Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:02

Dan moet je maar eens richting turnen gaan, dan zie je pas afgunst... Daar is de paardensport níets bij. Geloof me maar... :\

En daar zeg je het weer "heb schijt aan wat ze denken". Ze denken helemaal niets :+ Ik keek laatst heel bewonderend naar een Anda. Was de eerste keer dat ik dat ras bij ons zag. We zijn een kleine regio dus dan zie je heel snel wie nieuw is en wie niet.

Maar ik kijk best serieus (en kom dan boos over). Dus als ik zo naar Viva zou kijken, zou jij het dan interpreteren als "ze kijkt neer op mij"? Terwijl ik net denk "verdorie dat is een mooi dier!" :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:16

pharagirlke schreef:
Dan moet je maar eens richting turnen gaan, dan zie je pas afgunst... Daar is de paardensport níets bij. Geloof me maar... :\

En daar zeg je het weer "heb schijt aan wat ze denken". Ze denken helemaal niets :+ Ik keek laatst heel bewonderend naar een Anda. Was de eerste keer dat ik dat ras bij ons zag. We zijn een kleine regio dus dan zie je heel snel wie nieuw is en wie niet.

Maar ik kijk best serieus (en kom dan boos over). Dus als ik zo naar Viva zou kijken, zou jij het dan interpreteren als "ze kijkt neer op mij"? Terwijl ik net denk "verdorie dat is een mooi dier!" :=

nee natuurlijk niet... Maar waar zeg ik dat dan?
Het gaat niet over mensen die kijken, of wijzen: hee een haflinger!

Nee het gaat over mensen die zeggen in het voorbijlopen: Pffff hahaha een haflinger :=

Of toen ik langs de zijkant reed en dat ze zeggen: wat doet DIE hier met een pony....

Maar nogmaals, ik lach dan terug want ik ben trots op haar :)
Daarom zeg ik, het ligt niet aan het bitloos, niet aan wat voor ras je hebt, maar het zegt wat over het type mens die zo'n opmerking maakt :)

edit:
Anya schreef:
ja en nee.
Heel of topic, maar toch even.
Ik ben western gaan rijden wegens mijn beperking (chronische Lyme). Je hebt een éénhandige teugelvoering dus ik kan van arm wisselen. En ook de rijstijl vergt minder constante lichamelijke inspanning. Later vond ik het ook een leukere rijstijl.
Wedstrijden zijn gemiddeld gezelliger, mensen helpen elkaar, lenen dingen uit, helpen met de proefjes (die je vooraf krijgt maar die niet vaststaan zoals bij dressuur).

Maar ook bij western geldt: de qpa's zijn we DE westernpaarden. Hoewel bijvoorbeeld de haffies het in sommige onderdelen heel goed doen. Ik ben één van de weinigen met grote paarden. Veel mensen vinden dat juist heel leuk. Nadeel sommige onderdelen (trail) pas je niet tussen. De balkjes liggen op ponymaat. Anderen vinden me hartstikke gek met mijn paarden. Maar dat is gelukkig de minderheid.

Op hoger niveau is de westernsport net als de dressuur haat en nijd. Maar ja das niets nieuws in de paardensport. De belangen liggen anders.

Ok, ik had er inderdaad het beeld van dat het er in de westernsport over het algemeen wat gezelliger aan toe gaat :)
Maarja dat ga ik vanzelf wel merken op een dag denk ik :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-09 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:19

is ook zo... Als we dat nou even meenemen in de discussie. Het is niet omdat iemand het bit verdedigt dat die anti-bitloos is. Misschien dat het er dan al iets rustiger aan toe zou gaan? := want als je er van uit gaat dat iemand anti bitloos is, ga je er ook van uit dat die persoon je veroordeeld en dan voel je je simpelweg sneller aangevallen.

Overigens "Denk je echt dat je wat zal bereiken met dat paard?" en in de lach schieten heb ik ook gehoord hoor. En Pret is toch echt een KWPN'er :D Dat zijn dan weer mensen die ik beschreef: mensen die hun eigen minderwaardigheidscomplex willen verbergen door een ander aan te pakken :')

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:30

Tja daar moet je heel hard om lachen. Jij bent toch hartstikke blij met Pret en daar gaat het om! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:31

Inderdaad :D (hoewel soms... :)) )

gut, heb het wel heel erg doen afwijken hier :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:33

okeeeeee ontopic!! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:08

Ik ben even weg geweest en zie dat er weer wat pagina´s vol staan met welles nietes en het loze "kom dat op met bronnen". Kunnen we alleen maar aannemen wat gepubliceerd is' kunnen we niet profiteren van eigen ervaringen en meningen en gebruik van logica?

ik kwam dit tegen en ben nog biet veel verder met lezen dus wellicht is het al beantwoord, maar ik wil daar wel even op in gaan.

JoviBan schreef:
Er staat inderdaad iets in over de frequentie van slikken. En dan hebben we het dus alleen over hoe vaak een paard slikt. Verder dan die constatering is tijdens dat betreffende onderzoek niet gekeken naar speekselaanmaak en dergelijk.
Nu ken ik ook alle rapporten niet en al helemaal niet uit m'n hoofd ;), maar vast staat dat een voorwerp in de mond aanzet tot speekselaanmaak.
Neem maar eens om de beurt een paar paperclips in de mond van verschillende materialen, zoals koper, plastic, ijzer, nikkel of roestvrij staal. Leg ze op je tong en je mond loopt vol speeksel. Hoeveel speeksel dat is, hangt af van het materiaal. Zo is dat bij paarden ook.

Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming. En daarnaast heeft een paard nog andere redenen om op het bit te gaan kauwen.

Buiten het feit dat bitloos ook gewoon geschuimd kan worden, is het nat worden, zeg maar kwijlen, opgewekt door het bit, juist een wenselijke reactie. Het is de smering tussen monddelen en het bit, waardoor het makkelijk glijdt en zo de kans op ongemak dus weer kleiner is.... Een droge mond werkt niet prettig. De jury ziet ook niet graag een droge mond, omdat het schuimen dus als iets wenselijks wordt gezien.

Ik zoek nog even verder naar andere dingen waar ik wel op in wil gaan. Sorry voor deze manier van bijpraten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:54

Joceline schreef:
Dan moet het wel goed gebeuren, veel paardenruggen worden vanaf het derde jaar al kapot gereden door de niet -nageeflijkheid en door het op de voorhand lopen.

Dit is al een paar keer voorbij gekomen: een trainingsmethode moet idd kloppen. Het middel wat daarbij gebruikt wordt, in verband met bit of geen bit, maakt verder niet uit.

Over verkeerde/verschillende trainingsmethodes kunnen we ook wel wat pagina´s vullen denk ik. :D

Overigens gaat elk paard dat nieuw is in bereden worden eigenlijk op de voorhand, tot het in staat is om het gewicht (steeds) meer naar achteren te weken.
Er is natuurlijk wel verschil tussen "normaal" op de voorhand gaan (wat gewoon betekent dat er meer gewicht van voren zit dan achter) en op de voorhand sloffen... ;) dat laatste is natuurlijk niet wenselijk (en het eerste ook niet voor te lange tijd, maar te vroeg het gewicht naar achteren brengen is weer schadelijk voor de spronggewrichten die pas met zes volgroeid zijn... het verplaatsen van het gewicht moet gelijdelijk gaan, het is niet fair van een paard dat zijn balans nog moet hervinden onder de ruiter te verwachten dat het verzameld, vandaar dat er trainingsschalen bestaan).
Het nageeflijk zijn wordt wel eens verward met in de krul lopen. Er zijn wat dat betreft ontzettend veel termen die door verschillende mensen verschillend worden gezien "aan de teugel lopen" "afgebogen" "nageeflijk" en door ontzettend veel nadruk daarop te leggen vergeten mensen wel eens simpelweg te rijden. Want het komt gewoon vanuit het correct rijden en zijn niet een trucje op zich (horen dat althans niet te zijn) en heeft gewoon te maken met aan de hulpen staan. Dit kan ook met of zonder bit (of zonder hoofdstel).

Dat brengt me dan ook weer naar iets wat genoemd is, RIJLES.

Zolang maneges de nadruk leggen op de hoofdhouding en kinderen elkaar lesgeven in hetzelfde stramien en in de weer gaan met "touwtjes" zonder daar verstand van te hebben, verbetert er weinig. Daarbij hebben de meeste maneges juist paarden die nou niet bepaald het fijngevoeligst zijn, zodat men soms al van meet af aan leert te "schoppen en trekken" of op zijn minst erg bezig is met het onder controle houden van het dier en niet met rijkunst. Ze komen ook maar langzaam vooruit en sommigen die tien jaar rijden kunnen eigenlijk nog niks.

Hier in Portugal (om maar een voorbeeld te noemen) leer je eerst aan de longe, op een deken, en later op een zadel, de onafhankelijke zit te bereiken, omdat je feitelijk alleen daarna fatsoenlijk de hulpen kunt geven. Tot die tijd is het dus de longeerder die het paard onder controle heeft, daar hoeft de ruiter zich niet druk ver te maken. Daarna krijgen ze pas teugels in handen en wel op normaal gevoelige paarden, zodat ze ook meteen leren hoe weinig hulp je maar hoeft te geven en ze hoeven ook niet te "vechten" met hun rijdier. Ze gaan vaak heel snel over naar het leren rijden met stang-en trens, of alleen stang, omdat men daar hier nu eenmaal veel mee werkt, en dat KAN ook gewoon omdat ze dus heel zachte handen hebben gekweekt... Ze kunnen ook snel met sporen omgaan, wederom omdat ze netjes de beenhulpen kunnen geven. De sporen zijn hier niet om een paard aan het lopen te krijgen, wat ik in maneges in Nederland wel tegen ben gekomen.
Zal er eerlijk bij zeggen dat niet alle maneges zo zijn, maar omdat rijden nog een elite sport is en men hier erg met rijkunst bezig is, en niet zo met kinderen bezig houden, is het over het algemeen dus zo.

Ik weet dat er in Nederland ook fantastisch goede maneges zijn, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn er gewoon teveel, in verhouding, waar men echt gewoon "rondjes rijdt" waarbij men het paard in een krul probeert te trekken...

Ik kan me zo voorstellen dat als je op zo´n paard bitloos rijdt, dat er dan ook teveel getrokken wordt, want het voelt alsof dat wel kan, men denkt immers dat het geen pijn doet en anders is er wellicht te weinig reactie van zo´n typisch manege paad. Dus dan wordt ook het bitloos rijden niet goed aangeleerd.
Want in beginsel mag dat niet verschillen van mét bit. Hulpen moet fijntjes zijn, paard moet aan de hulpen gesteld etc.

Citaat:
HC ik snap met de beste wil van de wereld niet wat je wil zeggen... Kan je het voor mij een keer in jip-en-janneke-taal doen? (sorry, stond als laatste in de rij toen de intelligentie werd uitgedeeld.)

Ik ben HC niet maar goed in vertalen naar jip-en-janneke taal. :D
Of je vind je paard belangrijk en doet dus alles voor zijn welzijn,
of je vind rijden belangrijk en doet alles om jezelf te bevredigen, waarbij het paard wel eens ondergeschikt wordt en je het dus ook kunt schaden. Vooral als er wordt gedacht "het doel heiligt de middelen" in verband met wedstrijden.

Ik neem tenminste aan dat het zo bedoeld was. Anders hoor ik het wel.

Overigens kan een en ander prima samengaan als je serieus bezig bent met paarden opleiden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:22

Afgunst of ergens op neer kijken is toch gebrek hebben aan zelf vertrouwen. Al heb ik soms ook wel het idee dat sommige mensen het ook zelf er naar maken. Op wedstrijd hoor je mensen wel eens zeggen het is er niet gezellig. En in het Z al helemaal niet allemaal kak. Ik heb het op concours altijd gezellig, ook in het Z. Ik wens iedereen succes die de ring in gaat, en weet je, daardoor krijg ik het altijd terug. Daardoor vragen mensen ook altijd aan mij hoe is het gegaan? Omdat ze weten dat ik dat hen ook vraag. En niet met de ondertoon om te hopen dat ze slecht hebben gereden.
Vaak is het dus ook wat je er zelf naar maakt. Ook met bijvoorbeeld bitloos. Loop je altijd maar met hoge toon rond te blaten dat een bit zo'n martelding is, dan kun je ook niet verwachten dat iemand aardig naar je is.
Bléhr je altijd dat ponys onder gewaardeerd worden terwijl je zelf tig fouten in je proef hebt, zal ook daar niemand meer in mee leven.
En ga zo maar door. Maar dat wordt erg vaak vergeten. Dat je zelf ook aandeel hebt in veel dingen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:54

eens, je moet er gewoon de lol van blijven inzien :j
Helpt.

En los daarvan zitten bij iedere sport wel minder prettige personen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:03

Niet enkel in iedere sport... Je kan ze overal tegen komen...

Maar ook ik vind dat Kazary het supper heeft verwoord.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:31

Precies, je oogst wat je zaait! Dus als we deze discussie over wel en niet aardige mensen eens stoppen en weer terug gaan naar de basis van dit topic...wat als bitgebruik verboden zou worden?
Er zullen altijd mensen zijn waar je wel of niet mee overweg kan, dit kan zelfs in een winkel gebeuren! Jij hebt je eigen karakter, dus die ander ook. Dat hoeft niet altijd bij elkaar te passen.

Verder zou ik het persoonlijk niet erg vinden als je niet meer met bit mag rijden, bitloos werkt net zo goed, mits goed gebruikt en aangeleerd...verder vind ik dat je zelf wel weet wat goed is voor je paard en wat goed werkt (als je je paard belangrijk vindt tenminste)....

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:56

Ik zou zonder bit verder gaan rijden want zou echt niet zonder paardrijden kunnen :=.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:36

Ik kan daar niet echt over oordelen, omdat ik zelf niet op hoog niveau rijd. Echter lijkt het me niet zo fijn bij dressuur, omdat je daar naar mijn idee wel wat mondcontact bij moet hebben bij sommige oefeningen. Voor springen/endurance vind ik het dan weer minder erg. Ik rijd mijn paard ook bitloos, maar bij dressuur hangt er vaak wel een bit in, want die heb ik voor sommige oefeningen gewoon nodig (wat extra contact in de mond).

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:27

Als het verboden wordt gaan we over op bitloos he, niet zo moeilijk :+
De verhalen die ik hoor over veel te veel druk op de neus, moet ik dan wel even uitzoeken... dat wil ik niet hebben.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:45

Oud topic!