[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 23:47

Je mag het er niet mee eens zijn hoor Lies. Je hebt het recht om je mening te geven. Dit besluit heeft niks te maken met dat hij in de verkoop stond, totaal niet. Ik heb vele afwegingen gemaakt in de afgelopen weken en echt alle scenario’s bekeken. Als de inspuitingen en het speciale beslag hem beter zouden maken of er kans zou zijn op verbetering, dan zou ik zonder meer aan dit hele project beginnen, ondanks of ik een klik met hem zou hebben of niet. Als hij namelijk weer beter kon worden zou ik hem met het hele verhaal alsnog een plekje kunnen gunnen.

Maar Autan wordt niet meer beter.. Je ziet veel verbetering met speciaal beslag en inspuitingen als er kanaaltjes of iets dergelijks in het straalbeen zitten, maar er zit een grote haak op het straalbeen welke nooit zal verdwijnen en de pees zou blijven irriteren. In twee jaar tijd is deze haak ontstaan, naast een straalbeen wat ook zeker niet meer effen is. In deze twee jaar is er zo weinig met hem gedaan en dan loopt hij al met flinke pijn. Ik wil erger voorkomen. Ik heb tot in den treure overlegd met mijn veearts en die heeft eerlijk gezegd dat ze mijn keuze volledig begrijpt want de prognose is ronduit slecht. Op deze leeftijd hoort dit er niet te zitten. Zijn klinische beeld en rontgenologische beeld is beide te slecht om hem een goede toekomst te geven.

Je reactie doet uiteraard pijn, maar door me hierin te verdedigen merk ik wel dat ik achter mijn (onmogelijke) keuze sta.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 00:28

Sterkte Ketly...

En, wat mij betreft hoef je het geen keuze te noemen. Zoals je het verteld; dan er zijn geen andere opties. Het is alleen de beslissing, wanneer.... en dat doe je goed volgens mij.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:14

lies schreef:
Ketly schreef:
Ergens denk ik dan: geef ik hem wel genoeg kansen? Ik heb alle informatie die er te vinden is gelezen en heel Bokt doorgespit en ken bijna elk topic uit mijn hoofd die hierover gaat. Wat ik zie is dat de meeste mensen het een kans geven, maar op de laatste pagina van elk topic zie je dat na vele duizenden euro's, inspuitingen en speciaal beslag het paard toch ingeslapen is. De ene na een half jaar, soms eentje na een paar jaar maar er is geen verhaal bij met een happy end. Dat heeft mij ook doen besluiten om hem meteen uit zijn lijden te verlossen en niet te wachten tot de pijn ondragelijk wordt. Maar toch voelt het wat dubbel dat anderen het wel een kans geven. Diep in mijn hart weet ik wel dat het de juiste beslissing is maar ergens hoop je gewoon op een wonder.

Heb de afgelopen dagen dit topic van voor tot achter doorgelezen en wil er eigenlijk ook wel wat over kwijt, nav bovenstaande post van ts;

Hij wordt niet meer beter, maar zou best nog een hele poos pijnvrij kunnen bewegen, misschien wel jaren, met inspuiten en speciaal beslag.
Zou je dit alles wel geprobeerd hebben als je wél een klik met hem had gehad, als je helemaal niet aan verkopen had gedacht? Vind je 'hem uit zijn lijden verlossen' niet wat overdreven? Of vind je echt dat hij nu ondragelijk lijdt?
Je begrijpt, ik vind het een verkeerde keuze. Het spijt me dat ik je niet kan steunen in je beslissing. Het is jouw beslissing, maar ik vind het eigenlijk niet eerlijk naar het paard, als ik in gedachten houd dat je er toch al vanaf wou.

Ik denk dat het maar goed is dat ze er geen klik mee heeft. Als ze hem dan wel langer had laten lijden zou dat heel egoïstisch zijn geweest.. houden van is laten gaan. Heel veel sterkte ts! Ik vind dat je er heel goed mee om gaat!

Ketly

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 08:57

Dat ik dé klik mis staat sowieso helemaal los van dit geval, elk dier dat bij mij is hou ik zielsveel van en zou ik alles voor over hebben zolang het realistisch is. Ik miste de klik om jarenlang met hem te trainen, maar hij is natuurlijk nog steeds gewoon mijn vriendje waar ik even veel om huil in deze situatie dan wat ik bij mijn vorige paarden zou doen. Heel eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er maar iemand op de wereld is die er voor zou kiezen om een paard in te slapen om er maar vanaf te zijn. Zulke mensen zouden toch in eerste instantie al geen paard verdienen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:06

Ik heb het behandelen en speciale beslag allemaal wel gedaan. En ja, daardoor heeft de pony nog langer geleefd. Maar beter wordt het natuurlijk niet, langzaam juist slechter tot er echt teveel pijn was en alsnog ingeslapen moest worden.

Zwart wit gezien kan je ook juist mij egoïstisch noemen, omdat ik wist dat het slechter zou blijven gaan (ook bij ander paard) en gewacht heb tot de pijn niet meer paardvriendelijk was. Dat deed ik voor mezelf in de hoop nog wat fijne jaren te hebben. Dierenartsen hadden ze al eerder in laten slapen als ik dat gewild had. Ook op het land was het te veel pijn en voor het behandelen elke keer was er ook pijn. Dus telkens een tijd pijn, behandelen en dannweer even minder tot geen, maar pijn kwam steeds sneller terug en werd ook erger. Is dat dan zo eerlijk?

Met de blessure van autan is het ook afwachten tot die haak echt iets kapot maakt, lijkt me. En dan heeft hij wel echt pijn waar je niks aan kan doen. Terwijl hij nu al ongemak of pijn heeft.

Het is een rot keuze... Maar die reactie vind ik ook niet eerlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:38

Zo’n haak is idd anders dan gewoon hko, die haak die steekt ook meer uit waardoor de pees gewoon constant getriggerd wordt. Wellicht is dat even wat minder door de stand van de voet te veranderen. Maar iets dat in 2 jaar zo gegroeid is zal echt niet ineens stoppen met groeien nu. Dus dan is het een kwestie van wachten tot het weer zorgt voor irritatie.

Het jonge paard van mijn vriendin had precies hetzelfde, ze heeft hem nog een jaar op de wei gegooid waarbij de stand van z’n andere voet veel platter was geworden omdat hij het been met de haak dus ontlastte. Dit terwijl een groot deel van de mensen er niks aan zag als hij door de wei draafde. (En ook niet onder het zadel trouwens) maar hij had dus wel gewoon pijn. En uiteindelijk is die dus ook ingeslapen. Zeer getalenteerd paard van 4

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:17

Sky_As schreef:
:wave: soms moet je leren wanneer je beter niks kunt zeggen.

De keus is al gemaakt. Dus waar die steek onder water goed voor is?

:wave:
Ze twijfelt zo te zien toch.. Hoezo mag iedereen wel zeggen 'je doet het goed' en mag niemand daar vraagtekens bij stellen? Dat is waar een forum voor is toch? Het paard kan niet praten, maar ik denk dat hij nog wel een paar jaar zou willen blijven leven op een weitje oid. Ik vind het nogal wat om te zeggen; ik wil hem niet laten lijden dus ik laat hem inslapen, terwijl hij nu (nog) niet echt lijdt, hooguit wat pijn en ongemak ervaart. Ik snap heus dat het ingewikkeld is, qua geld en dergelijke. Maar als je dat even allemaal loskoppelt van de situatie, heb je een 4 jarig paard wat zich heus niet zo ellendig voelt dat ie dood wil.

Ketly, je moet uiteraard doen waar jij je het beste bij voelt en ik wens je veel sterkte bij alles wat komen gaat.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:27

Bokt is net de echte wereld, je kan het nooit met iedereen eens zijn. Ketly, toen ik mijn jonge paard in liet slapen jaren geleden (vergelijkbare situatie met Autan) kreeg ik ook reacties van mensen die vonden dat ik nog 1000 dingen had moeten proberen. Maar ook veel reacties van mensen die wel begrepen dat ik juist met een jong paard niet te lang wilde dokteren. Als een paard zo jong al zo’n serieuze diagnose (met sombere vooruitzichten) heeft, is inslapen helaas een ‘goede’ optie. Mijn dierenarts zei, inslapen is welzijnsneutraal. Je paard door laten lopen met pijn is dat niet. Bij mij zat er een week tussen het moment dat ik de afspraak maakte en het moment van inslapen zelf en dat vond ik vreselijk maar ook fijn om dingen te kunnen afsluiten. Dus ik snap je wel. Ik wens je veel sterkte toe!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:29

ik begrijp je gedachtegang Lies.

een paard leeft in het nu. en zal niet over een jaar denken, ooh zo fijn dat ik nog een jaar in het land heb mogen huppelen.

als er een kans op herstel is zou ik zeggen, alles op alles zetten.maar dat is hier niet. verkopen kan, maar dan heb je geen controle en is de kans mijn inziens te groot dat het misgaat en het paard toch gebruikt gaat worden. laatste optie is dus inderdaad zelf in het land houden als grasmaaier. Maar waarvoor? als je land aan huis hebt is het misschien makkelijker.

plus ik weet uit ervaring hoe killing het is elke keer weer te denken, heeft hij een beetje pijn of te veel pijn? is dit het moment of moet ik het nog even aankijken. \

ts heeft dit allemaal meegenomen en met de dierenarts overlegd. deze vond het eerst ook niet fijn een 4 jarige in te slapen, maar geeft dat nu ook aan. het wordt niet meer beter, het heeft geen zin.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:30

lies schreef:
Ze twijfelt zo te zien toch..

Nee, dat doet ze niet. Je wil gewoon je mening geven over een situatie die je amper kent.

lies schreef:
.. hooguit wat pijn en ongemak ervaart.

Het is níét normaal om een paard met pijn en ongemak rond te laten lopen.. wat een bizarre opmerking

lies schreef:
wat zich heus niet zo ellendig voelt dat ie dood wil.

..want een paard kan zo redeneren denk je? Zelfs dieren die in het wild al een uur worden aangevreten door leeuwen willen eigenlijk niet dood :')

Paarden interesseert het geen hol hoe oud ze worden of hoe oneerlijk hun leven wel niet is als ze niet 25+ worden. Paarden hebben geen bucketlist om af te werken, hebben bij blijvende pijn niks aan levensverlengende therapieën of een jaartje extra op de wei, en ze hebben geen vermogen om pijn te verlichten met een potje klagen. Het enige wat ze kunnen is lijden in stilte, en het is je taak als eigenaar om dat lijden dragelijk te maken of te beëindigen. Het besluit van Ketly is moedig en poedersuiker maar vooral heel erg in het belang van haar paard.
Ik heb er bewondering voor en wens Ketly de komende tijd veel sterkte en nog een paar mooie laatste dagen samen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:48

Laten we dit topic niet gaan gebruiken voor deze discussie, dat is hier niet op z'n plek. Ik ken het paard en de situatie etc. niet genoeg om te kunnen oordelen van achter de pc. Sowieso denk ik dat te vroeg/ laat inslapen geen onderwerp is om over te oordelen. Ieder doet het op zijn/ haar manier en het zijn al hele moeilijke beslissingen.

Discussie er over voeren is prima, maar in een ander topic. Als je twijfels hebt oid is het wijs om vragen te stellen denk ik. En sommige zaken worden beter prive besproken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:09

Moderatoropmerking:
Hierboven staat het eigenlijk al zo mooi beschreven dat ik daar graag naar verwijs, en het verzoek om die discussie niet hier in het topic te voeren. Alvast bedankt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 14:39

Ik respecteer elke mening die wordt gegeven, ik snap namelijk dat niet iedereen hier hetzelfde over denkt. De discussie wil ik alleen niet aan gaan. Twijfel is er niet, maar natuurlijk wil je diep in je hart dat je de keuze niet hoeft te maken. Ik ben ontzettend gevoelig, trek dingen snel persoonlijk aan en ben dan ook erg emotioneel door deze keuze. Ik zou er alles aan doen om deze keuze te moeten voorkomen omdat het ook een hele grote impact heeft op mezelf. Sinds ik de keuze heb gemaakt speelt het een grote rol in mijn leven en is de glans er op dit moment wat vanaf. Ik heb geweldige mensen in mijn leven welke mij door de situatie heen slepen en waardoor ik ook positief probeer te blijven.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik er álles aan had gedaan om deze keuze niet te hoeven maken. Ik moet helaas kiezen uit heel veel slechte opties en dit is de beste optie van deze reeks. Elke mening is welkom, maar ik wil er geen discussie van maken. Ik stel mij (en mijn paarden) kwetsbaar op door alles te plaatsen op internet, waardoor ik weet dat niet iedereen dezelfde mening als mij kan hebben. Er zijn zoveel mensen in dit topic die mij ook gesteund hebben, ervaringen met mij hebben gedeeld en mij tips hebben gegeven. Ik ben deze mensen ook erg dankbaar. De harde reacties hebben mij harder gemaakt en de lieve reacties mij gesteund.

Ik maak deze keuze niet uit belang van mijzelf, maar uit belang voor mijn paard. Ik had er voor kunnen kiezen om hem zo te verkopen, zonder het verhaal erbij. Je ziet er namelijk niet veel aan. Er had iemand een heel braaf paard aan gehad en diegene was er pas achter gekomen dat er wat aan de hand was als hij kreupel begon te lopen. Ik had überhaupt er voor kunnen kiezen om er geen veearts bij te halen want wat niet weet, wat niet deert.

Maar mijn lieve, geweldige en ondanks alles altijd brave Autan verdient dit niet. Hij verdient het niet om met pijn te lopen, hoe groot of klein de pijn ook is. Kijkend naar de toekomst, zal de pijn erger worden. Hem kennende, zal hij altijd blijven lopen ook al kan hij dit niet. In het weiland begint hij zich te vervelen en is het vaak een pestkop. Hij staat bovenaan in de rang, dus hoeveel pijn hij heeft zal hem niet uitmaken. Hij zal zijn plekje blijven verdedigen want zo is hij.

Geloof me, ik heb alle opties tot in den treure bekeken en overwogen. Ik heb veel mensen gevraagd wat ze in mijn situatie zouden doen maar niemand wist het. Dat komt omdat het een onmenselijke en wrede keuze is die niemand zou moeten maken voor een paard van 4 jaar oud. Welk paard 'wil' wel dood met 4 jaar? of 5 jaar? of 10 jaar? Het is altijd te vroeg om afscheid te nemen. Ik wil ook geen afscheid nemen. Ik wilde hem bezoeken op zijn nieuwe plekje en foto's krijgen van zijn nieuwe blije eigenaren. Nu zal ik nooit foto's van hem ontvangen en kan ik alleen maar foto's gaan bekijken uit het verleden.

Nogmaals, iedereen mag een mening hebben. Maar ga alsjeblieft niet de discussie met mij aan en twijfel niet aan mijn bedoelingen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:17

Wat een verschrikkelijk moeilijke beslissing heb jij gemaakt Ketly!
Of je het ermee eens bent of niet, het is jouw paard en alleen jij ziet hem en kunt er (samen met de DA) over beslissen. Ik vind het heel dapper dat je deze beslissing hebt gemaakt en hem niet wegdoet aan iemand om hem op de wei te zetten, vaak genoeg komen die paarden in de handel terecht en dat wil jij niet. Des te beter is het dat jij over zijn lot beslist om hem dat leed te besparen.

Probeer de laatste 2 weken nog van hem te genieten, plan fotoshoots en knuffel hem extra goed.
Ik had gehoopt dat ik die tijd nog had gehad met mijn vorige paard en die dingen nog had kunnen doen ;(

Lynnieej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:11

Ik 'volg' je al jaren Ketly (al vanaf dat je die bonte had, wat een retegaaf paard was dat ook zeg!), maar ik reageer eigenlijk nauwelijks in topics.

Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen de komende tijd. Petje af voor jou, wat heb jij een moeilijke beslissing moeten maken. Ik heb heel veel respect voor hoe jij altijd met jouw dieren omgaat en denk dat een heleboel anderen al veel eerder ergens de stekker eruit hadden getrokken.

Dikke knuffel voor jou! :(:)

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:04

Moderatoropmerking:
ik heb helaas een aantal reacties moeten verwijderen, er is al een mod aanwijzing geweest om de discussie te staken, nogmaals het verzoek om de discussie niet te voeren in dit topic

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 12:18

Bedankt iedereen. De eerste week is al om wat betekent dat we nog een week samen hebben. We knuffelen zo nu en dan even lekker in het land maar ik heb er veel moeite mee en vind het erg zwaar. We gaan de fotoshoot nog doen en verder weet ik het niet zo goed meer. Het geeft mij een goed gevoel dat hij nog lekker op de wei staat. Hij heeft een prachtige laatste tijd gehad waarbij hij maandenlang al 24/7 op het land staat. Ik begin er steeds meer vrede mee te krijgen dat dit de beste keuze is omdat ik zoveel ellende al tegengekomen ben op Bokt met paarden die jarenlang in de molen hebben gezeten en uiteindelijk alsnog met veel pijn ingeslapen zijn. Dat gun ik mijn vriendje niet..

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:21

Als stille volger van dit topic wil ik je meegeven dat ik respect heb voor je beslissing. Ik heb in het verleden ook een jong paard moeten laten gaan. Het doet zeer!

Deze beslissing is eerlijk naar Autan en naar jezelf. De schuldgevoelens zullen langzaam slijten. Probeer nu nog wat mooie herinneringen met hem te maken. Hij hoeft helemaal niets meer en jij hoeft niet meer te twijfelen.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:24

Ook als stille meelezer, ik leef met je mee en wens je heel veel sterkte. Een jong paard inslapen is verschrikkelijk..

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:58

Al die tijd een stille meelezer geweest.
En wil je de komende dagen enorm veel sterkte wensen Kelty.
Ik hoop dat je ondanks de pijn de laatste dagen nog een beetje kunt genieten van hem. Y;( Y;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:58

Heel veel sterkte deze week, ik denk aan je :(:)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:02

Hier ook een stille volger die je een hart onder de riem wil steken. Je neemt een onwijs moeilijke beslissing maar in mijn ogen de enige juiste..dikke knuffel voor de komende tijd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:14

Heel, heel veel sterkte deze week :knuffel:

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 11:28

Bedankt, het wordt een zware week. We hebben gisteren foto's gemaakt en dat was wel even slikken. Hij was weer een blij ei zoals hij altijd is. Het blijft dubbel voelen maar ik weet dat ik de juiste keuze voor hem maak. Ik kijk vreselijk op tegen donderdag.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:33

Pfff heel veel sterkte deze week! :(:) Fijn dat jullie nog mooie foto's gemaakt hebt!