Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:27

Ik lees straks even goed bij. Maar ik heb vandaag weer een staprondje kunnen doen *\o/*

Ze loopt wel nog wat stijfjes, maar heeft natuurlijk bijna 3 weken niet onder het zadel gelopen. Morgen gaan we gewoon wandelen.

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:52

oji schreef:
Wow wat braaf ook dierenfan! Vraagje, ik weet niets van mennen, maar met beleren voor de kar begin je dan met 2-span en daarna enkelspan of andersom? Wat is moeilijker voor een paard?

Men zegt makkelijkst is 2 span en dan enkelspan. Echter wij hebben 2 paarden en die staan samen zonder andere paarden in de buurt. Voor ons is de nadruk geweest vanaf eerste moment om ze comfortabel alleen te hebben. Daarnaast ben ik erg voor grondwerk dus zijn we vanuit grondwerk qua bandje trekken over gegaan naar enkelspan met hem. Toen hij dat achter elkaar vlot op pakte zijn we begonnen met onder het zadel. 2 span wou mijn man niet aan beginnen maar omdat ze beiden echt ontzettend lekker lopen en er ook enorm van genieten is deze stap hier toch gezet.
Wel erg fijn om ze zo aan het werk te kunnen zetten. Zeker in de wintermaanden. Mijn droom komt hopelijk ook uit om op deze wijze samen aan te komen op onze feestavond ivm ons trouwen. We hebben nog een maand en alle vertrouwen dat het qua hun gaat lukken. Ze kennen de route al.

De makkelijkste weg is dus waarschijnlijk 2 span. Dan kan het ervaren paard het voortouw nemen. Wij zijn echter niet van de makkelijkste weg maar van het op eigen benen lopen. Uiteindelijk denken wij daar meer winst uit te behalen voor het paard zelf en ook voor ons qua betrouwbaarheid in het hedendaagse verkeer. Daarnaast is ons ervaren paard van zichzelf een scheurijzer terwijl ons onervaren paard meer relaxt is en pas echt op tempo loopt als hij zich comfortabel voelt. Doordat hij in eigen tempo in enkelspan kon lopen en leren kan hij nu goed mee komen met ons ervaren paard.
Misschien bij andere karakters dat je het eerder weer andersom doet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:25

Leuk om te lezen over een discipline waar ik helemaal geen kaas van heb gegeten. Bedankt voor de uitleg!

dierenfan schreef:
Mijn droom komt hopelijk ook uit om op deze wijze samen aan te komen op onze feestavond ivm ons trouwen. We hebben nog een maand en alle vertrouwen dat het qua hun gaat lukken. Ze kennen de route al.

Dat zou wel de kers op de taart zijn natuurlijk!

Fijn Igniss dat het weer de goede kant op gaat!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:29

Ojl nee galop doe ik nu nog niet, zolang draven op de hoefslag nog niet helemaal lekker gaat ivm balans wil ik daar nog niet aan. Zodra ik merk dat hij stapt en draaft zonder veel hulp vanuit de bak en zijn balans wat beter is ga ik ook galopperen. Maar vergis je niet dat dit pas de 9e keer onder het zadel is, en we sinds 2x pas meerdere rondjes draven en hij gister pas echt op eigen benen liep haha. Daarvoor was echt een aanjager nodig, dus het gaat wel echt heel snel voor vooruit. Verwacht met paar keer verder rijden ergens galop te kunnen doen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:59

Ah zo zie je maar dat iedereen het toch weer anders aanpakt. Leuk om te zien/lezen. Ik ben gewend (nou ja de zadelmakmakers die ik dan tot nu toe gehad heb bij mijn paarden en de mensen die ik verder ken die dat doen) vrij weinig stap in het begin onder het zadel. Eerst aan de longe in de ton al draf en galop meepakken onder het zadel en zodra ze los gaan rijden in de baan ook meteen langere stukken draven en vrij snel al de galop mee te pakken. Eigenlijk alles over de hoefslag zodat ze daar nog steun uit kunnen hebben in het begin. Ik zie idd dat jij al veel meer met sturen bezig bent, terwijl wij juist meer bezig zijn met leren het gewicht te dragen in alle drie de gangen, dus pakken die binnenhoefslag en voltes eigenlijk nog niet mee.

Zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en het is maar net wat je ligt en waar jij en je paard je comfortabel bij voelt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:11

oji schreef:
Ah zo zie je maar dat iedereen het toch weer anders aanpakt. Leuk om te zien/lezen. Ik ben gewend (nou ja de zadelmakmakers die ik dan tot nu toe gehad heb bij mijn paarden en de mensen die ik verder ken die dat doen) vrij weinig stap in het begin onder het zadel. Eerst aan de longe in de ton al draf en galop meepakken onder het zadel en zodra ze los gaan rijden in de baan ook meteen langere stukken draven en vrij snel al de galop mee te pakken. Eigenlijk alles over de hoefslag zodat ze daar nog steun uit kunnen hebben in het begin. Ik zie idd dat jij al veel meer met sturen bezig bent, terwijl wij juist meer bezig zijn met leren het gewicht te dragen in alle drie de gangen, dus pakken die binnenhoefslag en voltes eigenlijk nog niet mee.

Zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en het is maar net wat je ligt en waar jij en je paard je comfortabel bij voelt.

Als ik een dichte longeerton had gehad zou ik wellicht de route ook anders aanpakken, naar helaas heb ik hier alleen een 20x40 rijbaan dus heb liever rust en meer balans in de lange lijnen of een volte voor ik een gang erbij doe.

Ik ben ook snel los gegaan, anders is het geen doen die hele rijbaan door lopen en zeker niet met draf

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:47

Igniss
fijn dat je weer wat kan doen.
Blij dat ze weer rad is.

Dierenfan
Dat moet toch wel genieten zijn op de bok met 2 van die stoere PK,s voor je.
Super leuk filmpje

MartineV
Dat ziet er fijn en relaxed uit.
Leuk dier zeg!

MaartjeM dat is een goeie opbrengst!
Je kan ze maar kwijt zijn die doppen.

Oji wauw wat een braaf en beheerst paard.
En ook al springen!
Vind 't knap hoor.

Hier word ook nog geen galop mee gepakt.
Dat ze het kan weet ik wel.
Aan de long mag ze wel, onder de man vind ik nog geen goed idee.
Mits we er perongeluk in vallen dan mag ze door.
Ik wil eerst sturen en balans in stap en draf de hulpen begrijpen,als dat klopt komt die galop wel.
En een jong tinkertje vind over het algemeen de galop wat moeilijker onder de man, dan een lichtvoetig kwpner.
Lekker doen waar ieder zich goed bij voelt en je paard ook.
Niet wat de meute zegt.

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:23

Idd hier dus galop pas aangeleerd onder het zadel op onverhard recht stuk achter ons ervaren paard aan. Daarna pas galop in de bak gedaan. Hier ook begonnen met stap en de keer er op al draf. Al vlot wat stuurwerk opgepakt omdat hij uit zichzelf keurig in balans loopt. Hierbij heeft zeer ervaren instructeur mee gekeken. Ik ben sowieso onervaren en voor mijn man de 2de keer en bijrijdster eerste keer qua inrijden. Dus jong team en we doen het graag in 1x goed.

Vandaag hebben ze rustdag gehad. 2x heerlijk met ze gekroeld. Daar is inmiddels ook op de weide weer tijd voor vinden ze haha. Morgen komt de hoefsmid voor nieuw beslag bij beiden. Morgenavond behandeling met Cydectin en dan zien we verder wel. De weides worden verder gereed gemaakt dus we gaan lekker uitbreiden met weide uurtjes en genieten van het prachtige weer voor hun. Ik ga dankzij prednison volledig terug werken deze week en zal dus zelf heel weinig paard gaan zien. Ik kan al verlangen naar komend weekend dan weer op stap

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:25

Ik denk nog niet eens aan de galop :+ ook aan de longe nog niet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:33

Ik laat de galop ook nog veel links liggen. Alleen het aangalopperen op commando af en toe, op dagen dat hij zelf aangeeft dat hij er klaar voor is. Maar hier nog geen mogelijkheid tot rechtuit galopperen, dus jaag hem ook niet rond in de round pen. Merk overigens wel dat de galop in de round pen hem nu al beter afgaat. Ik zit er natuurlijk nog niet op ook.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:47

Hier af en toe galop voor het commando. Hij kan inmiddels wel keurig rustig aanspringen, maar na een paar meter valt hij dan terug. Maar dan komt nog wel.

Vandaag was zn kont opeens weer een halve meter hoger! Echt weer van de een op de andere dag. Ben benieuwd hoe groot hij gaat worden.

Afgelopen februari (toen nog met zn verbandje om) was hij 1.47m en woog hij 468,5 kg. Na die tijd is zn kont al weer een aantal keer omhoog gegaan :D

Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:53

Hier heb ik de galop buiten aangeleerd. De bedoeling was achter een ander paard aan. Maar die was te langzaam dus ik heb het voorop aangeleerd :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:19

Wij hebben aan de longe nooit gegaloppeerd. Maar dat is misschien wel het verschil dat het hier om een trekpaard gaat. Bovendien galoppeerde hij nooit voor afgelopen december. In natuurgebied zagdn we prachtige draf en in de weide ook. Pas na paar maanden grondwerk en longeren zagen we hem opeens in de weide galopperen haha. Zal kwestie geweest zijn van balans. Inmiddels kan hij het prefect

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:22

De mijne kon heel goed galopperen, dat bood ze al aan tijdens longeren. Verder geen fan van longeren, was meer om alle knoppen te installeren. Uiteindelijk wilde ik gaan longeren in een soort vierkant/de hele bak door om de piek belasting wat meer te voorkomen. Vind het wel fijn de hulp vroegtijdig aan te leren. Als ze even hun ei kwijt moeten kun je een mooie compromis maken door even te galopperen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:51

Vanmorgen voor het eerst in maanden weer eens gelongeerd. Stap en draf in onderstaande bak haha
Afbeelding
Bij laag water zoals nu is de ondergrond toch heel stevig en lekker grip. Hij kon prachtig rond komen en tegelijkertijd zijn sokken wassen. Hij vind het geweldig om zoveel mogelijk te spetteren haha. Was dikke pret voor beiden. Daarna nog even lekker laten grazen. Op dit moment krijgt hij nieuwe schoenen en daarna de weide op. Wat een leven *\o/*

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:28

Ik heb alleen de laatste pagina bijgelezen, sorry jullie gaan zo hard :') .

Galop doe ik sporadisch, maar vind ik nu nog niet zo belangrijk. Eerst leren lopen op 4 benen in balans.

@Igniss fijn dat je weer een staprondje hebt kunnen doen!

@leedebee grappig hè hoe ze zo opeens kunnen groeien.

@dierenfan heerlijke plek om te longeren zeg.

Vandaag is de zadelmaker weer geweest met mijn aangepaste zadel! Ze was super braaf rondje stap en draf en zelfs wild geklapper van de zweetbladen door de wind, maar ze gaf geen krimp. Als ze wat vaker het zadel op heeft zullen de praatjes wel weer komen, volgens mij was ze ook wat onder de indruk _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:35

Fijn Elina!

Vandaag weer even geoefend na onze les zondag. Waar ze toen super druk en drammerig was, was ze vandaag de beleefdheid en rust zelve. Rare merrie :+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:13

Leedebee, wat voer je die pony _O- :')

igniss, wat fijn dat je, al zijn het stapritjes, toch weer wat kan doen!

Dierenfan, wat een super gave plek om te kunnen grondwerken!!

Terug over galop gesproken, van de week bood hij zelf de galop aan, in zovere ik vroeg hem wat door te draven en hij koos aanspringen in galop :+

Dus vandaag maar voor het “echt” galop gevraagd! Beide kanten half rondje en zonder veel problemen aanspringen en zo braaf blijven!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:50

@dierenfan wat een vervelende plek om te moeten longeren :D

@Raineri hoe gaat het met je? Geen "andere" uitslag meer gekregen?

@Elina braaf hoor, maar idd wie weet komt het nog haha

@maartje ja het kan soms per dag zo verschillen! Ik kijk ook meestal eerst hoe zijn bui is en dan beslis ik wat ik ga doen. Dat scheelt ook frustratie en teleurstelling ;)

@ignis fijn dat je weer n beetje wat kan gaan doen!

@dieseltje gewoon Pokon :')
Hij doet wel echt zn best hoor!

Hier vandaag bezig geweest met clickertraining. Had ik al n tijdje niet gedaan, maar alles zat er nog in! Begonnen met inparkeren op (heup)target. Het eerste stukje zit er in, dus eerdaags even uitbouwen en met het krukje erbij.
Altijd handig als ze dat kunnen :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 05:36

Wat ontzettend goed van Niko!

Zijn er leuke leer filmpjes qua clicker training? Ik ken het goed vanuit de honden wereld maar nog nooit iets mee gedaan met paarden. Net als inparken leren lijkt mij ook erg handig. Heeft iemand zoiets?

Wij willen namelijk tzt soort behendigheid wedstrijden mee kunnen doen met de paarden vanuit de powerhorse competitie. Veel dingetjes al aan kunnen leren. Maar juist heel secuur op een stap voor of achter kunnen werken kan ontzettend veel tijd en punten schelen. Leuk dus om zulke dingen op deze wijze aan te kunnen leren

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:05

Ik heb heel veel gehad aan de filmpjes van Amable.
Ik ben met hem met clickertraining begonnen toen hij bij mij kwam (9 maanden oud). Hij vondt dat echt leuk en het hield hem goed bezig.

Dit kon hij toen hij net 1 was.

Inmiddels kan hij natuurlijk al veel meer. Apporteren vindt hij ook heel leuk! Ik vindt het in de praktijk ook heel handig te gebruiken in bepaalde situaties. Bijv. de target als hij ergens heen/langs moet of hoofd laag om hem even uit zn spanningsboog te halen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:24

Oh wat gaaf Leedebee!! Super leuk om te zien. Bedankt voor de tip ik ga me er eens in verdiepen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:48

Dat is echt heel leuk om te doen :D
Vooral het apporteren vindt hij echt leuk. Daar is de halve "film" op gebaseerd die ik vorig jaar gemaakt heb met hem. Toen was hij bijna 2.

Voor wie het leuk vindt :o

Inmiddels kan hij al:
Voer weigeren
Ja knikken/ nee schudden
Hoofd laag
Targetten
Apporteren
Dansen (pootje over om en om)
Rondje om zichzelf draaien
Eind achteruit lopen
Wegsturen (begin ervan)
Flamen
Kusje
Knuffel (begin ervan)
Blijven liggen
Stil staan dat ik om hem heen kan lopen
Op heb blok (hij wil echt óver op gaan staan :') )

De "zwaardere" oefeningen zoals laten liggen, compliment, spaanse pas e.d. wil ik later nog aanleren. Maar die zijn lichamelijk best zwaar, dus daar wacht ik nog even mee. Wel begonnen met been naar voren optillen op zweep aanraking.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:58

Leuk Dieseltje! Ziet er goed uit. Ha ha ook leuk jouw enthousiasme, Niko kan het niet ontgaan zijn dat het erg knap was wat hij deed :D

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:54

Zo leuk om de vooruitgang bij iedereen te zien :)

@leedebee
Geweldig dat kampeer filmpje!

Bij bas wordt het beleren maar even uitgesteld, meneer vond dat hij nog niet groot genoeg was :+ maar even wachten tot hij klaar is met veel groeien. We gaan wel rustig verder op de grond met van alles. Hij is ook echt nog maar net 3 (sinds zaterdag).
Afbeelding