gehad in die periode. En ik vind het wel ff prima al het grondwerk was super bevestigd. Richting maart zal ik hem weer langzaam gaan oppakken we hebben helemaal geen haast.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:17

Zo zie je maar dat het echt een bumpy road is.. soms lijkt de een veel sneller te gaan dan de ander en dan ineens zijn de rollen omgedraaid.. er is geen pijl op te trekken, zeker met die jonkies en de tegenslagen die er komen kijken met het wisselen, ander zadel nodig etc.

Ik heb gisteren ook weer even gestapt. Ik moet nu even doorpakken om mijn eigen angst te overwinnen. Hij geeft inderdaad heel veel vertrouwen, voelt ook heel stabiel. Ik weet alleen dat hij last heeft van zijn mond. Dus gisteren ook teugels aan de neusriem gemaakt. Ik heb hem niet horen knarsen, dat deed hij zaterdag constant (wat mij heel bang maakt, mijn vorige paard was altijd erg met zijn mond bezig en als ik druk gaf begon hij te bokken.) Ik moet weer durven om aan een paard te rijden, dus we zijn elkaar aan het beleren hier.

Ik durfde gisteren er al iets meer aan te rijden, keer iets meer been of een tikje. Er zit wel progressie in. Komende week ga ik er gewoon wat vaker op om even op te starten (alleen stap), als mijn vertrouwen ook weer wat gegroeid is ga ik lekker voor 1x in de week er op.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:12

Ja via internet is het lastig te volgen wat iemand precies voor proces doorgaat inderdaad, ik probeer dan ook zo min mogelijk mening te vormen over het proces van iemand.

Ik ben wel van mening dat er een bepaalde volgorde is qua wat ze eerst moeten kunnen voordat je erop gaat zitten, maar het daadwerkelijk erop gaan rijden, dat is een lang proces haha.

Ik ben met Replay veel grondwerk aan het doen, dat levert mij later voordeel op. Ik heb inmiddels wel een zadel gevonden die denk ik past, ik ga een afspraak met mijn zadelmaker maken, dat die dat gaat bevestigen. En dan kunnen we in het voorjaar naast het grondwerk wat we nu doen, ook alvast het longeren met zadel oppakken. Ik weet dat niet iedereen voorstander is van werken aan de longe, maar zelf vind ik dat wel prettig en dus wil ik dat wel graag meenemen in mijn voorbereiding. Ik ben er nog niet over uit of ik er deze zomer al op ga zitten, of dat ik wacht tot volgend voorjaar. Het echte rijden ga ik zeker pas volgend jaar oppakken. Denk wel dat ik er al een aantal keren op wil dit jaar ter voorbereiding. We gaan zien hoe het loopt :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:00

Dat is maar weet net wat je vertrekpunt is, Prop is zadelmak aan mij verkocht 2 maanden terug. In die mate dat hij alleen niet klaar was voor een B proef omdat hij niet genoeg voorwaarts denkt. Op andere vlakken loopt hij achter, kon nog nauwelijks voetjes geven bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk om het gekende rustig aan te gaan herhalen, als hij niet gereden was had ik gewacht met er op stappen tot hij vier was. Voor de rest doen we elke dag van de week wel iets aan grondwerk. Hij lijkt het wel goed te doen op dat nu dingen aan hem worden gevraagd die hij kent.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:07

Ja dat snap ik heel goed Sababber, dat je dan doorgaat op wat het paard al kent.
Daarom is ieders proces anders.
Je kan er dan in jouw geval een jaar niet op gaan zitten, en eerst het andere doen, maar dan kan je opnieuw beginnen met beleren en dat is ook niet altijd wenselijk.

Ik vind wel dat de mensen die het paard voor jou hebben gehad dan stappen hebben overgeslagen. Spreekt wel voor het karakter van je paard dat je er ondanks dat wel best goed op kunt rijden al

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:14

Ik vind het juist leuk dat iedereen het op zijn/haar eigen manier doet. En hoe ieder proces anders verloopt. Dat maakt zo'n topic als deze juist interessant.

Ik heb Elonia gisteren weer aan de longe gehad. Dit was de derde keer en het was een tijdje geleden dus even weer wennen aan wat de bedoeling precies nog maar was. Iets langer geprobeerd te draven dan de vorige keer en dat ging toch al een aantal rondjes goed. Ik wil dit nu wat vaker gaan doen de komende tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:08

Rose_Sonny schreef:
Ja dat snap ik heel goed Sababber, dat je dan doorgaat op wat het paard al kent.
Daarom is ieders proces anders.
Je kan er dan in jouw geval een jaar niet op gaan zitten, en eerst het andere doen, maar dan kan je opnieuw beginnen met beleren en dat is ook niet altijd wenselijk.

Ik vind wel dat de mensen die het paard voor jou hebben gehad dan stappen hebben overgeslagen. Spreekt wel voor het karakter van je paard dat je er ondanks dat wel best goed op kunt rijden al

Zeker zijn er stappen overgeslagen die ik zelf wel had genomen, maar goed ik weet wat de situatie was van de verkoper, die neem ik absoluut niks kwalijk. Sterker nog ze had een ander paard in de verkoop, die had ze er weer uitgehaald omdat ze hem toch niet klaar vond. Prop stond officieel nog niet te koop, maar ik mocht dan wel vast komen kijken. Wat dat betreft ook niet zo gek dat hij sommige dingen nog niet zo kent als je zou willen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:10

Muronia schreef:
Ik vind het juist leuk dat iedereen het op zijn/haar eigen manier doet. En hoe ieder proces anders verloopt. Dat maakt zo'n topic als deze juist interessant.

Ik heb Elonia gisteren weer aan de longe gehad. Dit was de derde keer en het was een tijdje geleden dus even weer wennen aan wat de bedoeling precies nog maar was. Iets langer geprobeerd te draven dan de vorige keer en dat ging toch al een aantal rondjes goed. Ik wil dit nu wat vaker gaan doen de komende tijd.
[ [url=m/VqRQSV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/giR6Pr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JE90jZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EO0duu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OR36Q5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PuFe6g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet er goed uit! ik vind haar zo gaaf, ik ben echt benieuwd hoe ze er over een paar jaar uit ziet <3
Hoe dat andere paard ook mee staat te kijken op de achtergrond :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:54

Ja, die verschillende methodes zijn juist interessant! En het heeft ook wel te maken met verschillende karakters van paarden, denk ik.

Ik zou bij een typisch sensibel warmbloedpaard ook heel wat tussenstapjes bevestigd willen hebben voordat ik erop zou durven. Terwijl Sire met zijn grote lompe lijf draven aan de longe echt ingewikkeld vindt, maar alles op en om zijn lichaam wel prima vindt. (Zeker als het met koekjes en knuffels gepaard gaat.) Ik heb niet echt het idee dat ik stappen overgeslagen heb, want voor hem lijkt een mens op je rug gewoon niet zo'n grote stap. En dat geloof ik dan zelf ook niet zo, daarom ben ik ook heel voorzichtig, maar hij geeft echt geen enkel signaal van stress.

Nou wil dat mens op zijn rug uiteindelijk ook een bepaalde richting op in een bepaalde gang, en met een biomechanisch correct bewegend paard dat ook langdurig heel blijft onder ruitergewicht, dus daar moeten we toch ook wel (vanaf de grond) mee aan de gang. Simpelweg erop kunnen zitten is immers nog geen beleerd paard. Maar dat de één makkelijker A onder de knie krijgt en de ander makkelijker B, dat lijkt me vrij normaal.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:19

Ja de verschillende manieren is erg interessant, en dit topic is vooral om lekker te kletsen over de jonkies, dan maakt het niet uit of ze 3,4,5 of 6 zijn bij wijze van. Daarom gebruik ik ook de woorden 'ik vind' en 'mijn mening'.

Je kan de vorige eigenaren ook niks kwalijk nemen, want als je het erg vond, dan had je het paard niet moeten kopen om het zo te zeggen. Wel fijn dat je het paard al langer kent lijkt me, dan kan je toch beter inschatten hoe het karakter is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:23

JJ4, wat een leuke foto’s nog zo in de sneeuw!
Muronia, wat een reus die van jou inmiddels! Wil je er ook weer een Groninger hengst op zetten? (Ze is een Groninger toch, of heb ik dat verkeerd onthouden? :o )
DDDara, wat leuk die 2 zo samen en ik vind Tin Tin stiekem ook zo’n leuk dier om te zien! Hij is ook al een hele jongen geworden trouwens, heb je topic toen stil gevolgd nadat stippel ‘’nr. 1’’ (die naar een (ex-)collega van mij is gegaan) geen stippels bleek te hebben.
Sababber, wat een clown met dat hooinet en wat gaaf dat je lekker even op hem gestapt hebt! Ziet er idd ontspannen uit en ik hoop dat je zo door je angst heen komt en lekker samen kunt gaan genieten.
Nick_en_ik, wat vervelend dat het even niet zo lekker loopt tussen jullie. Maar zo te lezen heb je al wat goede tips gehad dus hopelijk vinden jullie snel het plezier in het samenwerken weer terug.
Rose_Sonny, wat jammer van het zadel maar hopelijk past de andere wel. En knap dier idd, maar ik hou wel van vos met veel wit haha.
Rocamor, wat sneu zeg dat je andere merrie zulke nare ervaringen op de trailer heeft gehad en daardoor nu zo heftig reageert. Heel fijn dat het oefenen met beide dan zo goed ging!
JoellaLoves, Sandra, shakrimh, snorkel1986, Bretsa, Spaikey, Zertab, Sirius en IngeK wat een leuke vorderingen allemaal! (en een ieder ander die ik per ongeluk vergeten ben idem natuurlijk!)

Hier is de afgelopen 10 dagen nogal een hoop gebeurt := Ik zou Red eigenlijk pas begin maart uit de opfok ophalen maar ik kreeg vorige week bericht dat er onverwachts al eerder plek kwam op stal, dus of ik interesse had. In goed overleg met de opfok (waar ze de afgelopen 1,5 jaar echt fantastisch heeft gestaan, ga ze echt missen wat dat betreft) heb ik haar afgelopen zaterdag al opgehaald *\o/*
Na de trailerrit en kort op stal hebben we haar samen met het paard van een vriendin van mij even op de track gezet zodat ze dr benen kon strekken. Die doos ging helemaal alleen een paar keer in volle galop en met dr oren naar voren helemaal naar achter op de track en weer terug, dus ze lijkt gelukkig (nog steeds) wel genoeg lef te hebben en niet snel bang te zijn. Zondag was ze wel echt even af, heel moe en wat teruggetrokken maar gisterenavond was ze gelukkig weer aardig haar nieuwsgierige en knuffelige zelf.
Eerlijk gezegd staat er voor nu verder eigenlijk nog niet zo heel veel op de planning. Eerst maar eens wennen, wil daarna even een opfriscursus poetsen (vooral de achterbenen uitkrabben heeft even wat aandacht nodig) en normaal meelopen doen en dan van het voorjaar maar eens rustig kijken naar longeren, lange lijnen etc. Ze is van begin mei 2021 dus ik heb ook nog niet zo heel veel haast alhoewel ik er in juli/augustus wel op hoop te zitten. Zou het wel fijn vinden als ze voor de winterperiode een beetje doorgereden is want kan dan soms wel wat drukker in de binnenbak zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:57

Ik vind het inderdaad wel leuk om te zien hoe iedereen het zo op zijn eigen manier doet.
Daarin is naar mijn idee ook geen goed op slecht en al helemaal geen 1 juiste manier.
Hier lekker aan de gang met Dream. Morgen krijgt hij voor het eerst ijzertjes voor de keuring.
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:57

Ieder paard en persoon is anders, dus ik denk dat we ons vooral niet vast moeten leggen op een bepaalde manier te moeten volgen. Ik gebruik jullie input en werkmethodes zelf als opties en kies daar dingen die ik kan gebruiken voor mijn eigen paard. Al volg ik voor nu natuurlijk de persoon die hem zadelmak maakt voornamelijk.

Ik heb ondertussen al een paar keer op Party gezeten. Zolang we opstappen binnen de juiste voorwaarden is het daarna zonder problemen verder rijden. Ik zit er zelf zonder voorrijden al op in stap, draf, galop. Ondertussen langzaam de spullen aan het omruilen naar mijn eigen spullen, zodat dat niet een te groot verschil creëert. Mijn eigen zadel en geleende singel liggen erop. Vandaag heeft hij voor het eerst een rondje gedaan in de buitenbak en weer super braaf. Hopelijk deze week nog met een ander paard in de bak rijden en dan kan hij van het weekend mee naar huis. Ik vind het al een klein beetje spannend, want dan moet ik het echt helemaal zelf gaan doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:00

Moonlight17 schreef:
Ieder paard en persoon is anders, dus ik denk dat we ons vooral niet vast moeten leggen op een bepaalde manier te moeten volgen. Ik gebruik jullie input en werkmethodes zelf als opties en kies daar dingen die ik kan gebruiken voor mijn eigen paard. Al volg ik voor nu natuurlijk de persoon die hem zadelmak maakt voornamelijk.

Ik heb ondertussen al een paar keer op Party gezeten. Zolang we opstappen binnen de juiste voorwaarden is het daarna zonder problemen verder rijden. Ik zit er zelf zonder voorrijden al op in stap, draf, galop. Ondertussen langzaam de spullen aan het omruilen naar mijn eigen spullen, zodat dat niet een te groot verschil creëert. Mijn eigen zadel en geleende singel liggen erop. Vandaag heeft hij voor het eerst een rondje gedaan in de buitenbak en weer super braaf. Hopelijk deze week nog met een ander paard in de bak rijden en dan kan hij van het weekend mee naar huis. Ik vind het al een klein beetje spannend, want dan moet ik het echt helemaal zelf gaan doen.

Oh wat gaaf dat hij het weekend mee naar huis mag. Snap ook wel dat het spannend is, maar leuk spannend *\o/*

En wat je zegt, ik lees en haal eruit wat ik denk te kunnen gebruiken elke paard en elke eigenaar is anders. Zijn zoveel wegen naar Rome _/-\o_

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:39

Super Moonlight17! Ik heb van P het verhaal gehoord. Jullie komen er wel rustig aan stappen nemen hij heeft vooral vertrouwen nodig zoals ik begreep.
Altijd wat met de ukkies ieder gaat in zijn eigen tempo!

Hier hadden ze gisteren bedacht dat het samen in de wei gezelliger is dan ieder een apart stukje.
Dus vandaag maar samen op de weide.
Beetje uitzoeken hoe het het beste werkt met binnen en buiten zetten.
Mijn vorige ponys gingen altijd met z'n tweeën tegelijk naar buiten en binnen.
Maar Amalia loopt nog niet altijd netjes mee aan de hand dus wil ze eigenlijk een voor een doen voorlopig. Zal effe opletten zijn in het begin met in en uit de wei.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:09

Ik ben ook op en af aanwezig hier hahah. Druk druk druk je weet hoe dat gaat.

Met Brego over het algemeen vooruitgang geboekt. Afstappen gaat nu in alle rust en stilte, opstappen wegrijden. Komt steeds meer balans en sturing in. Hij is vaak wel eerst een half uurtje stijf en dan opeens komt hij helemaal los.

Helaas blijft het een jonkie en hebben zo ineens gekke dagen. Zaterdag is hij blijkbaar heel onrustig geweest met uit de wei naar binnen halen, en heeft de staleigenaar omver getrokken omdat ie hard de stal in vloog op het voer af. Man gevallen en toch wel e.e.a. gekneusd/bezeerd. Hij neemt het Brego niet helemaal kwalijk, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik stapte zondag op en hij was toen onder het zadel ook heeeeeet. In stap heel braaf, maar met aandraven dacht ik echt oi ik ga dood. Rem was nergens te vinden, ik stond op het punt af te stappen. Toch maar doorgereden en gewoon 40min gestapt met focus op buiging en ontspanning, afvloeien van stress (one-reign stop etc). Uiteindelijk toch nog kunnen draven en galopperen en met veel links-rechts ombuigen een ontspannen drafje gehad. Maar ik belde met de stalhouder en die zei dus "uh ja fijn dat je het zegt, hij heeft me gisteren omgetrokken dus hij is al een aantal dagen hyper". Hij had Brego ook wel erg kort onder de kin vast en dat vindt ie niet fijn, als je hem een meter touw geeft blijft hij rustig achter je lopen maar te kort wordt hij lastig van. Daar zal ook een stressfactor in gezeten ehbben.

Vandaag maar even een ritje overslaan en focus op grondwerk. 99 keer gedraagt hij zich zo keurig, en opeens is hij zo onstuimig, zal toch nog wel wat opgekropte energie hebben, want doorgaans is hij mega chill. Er hebben al kleine kids op gezeten en ook een jonge gast die nog nooit een paard had aangeraakt. Hij kan het dus wel gewoon.

Ik ga maar eens rustig op zoek naar iemand die hem op z'n minst wat aandacht kan geven, en kan longeren. Als diegene voldoende kan rijden dan mag diegene bij mijn instructeur lessen met Brego. Want hij moet duidelijk meer lopen. Hij is ook altijd echt blij tijdens het rijden. Neusje en oortjes naar voren, hij doet écht z'n best voor je.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:15

Ik ben een tijdje afwezig geweest maar probeer nu weer wat te posten. Hier gaat het prima. Wat je mag en kan verwachten van een puppy paard :)
Vorige week voor het eerst echt kunnen hangen, met een voet in de stijgbeugel. Dat was wel spannend, het moment van kort heel veel druk, maar was direct minder toen ik eenmaal hing. De "afsprong" vindt hij niet spannend.

En hij staat al braaf stil, zonder dat iemand hem vast houdt naast het krukje! *\o/* Dan "hang" ik met mijn andere arm over hem heen.

Afbeelding

Wel wat zadel "stress". Eigenaar heeft diverse zadels liggen. Maar ik heb niet voldoende kennis ervan. Dus ik ben toch maar aan het overwegen om zelf een zadelpasser te laten komen en betalen. Als het weer mee zit dan gaat hij in maart/april onder het zadel en dan moet het zadel gewoon passend zijn.
Alleen het zadel moet ook passend voor mij zijn en dat is lastig want ik kan er dan niet op gaan zitten tijdens het consult... Dus is de vraag nu investeren in een zadelpasser of pas als hij onder het zadel is?

Voorkeur van eigenaar gaat nu meer uit naar iemand die aan huis komt. Dat vind ik zelf ook fijner dan kan ik er bij zijn en er ook van leren.

Hij heeft nu een veelzijdigheidszadel op. Die achter licht omhoog komt. Maar wil ook niet zomaar met een bontje eronder gaan werken.

Pas nog een bruine gepast, die sluit achter wel mooi aan en rond de schoft ook ruimte. Maar misschien weer te strak als er iemand op zit?

Afbeelding

Verder beginnen de Commando's er steeds beter in te zitten. Is mij volgen zonder touw voor langer dan 5 seconden ook een feit. Kortom, hij raakt niet meer zo snel afgeleid.

Ik hoop alleen dat de rijbak sneller wat droger is. Dan kunnen we eindelijk echt aan de bak met longeren. Ik heb nu een kaptoom met bit en dat werkt trouwens heel fijn!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:57

Zertab, ik zou denk ik wachten tot je er zelf op kan.

Ruiters die paarden beleren hebben er vaak ook wel redelijk kijk op.of een zadel beetje netjes ligt en wel of geen bontje. Zou dan die persoon gewoon even laten kijken welk zadel hij wil gebruiken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:42

Zertab, ik zou er ook voor kiezen de zadelmaker pas echt te laten komen als je erop kan. Tijdens het longeren is een redelijk goed, goed genoeg.
Ik vind het ook helemaal niet gek als jij op eigen kosten een zadelmaker laat komen. Als ik het zo hoor rij je daar al een hele tijd en heb je de zekerheid dat je er nog wel even blijft rijden en niet morgen weggestuurd wordt. Dan in een goed zadel niet alleen een investering in het paard maar ook in jezelf / je eigen hobby.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:50

Dat inderdaad. Bij mijn vorige merrie werd tijdens het beleren een passend zadel gebruikt. Ik vind weinig zadels lekker zitten en mijn man (langer en breder) moest ook lekker zitten in het zadel. Dat was een extra handicap. Ons eigen zadel hebben we pas aangeschaft toen we er zelf op konden en samen het zadel konden testen.
Helaas moet er voor Luna weer een andere zadel komen, zij is heeeel anders gebouwd. Maar dat doen we pas als ze doorgereden is.

Volgende maand wordt ze zadelmak gemaakt, kan niet wachten. Daarna mag ze de zomer het land op en gaan we na het weideseizoen verder.