Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skippy01 schreef:Oh er gaat méér dan genoeg hooi in. Zo'n 13kg per dag - en het is goed kwalitatief hooi - en hij krijgt dagelijks 2 x een flinke portie bietenpulp erbij. Maar vandaag zag ik dat hij echt weer een beetje bijtrok toen z'n deken er even af kwamOw, wow, had ik helemaal niet in de gaten dat je door een val al tijdje niet meer reed. (Soms lees ik dingen maar half in de drukte denk ik).
Ging er eigenlijk van uit dat je in de winter gewoon je focus op het grondwerk wilde leggen, wat ik bést logisch vind, want dat doe ik zelf ook...![]()
Fijn dat je weer stappen kunt maken in elk geval!
Voor wat betreft het moeilijk op gewicht blijven: sommige paarden zijn helaas ook gewoon zo, dus als er niets uit een bloedonderzoek komt, niet gelijk in de stress hoor! Lex en Fifty hadden/ hebben hier beiden last van, en die mankeren niks... gewoon véél hooi erin en eventueel aanvullen met bietenpulp als hooi niet genoeg blijkt en vaak trekken ze in de zomer dan weer gewoon bij
poes schreef:Lastig is het zo hè. Geniet je er wel van vanaf de grond of..?Fijn je weer te horenfietsen met een paard, brrr ik mag er niet aan denken. Gekke Nederlanders haha.
Hier nog geen rijden. Voor nu wel geen schuldgevoel want met sneeuw en vriezen kan ik toch niet rijden. Weet nog steeds nietbofnik er weer op ga. Maar het gemis van de hobby is er wel.
xJolijn schreef:Ah dankjewel!Super dat je weer stappen met het rijden aan het zetten bentIk had de foto’s al voorbij zien komen en het ziet er goed uit hoor. Ik blijf het zon knapperd vinden die Dex van jou
![]()
Wat heerlijk toch dat je bos en zandvlakte op loopafstand hebt. Voor nu even wat minder dat je dan nog een stukje door het dorp moet, maar ik weet zeker dat als je het vaak genoeg doet, Dex het met twee hoefjes in zijn neus kan![]()
Er staan weer genoeg mooie dingen op de planning zo te zien. Gaaf! En goed dat je doelen stelt, zo kun je er fijn naar toe werken!
Alpha89 schreef:Oh dat is altijd goed natuurlijk! Al heeft dat nu weer wat vertraging helaas :-(Hoofdstel bevalt goed, heb alleen nog niet echt een mooie foto in de zon kunnen maken! (ik haat winter grrr…)
Foto's zien er goed uit, leuk dat jullie weer zo goed bezig zijn!Hopelijk tot gauw een keer in het bos! Ik neem dan misschien mijn camera mee om wat leuke plaatjes te schieten van onze toppers, hihi.
Nadiine__x schreef:Haha dit berichtje is ZO herkenbaar haha. Wat een puzzel is het af en toe zeg, haha. Maar jij bent goed bezig met Akkie z'n puzzel, wat ziet hij er prachtig uit. Wanneer starten jullie weer?Wat een heerlijke update! En wat is dexter toch knap! Lekker weer samen het tijden oppakkem, goed zo!
Dravers zijn zijkerds.. Ja sorry, hun karakter is fantastisch, maar man o man..
Dan hebben ze een zere rug, dan ern schuurplek, dan hebben ze het koud en dan weer warm..
Het duurde 3jaar voordat ik prins Akkie onder controle had en jaar rond comfi
Akkie is ook lastig op gewicht te krijgen, aller eerst heeft hij het altijd koud in de winter, nu niet geschoren maar wel dikke dekens op (400gr regendeken, en deze heb ik. 3 weken geleden gewisseld. Voor de bucas turnout mideum, wat een geniale uitvinden!!) onb hooi, en na zijn training een kilo. Merriebrok en hij Is eindelijk goed op gewicht en bespiering.
Maar man o man, ik flink moeten puzzelen tot ik hem. Door had, wat zijn wensen allemaal waren hoor
freetorun schreef:Oh er gaat méér dan genoeg hooi in. Zo'n 13kg per dag - en het is goed kwalitatief hooi - en hij krijgt dagelijks 2 x een flinke portie bietenpulp erbij. Maar vandaag zag ik dat hij echt weer een beetje bijtrok toen z'n deken er even af kwam
Skippy01 schreef:Weinig werken hoeft geen probleem te zijn als ze dagelijks buiten komen en mentaal wel aan het werk gezet worden. Zal anders zijn met paarden die de hele dag op stal staan... Daar zou ik me niet te druk om maken zelf.
Ik zou wel inderdaad misschien wat extra aandacht aan de rug besteden door echt te gaan dressuren aan de hand, naast het speelse/ hersen- grondwerk.
Voor nu: eerst zelf herstellen meid, forceren heb je niks aan, en je rug is wel een stukje lijf dat je echt nodig hebt...
Citaat:"Trigger stacking (vrij vertaald: opeenstapeling van prikkels) is een situatie waarin meerdere – vaak spannende – gebeurtenissen in een te kort tijdsbestek plaatsvinden, waardoor het paard uiteindelijk een zeer heftige stressrespons vertoont. Los van elkaar, met genoeg tijd ertussen, zouden de gebeurtenissen hoogstens een milde stressreactie teweegbrengen maar als ze op elkaar worden gestapeld, vindt er een cumulatief effect plaats en wordt het eenvoudigweg teveel.
Ook bij mensen kan er een dergelijk effect plaatsvinden. Denk maar eens aan die dagen waarop alles mis lijkt te gaan; je wordt te laat wakker, ontdekt dat je hond in huis heeft gepoept, morst koffie over je nieuwe kleren (of erger nog: de koffie blijkt op te zijn!), krijgt je auto in eerste instantie niet aan de praat en komt even later ook nog in een file terecht, waardoor je natuurlijk veel te laat op je werk aankomt. Los van elkaar zouden deze gebeurtenissen wel vervelend zijn maar je zou er nog niet van over je toeren raken. Als zij achter elkaar plaatsvinden, is er echter een grote kans dat je er behoorlijk gestresst van raakt. Je kan dan bijvoorbeeld ‘opeens’ in woede uitbarsten terwijl je in die file staat of helemaal overstuur op je werk aankomen. Dit komt door de opeenstapeling van al die kleine, vervelende ‘triggers’. Bij dieren werkt dit hetzelfde. Bron: https://www.doggo.nl/artikelen/hondengedrag/wat-is-trigger-stacking-en-waarom-moet-je-het-zien-te-voorkomen/"
Skippy01 schreef:Het is inderdaad heel vervelend. Maar tegelijkertijd voor mezelf een hele wijze leerles. We hebben echt even de tijd nodig, en die wil ik ook ervoor uit trekkenFijn, uitgebreid antwoord @freetorun!
Vervelend met trigger stacking en de explosie die bij Dex op adrenaline daarbij vrijkomt, is dat je zo een week verder bent voor zijn hormoonwaardes weer geleveld zijn...
Als opstappen een issue is, is het dan fijn om gewoon 'opstaples' te volgen? Iemand die jouw ademhaling checkt, op een paard dat gewoon half slaapt met opstappen? (als je rug weer ok is that is...)
Ow, pff, morfine. tjah, ik heb er (gespoten, dat wel) weinig last van, maar ik krijg van veel medicatie wel last van mijn maag en krijg dan maagbeschermers... is een morfinepleister ook too much? gaat wat geleidelijker je systeem in dan een pil?
sjanien schreef:Wat leuk dat je het vraagtHoe gaat het nu met jullie?
Woestein schreef:Mooi dier! Ik moest vooral bij die eerste foto even twee keer kijken. Wat lijken die koppies op elkaar zijnKom bij toeval hier terecht.
Nog niet heel je topic gelezen maar bij de eerste foto's had ik nogal een déjà vu!
Wat een herkenbaar koppie!
Dacht gelijk hier moet Buvetier d'Aunou in zitten en na het zoeken van zijn vader blijkt hij een kleinzoon te zijn.
Heb zelf namelijk een Buvetier d'Aunou x Elionora Oldeson gehad, Elionoras Fuchs is zijn naam.
Woont nu ergens in Brabant.
Geweldig leuk en mooi paard!
(Nouja hele grote E pony)
Zal nu even je topic door lezen.
Hier Was hij nog hengst en in training:
[ [url=m/vAFlX1.jpg]Afbeelding[/url] ]
En hier had ik hem een jaartje ongeveer:
[ [url=m/ErEYvx.jpg]Afbeelding[/url] ]