Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:14

Wat een lekker ding :~

(En insta posts plaats je als video. Gewoon de link in een videotag zetten)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

Jeetje jullie alweer zo hard. Kan het haast niet bijhouden :'). Ik reageer even op de laatste paar berichten.

@ Kimvicious dat ziet er heel fijn en ontspannen uit.

@K_nolan wat een knapperds heb jij zeg <3.

@joltsje toen ik voor de eerste op Alano zat was dit ook zonder zadel :'). Nou weet ik dat hij mij vertrouwt maar iemand anders hoeft het bijvoorbeeld niet te doen want dit ligt eraf.

@plutolover zag het al voorbij komen op insta heel leuk. Zo heeft iemand Alano ook een keer meegenomen naar de wei en hij deed dit heel braaf.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:42

Zo wat gaat iedereen hard! ik ga proberen te reageren vanaf 1 maart (pagina 42). Sorry als ik mensen vergeet!!

@Mooblie wat fijn dat je les goed ging en hij zich goed gedroeg op nieuw terrein! Dat kan met die jonkies soms zo spannend zijn!

@K_nolan wauw wat ga jij goed met allebei! ik volg je op insta en zie echt prachtige foto's van beide langs komen <3 Wat betreft het tempo heb ik geleerd dat dat na een tijdje echt komt. Als ze hun balans meer hebben gaan ze uiteindelijk wel! Toevoeging na pagina 45: wat een plaatjes zeg

@_lauraaa_ wij hebben elkaar al gesproken maar het blijft ***. Hopen op het beste bij de kliniek, ik denk aan je.

@Fillis even inhaken op de voedselbeloningen. Mijn nog erg happerige jonkie krijgt het niet vaak maar ik gebruik het bijvoorbeeld wel als we naar buiten gaan, een beetje afleiden met eten helpt super. Maar inderdaad alleen op het juiste moment en niet als ze er naar bedelt.

@future_vet Welkom, knapperd heb je! Wat een prettige manier om aan je paard te komen!

@Qimm ik wil alleen even reageren dat ik jouw paard z'n stippels zo leuk vind <3

@Retjethorse wat gaaf er zo op!!! en zonder zadel, dat zou ik echt niet durven _/-\o_

@stitchlover ahhhhw wat lief zo op het blok, hij kijkt alsof hij zo de hele wereld aankan!!

@ivy_power89 wat leukerd, welkom! benieuwd naar jullie proces dit jaar :)

@plutolover wat een prachtige foto's! en een goede oefening voor je jonkie!

@Kimvicious wat een mooie berichten zien we al van jou hier! volgens mij heb jij echt een engeltje aan Bo!

Hoop dat ik niet teveel vergeten ben maar wilde toch graag even op zoveel mogelijk mensen reageren!

---
Wij zijn afgelopen zondag verhuisd en daar moest ik even van bijkomen, fysiek en mentaal. Hierbij mijn verslag van die dag (gekopieerd hoe ik het naar vrienden had gestuurd):

Jeetje wat een dag, verhuisdag ging totaal niet zoals gepland. In eerste instantie wilde ze de trailer wel in, maar zodra ze erin stond was het totale paniek. Echt bijna over de voor balken heen willen springen en alles doen om er maar niet in te hoeven blijven. Dus hup eruit want ze werd gek. De taxi zei dat hij haar alleen ging vervoeren als ze gesedeerd werd dus ik de spoed dierenarts gebeld en die was er 45 minuten later. Nou het is een sterk karakter want daar had ze weinig van. 2 meter van de trailer af stond ze te slapen en als je al richting de trailer ging was ze klaar wakker. Die trailer ging ze niet meer in. Niet te lang door geprobeerd want je ziet het als het echt niet gaat en dit ging echt niet.....

Puntje bij paaltje ging ik Nena niet nog langer op die stal laten want een andere trailer zou ze ook niet in gaan. Dus ik ben gaan lopen.... het is 2 km maar het voelde als een oorlogstocht. Vriendin was mee dus die hield fietsers op afstand met een zweep. Eerste deel van de reis heb ik alleen maar gevochten met haar omdat ze wilde rennen maar uiteindelijk werd ze rustiger. Verkeersmak was ze hiervoor nog niet dus allllles was nieuw, maar beetje schrikkerig heeft ze het wel gewoon geflikt. Van een Harley had ze niets die langs reed maar struiken gingen haar opeten. 40 minuten gelopen en m’n hart zat in m’n keel. Maar we zijn er gekomen. Ze is fantastisch ontvangen hier, meteen de bak in met een van de eigenaar haar paarden om te wennen en staat ondertussen al heerlijk in een grote paddock met haar en een Shetlander. Even tot rust komen en meteen opgevoed worden ik ben 10 jaar ouder geworden in 1 dag maar paard staat nu op een fantastische plek.

Ondertussen zijn we 4 dagen verder doet ze het heel erg goed! ze is alleen wel extreem dominant naar het andere paard toe, die heeft gelukkig engelen geduld en blijft haar de hele tijd opvoeden. Ik heb gisteren van de oude eigenaresse gehoord dat ze dat als 1,5 jarige ook een tijd lang heeft gedaan dus blijkbaar hoort het bij haar....

Gisteren zijn we voor het eerst de bak gaan verkennen. Wat even 5 minuten rustig wandelen moest worden is een trainingssessie geworden want alles was spannend, dat maakt niet uit en dat mag ook zeker! Maar niet richting mij gaan trappen, ook echt gericht. Ze krijgt alle tijd om te wennen maar de basisregels blijven wel hetzelfde, daar gaan we de komende tijd maar weer goed mee aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik super blij dat we nu verhuisd zijn, paard staat super. Mijn hoofd heeft veel meer rust en ik kan het eindelijk een beetje loslaten. Ik ben benieuwd hoe het over een maand gaat <3

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:57

Cheyenne0252 schreef:
Wij zijn afgelopen zondag verhuisd en daar moest ik even van bijkomen, fysiek en mentaal. Hierbij mijn verslag van die dag (gekopieerd hoe ik het naar vrienden had gestuurd):

Jeetje wat een dag, verhuisdag ging totaal niet zoals gepland. In eerste instantie wilde ze de trailer wel in, maar zodra ze erin stond was het totale paniek. Echt bijna over de voor balken heen willen springen en alles doen om er maar niet in te hoeven blijven. Dus hup eruit want ze werd gek. De taxi zei dat hij haar alleen ging vervoeren als ze gesedeerd werd dus ik de spoed dierenarts gebeld en die was er 45 minuten later. Nou het is een sterk karakter want daar had ze weinig van. 2 meter van de trailer af stond ze te slapen en als je al richting de trailer ging was ze klaar wakker. Die trailer ging ze niet meer in. Niet te lang door geprobeerd want je ziet het als het echt niet gaat en dit ging echt niet.....

Puntje bij paaltje ging ik Nena niet nog langer op die stal laten want een andere trailer zou ze ook niet in gaan. Dus ik ben gaan lopen.... het is 2 km maar het voelde als een oorlogstocht. Vriendin was mee dus die hield fietsers op afstand met een zweep. Eerste deel van de reis heb ik alleen maar gevochten met haar omdat ze wilde rennen maar uiteindelijk werd ze rustiger. Verkeersmak was ze hiervoor nog niet dus allllles was nieuw, maar beetje schrikkerig heeft ze het wel gewoon geflikt. Van een Harley had ze niets die langs reed maar struiken gingen haar opeten. 40 minuten gelopen en m’n hart zat in m’n keel. Maar we zijn er gekomen. Ze is fantastisch ontvangen hier, meteen de bak in met een van de eigenaar haar paarden om te wennen en staat ondertussen al heerlijk in een grote paddock met haar en een Shetlander. Even tot rust komen en meteen opgevoed worden ik ben 10 jaar ouder geworden in 1 dag maar paard staat nu op een fantastische plek.

Ondertussen zijn we 4 dagen verder doet ze het heel erg goed! ze is alleen wel extreem dominant naar het andere paard toe, die heeft gelukkig engelen geduld en blijft haar de hele tijd opvoeden. Ik heb gisteren van de oude eigenaresse gehoord dat ze dat als 1,5 jarige ook een tijd lang heeft gedaan dus blijkbaar hoort het bij haar....

Gisteren zijn we voor het eerst de bak gaan verkennen. Wat even 5 minuten rustig wandelen moest worden is een trainingssessie geworden want alles was spannend, dat maakt niet uit en dat mag ook zeker! Maar niet richting mij gaan trappen, ook echt gericht. Ze krijgt alle tijd om te wennen maar de basisregels blijven wel hetzelfde, daar gaan we de komende tijd maar weer goed mee aan de slag.

[ [url=m/ihBNgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4UlrJ5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al met al ben ik super blij dat we nu verhuisd zijn, paard staat super. Mijn hoofd heeft veel meer rust en ik kan het eindelijk een beetje loslaten. Ik ben benieuwd hoe het over een maand gaat <3

Jeetje zeg... wat een verhaal. Gelukkig zijn jullie goed aangekomen op jullie nieuwe plekje. Heel stoer hoe je het hebt aangepakt. Nu lekker genieten van je paardje en jullie komen er wel :j

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:12

Wat een mooie foto's van Mace en Wolf!! Wauwie!

Jeetje Cheyenne wat een toestand zeg maar onwijs knap hoe je de sprong gewaagd hebt en nu veilig en wel op je nieuwe stal bent! Chapeau!

Maak er maar bengeltje van hoor :P we maken gewoon gebruik van zijn gedachtegang. Moe worden is stom dus als hij doet wat we vragen word hij niet moe. Als hij iets weigert is het meteen aan 't werk en dan na twee tellen mag die nog eens proberen de juiste reactie te geven. Werkt als een trein :D
Vd week was de achterdeur van de hal heeuuul eng. Tot hij daar mocht rusten en stilstaan en aan de andere kant een paar keer aan het werk moest. Toen was de achterdeur ineens een hele fijne plek. Leuk manipuleren zo'n peanut brain :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:21

Wat een verhaal inderdaad, het blijft toch altijd een ding die trailers met jonkies. Je hebt er geluk mee of pech!

Wat bijzonder ook dat de omheining van de buitenbak uit strobalen bestaat trouwens!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:31

Jeetje cheyenne, wat een ellende, maar gelukkig goed terechtkomen.

En bedankt, haar stippen zijn heel leuk :D

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:58

@Cheyenne0252: Ik las je verhaal op instagram al, maar inderdaad echt pittig! Mace was ook een drama die heeft het eerste half uur echt de halve trailer gesloopt.. Op de snelweg ging die hele trailer heen en weer.. Angstzweet op mijn voorhoofd, stond ook echt op het punt om te stoppen, maarja waar ga je dan heen he.. Gelukkig herstelde ze zich erna. Hopelijk met wat trailerlaad oefeningen kan je de volgende keer wel met de trailer weg!

Bedankt allemaal ben er ook echt heel blij mee <3 zal van de week is proberen een filmpje vanuit instagram hier te plaatsen :o

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:53

Jeetje wat een verhaal zeg, wat stoer dat je bent gaan lopen! Held!
En wat fijn dat het goed ging en je toch op je nieuwe plekje bent kunnen geraken. Hopelijk zijn jullie snel gewend.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:24

Jeetje we hadden elkaar al even over de app gesproken Cheyenne, maar wat een verhaal, ik zou voor de trailer gewoon lekker rustig daar gaan oefenen als ze straks gewend is. Je hebt alle tijd van de wereld en dan gewoon lekker steeds voeren bij / in / half op de trailer tot ze gewoon is. Maar je hebt goede begeleiding dus dat komt vast goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:36

Wat een verhaal zeg Cheyenne. Vrachtwagen misschien meer succes?

En mooie hafjes foto's zie ik voorbij komen!

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:39

Dank jullie wel allemaal <3

@Kimvicious hahaha heeeeel herkenbaar al die streken.

@Mer1980 Ja we gaan van de zomer in alle rust lekker oefenen! met hulp en geen haast :)

@opisop_shop Is ook nog een idee!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:45

wat een schrik cheyenne. hier het paard ook met de vrachtwagen laten brengen.
nu lekker rustig aan het oefenen met de trailer

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:23

@cheyenne jeetje wat een verhaal. Heel veel respect voor jou en voor hoe jij het hebt opgelost.

Verder zijn er zoveel nieuwe berichten dat ik niet op iedereen persoonlijk kan reageren :')

Super fijn dat iedereen zoveel stappen maakt! Ik moet ook echt zeggen dat ik de foto's van de haflingers echt prachtig vind. Zowel de blackfoto's als de foto's van een puber haflinger aan de hand.

Hier gaat ook alles zijn gangetje. Ik ben met Muppet nog vooral bezig met het opvoeden. Hij pakt dit eigenlijk wel heel fijn op. Ik kan nu al met een los touwtje met hem over het terrein stappen zonder dat hij een sprintje wilt trekken haha.

Luna (4,5 jarige merrie en sinds midden oktober begonnen met zadelmak maken) gaat de laatste tijd ook echt steeds beter. Ze durft al steeds meer en begint minder onzeker te worden. Ze mag nog net wat beter aan mijn been zijn en minder hoofd schuw worden. Haar schuwheid is al 100% verbeterd, maar nog steeds schrikt ze zo snel van andere mensen/bewegingen. Weet iemand toevallig een goede grondwerk trainer in de buurt van Den Bosch die ervaring heeft in paarden die heel erg hoofd schuw zijn? Ik ben bijvoorbeeld mega fan van de trainingsmethode van Bo Kasbergen, alleen die zitten helemaal in Amsterdam en dat is ruim 1,5 uur rijden voor ons (enkele reis).

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:41

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:00

Goed het duurde even maar het is eindelijk gelukt. Mace voor de 2e keer in de grote bak. Zijn nu denk 3 weken bezig (2x pw op). Vooral nu lange lijnen op de binnenhoefslag en van hand veranderen. Haar tempo mag iets constanter en haar tempo nog iets hoger. Het liefst wil ik haar iets lager zien met haar hoofd, maar dat vindt ze spannend. Voor nu is dit allemaal prima, lang en laag komt vanzelf. Best trots op hoe ze alles oppakt

Gelijk even reageren hieronder via de computer:

@Nobel: Jeetje wat balen zeg, hopelijk knapt ze snel op. Hier komt 8 maart de chiropractor om Wolf en Mace te controleren voor de zekerheid.

@Vingino Oeff grondwerktrainer in die regio geen idee, misschien een advertentie op bokt/mp plaatsen?

Wolf is de laatste week erg hengst, gisteren voor de eerste keer in zijn leven naar mij lopen stijgeren toen ik hem uit de paddock wilde halen (in zijn verdediging stond er ook wel een hele knappe merrie naast hem te zien aan z'n 5e been). Hij stijgerde richting mij, maar gelukkig bedacht hij wel dat hij toch nog iets van respect in zijn lijf had zitten en begon hij wat meer naar links uit te slaan met maaien met zijn voorbenen :') Desondanks lekker balen dus.. De hengstenwei is nog te nat, hierdoor kan hij nog niet samen met zijn vriend staan om de energie er uit te gooien.. Daarom toch maar besloten om hem deze week maar weer even te longeren met bijzet en mocht de wei volgende week nog niet goed zijn ga ik er nog een keertje op. Meneer heeft als het weideseizoen echt open is straks een paar maanden vrij. De merries en de ruinen staan wel al buiten en dit bezorgd hem toch wel de nodige frustraties merk ik. Als hij nu in de paddock staat, staat hij veel alleen en in de ochtend is hij een van de weinige die niet naar buiten komt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:48

Dat lijkt me inderdaad wel lastig aan het hebben van een hengst.
Toen ik M kocht was ik eigenlijk op zoek naar een PRE. Dat zijn ook allemaal hengsten, was al moeilijk genoeg om tijdelijke stalling hier in de buurt te regelen totdat hij geruind zou zijn.
Ging uiteindelijk niet door, maar nu heb ik M dus ook ben nog steeds blij (hoewel alle uitgaven aan de keuringen wel nog steeds steken als ik er aan denk :7 )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:21

Afbeelding
Hallo kijkbuiskinderen! Alle details vallen op natuurlijk

Longeerles 2 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:09

Ik lees morgenavond eventjes alles bij. Deze hele week emotioneel echt in een rollercoaster gezeten.

Vandaag voor een second opinion naar een andere dierenarts geweest en een hele andere uitslag gekregen.

Voor diegene die het interessant vinden : [MD] 3,5 jaar en artrose
Op pagina 2 staat de diagnose.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:19

Wait what, das echt heel wat anders! Wat moet dat enorm verwarrend zijn :oo

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:29

_lauraaa_ schreef:
Ik lees morgenavond eventjes alles bij. Deze hele week emotioneel echt in een rollercoaster gezeten.

Vandaag voor een second opinion naar een andere dierenarts geweest en een hele andere uitslag gekregen.

Voor diegene die het interessant vinden : [MD] 3,5 jaar en artrose
Op pagina 2 staat de diagnose.

Jeetje! Bizar verhaal zo inderdaad. Hopelijk komt het goed, kan me voorstellen dat je na 2 compleet verschillende diagnoses even niet meer weet waar je aan toe bent :knuffel:

------

Hier is vandaag de tandarts weer geweest. (Zij komt halfjaarlijks bij paarden die wisselen, en blij toe, want er moest weer aardig wat gebeuren!)
Afbeelding
Hij is echt een lichtgewicht. Gaat direct plat na een halve dosis :')

Afbeelding
En hier het resultaat: anderhalve dop en een losse voortand. Het is net een ivoorfabriekje, zo'n wisselend paard :)) Hij heeft nu twee voortandjes gewisseld, en sowieso 2 kiezen, volgens mij nog een derde maar dat weet ik even niet meer zeker.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:38

Ik reageer even in het algemeen op iedereen. Anders wordt het er niet overzichtelijker op.

Welkom aan de nieuwe mensen, leuke paarden!

Die eerste keren onder de man zijn super gaaf! Gaat allemaal lekker ontspannen en relaxt. Iedereen zo op zijn eigen manier, passend bij het paard. Leuk om te zien en ook wel leerzaam om te zien welke opties er zijn. Wat pakken die jonge paarden sommige dingen ook snel op! Sommige van jullie zijn echt al aan het 'rijden'. :D

Wat een gave foto's van de haflingers.

@Cheynne - Wat een heftig verhaal zeg! Super stoer hoe je er mee om gaat! Zijn jullie inmiddels al wat meer gewend aan de nieuwe stal?

@Laura - Wat een wending zeg! Totaal iets anders inderdaad. Hopelijk ga je er dan toch nog heel fijn mee kunnen rijden!

-----

Hier hebben we gisteren de 2e les gehad. We gaan deze week werken aan de schouder controle. Hij wilt zijn rechter schouder liever niet belasten, dit zien we ook terug in het longeren. Het is wel super fijn dat ik nu goede begeleiding heb want bij sommige dingen sta ik nog niet echt stil. Zo vragen we hem nu zijwaarts en moet ik mijn hand neerleggen daar waar mijn been straks komt te liggen. Zo gek besef momentje, beenhulpen komen opeens dichterbij *\o/*

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:07

Jeetje wat verwarrend van die artrose zeg, kan me goed voorstellen dat je het dan even niet meer weet.
Laat het maar even bezinken!

Heel gaaf om te zien hoe alle paarden de dingen oppakken zo stoer!
Erg leuk om te lezen.

Hier 9 maart voor het eerst weer les (grondwerk) sinds december...
Vind het wel spannend want mijn vertrouwen in haar heeft toch een deuk opgelopen met alle heisa van de afgelopen tijd.

Het doel is nu om tot dat ze in training gaat dat weer een beetje op te krikken zodat ik haar met een fijn gevoel kan wegbrengen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:52

-O- Ik ben zo slecht in het bijhouden van topics -O- ik heb alles weer bijgelezen. Vooral het verhaal van Laura met veel a’s is me bijgebleven. Wat een ellende zeg! Ik hoop dat ze met veel rust en gerichte training een fijn recreatiepaard wordt. En wie weet wat de toekomst nog brengt. Als ze goed genoeg is voor een rondje bos, kun je er misschien ook wel een proefje mee starten.

Ik heb vorige week zaterdag mijn eerste les gehad met mijn Olijfje. Ik kwam toevallig op het spoor van Florence Faber (gowithflo.nl) die sinds kort in mijn regio woont. Zij heeft het hele pakketje in huis dat ik graag wil in deze fase. Ze traint aan de hand volgens de academische manier zonder daar al te erg aan vast te houden, maakt zadelmak, rijdt op z2 niveau en is gedragstherapeute. Ik vind het zo lastig dat de meesten zich helemaal vastleggen op 1 ding. Ik hoef helemaal niet heel goed te worden in nh of werken aan de hand. Ik wil allemaal stukjes gebruiken voor een fijne basis en een sterk paard. Flo biedt dat volgens mij.
De eerste les was in ieder geval heel fijn. Ik vond het lastig Ol echt aan het werk te zetten. Althans, ik wist niet goed wat te verwachten en waar ik op door kon vragen. We hebben aan de hand gewerkt aan losgelatenheid, stelling en buiging. Ol was enorm geconcentreerd en werklustig. Dat had ik nog niet eerder zo meegemaakt. Al stukjes schoudervoor meegepakt.
Vanmiddag hebben we weer les.

Maandag kwam de tandarts en ook dat deed Ol zo knap! Haar onderste 2 snijtanden zaten los en er is een dop van een kies gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben we gister voor het eerst balkjes gedraafd aan de longe. Ook dat was geen probleem. Ik moet het eerste dat ze eng of stom vindt nog tegenkomen. Zul je zien dat dat het rijden is :D

En verder staat (en ligt) ze vooral te genieten in de kudde. Zo fijn dat het droog weer is. Het gras groeit weer wat, de tracks zijn weer begaanbaar (hoewel de paarden ook gewoon door de modder denderde). Ik houd er van!

Afbeelding

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:07

En dan valt het je op dat je 3,5 jarige merrie alweer hoger staat met haar billen dan haar schoft! Zou ze dan toch nog een groot paard gaan worden haha

Afbeelding