Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:28

Oja, hoe gaat dat nu miereneter?
Ik heb ook (pas) sinds 3 jaar m'n E, daarna sparen voor een nieuwe trailer en toen moest de auto ook nog komen. Dus na al die jaren eigenlijk een droom die uitkomt: met m'n eigen spul op stap!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:35

Ja dat lijkt me heerlijk! Ik ga halverwege september m’n E halen. Ik heb nog geen auto of trailer, of een paard wat er ontspannen op staat, maar het is een begin.

Ik heb vandaag weer lekker op Guli gehangen tijdens het wandelen, ze geeft er niks om! Ondanks dat we nog flink spieren en coördinatie moeten trainen, ga ik binnenkort ook maar weer verder met het zadel en gewoon oefenen met opstappen en zitten:) De singel reageert ze ook helemaal niet meer op. Dat is een enorme geruststelling, nadat ze er zo nijdig om werd afgelopen winter.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:56

Dat klinkt goed Galeo!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:15

Dat gaat al een stuk beter, Galeobdolon, fijn om te horen! Jij gaat dus wel al voor je E, zonder trailer. Ik twijfel daar dus over, omdat ik het dan niet ga oefenen en bang ben dat de vaardigheid weer wegzakt.

Iletam, we waren zo ver dat hij min of meer zelf de trailer oploopt met tussenschot. Maar de stang dichtdoen ging nog niet, voor je het wist stond hij weer buiten. Je mocht nog niet aan de stang dénken of hij liep de klep al af ;( . Hoe dan ook al een enorme vooruitgang. Trailer nu even niet beschikbaar voor oefenen, maar zodra het kan gaan we weer verder.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:37

Ik wil hem in de toekomst toch hebben, dus waarom niet:) Binnenkort zal ik ook vaker met een aanhanger kunnen rijden dus dan kan ik vast wat ervaring opdoen voordat ik met een paard moet rijden, wat ik toch wel spannend vind.

Klinkt wel alsof jullie er bijna zijn met trailer laden! Die laatste stap komt er vast ook met geduld bij.

Het gaat inderdaad een stuk beter. Ik merk dat de oestress van NAF z’n werk doet, want ze is hengstig (alweer) maar niet meer onhandelbaar. Er zijn echt nog wel momenten waarop het niet gaat en ze niet bereikbaar is, maar dat zijn opzich voorspelbare momenten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:40

miereneter schreef:
Dat gaat al een stuk beter, Galeobdolon, fijn om te horen! Jij gaat dus wel al voor je E, zonder trailer. Ik twijfel daar dus over, omdat ik het dan niet ga oefenen en bang ben dat de vaardigheid weer wegzakt.

Iletam, we waren zo ver dat hij min of meer zelf de trailer oploopt met tussenschot. Maar de stang dichtdoen ging nog niet, voor je het wist stond hij weer buiten. Je mocht nog niet aan de stang dénken of hij liep de klep al af ;( . Hoe dan ook al een enorme vooruitgang. Trailer nu even niet beschikbaar voor oefenen, maar zodra het kan gaan we weer verder.

Kun je niet lenen? :) Ik ga ook voor m'n E in september, maar ik moet dan de bus van m'n vader lenen en de trailer van stal. :) Ooit komt er een eigen combinatie maar voor nu kan het even zo. :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:34

Dan moet ik auto en trailer lenen. Is zeker een optie, maar vind het altijd 100x spannender om met andermans materieel te rijden dan met mijn eigen. Dat weerhoudt me nog een beetje.

Succes met alle E's in september!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:08

Bedankt! Toch wel weer spannend ondanks alle vakjes op m’n rijbewijs die al aangekruist zijn.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd dan Guli een ander paard wordt van marstall force. Na verschillende poging er aan en er af is het duidelijk dat ze spoken begint te zien er van.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:26

Dat is toch alweer vooruitgang miereneter! Je zou ipv de stang eerst een zweepje of touwtje kunnen houden, om aan het idee ' er zit iets achter mijn bips' te wennen.

Ik had in een ander topic nog tips&trucs gevraagd over het alleen laden want dat is nu mijn volgende doel: alleen op pad kunnen. Maar neem de tijd hoor

Ik heb mijn E gehaald ook zonder eigen combinatie, wilde het al jaren dus toen toch maar een keer gewoon gaan doen:)

Bijzonder hoeveel effect voer kan hebben galeo. Wat voer je nu?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:12

Een halve schep coolstance copra voor de eiwitten, een kwart schep vitalbix nutrimash voor de smaak en voedingsstoffen, magnesium en oestress (sinds 2 weken) is de standaard mix.

Hierbij krijgt ze in kuren glucose balans en groene klei.

Ik ben vorige week gestart met een leverontgiftiging van Pure Horse, als dat klaar is, in oktober, ga ik kijken of een andere balancer iets voor haar is. Ik heb nu Agrobs en vitastance in huis om uit te proberen.

Ze lijkt mineralen slecht op te nemen, heeft een ruwe vacht, een kaal geschuurde staart en open barstende cystes op haar kaak (ongeveer 1 per maand). Er schort dus wel iets aan haar immuunsysteem of verdere lichamelijke balans.

Vandaag zag ik dat er heel voorzichtig wat haren terug beginnen te groeien op haar staart:) dus dat is een mooi begin.

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:40

Ik heb al een aantal jaar een trailer, echt ideaal. Geen E want het kan precies legaal met mijn pony’s rijden. Een voor een dan ;) .

Hier ging het best wel goed maar helaas ging het gisteren toch mis en ben ik weer gevallen.
Dit keer mijn sleutelbeen gebroken dus echt ff uut de running :( .
Dit zal ook niet veel goeds doen voor de spanning als ik er straks weer op kan vrees ik..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:31

Ach Josien, wat een pech. En dan ook meteen wat breken :( . Hoe gaat het met de pijn, is het te doen?

Hoop dat je straks heel rustig weer kunt opbouwen. Spannend zal het zeker zijn, dat is ook normaal. Misschien dat het met goede begeleiding gewoon prima lukt, zou ik nu zeker nog niet over inzitten. Eerst die schouder weer heel!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:49

Wat een dieet galeo; ik begrijp dat ze niet helemaal fit is? Misschien heb ik er overheen gelezen... Hopelijk vind je het juiste voer beleid. Knijp ik maar weer in m'n handjes met die van mij: basisbrok en onbeperkt ruwvoer doet ie het prima op.

Jeetje Josien wat balen! Hoe is het gebeurd? Sterkte en beterschap gewenst

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:56

Vandaag voor de tweede keer op vreemd terrein geweest. Braaf op de trailer, nog wel met hulp. Probeer eerst het wachten op te bouwen, zodat ik uiteindelijk ooit ook alleen kan laden. Maar voor nu al super dat ie er eigenlijk zo op staat. Op de locatie vielen z'n ogen nog net niet uit z'n hoofd, wat een hoop paard is het dan! Eenmaal erop scherp maar eigenlijk top braaf.
Terug ook zo op de trailer :j

Zelf vind ik het rijden en manoeuvreren met de trailer erg spannend maar ik hoefde maar minimaal te corrigeren (ik moet achteruit het erf op) dus ook best trots op mezelf hihi

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 06:18

Terecht Iletam, dat je trots bent! En zo fijn dat hij braaf is, zelfs met al die spanning.

De mijne is weer behandeld door de osteopaat, die zei dat hij steeds beter in zijn bespiering en lijf komt te zitten. Dat was goed om te horen. Ze doet ook mensen, dus ik ben ook onder handen genomen, heerlijk.
We moeten wel flink aan de bak, want hij is echt te dik. Dus ik ga een dag meer rijden en iets langer per keer (hij heeft er gelukkig de conditie voor, geen druppel zweet).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:39

Bedankt! Ze wordt nu even doorgereden door de instructrice want ze was na de val weer helemaal van de wap.
Daarna komt ze een paar maanden terug naar de weide en gaan we in de winter weer wat aan de slag en dan ook kijken of ik er mee verder wil of niet. Heel moeilijk om over na te denken, maar eerst herstellen en weer vanaf de grond aan onze band werken.

Klinkt goed lletam, het is ff wennen met de trailer rijden maar wordt snel steeds normaler.

Succes met het af laten vallen miereneter, die van mij blijft juist iets achter.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:14

Prettig miereneter zo'n osteo die jou gelijk mee behandeld. Hoe was het effect op jouzelf?

Snap je twijfel Josien, is ook niet niks wat er is gebeurd. Hoe gaat het met jouw herstel?

Toen ik met dit paard begon heb ik tegen mezelf gezegd dat het wel haalbaar moest zijn, ben geen held van 20 meer en als dit paard meer nodig had gehad (lees: meer training, jonge paarden specialt of wat dan ook) dan had ik hem verkocht

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:32

lletam schreef:
Prettig miereneter zo'n osteo die jou gelijk mee behandeld. Hoe was het effect op jouzelf?

Snap je twijfel Josien, is ook niet niks wat er is gebeurd. Hoe gaat het met jouw herstel?

Toen ik met dit paard begon heb ik tegen mezelf gezegd dat het wel haalbaar moest zijn, ben geen held van 20 meer en als dit paard meer nodig had gehad (lees: meer training, jonge paarden specialt of wat dan ook) dan had ik hem verkocht

Snap je reactie helemaal. Mij leek de uitdaging van een jong paard heel leuk, heb het al vaker meegemaakt, ook met hetzelfde ras, en dat kwam altijd goed.
Ponylief heeft in de eerste 2,5 jaar van haar leven flinke verhuizingen meegemaakt, maar er is verder nooit echt wat mee gedaan. Dat zijn we nu de laatste 1,5 jaar rustig aan het doen. Ze is van de ene kant topbraaf, maar heeft een zelfverzekerde leider nodig. Vanaf de grond gaat dat prima, kan haar overal mee naar toe nemen etc. Maar als ik er op zit is dat minder, 85% gaat het top, 10% geeft wat kleine hakkeltjes maar dat is niet erg, alleen die laatste 5% is paniek. zowel bij haar als bij mij.
Ik moet dat leren oplossen en zij moet leren dat het goed komt. Bij mijn instructrice of andere ervaren ruiters is het vooralsnog nog nooit tot standje paniek gekomen. Bij mij nu 3x, waardoor ik ook 3x ben gevallen.
Vorige keer gingen we echt vooruit door extra training, maar nu gaan we semi verplicht voor extra rust en trainen vanaf de grond. Daarna zien we wel of ik er weer op durf. Als ik dat vertrouwen niet kan krijgen dan zal ik helaas moeten concluderen dat het toch geen match is -O- .

Maargoed, eerst mijn herstel en dat verloopt prima. Dus stapje voor stapje komen we er wel :D .

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:51

lletam schreef:
Wat een dieet galeo; ik begrijp dat ze niet helemaal fit is? Misschien heb ik er overheen gelezen... Hopelijk vind je het juiste voer beleid. Knijp ik maar weer in m'n handjes met die van mij: basisbrok en onbeperkt ruwvoer doet ie het prima op.

Jeetje Josien wat balen! Hoe is het gebeurd? Sterkte en beterschap gewenst

Ze blijft slecht in haar vacht zitten, heeft op haar kaaklijn iedere zoveel weken een uitbarstende cyste(tanden zijn netjes bijgehouden), likt zand, eet bast, krijgt alleen een bolle buik maar geen algehele verdeling van vet of spier, is hormonaal uit balans en heeft broze hoeven :')

Ze heeft wel energie, en karakter.. Dierenarts kan er zo snel niks van maken, bloedtest kwam niets uit ook. Osteopaat is ook langs geweest en komt over een paar weken weer.

Ze krijgt nu een lever kuur van 8 weken van Pure Horse, als die is afgelopen ga ik experimenteren met twee andere balancers. Ze doet het in ieder geval al een stuk beter sinds ze Oestress krijgt, dit ga ik echter vervangen voor pure monnikspeper omdat Oestress echt belachelijk veel geld kost :o

Soms moet ik ook niet vergeten dat ze wat langer de tijd nodig zou kunnen hebben na de verhuizing en niet passend management. We staan pas 3 maanden op de nieuwe plek...

Ik maak me af en toe wel zorgen of haar immuunsysteem goed genoeg is als we op deze manier de winter in gaan. Binnenkort gaan we weer oefenen met een regendeken in ieder geval.

We hebben nu twee lessen gehad met een instructrice die erg goed bij ons past. Gul en ik worden er beide érg enthousiast van:) Dus nu kunnen we eindelijk wat fine tuning gaan aanpakken waar ik zelf even niet verder mee kwam.

Tijdens wandelingen kan ik ook al hangen zonder dat ze een kik geeft. Als ze er lichamelijk wat meer klaar voor is en we op deze manier doorgaan qua gymnastiseren, verwacht ik dat het uiteindelijke 'rijden' een eitje gaat zijn (Gevaarlijke uitspraak :Y) )

Josien_ schreef:
Snap je reactie helemaal. Mij leek de uitdaging van een jong paard heel leuk, heb het al vaker meegemaakt, ook met hetzelfde ras, en dat kwam altijd goed.
Ponylief heeft in de eerste 2,5 jaar van haar leven flinke verhuizingen meegemaakt, maar er is verder nooit echt wat mee gedaan. Dat zijn we nu de laatste 1,5 jaar rustig aan het doen. Ze is van de ene kant topbraaf, maar heeft een zelfverzekerde leider nodig. Vanaf de grond gaat dat prima, kan haar overal mee naar toe nemen etc. Maar als ik er op zit is dat minder, 85% gaat het top, 10% geeft wat kleine hakkeltjes maar dat is niet erg, alleen die laatste 5% is paniek. zowel bij haar als bij mij.
Ik moet dat leren oplossen en zij moet leren dat het goed komt. Bij mijn instructrice of andere ervaren ruiters is het vooralsnog nog nooit tot standje paniek gekomen. Bij mij nu 3x, waardoor ik ook 3x ben gevallen.
Vorige keer gingen we echt vooruit door extra training, maar nu gaan we semi verplicht voor extra rust en trainen vanaf de grond. Daarna zien we wel of ik er weer op durf. Als ik dat vertrouwen niet kan krijgen dan zal ik helaas moeten concluderen dat het toch geen match is -O- .

Maargoed, eerst mijn herstel en dat verloopt prima. Dus stapje voor stapje komen we er wel :D .

Fijn dat je herstel goed gaat Josien, maar lastige vraagstukken voor jullie toekomst. Komt tijd komt raad. Hopelijk wordt ze nog wat langer doorgereden en vanzelf wat ouder en wijzer. Heb je ook gekeken of ze paniekeriger wordt van haar voer?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:03

Afgelopen keren leek het niet met voer te maken te hebben, maar bij mijn laatste val was dit wel mogelijk omdat ze net een week vakantie had gehad en voer was opgehoogd.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:12

Galeobdolon schreef:
Ze blijft slecht in haar vacht zitten, heeft op haar kaaklijn iedere zoveel weken een uitbarstende cyste(tanden zijn netjes bijgehouden), likt zand, eet bast, krijgt alleen een bolle buik maar geen algehele verdeling van vet of spier, is hormonaal uit balans en heeft broze hoeven :')

Soms moet ik ook niet vergeten dat ze wat langer de tijd nodig zou kunnen hebben na de verhuizing en niet passend management. We staan pas 3 maanden op de nieuwe plek...

Lastig hoor, Galeobdolon, zeker als je er niet makkelijk achter komt waar het aan ligt. Sowieso klinkt ze als een heel gevoelig paard. Zowel wat voer betreft, als benadering, als huisvesting. Dus je idee dat ze tijd nodig heeft na de verhuizing, is zeker niet gek. Hoop dat ze beter in balans komt! In elk geval een goed teken dat ze wel energie heeft.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:08

Dat klinkt inderdaad als een hele puzzel, Galeo. Hopelijk vind je wat werkt voor jullie, aan jouw inzet ligt het in ieder geval niet!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:46

Ja het gaat allemaal niet vanzelf met haar.
Gisteren flink gelopen aan de longe en eerder deze week weer verder dan ooit geweest de hei op. We blijven stapjes maken en zolang m’n paard blij is om me te zien maakt het niet uit hoe snel we vooruit gaan. (Hoewel ik wel onwijs uitkijk naar ritjes met haar)

Gisteren kreeg ik deze begroeting en vandaag kwam ze zelfs op me af gegaloppeerd weer <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:40

Galeobdolon schreef:
Gisteren kreeg ik deze begroeting en vandaag kwam ze zelfs op me af gegaloppeerd weer <3
[ Video ]

<3

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:26

Och ze weten je ook altijd weer om hun hoefjes te winden hè!