Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:11

Eilinora schreef:
Ik kreeg net weer melding over europaweg nieuw schoonebeek.
Dat is net voorbij onze andere koestal.
Zal hier even melden dat de deuren snachts dicht moeten blijven maar of het helpt

Geluid kwam vanaf de richting Weiteveen begreep ik? Mogelijk vanuit het natuurgebied daar.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:24

@ daghera
Sommige wolven hebben hun laatste avondmaal wel gehad…..denk ik dan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:54

tienus63 schreef:
Ik denk dat de zichtmeldingen van trekkende wolven zijn geweest.
Overijssel is ook nog relatief rustig qua aanvallen en meldingen. (Behalve de kop van Overijssel waar de DFW-wolf ook toeslaat)
Bij tijd en wijle hoor je van een aanval in Twente of in Salland.
De wolf loopt via het veengebied in Drenthe via Overijssel zuidelijk denk ik.

Maar nu er in en rond Drenthe al 3 paartjes in Nederland met jongen zitten, zoeken die ook een leefgebied en de aanwas van de roedels in Duitsland, die ook een plek zoeken.
Misschien jagen de wolven nu nog veel op ganzen en andere vogels. Geen idee.
Kwestie van tijd dat de aanvallen toe zullen nemen.

In Drenthe zijn 2 roedels toch. 1 in het DFW en 1 in Midden Drenthe bij Orvelte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:02

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Er wordt blijkbaar al twee jaar een wolf gesignaleerd. Er is niet zo ver daar vandaan ook wel een paartje gezien dus zou zomaar kunnen. Het gekke is alleen dat er geen aanvallen bekend zijn, op dat paard van 2 weken terug na. En er lopen toch echt genoeg schapen en zo.

Dan zou dat wel bekend zijn lijkt me. Volgens mij zitten ze daar bovenop. Misschien een roedel uit duitsland?

Zo erg bovenop zitten ze er niet hoor. Hebben het ook steeds over de wolf op de Heuvelrug, terwijl er mensen zijn die er zeker 3 hebben gezien, die een pad oversteken. Zitten er dus echt wel meer.

Ik had gisteren een melding op de app over gekrijs van vee. Moest volgens de melder echt van een wolf komen. Ik vind het niet verstandig dat dit soort dingen ook gemeld worden. Zo kun je elkaar wel helemaal gek maken natuurlijk. Soms maken dieren gewoon veel geluid. Kan van alles geweest zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:15

Dreamboy schreef:
Rivendell schreef:
Toch is het raar dat er dus al een flinke tijd een wolf rondloopt, zonder schade. Ik kan me slecht voorstellen dat er daar welpen zitten. Op dat paard van pas na, zijn er geen bekende aanvallen. Wild is hier amper, dus wat eten ze dan?

Ik vind het ook apart. Er lopen wel reeen en hazen en heel veel ganzen dus misschien dat ze daar genoeg aan hebben? Ik zie bij ons wel steeds minder reeen.

Dat fenomeen zie je momenteel overal. Die zijn verschrikkelijk schuw momenteel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:20

SusanH schreef:
Wintu schreef:

Dan zou dat wel bekend zijn lijkt me. Volgens mij zitten ze daar bovenop. Misschien een roedel uit duitsland?

Zo erg bovenop zitten ze er niet hoor. Hebben het ook steeds over de wolf op de Heuvelrug, terwijl er mensen zijn die er zeker 3 hebben gezien, die een pad oversteken. Zitten er dus echt wel meer.

Ik had gisteren een melding op de app over gekrijs van vee. Moest volgens de melder echt van een wolf komen. Ik vind het niet verstandig dat dit soort dingen ook gemeld worden. Zo kun je elkaar wel helemaal gek maken natuurlijk. Soms maken dieren gewoon veel geluid. Kan van alles geweest zijn.

Het lijkt me dat een wolf gevestigd is als het een nest met welpen heeft. Dat zou dan bekend moeten zijn. Ik geloof prima dat men niet van elke zwerver alles weet inderdaad.

Dat over elkaar gek maken ben ik met je eens. Wolvengehuil is me veel te vaag en dan ook gelijk weten dat het welpengehuil is. Tja en als de een het hoort dan hoort een ander het ook. En dan ook op een plaats waar bijna geen zichtmeldingen zijn, allemaal wat vaag. Is er al uitslag dat dat paard door een wolf is gepakt? Ook zo vreemd, wolf doet daar niks, maar pakt wel een paard. Ik vind het maar vreemd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:23

Klopt. Ik wandel dicht bij huis, zag normaal bijna elke wandeling wel 1 of meer reeën nu is het een unicum als ik wat zie en ze zijn veel sneller verstoord, als in, ze zijn heel schrikachtig. Meer dan normaal. Op de Veluwe zie ik bijna nooit meer wild tijdens wandelingen. Overdag zit alles extra goed verstopt.

Wintu, die "zwervers" zitten er inmiddels langer dan de halfjaar. Dat is genoeg om van een gevestigde wolf te spreken ijkt me.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:24

Ze noemen het gevestigd als een wolf langer dan een half jaar in dezelfde omgeving verblijft.
En van dat paard: net gecastreerd en waarschijnlijk nog ruikend naar bloed, misschien nog niet zo snel ter been, dat zou een mogelijkheid zijn, maar voor mij kan dat dan net zo goed door een hond gebeurd zijn als door een wolf. De uitslag zal het hopelijk uitwijzen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:35

SusanH schreef:
Klopt. Ik wandel dicht bij huis, zag normaal bijna elke wandeling wel 1 of meer reeën nu is het een unicum als ik wat zie en ze zijn veel sneller verstoord, als in, ze zijn heel schrikachtig. Meer dan normaal. Op de Veluwe zie ik bijna nooit meer wild tijdens wandelingen. Overdag zit alles extra goed verstopt.

Wintu, die "zwervers" zitten er inmiddels langer dan de halfjaar. Dat is genoeg om van een gevestigde wolf te spreken ijkt me.

Is maar de vraag of het steeds om dezelfde wolven gaat of dat verschillende wolven in en uit het gebied lopen vanuit Duitsland.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:40

Jet schreef:
Ze noemen het gevestigd als een wolf langer dan een half jaar in dezelfde omgeving verblijft.
En van dat paard: net gecastreerd en waarschijnlijk nog ruikend naar bloed, misschien nog niet zo snel ter been, dat zou een mogelijkheid zijn, maar voor mij kan dat dan net zo goed door een hond gebeurd zijn als door een wolf. De uitslag zal het hopelijk uitwijzen.

Er stonden wolvensporen in de wei.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:41

Je kan het elkaar gek maken noemen maar ik hoor toch liever 3x een valse melding dan dat er niets gemeld wordt en men te laat is met maatregelen nemen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:01

Dreamboy schreef:
Ik vind het ook apart. Er lopen wel reeen en hazen en heel veel ganzen dus misschien dat ze daar genoeg aan hebben? Ik zie bij ons wel steeds minder reeen.

Ik zit vlakbij Schoonebeek en ik zie al jaren haast geen reeën meer. Ook geen hazen. Paar jaar geleden kwamen reeën regelmatig bij ons op 't terrein. Vooral in de winter, dan stonden ze hier hooi te eten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:22

Rivendell schreef:
Dreamboy schreef:

Ik zit vlakbij Schoonebeek en ik zie al jaren haast geen reeën meer. Ook geen hazen. Paar jaar geleden kwamen reeën regelmatig bij ons op 't terrein. Vooral in de winter, dan stonden ze hier hooi te eten.

Ik woon vlak over de grens bij Schoonebeek en rij alle dagen naar Coevorden voor werk. Ik zie toch echt regelmatig reeen, zowel aan de duitse als de nederlandse kant. Wel minder grote groepen als voorheen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:09

Ik zit vlakbij Schoonebeek en ik zie al jaren haast geen reeën meer. Ook geen hazen. Paar jaar geleden kwamen reeën regelmatig bij ons op 't terrein. Vooral in de winter, dan stonden ze hier hooi te eten.[/quote]

Ik woon vlak over de grens bij Schoonebeek en rij alle dagen naar Coevorden voor werk. Ik zie toch echt regelmatig reeen, zowel aan de duitse als de nederlandse kant. Wel minder grote groepen als voorheen.[/quote]

Gek dat dat op zo'n korte afstand zo verschilt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:11

Ze lopen in deze tijd van het jaar ook niet in groepen. Dat doen ze in de wintermaanden. Dan lopen ze in een sprong zoals dat heet.

Wintu die bij Austerlitz schijnt er toch al wel langer te zitten. Lijkt me sterk als daar steeds andere aan komen lopen vanuit Duitsland. Dan zouden ze bovendien eerst gezien worden in oa de Achterhoek en daar is het al een tijdje stil met meldingen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:29

SusanH schreef:
Ze lopen in deze tijd van het jaar ook niet in groepen. Dat doen ze in de wintermaanden. Dan lopen ze in een sprong zoals dat heet.

Wintu die bij Austerlitz schijnt er toch al wel langer te zitten. Lijkt me sterk als daar steeds andere aan komen lopen vanuit Duitsland. Dan zouden ze bovendien eerst gezien worden in oa de Achterhoek en daar is het al een tijdje stil met meldingen.

Misschien nog geen half jaar, er staan meerdere zwervers op de kaart aldaar, dus er wordt wel naar gekeken.

Kan zijn dat bij Schoonebeek het om een gevestigde wolf in Duitsland gaat, dat ie daar al staat geregistreerd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:38

Het jongst gevestigde paar zit in de buurt van Hooghalen.
Die zitten daar sinds dit jaar.

Roedel van bij het Duitse Meppen is maar klein ommetje voor een wolf om in Schoonebeek eo te komen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:57

Loopt hier nu een wolf vlak bij huis -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:03

Waar is hier globaal?
Merk je de aanwezigheid aan je dieren?
Of aan dieren in de omgeving.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:05

tienus63 schreef:
Waar is hier globaal?
Merk je de aanwezigheid aan je dieren?
Of aan dieren in de omgeving.

Excuus, Boergrup tussen Vledder en Vledderveen.

Zichtmelding, gaat rond op onze dorpsapp. Tijdje terug is daar dus ook een pink gedood bij een aanval, ongeveer de zelfde locatie. Gelukkig zijn de andere twee pinken nu uit het stuk daar weg, maar die staan nog wel buiten vlakbij, maar meer aan de weg. Verder staan er een draver en een tinker apart van elkaar in het bos. En her en der nog wat ponies. Hij liep er eerder van de week ook al.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-10-23 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:09

Daar worden ze vaker gesignaleerd toch.
Dacht even dat je een nieuwe regio rondom Drenthe bedoelde.
Want daar is het wachten op.

Desalniettemin mag die familie Bor zijn gelijke wat mij betreft ontmoeten…

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:11

tienus63 schreef:
Daar worden ze vaker gesignaleerd toch.
Dacht even dat je een nieuwe regio rondom Drenthe bedoelde.
Want daar is het wachten op.

Het was redelijk rustig, maar hij is dus al meerdere malen gezien hier van de week. Gelukkig hier nog niks gepakt, maar goed, het kleine spul staat niet meer buiten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:38

Ik woon in Austerlitz en ben blij dat ik hem nog niet tegen ben gekomen. Maar regelmatig wordt de wolf gezien net aan ander kant van dorp waar ik niet woon. Niet dat het dorp heel groot is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:17

tienus63 schreef:

Bor was vegetarisch.
Klok, klepel... Typerend :roll:

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:44

Huertecilla schreef:
tienus63 schreef:

Bor was vegetarisch.
Klok, klepel... Typerend :roll:

Zucht...