De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:49

Boomloze zadels heb ik geen verstand van hoe die moeten liggen.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:53

Art_Ificious schreef:
Dan wordt het dit dekje wat je hier een beetje kan zien
[ [url=m/To1t4h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of het dekje van Ghost, die is sowieso korter en gebruik ik niet onder mijn Ghost zadel.

Ben vandaag gaan wandelen.

[ [url=m/v39h9P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vDl0CR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gB7wo9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen regen gehad? Hier is het eeeindelijk droog

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:58

Nee geen regen al was er wel regen voorspeld vandaag. Als ze gisteren zeiden dat het droog zou zijn vandaag was ik naar mijn kennissen geweest om hun merrie te rijden .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:47

Nu zal het wel aan mij liggen en de gespierde/dikke paarden om me heen.
Maar ik vind harley nogal smal als ik hem van de voorkant bekijk, vergeleken met Fiore (welsh in uitgelicht) die welsh (ook bijna 3) is echt al een mooie spierbundel.

Verder vind ik harley ook wel schraal aan de schouders. Ik voel de botten daar enorm goed. Zijn buik en ribben hebben wel een vetlaagje want de ribben voel ik niet meer goed.

even terug deze foto:
Afbeelding

in oktober
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:49

Art_Ificious schreef:
Nu zal het wel aan mij liggen en de gespierde/dikke paarden om me heen.
Maar ik vind harley nogal smal als ik hem van de voorkant bekijk, vergeleken met Fiore (welsh in uitgelicht) die welsh (ook bijna 3) is echt al een mooie spierbundel.

Verder vind ik harley ook wel schraal aan de schouders. Ik voel de botten daar enorm goed. Zijn buik en ribben hebben wel een vetlaagje want de ribben voel ik niet meer goed.

even terug deze foto:

[ [url=m/vDl0CR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem er prima uit zien, zal misschien net begonnen zijn aan een groeispurt. Diva is veel dunner. Ik verwacht ook niet dat ze prachtig in model zal zijn tot ze 4 is en dan pas uitzwaren tot ze 6 is ongeveer.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:50

Zadel vind ik mooi liggen hoor, singelplek lijkt mij niet vervelend ver naar achter.

En schraal? Ieder paard is klaar op zn eigen tijd. Mijn zwartje is nog een slungel terwijl mijn bonte al echt "af" toont. Dat kun je niet echt vergelijken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:50

Fiore is een welsh cob x haflinger dat is dus logische dat zij veel breder is. Die van jou is gewoon smal gebouwd en hoeveel hij nog uit gaat zwaren dat zal je af moeten wachten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:55

Hmm ik wou hem vandaag wel nog eens opmeten omdat ik zelf de indruk heb dat hij weer groter oogt, maar ben dat gewoon volledig vergeten :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:57

Ik vind hem niet mager hoor. Breed van bot of spier moet je niet verwarren met vet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:03

hihi ok :P

Tevens ben ik toch wel hard aan het twijfelen voor een deken. Het is op stal maar 2 graden warmer dan buiten. En volgens de weerberichten zal het vanaf maandag ook overdag al gaan vriezen hier bij mij. Ik had vandaag zelfs al koude tenen en had boven mijn sokken ook nog rijsokken aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:06

Ik heb Impala een deken op gedaan. Hij staat bij drie druppels regen al binnen en hij is donderdag gewassen dus huidvet ed is ook ver weg. Vrijdag bij het vrijspringen waren er zelfs al geschoren :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:08

Art_Ificious schreef:
hihi ok :P

Tevens ben ik toch wel hard aan het twijfelen voor een deken. Het is op stal maar 2 graden warmer dan buiten. En volgens de weerberichten zal het vanaf maandag ook overdag al gaan vriezen hier bij mij. Ik had vandaag zelfs al koude tenen en had boven mijn sokken ook nog rijsokken aan.

Zou ik juist fijn vinden, weinig verschil tussen stal en wei. Dan is het niet zo'n enorm verschil elke keer. Dat jij het koud hebt heeft natuurlijk niets met je pony te maken, maak niet de fout hem als je kindje te gaan zien ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:10

Finley heeft een 200 grams op. Natuurlijk rustig aan opgebouwd om die dikke teddybeervacht tegen de gaan. En dat is aardig goed gelukt.

Vandaag ging hij trouwens door voor varken....Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:12

Paarden hebben het niet zo snel koud hoor. Mijn jonge paarden staan lekker zonder deken. Mijn gereden ongeschoren merrie staat nu onder ongevoerd (blijft ze schoner) en mijn geschoren gereden merrie staat onder 300 grams. De oudere paarden staan s nachts wel op stal. Zo lang je niet scheert (of fanatiek wast idd) hebben ze niet zo gauw last van kou. Als het de hele dag goed onder de -5 wordt met gure wind kun je er eens over na gaan denken of het nodig is. Eerder is het pure luxe (of dit dan voor de ruiter of het paard is is een tweede).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:14

Ja hier op stal zijn er ook enkele paarden vorige week volledig geschoren (wedstrijdpaarden). Maar staan wel onder dikke dekens.

Azmay, dat is het nu net. Hij wordt niet dagelijks buiten gezet. Bij regenweer of wisselvallig weer blijven de paarden binnen staan. Uitzondering wanneer de stallen worden uitgemest, dan worden ze wel buiten gezet bij wisselvallig weer/regen.

Maar binnen blijven staan in een stal van 3x3 en dus weinig beweging lijkt me juist kouder.
Tevens hebben de andere ponies wel een dikkere vacht dan Harley.

Ik was ook aan het denken aan een 100 grams deken. Hoeft echt niet veel te zijn.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:15

Ja maar scheren is ook luxe voor de ruiter ;) en ja volgende winter is Fin lekker geschoren lekker makkelijk na het rijden :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:15

Art_Ificious schreef:
Ja hier op stal zijn er ook enkele paarden vorige week volledig geschoren (wedstrijdpaarden). Maar staan wel onder dikke dekens.

Azmay, dat is het nu net. Hij wordt niet dagelijks buiten gezet. Bij regenweer of wisselvallig weer blijven de paarden binnen staan. Uitzondering wanneer de stallen worden uitgemest, dan worden ze wel buiten gezet bij wisselvallig weer/regen.

Maar binnen blijven staan in een stal van 3x3 en dus weinig beweging lijkt me juist kouder.
Tevens hebben de andere ponies wel een dikkere vacht dan Harley.

Misschien toch aan een andere stal denken? Voor de ontwikkeling van jonge paarden is bewegen en sociaal contact zo enorm belangrijk, later ook voor het gezond houden overigens.
In de stal zal dan weer geen wind staan, ik zou niet denken dat Harley een deken nodig heeft hoor.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:26

Rocco staat in de veulenstal die dus echt heel groot is, en vanwege zn boxrust heeft hij amper wintervacht, maar met zulk nat weer gaan ze toch amper naar buiten, alleen om de beurt in de enige begaanbare paddock als het op dat moment al droog is, voor dat uurtje ga ik echt niet slepen met dekens

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:27

WenK schreef:
Paarden hebben het niet zo snel koud hoor. Mijn jonge paarden staan lekker zonder deken. Mijn gereden ongeschoren merrie staat nu onder ongevoerd (blijft ze schoner) en mijn geschoren gereden merrie staat onder 300 grams. De oudere paarden staan s nachts wel op stal. Zo lang je niet scheert (of fanatiek wast idd) hebben ze niet zo gauw last van kou. Als het de hele dag goed onder de -5 wordt met gure wind kun je er eens over na gaan denken of het nodig is. Eerder is het pure luxe (of dit dan voor de ruiter of het paard is is een tweede).

Precies :j
F_inley schreef:
Ja maar scheren is ook luxe voor de ruiter ;) en ja volgende winter is Fin lekker geschoren lekker makkelijk na het rijden :j

Dat is niet helemaal waar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:29

Nee andere stal is echt geen optie, wil hem niet alweer verhuizen (waar ik ook veel negatieve commentaar op kreeg dat ik hem zo vaak verhuisde). En op deze stal kan ik ook rustig met hem bezig zijn. Het is er rustig, weinig volk en de lessen zijn ook beter: max 3 paarden per les. Ik ga lessen nemen van zodra ik met harley kan beginnen te rijden. tegen die tijd heeft de stalinstructeur ook meer tijd.

En over enkele maanden ga ik sowieso rustig beginnen met rijden dus is het wel zo handig dat Harley op deze stal staat. Op de andere 2 stallen in de buurt is het slechter: (ben er wezen kijken toen ik een stal zocht)
De ene heeft maar zo'n kleine wei dat je er vroeg moet bij zijn wil je je paard buiten hebben staan. En dus ook niet in kudde verband, de stallen zijn tevens ook erg donker. En ook te druk als er lessen zijn.
De andere stal is discriminerend want de paarden met goede stamboom krijgen de betere stallen en ook daar vind ik het te druk.

De meerderheid van de pensionpaarden bij mij op stal zijn mensen die van die andere 2 stallen naar hier gekomen zijn. Heb veel verhalen gehoord tevens over die discriminerende stal.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-01-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:31

Art_Ificious: Ik vind het wel mee vallen hoor met de smalheid van Harley. Mijne is ook niet breed/fors, maar alles komt en verandert met de tijd denk ik dan... Hij ziet er in elk geval prima uit vind ik! :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:42

Mijn 5,5 jarige volledig geschoren en 24/7 buiten staat onder een 300 grams.
Mijn oudere merrie van bijna 20 en Castello 2,5 en onze shet staan zonder deken ook 24/7 buiten (wel schuilstal).
Mijn merrie heeft een vacht waar een shet jaloers op zou worden.
Castello heeft niet veel vacht maar heeft het ook echt niet koud, dikte/lengte van de vacht zegt ook niet veel over de warmte en isolatie.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:11

Ik vind Harley ook wel meevallen hoor! Ivy haar botten (aan de heupen?) steken er echt heel hard uit. Wat staat hij kort in het haar zeg!

Ivy krijgt absoluut nog geen deken op. Misschien als ze volgend jaar wordt ingereden dat ik dat wel op leg. Ze staat dag en nacht buiten. Whinny heeft wel 2 dekens op, ondanks dat ze een dikke vacht heeft.

Vandaag wat problemen gehad met Ivy, wij hebben helaas nooit de mogelijkheid gehad om ze ooit in de opfok te zetten. Ze kent dus enkel Whinny (haar moeder) en promis (de Shetlander). Nu waren we in de binnenpiste wat aan het wandelen met haar en opeens haalt ze enorm hard uit naar een paardje dat voorbij kwam. Ze had echt wel genoeg afstand (2-3M), Ivy draaide haar om en echt een gemene, gerichte bok. Van straffen is ze ni onder de indruk. Hoe los ik dit op?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:35

Op stal is er ook een merrie die naar andere paarden stampt en dreigt maar naar mensen echt ontzettend lief is. Hoe je dat oplost? Geen idee als ze al niet onder de indruk is van straffen.

Harley staat idd kort in zijn vacht deze winter.

Vorige winter was dat helemaal anders.
Afbeelding

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 07:07

harley ziet er mi goed uit hoor..
hier nog 1 die kort in zijn vacht zit.. ze reguleren dat prima zelf denk ik zo.
ik doe ook nog niet aan dekens, wel bij mijn oudje. maar dat is een koukleum..
Op de 1e foto zo, zie je dat lucas ook weinig vacht heeft.

ik heb wel van de week een deken voor het eerst opgelegd. Gewoon even kijken hoe meneer reageert en dan weet ik meteen of de dekens van mijn overleden haf hem gaat passen

en laatst voor de 3e keer tuig opgelegd. Nu ook de staartriem vastgedaan. Meneer kneep nog geen eens!!
Afbeelding

Afbeelding