Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:55

Ja Eileen333 zit in mijn jaar ja! Die heb ik al eens ge-pb't op Bokt enzo maar om een of andere reden zien we elkaar eigenlijk nooit op de faculteit. Beetje vaag. Maar ja 200 man en niet allemaal tegelijk les natuurlijk. Toch vonden we het raar. _O-

Een normaal paard heeft volgens een paar mensen die ik ken niet eens een liksteen nodig. Een liksteen is volgens mij iets voor geiten en koeien.
Wij hebben op het moment op mijn vrijwilligerswerk (kinderboerderij/zorgboerderij) twee Dartmoors staan, die overleven aan wat er nu in dit seizoen nog op het weiland groeit (lekker sober gras, precies goed voor dit ras) en dat mogen ze ook niet meer dan een paar uur per dag eten. De rest van de dag hebben ze stro voor de maagvulling.
Want anders worden ze snel te dik. :+ Het zijn wel Dartmoors.

Maar daardoor weet ik dus WEL wat ik zou moeten doen met een paard of pony die alleen maar aan blijft komen. :) Terwijl ik nog niks over voedingsadvies ofzo geleerd heb!

Of mensen wiens paard "te veel temperament" heeft, maar in feite 22 uur per dag op stal staat en wel een zooi krachtvoer naast hun hooi krijgen (en dan vaak nog niet eens genoeg hooi dus ze gaan zich ook nog eens vervelen). Ik zou dan ook ontploffen als ik eenmaal mijn box uit mocht. :)

Maar ja nogmaals... Er zijn veel mensen met paarden en maar weinig paardenmensen.
Ik zeg niet dat ik er echt verstand van heb, omdat ik nog nooit een eigen paard of een verzorgpaard heb gehad. Het enige dat ik dus echt goed weet is opzadelen en een beetje redelijk niveau rijden (maar niet hoog ofzo, wel eerlijk).
Toch kom ik soms mensen met WEL een paard tegen waarvan ik denk "Nou ja... je bedoelt het tenminste goed, je bent bang dat je paard wat tekort komt! :D" Die luisteren trouwens wel goed naar onderbouwd advies. :j

En hier in het topic zie je dan iedereen zo ontzettend goed bezig met hun paardjes, en begaan ermee, en dan hebben zij net weer de pech dat het een zorgenkind is. :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:35

haha ja maar dat soort mensen trekt het ook aan, paardjes weten wel wie ze moeten hebben haha! of je een liksteen wel of niet nodig hebt en welke soort is natuurlijk afhankelijk van je ruwvoer. bij ons is het gras behoorlijk uit balans, alleen daarop komt het niet goed. het hooi komt dan ook van ander land en ik voer de mijne natuurbrokken die in de vitamine-mineralenhuishouding moeten gaan voorzien. doen ze 't prima op. jammer genoeg is ons gras in de zomer eigenlijk te rijk voor de sobere dieren, daarvoor zijn we zoekende naar een oplossing want de stalhouder vindt niet alles zomaar goed natuurlijk.

kleine update, Flicka is weer helemaal 100%, ik geloof niet dat ik ooit zó hard gefietst heb met haar, helemaal door het dolle was ze, haha!
Zneddie gaat in januari (afspraak moet ik nog maken) weer doorgekneed worden door zijn fysio, we zijn nu de zes weken van de tweede goudkuur voorbij en ik ben eigenlijk niet tevreden, de enige reden dat zijn knietje niet op slot gaat is omdat zijn hoef zo enorm scheef staat. dit lijkt me niet goed voor zijn gewrichten in het onderbeen dus ik wil kijken of we erachter kunnen komen wat er nu werkelijk moet gebeuren, evt. een fotootje van de knie ofzo...

maar goed eerst in het kader van de stress maar even de fysio-osteo, kijken of zij wat kan vinden bij hem, in ieder geval even het lijfje weer lekker los en dan weer verder...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 18:43

Lieve allemaal,
Ten eerste wil ik jullie bedanken dat jullie in dit topic blijven posten.
Ten tweede heb ik echt geen tijd gezien om bij te lezen en te posten, hopelijk gaat dat me in het nieuwe jaar lukken.
En ten derde wil ik iedereen via deze weg hele fijne gezellige feestdagen en alvast een goede jaarwisseling toewensen. {:)
Ik hoop dat alles goed gaat met jullie paardjes!!
Een hele dikke kus voor jullie allemaal en jullie diertjes,
Brenda.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:05

bedankt Brenda, en insgelijks!

ik heb gisteren een afspraak gemaakt voor Zned met zijn fysio mevrouw. 5 januari is meneertje aan de beurt. heb wel heerlijk genoten van 'm vandaag, linksom vond ik hem niet 100% maar hij deed zijn best en mán wat is hij er goed uit gaan zien! viel me ineens op vandaag hoe mannelijk hij is (Gek he na drie maanden aan de anabolen! ;) ), flinkere hals heeft hij, rug en kruis ogen veel voller en sterker. ik ben dan ook erg benieuwd wat zijn fysio zal zeggen straks!
maar goed, verder heb ik de behandelend DA vandaag ook aan de telefoon gehad, hij vond eerst de fysio wel het beste idee want hun procedure is dus de knieband echt te grazen nemen, met inspuiting of insnijding. maar daarvoor vind ik het dan weer te goed gaan. het gaat op zich ook goed maar omdat dat hoefje nu zo scheef is, dat zat me gewoon niet lekker. fysio zal daar ook wel eea over kunnen zeggen, zij kan me iig vertellen of de gewrichten in orde zijn, dus ook bijv. de kogel en het kroongewricht die nu dus schever zijn. de DA zei wel dat die gewrichten best wat kunnen hebben maar ook dat het lastig beoordelen is aangezien hij niet heeft gezien nu hoe schuin het staat.
belangrijkste is natuurlijk dat m'n Zned zich verder wel goed voelt. we gaan dus gewoon lekker door met rommelen tot de fysio komt en dan kijken we wel weer... ben wel heel benieuwd hoor.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:01

Ik maak me op dit moment ook een beetje zorgen over mijn oude manegeshetlander. Hij heeft het met zijn berevelletje super warm en hij komt s'morgens soms nat van stal. Vandaag ging meneer in een plas liggen rollen, hij was echt doorweekt. Dus maar weer binnen gehaald, fleece op om hem te laten drogen, maar dat was dus onbegonnen werk. Toen maar een lange wandeling gaan maken door het bos, bewegen en droger worden, maar hij is nog steeds niet helemaal droog.
Gelukkig nu 2 weken vakantie, dus ik zal een extra oogje op hem houden, misschien toch maar gedeeltelijk scheren zodat hij zijn warmte kwijt kan??????? Iemand advies????

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:05

Mijn beide shetlanders zijn al dagen nat. Wel van de regen, want ze staan buiten. Maar bij minimale inspanning, worden ze ook nog eens nat van het zweet. Het is gewoon geen weer voor hen op dit moment. Ze zijn ingesteld op lagere temperaturen.
Ik zou nu niet meer gaan scheren, want als het kouder wordt (en die kans is heel groot) moet je straks wel met dekens in de weer. Dus even aanzien en niet te veel mee doen (dus liefst geen extra warme stal, en niet gaan wandelen met een deken op ... is echt te warm voor die beertjes).

Verder wil ik ook iedereen fijne feestdagen toewensen en een goede jaarwisseling met al het geknal (altijd aandachtspunt hier, want Isa is er erg bang voor en zo langs de woonwijk ontkom ik niet aan harde knallen pal naast of boven de wei; weet ook nog niet wat Yoob doet ... ik denk dan altijd maar als eerste aan de voetjes en zal sowieso blij zijn als er in ieder geval geen vorst in de grond zit en/of sneeuw). Altijd wat met die zorgenkindjes van ons :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:47

Ik zou hem wel scheren Esje. Mocht je je dan zorgen maken om de regen kun je hem nog een regendekentje op doen toch?
Maar liever dat ie dan toch zijn warmte kwijt kan anders voelt hij zich vast niet fijn.

Iedereen hier een fijne kerst! :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:43

@ esje, ik zou een racestreep scheren. als je die mooi smal houdt kan hij wel de warmte kwijt maar hoef je niet per sé met dekens in de weer. een IJslandse borst kan je ook nog doen, of een deel daarvan. racestreep zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, ik heb dat voor mijn NMPRS ook weleens overwogen. overigens is het niet erg als hij zo lang nat blijft hoor, dergelijke vachten zijn dusdanig isolerend dat de lichaamswarmte er niet door naar buiten komt, daarom blijft het lang nat. houdt ook in dat koude de huid niet bereikt overigens. als hij nat is en je twijfelt, voel dan tussen de haren (even een scheidinkje maken) met je knokkels of bovenlip (ja echt), dan kan je goed voelen of hij op de huid droog is. zolang dat het geval is moet je het zien als iemand met een pak droge kleren onder een zeiknatte regenjas, geen probleem dus. als zo'n pony in een plas rolt wordt hij wss nog niet eens op de huid nat, de mijne iig niet.

maar goed, als je pony het zó warm heeft denk ik dat ie je dankbaar zal zijn als je een streepje scheert. ziet er alleen niet uit... haha!

@ isa, hebben wij God zij dank weinig last van. onze beessies staan lekker achteraf zonder buren, ideaal. wij hebben nog nooit gedonder gehad op oudejaarsavond. mijn beesten geven gelukkig ook weinig om het geknal. moet ik er wel bijzeggen dat ik ze ooit geoefend heb met, jawel, een klappertjespistool om ze een beetje knalproof te krijgen.

voor de rest, iedereen héle fijne dagen toegewenst, en op naar een zorgeloos 2012!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:08

Iedereen hier fijne kerstdagen! Maak er wat leuks van! En voor iedereen een gelukkig en gezond 2012, dat het maar goed moge gaan met de zorgenkindjes hier :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:16

nou het ziet ernaar uit dat wij 2011 in ieder geval fijn gaan afsluiten, beessies zijn op het moment allevier super, en dan reken ik Mone, de haf van mijn zusje, mee! echt een heerlijk weekend gehad met ze!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:39

Hier gaat het ook nog steeds heerlijk! :j Romy blijft lekker vrolijk en actief. Ze loopt nog steeds niet helemaal zoals we het graag zien, maar we zijn totaal niet ontevreden! :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:22

super joh! gewoon volhouden!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:02

ook mijn laatste up-date van dit jaar :D
wij rijden lekker recreatief buiten, veel stap en wat draf en soms stukje galop
en dat is voor mij ook genoeg, 100% zal hij nooit meer worden maar gewoon lekker aangepast rijden doet hij prima
er zit wat artrose in het kootgewricht maar nu de chip eruit is loopt hij niet meer kreupel

het rare is dat wanneer ik doorzit of lichtrij op het linkerbeen hij goed loopt maar als ik lichtrij op rechterbeen voel ik soms dat hij anders loopt, niet kreupel maar ook niet helemaal goed
toch volgend jaar de osteo weer laten komen, het kan door het wilde spelen komen of misschien vastrollen in de box?
je bent er niet 24u p/d

maar *\o/* ik ben helemaal happy met hoe hij nu is. :j

en voor iedereen in dit topic ; een hele fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2012 :j {:)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:10

Hi Hi heb nu een shetlander met een race- streep, hoop dat ie zich nu prettiger voelt.
Voor iedereen in dit topic, fijne jaarwisseling en hopelijk een zorgeloos 2012.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:38

esje01 schreef:
Hi Hi heb nu een shetlander met een race- streep, hoop dat ie zich nu prettiger voelt.
Voor iedereen in dit topic, fijne jaarwisseling en hopelijk een zorgeloos 2012.

FOTO!!

@ mirgino, hou de buiging van je paard eens in de gaten wanneer je lichtrijdt. heel veel paarden lopen ongemakkelijk op een bepaalde hand in het lichtrijden, simpelweg omdat de ruiter tegen de buiging inrijdt. als je paard bijvoorbeeld op de rechterhand loopt, leren wij tegenwoordig dat je ook 'op de rechterhand' mee lichrijdt (dus op het rechter achterbeen). echter, ook op de rechterhand kan het paard in linkerbuiging lopen, óók wanneer het hoofd naar rechts gebogen is. controleer dus als je op het rechterbeen rijdt hoe de buiging door het lichaam is, en pas daar je lichtrijden op aan. heel veel paarden lopen in contrabuiging met een ruiter die 'gewoon' lichtrijdt op het 'goede' been. in wezen is dat dan helemaal niet het goede been. probeer dus maar eens, wanneer je paard ongemakkelijk lijkt op het rechterbeen, dan terug te gaan naar het linker. vervolgens je buiging corrigeren en weer wisselen.

maw, pas altijd je lichtrijden aan op de buiging van het paard. pas als je de juiste buiging hebt (dus links op linkerhand en andersom, en dan in het lijf, NIET alleen een meekijkend hoofdje!) wissel je van been. heel veel ruiters doen dit niet, wat resulteert in paarden die bijvoorbeeld uit de volte breken, als een strijkplank de bocht om zeilen maar ook in 'vage' kreupelheid. dit heeft ermee te maken dat de ruiter het paard stoort waardoor het paard niet in balans kan lopen. wat je ook vaak ziet is impulsverlies of zelfs ronduit verzet. een goede fysiotherapeut of osteopaat zal je ook aanraden met de buiging mee te rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:56

ik rij eigenlijk alleen maar buiten met hem en dan wissel ik van been
voor zijn operatie liep hij op het rechterbeen wel goed
misschien toch iets van spieren ofzo, hij is aan rechtervoorbeen geopereerd in April

vorige week 15 min in de bak gereden en hij liep toen wel goed met lichtrijden op beide kanten,dan heb ik de teugels ook goed op maat en loopt hij lekker vwnw en buigt hij hals goed in kantelt zijn hoofd niet met de buiging

het is vooral met buitenrijden, ik zal eens goed op letten hoe zijn lichaamshouding is als ik lichtrij op beide benen
als ik tijdens draven van been wissel voel ik het soms wel en soms ook niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:04

tja uiteindelijk kan alles meerdere oorzaken hebben natuurlijk, en een operatie is gewoon niet niks. de mijne gaat 5 januari weer naar de osteo/ fysio mevrouw. mogen we weer hard aan de slag haha!

maar goed, inderdaad, controleer zijn lijf als je lichtrijdt, ben benieuwd of je verschil merkt tussen het lichtrijden op elk been bij zijn linker- of rechterbuiging.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:15

merrieveulen schreef:
tja uiteindelijk kan alles meerdere oorzaken hebben natuurlijk, en een operatie is gewoon niet niks. de mijne gaat 5 januari weer naar de osteo/ fysio mevrouw. mogen we weer hard aan de slag haha!

maar goed, inderdaad, controleer zijn lijf als je lichtrijdt, ben benieuwd of je verschil merkt tussen het lichtrijden op elk been bij zijn linker- of rechterbuiging.

het zal dit jaar niet meer zijn, ik kan in een bak verderop bij een pensionstal rijden , onze bak is te zwaar voor hem
ik rij nu alleen een rondje buiten
hij heeft 5 mnd rust gehad na zijn operatie en vlak voor ik weer erop kon is de osteopate geweest, ik heb toen 4x gereden daarna heeft hij ijzers gehad en ging er iets mis en dat heeft 4 weken geduurd en en sinds ong 8 weken ben ik nu rustig aan het rijden

ik denk dat de osteo een goed idee is.
en ook dat ik straks een keer een les gaat nemen, dat komt er al 2.5 jr niet van omdat hij al zolang aan het kwakkelen is :+
misschien is het rijtechnisch,ik ben geen rijwonder [ heb nooit echt les gehad ]
en dat hoop ik eigenlijk ook , liever dan dat het bij hem ligt laat hem nu eindelijk eens gezond blijven :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:25

precies ja. rijtechnische problemen heb je zelf uiteindelijk onder controle, de meeste blessures bij het paard niet.

dit jaar niet meer, haha nee wordt een beetje krapjes he...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:30

voor iedereen ook alvast een te gek 2012,met de kerstwensen ben ik ietje te laat [of te vroeg]

bobje doet het nog steeds buitengewoon goed.
hij springt rent speelt en is vrolijk,wat willen we nog meer. :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:02

Het is stil op ons topic, hopelijk betekent dat het bij iedereen heel goed gaat!
We zijn de storm redelijk goed door gekomen, alle pony's hebben inmiddels hun zwemdiploma gehaald en het gaat gelukkig toppie!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:13

Helaas vanuit hier toch weer minder nieuws. Romy is weer achteruit gegaan, ze liep vandaag een stuk slechter.

Ik hoop dat het door de kou en de nattigheid komt, dat het ''gewoon'' stijfheid is, maar ik hou m'n hart vast. Het ging verdorie net weer zo goed met haar! -O-

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:22

he wat balen lonniej, maar het is ook wel vreselijk vochtig, de luchtvochtigheidsmeter blijft boven de 90 % aangeven, dus we denken een beetje positief en geven het vocht de schuld, sterkte!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:45

Ja hier ook een dip bij Isa ... ik gooi het ook op de nattigheid. Hoefjes zijn zo door en door nat en daarmee zacht dat ze gevoeliger is weer. Niet super slecht, maar ook beslist niet zo goed als in november met die droogte (en schoenen helpt nu niet, want worden kledder nat of zitten vast in de zuigende modderprut).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:29

iedereen de beste wensen nog voor 2012!

inderdaad een poosje stil, (gelukkig) niemand iets dringends te melden blijkbaar, hoewel ik moet zeggen dat ook het lief (en niet alleen het leed) hier wat mij betreft gespuid mag worden hoor!

@ Lonniej, he bah wat vervelend joh... jij ook Isa. Hopelijk zit 't 'm inderdaad in het natte klamme weer, en knapt zowel het weer als dus de paarden een beetje snel op. echt irritant want je kan er gewoon NIETS tegen doen...

ik moet zeggen dat wij hier relatief weinig last hebben van héél erge modder, onze weides liggen heuvelachtig en er zijn wel natte stukken maar het meeste is droog. de paddock van mijn ponies heeft wat plassen maar het stuk voor de stal wat ik een paar weken terug heb omgespit trekt mooi snel droog nu, dus ze hoeven ook daar niet meer door de blub.
wel is er bij ons in de ruinenwei (lopen gelukkig geen dieren van mij bij!) een boom omgewaaid van volgens de stalhouder meer dan 100 jaar oud en zo'n 60 tot 80 cm dik. paarden waren binnen toen het gebeurde, en de boom is op de draad gevallen en die is gewoon meegerekt, dus God zij dank verder geen schade. de boom in kwestie is ooit aangevreten door de paarden en was van de zomer al zo goed als dood en stond ook op de nominatie om volgend voorjaar eruit te halen... maar goed dat hoeft dus niet meer.

mijn zorgenZned is eergisteren naar de fysio/ osteo geweest en het ziet er goed uit voor hem. allereerst kreeg hij een compliment dat hij zoveel mooier is geworden, ze was te spreken over de 'kap' die hij heeft ontwikkeld en vond hem mooi in zijn bespiering zitten. over de rug, m.n. de draagkracht daarvan was ze iets minder tevreden, en ze vond inderdaad een paar moeilijke puntjes aan zijn linksachter, zowel aan de probleemknie als aan zijn heup en bekken aan die kant. Zned heeft zich aardig netjes gedragen tijdens de behandeling en nu moet hij dus aan het oefenen. achterhand moet er écht veel meer onder en het komt erop neer dat ik daar voorlopig constant op moet letten, ook als hij lekker staat bij het poetsen. hoefjes in verticale lijn met zitbeenknobbels of ervóór in stilstand, maar niet erachter.

we zijn dus lekker bezig hier, en ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat zijn knie helemaal goed kan komen als ik hem maar goed genoeg begeleid. Zned liet ook heel duidelijk zien dat hij zelf goed merkte dat zijn knie niet in orde is, waarschijnlijk was het zelfs nog pijnlijk ook, en daar schrok ik eigenlijk toch wel van.
vooralsnog voelt hij zich na de behandeling prima, gisteren even zijn oefeningen opgepakt en kort losgewerkt, maar hij galoppeerde zélf aan, en nog wel op links ook! en niet meer zo'n hobbelgalopje maar drie mooie opgerichte sprongen met alles erop en eraan. ik dus helemaal blij!

verder moeten we oefeningen doen dus voor het onderzetten van zijn achterbenen, waaronder ook dingen zoals dit, helemaal leuk:

Afbeelding

Afbeelding

het blok is overigens een plak van de omgevallen boom, haha!