Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:16

2.5 is een lastige leeftijd ja.
In het commerciele (prof) circuit gaan ze dan volgens mij al wel vaak helemaal op de foto om met net aan 3 jaar, beleerd en goed op de foto aangeboden te worden. Maar dat is absoluut geen garantie dat ze tussen 2.5 en 6 niets kunnen ontwikkelen...

De fijne, gezonde paarden moeten natuurlijk ook allemaal ergens oud worden dus het is fijn als mensen ook open staan voor de oudjes. Die hoeven echt niet allemaal kapot of een bodemloze put te zijn (groot verschil tussen ze voor hobby hebben of dat ze ooit nog iets op moeten leveren)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:37

Ik las iets over een langere advertentie met een verhaal. Vorig jaar heb ik mijn merrie verkocht incl. lang verhaal dat ik op een website had gezet. Het was niet kort samen te vatten zonder belangrijke zaken weg te laten of veel vragen op te roepen, dus dat leek me de beste optie. De basisinfo stond in de advertentie met filmpje + link naar website. Zo heb ik ook een perfecte nieuwe eigenaar gevonden, nadat ik eerst zelf nog even van haar mocht genieten. Het was overigens geen raar paard, maar ze had wel een vreemd verleden.

upendo schreef:
Ik zie het andersom.
Er zit niet meer potentie in dan wat ze behaald hebben, ze worden ouder dus dan worden ze weggedaan als leerpaard.

Begrijpelijk, maar de prijs moet niet hoger liggen dan die van een talentvol jong dier..

Precies door deze gedachte zijn jonge dieren zo duur. De verwachting, de hoop, de mogelijke potentie. Je moet allemaal nog maar zien of ze het gaan doen, of de ruiter het kan en of iedereen zo lang heel blijft. Ik zie daarom wel de waarde van een ouder paard op niveau. Die bewijst het te kunnen, te willen en in elk geval tot dat moment volgehouden te hebben. Bij jonge paarden koop je meer een verwachting of droom. Voor beide valt iets te zeggen.

Hopelijk kunnen wij van de zomer kennismaken met onze nieuwe aanwinst, als alles goed gaat. Die basis is vorig jaar al betaald en de merrie moet er nog wat maandjes aan knutselen. :P

ivy_power89

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:41

Ik vind de prijzen idioot op het moment.
Daarom heb ik mijn "eisen" ook aangepast en kwam ik thuis met een bijna 3 jarige dan een gereden paard waar ik in eerste instantie naar opzoek was.

Voorheen had je voor 15+ echt een goed paard, waar al knopjes opzitten. Nu moet je voor zo'n zelfde paard minimaal 10 meer rekenen, áls je het daar al mee red.

Poezebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:54

Matheno schreef:
Mijn potentiele nieuwe paard wordt vanmiddag gekeurd! *\%/*

Spannend en wat een knapperd! Ik houd wel van die Spaanse stoere paarden.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:08

Matheno schreef:
mpc_rijder schreef:

Spannend en succes! :j
Laat je alleen klinisch keuren of ook rontgen?

Alleen klinisch. Hij is 16, dus schoon op de foto zal hij niet zijn.
Als hij de buigproeven door komt dan vind ik het goed.

Ja dat kan ik heel goed snappen, vandaar ook mijn vraag eigenlijk!

Op welke leeftijd leggen jullie dan de grens, van wel/ niet op de foto zetten? Voor mij is een paard met een 'hogere' leeftijd ook zeker niet uitgesloten, maar wanneer zien jullie foto's nog wel als zinvol en vanaf welke leeftijd niet meer?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:34

Ik heb bij Titane voornamelijk gedacht 'hij loopt al jaren koersen, als ie ergens niet goed was geweest, had ie dat niet vol gehouden'. Misschien heel naïf gedacht van mij.

Ik zou het juist lastiger vinden met een paard dat nog niet gereden is of nog maar net. Dan weet je nog niet wat de belasting met m gaat doen.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:41

Dilan93 schreef:
Ik heb bij Titane voornamelijk gedacht 'hij loopt al jaren koersen, als ie ergens niet goed was geweest, had ie dat niet vol gehouden'. Misschien heel naïf gedacht van mij.

Ik zou het juist lastiger vinden met een paard dat nog niet gereden is of nog maar net. Dan weet je nog niet wat de belasting met m gaat doen.

Ik ben ook te naïef denk ik soms, maar goed. Komt misschien ook dat ik al 2 keer een paard heb moeten inslapen, en de gebreken waren niet te zien op röntgenfoto's.. Krijg soms het idee dat mensen denken dat je alles maar uitsluit met keuringen.. Ik geloof meer in geluk of pech :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:06

Caboby schreef:
Dilan93 schreef:

Ik ben ook te naïef denk ik soms, maar goed. Komt misschien ook dat ik al 2 keer een paard heb moeten inslapen, en de gebreken waren niet te zien op röntgenfoto's.. Krijg soms het idee dat mensen denken dat je alles maar uitsluit met keuringen.. Ik geloof meer in geluk of pech :j

Keuring sluit idd niet alles uit. Denk dat als je Titane helemaal binnestebuiten had gekeerd, er vast wel iets naar boven was gekomen.

Dat ie zn griffelbeen brak was dikke pech.
Met peesscan kwam er trouwens wel uit dat ie op dat been op de pees een oud plekje had zitten wat wellicht ooit een blessure is geweest. Last had ie er niet van.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:09

Ik vind keuren voor een ander altijd verstandig, maar voor mezelf ben ik nogal makkelijk en hecht ik er minder waarde aan... Mijn ouders keurden nooit, dus de pony's en paarden die wij vroeger hadden voor ons vieren, hadden röntgenologisch dramatisch slecht kunnen zijn. Geen idee... Nooit ellende mee gehad. Eentje is ingeslapen door ouderdom + ppid en de ander door een enorme tumor. Verder zijn ze verkocht en nog prima belast bij de eigenaar. Ik heb verder geen ervaring met kapotte paarden of inslapen buiten die 2 gevallen. Ooit komt mijn ruin erbij, omdat ik hem tot zijn dood houd.

Mijn paard is eigen fok en toen de opfok alles ging röntgenen, was hij als enige net te jong voor betrouwbare foto's. Dus niet gedaan. Hij is atactisch geworden bij zijn castratie, maar dat had ik met een keuring nooit kunnen voorkomen. Zijn gewrichten kunnen één grindbak zijn. Hij wordt 11, loopt al jaren op goed Z-niveau en lijkt op zijn ataxie na wel oké te zijn. :P

Ik heb een paar jaar geleden een paard verkocht dat 9 jaar van de fokker is geweest. Hij was als jong paard volledig gekeurd, maar door de fokker aangehouden als eigen rijpaard. Hij ging na 6 jaar rijden wegens tijdgebrek naar mij voor het verkooptraject. De koper liet hem volledig keuren. Klinisch en röntgenologisch incl. rug en hals. Keurig goedgekeurd. Paar maanden later is paard stuk en röntgen ook bar slecht. Geen geval van andere beoordeling door de arts, maar echt een enorm verschil op de foto's. Alsof het paard een zwaar ongeluk had gehad, maar daar wist de eigenaresse niets vanaf. Paard is ingeslapen. Ik neig ook meer naar pech en geluk kunnen hebben. Zelfs met de beste huisvesting en het beste management met een prachtig goedgekeurd paard kan je de ergste ellende hebben.

Voor mijzelf vind ik het belangrijk dat een paard klinisch goed is en hoe ouder en meer belast hij/zij is, hoe minder spannend ik foto's vind. Mijn destijds jonge paard had ik wel op de foto willen laten zetten om een eventuele chip te verwijderen, maar toen hij later atactisch werd, was keuren niet meer aan de orde. Hij was al van mij en hij bleef van mij. We zouden het wel zien.

Het is goed om te weten wat je uitgangspunt is met een paard en het kán je ellende besparen, maar een keuring is een momentopname. Geen enkele garantie voor de toekomst. En er zijn zoveel paarden die niet netjes zijn op de foto en die daar geen enkele hinder van ondervinden. Of paarden die 100% top zijn op de keuring en die op andere vlakken toch totaal niet gezond zijn. Bijvoorbeeld omdat ze ontzettend koliekgevoelig zijn. Daarom hecht ik zelf beperkt waarde aan keuringen. Ik weet heus dat het verstandig is om altijd te keuren en dan ook graag uitgebreid, maar het voelt voor mij soms als schijnzekerheid. Zelf durf ik goed zonder. Gek genoeg laat ik mijn eigen paarden wel keuren voor de verkoop of soms zelfs tussendoor, als ik iets uit wil sluiten bijvoorbeeld. Ik weet hoe het werkt en geef deze informatie graag door aan een mogelijke koper. Ergens vreemd, want het paard is nog steeds hetzelfde. Ik rijd ermee en hij 'doet het'. Zou ik niet verkopen, dan bleef ik er minstens zo intensief mee rijden. In die zin is het raar dat een keuring je paard waardeloos kan maken, terwijl er in de praktijk niets verandert.

*edit: we hebben ook 2x meegemaakt dan een paard klinisch niet goed was, 1x door een wond op het been (de ochtend voor de keuring opgelopen) en 1x door een hoefzweer (ter plekke uitgesneden). Bij herkeuring goed. Dus ook dan is het een momentopname...

Blijft een interessante kwestie.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-02-21 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:09

Hier gaat ook alles op de foto. Mijn merrie is dus ingeslapen op dingen die bij een RX keuring er wel uit waren gekomen. Harde les zegmaar.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:18

Ik heb mijn recente aankoop klinisch en standaard röntgen laten doen.
Onbeleerd, al die tijd op het land gelopen en dan vind ik risico iets kleiner (en ja er zijn altijd verhalen hoe het anders kan) dan een paard dat al een aantal jaar gereden wordt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:18

Zag vandaag een knapperd voorbij komen, 14 jaar, allround, niet al te ver rijden Ik om meer info gevraagd. Vraagprijs €10000 en de filmpjes echt om te janken zo slecht..... paard loopt niet rad, enorm scheef en het springfilmpje.... mijn hemel... In zulke gevallen ben ik toch blij dat ik eerst een filmpje heb gezien.
Ben er echt al weer helemaal klaar mee.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:23

mamabird schreef:
Zag vandaag een knapperd voorbij komen, 14 jaar, allround, niet al te ver rijden Ik om meer info gevraagd. Vraagprijs €10000 en de filmpjes echt om te janken zo slecht..... paard loopt niet rad, enorm scheef en het springfilmpje.... mijn hemel... In zulke gevallen ben ik toch blij dat ik eerst een filmpje heb gezien.
Ben er echt al weer helemaal klaar mee.

Lange leve de filmpjes.......

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:29

Zie net een paard van 22.500,00 op MP voorbij komen :wow:

Dan vraag ik me dus echt af 'wat maakt dit paard zo bijzonder ten opzichte van een sportpaard op hetzelfde niveau van 15.000,00?'

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:35

Ik ben na 2 weken de zoektocht ook wel beu. Wat een mega belachelijke prijzen worden er gevraagd. En dan vraag je van een ‘normaal’ huis tuin en keuken paard die zo belachelijk slecht zijn gefilmd of het paard is gewoon niet goed.

Ik heb niet zoveel eisen: gezond en braaf. En zelfs dat lijkt nu onmogelijk.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:58

Er staat echt een leuke paint op de fb van Wendy van osch. En een leuke 2.5 jarige haflingerruin op mp. Nu baal ik echt dat mijn zoektocht nog niet helemaal kan starten en ik kan bezichtigen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:02

Veraaaaah schreef:
Ik ben na 2 weken de zoektocht ook wel beu. Wat een mega belachelijke prijzen worden er gevraagd. En dan vraag je van een ‘normaal’ huis tuin en keuken paard die zo belachelijk slecht zijn gefilmd of het paard is gewoon niet goed.

Ik heb niet zoveel eisen: gezond en braaf. En zelfs dat lijkt nu onmogelijk.

Ik ook :(
En ben mijn telefoonverslaving op dit moment evenzo goed beu :') ....... steeds die drang om te kijken of er weer wat nieuws op staat. De hele dag door blegh

Dan denk ik las toch een pauze in , spaar lekker door en kijk later maar weer wanneer de gekte voorbij is...... Maar gaat de gekte dit jaar nog voorbij 8)7
Ik wil gewoon hobbelen grrr

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:10

Die van mij is helemaal goed gekeurd *\%/*

Mijn grote eis was ook gezond, jong en een springer. Viel niet mee maar het is gelukt dus hopelijk geeft het de mensen hier hoop!
Daarnaast heeft de verkoper netjes 1.5 week gewacht tot m'n dierenarts eindelijk kon komen voor de keuring dus dat kan in deze tijden ook nog :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:11

Blaze1994 schreef:
Die van mij is helemaal goed gekeurd *\%/*

Mijn grote eis was ook gezond, jong en een springer. Viel niet mee maar het is gelukt dus hopelijk geeft het de mensen hier hoop!
Daarnaast heeft de verkoper netjes 1.5 week gewacht tot m'n dierenarts eindelijk kon komen voor de keuring dus dat kan in deze tijden ook nog :j

Gefeliciteerd! :D

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:15

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:19

Gefeliciteerd! :)

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:19

Een keuring sluit inderdaad niet alles uit, en natuurlijk hangt er bij de aankoop een zekere mate van pech of geluk aan. Maar heb nu ook genoeg gezien dat paarden ongekeurd werden aangekocht. Maand later komt er van alles naar boven, en beestje mag weer terug naar oude eigenaar onder de noemer 'verborgen gebrek'. Tja...

Dan liever die hoeveelheid geluk een handje helpen en pech zoveel mogelijk proberen uit te sluiten. Vandaar dat ik keuren wel belangrijk vind. Natuurlijk moet daar ook een bepaalde mate van realisme achter zitten, het is niet realistisch te verwachten dat een 16 jarig paard helemaal schoon op de foto staat.

Vandaar dus die specifieke vraag voor degenen die wel 'pro' keuren zijn, op welke leeftijd leg je die grens van foto's?

De bovengenoemde telefoon verslaving herken ik :+ Het is echt verschrikkelijk, je legt je telefoon weg omdat je heel marktplaats hebt uitgespeeld. Om hem vervolgens 3 minuten later weer te pakken, want oja die ene fb groep moet ook nog even gecheckt worden +:)+

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:21

Gefeliciteerd Blaze! Netjes ook van de verkoper :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:23

Ik zie op MP vooral heel snel paarden op gereserveerd staan.

Of ik zie paarden die al sinds oktober/november te koop zijn, maar dat vind ik dan ook weer verdacht

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:23

Gefeliciteerd Blaze!