Heerlijk gevoel geeft dat Sjoos! Zo zal het altijd moeten zijn! Super Jibbel dat het bij jou ook zo lekker gegaan is! Daar moeten we met z'n allen naar toe.....paardrijden zonder angst!!
Hier begint de angsthaas ook weer langzaam aan over de grootste schrik heen te komen. Vandaag heb ik mij weer ingeschreven voor de eerste wedstrijd na het ongeluk! Spannend!! Ben heel benieuwd!
Gaat goed hier, fijn die positieve verhalen! Ik heb gister ook lekker gereden en vandaag met les ook! Dat geeft wel weer een boost . Hij schrikt altijd achter bij de deur (erachter is een paddock en door de gleuf boven de deur kan je de paarden zien lopen). Soms snij ik dan af om 'gedoe'te voorkomen. Maar ben nu door gereden en na 2x een schrikreactie wat ik gelijk opving was het over. Nu nog een x naar buiten.
Fijn dat het bij veel mensen hier zo goed gaat! Nu ik nog
Ik heb vandaag alleen even gepoetst, omdat de eigenaresse zelf graag wilde rijden. Ik bedenk me alleen net dat mijn bijrijdpaard een boomloos zadel heeft, dan komt mijn 'angst' toch ook sneller over op het paard of niet?
Inoterry
Geplaatst: 28-02-12 11:22
Een paard kan angst al van een afstand voelen, dus of je nu op een boomzadel of boomloos zit maakt helemaal niet uit.
Hoi allemaal, weer even een korte update van mij, vandaag en van het weekend weer gereden en vandaag ging het echt top! Ik kende maar een paar tellen van angst, maar zodra ik mijn stem verhief was ze weer braaf. Ze liep zelf grote gedeeltes zonder tegen te spartelen aan de teugel, ben stiekem nu wel een beetje trots op mezelf en op mn monster!
Ik heb een doorbraak gehad voor een paar dagen terug
Laatst was het 'misgegaan' met buitenrijden, maar deze keer ging het veel en veel beter. Ik zat nog wel aan een (loshangend) halstertouw en het ging alleen in stap, maar heb maar weinig (eigen) spanningmomentjes gehad. En vanmiddag heerlijk gereden in de bak, met barebackpad & een bitloos hoofdstel.
Toen ik op stal aankwam en haar opzadelde, was ik wel een beetje gespannen maar niet heel erg. Toen ik in de bak erop ging zitten, was ik nog steeds gespannen en paard was drukker da normaal (hoofd ook hoger, oorjes constant naar voren een heeeeel veel hinneken) dus mijn stressgehalte werd wat hoger. Maar toen ze al 10 minuten braaf aan het stappen was zakte mijn angst toch een beetje weg. Daarna zijn we gaan draven en hebben we zelfs gegallopeerd! En het ging nog goed ook! Het enige wat ik niet voor elkaar krijg bij dr is in de goede gallop aanspringen op de linkerhand.. Ze wil alleen maar in de rechtergallop (op de linker- en rechterhand) dus daar de volgende keer weer aan werken.. Maar ik ben zo blij he! Dat ik dat gewoon gedurfd heb... Ben alleen wel weer een beetje nerveus voor morgen maar okee..
Romanoff
Geplaatst: 29-02-12 22:26
Mag ik me ook komen melden? Ben ook angsthaas nr 1
Vooral ind bang voor het wat er kan gebeuren als je valt... Helaas is mijn ergste nachtmerrie 10 feb uitgekomen.. Ik stuiter van mn paardje en ja hoor.. bovenarm gebroken, operatie en alles.
Als mn arm straks weer goed is.. zal ik wss 7 kleuren sch**ten als ik er weer op mag/kan, maar oh wat heb ik er weer zin in! Enigste nadeeltje is dus dat mijn topper bijna 4 jaar is en dus zelf ook leiding nodig heeft.. dus ik hoop dat hij zich weer wat gedraagd wanneer ik weer kan rijden en wat over mn valangst kan komen.
Mijn instructrice rijd hem nu door, maar staat nu even op "stappen modus" ivm met rugklacht en dat is wss ook de reden dat hij mij er zo naar heeft afgestuiterd.. Want ai,, wat was dat een harde val.. (soms word ik snachts echt bezweet wakker, dan beleef ik de hele val weer opnieuw)
Op het moment is hij dus ook wat sikkeneurig omdat hij zich niet mag uitleven los.. alles onder begeleiding. zijn nu wel met hem buiten aan het wandelen, dus verkeersmak is hij straks wel. Toch nog een klein positief puntje..
Whoo mijn angst is bijna over. Gister weer het bos in geweest en zit nu al zo relaxed op. Toen we terug waren op het erf schrok hij ineens heel erg van iets en hij doet niks alleen stilstaan en opzij deinzen. Nu was het net bambi op het ijs voorbenen helemaal wijd en hij was ineens een halve meter lager. En ik zat erop en had zoiets van hmm volgens mij zijn we hier al vaker langsgeweest en waarom zie ik ineens mijn paard zijn benen buiten zijn lijf uit komen. Was er totaal niet van onder de indruk, gaat echt de goeie kant op.
Punz
Geplaatst: 01-03-12 20:27
Meld me hier af.. . Gisteren dit incidentje ( veulens waren aan het rondcrossen in de wei achter ons, en een klein verstappinkje rechtsachter was vervolgens de smoes om dit te gaan doen):
Ben daarna gewoon doorgereden, nul stress, ook nu achteraf niet. Verheug me er op om hem morgen weer te rijden, hij liep gisteren nl, los van dit incidentje, zó heerlijk dat ik niet wachten kan om hem weer te rijden.
Ben enorm tevreden dat ik mijn paardje steeds beter leer kennen, weet hoe ik hem op moet vangen als hij zó'n momentje heeft, en ben natuurlijk gewoon nog wel mijn tóch wat meer voorzichtige zelf ( vergeleken met 'vroeger'), maar goed... dat is de leeftijd zullen we maar zeggen
Ga hier nog wel trouwe lezer blijven hoor ( en zal best ook nog wel eens wat posten...) Topic heeft mijn sympathie!
Riagr: knap dat je je angst hebt overwonnen! Als mijn paard dat zou doen zou ik dus meteen bang worden
Vandaag heb ik weer gereden. Het ging heel goed, maar waar ik mij dus aan erger is dat de buitenbak (er is geen binnenbak) aan de paddocks vastzit, en daar staan dus de hele dag die paarden in. Als die paarden gaan rennen dan wordt mijn bijrijdpaard ook meteen drukker en dan ben ik dus bang dat ze erachteraan schiet (maar dan in de bak zelf)... Ook kwam er iemand haar paard in de paddock zetten en omdat het paard niet wilde rennen ging ze op de grond stampen en klappen in dr handen enzo, en daar schrok mijn paard dus van.. Ik voelde mijn hart alweer naar mijn keel stijgen maar toen ik dr rustig kreeg was mijn angstmoment ook meteen weer weg. Al met al vind ik dus dat het erg goed ging, en we hebben ook weer gewoon gegalopeerd. Ik ben best trots op mezelf, moet ik zeggen. Maar een bokkend paard is nog steeds niet voor mij weggelegd..
Fijn om te horen dat het bij vele goed gaat. Bij mij gaat het ook weer vrij goed. De angst blijft er natuurlijk altijd wel zitten in mijn hoofd. Maar ik ben nu terug een week aan het rijden en vind het zalig! Ik longeer ze wel heel kort vooraf om het frisse weg te krijgen, maar ik ken mezelf en er staan net nieuwe paarden langs de rijbak dus dat vluchtige vind ik nog akelig. Als ik ze dan eerst longeer is net het nieuwe er van af. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet! Ik heb het weer helemaal te pakken ... Binnenkort laat ik het longeren vooraf weg, aangezien ze echt zo braaf is. Dan kan ik weer volop gaan rijden met haar en aan de wissels eens gaan werken. hehe
Jeetje wat gaat het hier ineens goed met iedereen. Kailonnen en Ria...ik vind jullie super dapper bezig op die filmpjes hoor....hahaha...Cos doet dat niet eens en ik ben al bang
Hier niet veel te melden, heb nog niet echt weer gereden sinds mijn 'val' en ik vind het heel even wel goed zo...
Ik weet niet of ik nog een echte angshaas ben. In de bak gaat het zooooo super goed! Ik vind galloperen weer leuk, terwijl ik altijd met moeite in galop ging en dan het liefste maar een half rondje en dan snel terug en gewoon lekker stappen en draven. Maar nu... Ik vind galop leuk! Doe echt veel rondjes achter elkaar.
Nu nog zien hoe het binnenkort op buitenrit gaat. Heb vanmiddag weer les.
Nathalie als het zo goed voelt kan je inderdaad gewoon lekker beter wat anders doen met de paarden.
Succes met je buitenritje Laura!
Inoterry
Geplaatst: 03-03-12 12:16
De man waar ik Odje van heb gekocht kwam gisteren zelf met het voorstel dat ik eens op de moeder van Odje moet rijden als ik zo bang ben. Alleen is daar geen bak, en zou ik dus de weg op moeten, dus dat durf ik echt niet ondanks dat ze in haar hele leven nooit een pas verkeerd heeft gedaan.
@ ilonka; ik zat even in je profiel, dat laatste filmpje! Mehn wat een harde val! Was hij te machtig/slim voor je of? aangezien met inrijden lijkt t super!
Wow, inderdaad, dat filmpje van jou Inoterry: pijnlijk! Wel grappig hoe je 'ho, ho, hoo, ho' roept, en daarna 'sh*ttttt, potverdomme' van de filmer Is dit paard de reden dat je angstig bent geworden of was dat daarvoor ook al?
Inoterry
Geplaatst: 03-03-12 19:02
Goldz was eigenlijk altijd heel braaf met rijden, tot hij in de smiezen kreeg dat ik onzeker werd van zijn gebok. Hij is er toen heel erg misbruik van gaan maken, en accepteerde van mijn geen correcties meer. Ik ben al heel lang een onzekere ruiter. Door de val uit het filmpje is het niet beter geworden, maar ik heb daarna nog heel vaak heerlijk gereden met Goldz. Het is dit najaar pas echt fout gegaan.
Ik heb vandaag op de moeder van Odje een rondje buiten gehobbeld . Dat is echt een brave meid . Ik merkte wel dat mijn zelfvertrouwen nog heel ver te zoeken is .
Hmm wat zonde! Jammer dat hij dat tegen je ging gebruiken. Mijn jonkie heeft zo ook zn momenten, eerste bok dat ie doet verstijf ik zowat, daana als ie t nog een keer flikt word ik behoorlijk strijdlustig haha!
Wat is er t najaar fout gegaan? ( sorry, nieuw hier!)
Wat goed vn je dat je toch even hebt gereden! Hoop dat je wel even genoten hebt!