[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:31

Pff, die hoeft dus ook jiet meer te komen. Wat irritant

Het is ook een beetje jouw eigen paard kennen. Ik laat die van mij juist wel naar buiten gaan. Buiten in de groep doet zo bijna nooit gek, op stal terwijl de rest naar buiten gaat juist wel.
Ik houd haar dus alleen binnen als ze kreupel is, maar als ze goed stapt mag ze gewoon naar buiten. DA is het daar helemaal mee eens, bij ons paard. Minimaal 2 weken stappen, buiten staan en koelen en dan daarnaartoe voor echo.

Vorige paard moest binnen blijven, want die ging stoeien, springen en rennen en was op stal juist rustig.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 13:01

Ja het probleem is een beetje dat het paard die haar getrapt heeft haar voor zichzelf wil en alles weg jaagt en in die onrust gaat kaatje dan ook rennen en moet ze wel eens snel reageren. Apart in een afgezet stukje gaat ze ijsberen. Dus probeer nu dit een paar dagen en kijk dan hoe het been zich houd.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:07

Ja, ze zouden moeten snappen dat rustig aan doen beter is, maar helaas... Er is geen beste optie dus, dan maar de minst slechte.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:12

Kortom, het is verstandiger als de trapperd uit de groep gaat, zodat jouw Kaatje rustig mee kan in de groep.

Lekker zo'n dierenarts, daar zou ik ook zo'n beetje klaar mee zijn. Of een heel goede uitleg verwachten.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:16

Kaatje heeft het toch maar goed bij jou.

Beterschap voor haar. Hopelijk valt het mee.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 13:37

Dank jullie! Ga eind van de middag weer naar d’r toe en hoop dat het been niet heeft geleden onder het ff buiten staan want dan kan ze zo nog ff buiten.

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:30

En? Hoe is het been?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 19:24

Warm en nog dik...

Stapt wel goed maar daarna nog warmer :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:16

Pff dat die dierenarts zegt niks te zien ...

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:31

Ja ze zag en voelde geen bult... daarom was het niet de pees. Ik weet t niet maar ik kan er niet omheen..



k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:42

Lijkt mij net echt zo een typische pees ‘gal’.. hopelijk snel duidelijkheid. Je doet in ieder geval niks verkeerd met nu rust te geven en te koelen gelukkig.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:55

k_m schreef:
Lijkt mij net echt zo een typische pees ‘gal’.. hopelijk snel duidelijkheid. Je doet in ieder geval niks verkeerd met nu rust te geven en te koelen gelukkig.


Gallen zijn niet warm toch?

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:01

Zo zag de mijne er ook uit bij peesblessure. Die liep alleen eerst niet helemaal goed en daarna pas bult, maar veel zegt dat niet.

Laat ik er een positieve draai aangeven, het was een lichte blessure en juist door meteen die bult opmerkingen en niet door rijden toen ze weer regelmatig was ( wat sommige mensen raat vonden, want ze liep toch al weer goed? ) waren we er vroeg bij. En gewoon geluk dat het niet ernstig was, hoewel het wel echt heel dik was.

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:51

Het kan inderdaad een galbult zijn. Um heeft er ook eentje. Al sinds zijn vierde, aan de zijkant van de kogel.

Dat warm aanvoelen kan ook gewoon jouw perceptie zijn, zonder dat het iets betekent. Dat kan je beter over laten aan een dierenarts. Pezen zijn nou eenmaal slecht doorbloed en temperatuur voelen op die plek vind ik zelf ook retelastig.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:58

Het is zo warm dat het niet over het hoofd te zien is helaas... heb gister instructrice laten kijken en die schrok er van.. het zit namelijk niet alleen aan de zijkant. De harde bult zit echt achterop op de pees net boven de kogel.

De dag dat het gebeurd was kwam er gewoon stoom af na het koelen, zo warm was het :(

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:28

Wachten tot je kan scannen is killing voor de zenuwen..... Hoop dat het meevalt en maar een lichte blessure is.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:31

Oef, dat klinkt niet echt helemaal goed :(

senna21

Berichten: 11997
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:16

Is de desbetreffende DA niet de verkeerde stal ingelopen?
Heb je advies gekregen wat betreft goed koelen?
Wij deden dat vaak met stromend water.
Ik weet dat de inzichten daarover per blessure wel kunnen verschillen. Ik zou zeker een goede DA om raad vragen. Niet wachten tot dinsdag.
Sterkte!

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 16:09

senna21 schreef:
Is de desbetreffende DA niet de verkeerde stal ingelopen?
Heb je advies gekregen wat betreft goed koelen?
Wij deden dat vaak met stromend water.
Ik weet dat de inzichten daarover per blessure wel kunnen verschillen. Ik zou zeker een goede DA om raad vragen. Niet wachten tot dinsdag.
Sterkte!


Ik heb er nu twee verschillende da bij gehad. 1 op de dag dat ik het ontdekte (de dap) want m’n vaste paardendierenarts kon toen niet. Dag 2 is de dap nogmaals geweest want de vaste kreeg ik toen ook niet te pakken. De vaste is op dinsdag geweest en heeft gekeken en zou eigenlijk gisteren komen voor een echo. Gister heb ik haar nog gebeld en ze zei blijven koelen en stappen aan de hand. Nou ja dat doe ik al..

Dinsdag komt de dierenarts van kliniek Buitenzorg in Bemmel. Ken hem niet heel goed maar veel mensen zijn positief over hem als het gaat om kreupelheid. Hij maakt dan een echo en dan zien we verder.

Ze staat op vochtafdrijvers en ontstekingsremmer en nog een klein beetje novacam.

Straks ga ik weer naar stal en dan zie ik het wel weer.. kan er niet veel meer aan doen dan nu.

Renee1991

Berichten: 5991
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:16

Hè wat sneu zeg.. Vervelend dat je niet exact weet wat er aan de hand is. Wat ik wel raar vind is dat de DA eerst zegt een echo te maken, maar dat ze vervolgens niet komt en zegt blijven stappen en koelen? >;)
Ik had toch graag die echo gehad, denk ik.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:16

Waardeloos dat het zo lang duurt eer er een DA bij kan komen. Omdat behandeling afhankelijk van de ernst van de situatie heel erg kan verschillen. Bij peesklap scheur of gat in de pees bijvoorbeeld moet het paard op stalrust.
Omdat je het nu niet weet, zou ik echt het zekere voor het onzekere nemen en haar niet meer los zetten of door een modderige bak laten lopen eer je weet wat er aan de hand is. Misschien kan het geen kwaad, maar dat weet je gewoon niet zeker.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-03-21 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:18

Renee1991 schreef:
Hè wat sneu zeg.. Vervelend dat je niet exact weet wat er aan de hand is. Wat ik wel raar vind is dat de DA eerst zegt een echo te maken, maar dat ze vervolgens niet komt en zegt blijven stappen en koelen? >;)
Ik had toch graag die echo gehad, denk ik.


Een echo kan pas als de zwelling wat afneemt.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 16:20

Renee1991 schreef:
Hè wat sneu zeg.. Vervelend dat je niet exact weet wat er aan de hand is. Wat ik wel raar vind is dat de DA eerst zegt een echo te maken, maar dat ze vervolgens niet komt en zegt blijven stappen en koelen? >;)
Ik had toch graag die echo gehad, denk ik.


Ja ik ook maar ze had het druk (terwijl ik een afspraak had voor de donderdag) dus ze kwam niet... dus nu ben ik er wel klaar mee want gister aan de telefoon opperde ze dat ze volgende week donderdag wel kon.. ehhhh?

Dus dinsdag is de eerste optie nu bij een andere dierenarts. Mijn tijdelijke leaseauto die ik nu heb mag maar 1200 kilo trekken anders had ik allang een middag vrij genomen en naar de kliniek gereden.

@babootje klopt... daarom alleen ff los onder toezicht en enige wat ze doet is wat stappen en neuzen met d’r vriendinnen. Merk dat dat haar rustiger houd want ze staat met grote ogen op stal... bij de vorige stal vond ze het niet erg om alleen te staan, nu is dat wel anders nu ze zich verder goed voelt.

DromenLies
Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-12-02

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:03

Hmmm niet kreupel zo te zien maar wel erg zorgwekkend.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:50

Goh het is echt lastig inderdaad. Wat babootje zegt klopt. Als het echt iets met de pezen is, is zoveel mogelijk rust aangeraden. Maar als het echt zo warm staat dat de stoom eraf kwam. Dat is wel heel moeilijk in te schatten zo