Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:38

Misschien omdat het paard dan te dicht bij je blijft als vorige eigenaar zijnde? Geen idee hoor, maar ja dat kan pijnlijk zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:41

En soms omdat je die personen niet als geschikte koper/eigenaar/ruiter ziet. Ik ken mensen aan wie ik mijn paard zk zou verkopen, maar ook mensen aan wie ik het nooit zou doen.
Naast idd dat het moeilijk kan zijn als ze op dezelfde stal blijven

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:43

Wij verkopen bijna alles vanaf de foto/video. En dat is bijna altijd naar het buitenland. En dat geeft meestal minder gezeik dan verkopen naar Nederland/België :+

Wij krijgen nog geregeld foto's en filmpjes van de paarden die in het buitenland staan, ook China. Maar we onderhouden die contacten ook, dus daar ben je vaak zelf ook wel bij. Ik kan met een gerust hart zeggen dat ze echt niks tekort komen.

Laatst hadden we hier toevallig een Chinese klant staan die een door ons gefokt paard nu had (die wij in eerste instantie binnen Nederland verkocht hadden). Daar reed hij nu mee. Superleuk toch :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:06

Ineke2 schreef:
Misschien omdat het paard dan te dicht bij je blijft als vorige eigenaar zijnde? Geen idee hoor, maar ja dat kan pijnlijk zijn.

Maar die ene was een handelaar die voortdurend (goedkope) paarden kocht en verkocht.Die had er echt geen persoonlijke band mee. De andere was wel een particulier met 1 paard die ze wou verkopen. Maar niet aan iemand op stal zei ze. Ze kreeg hem niet verkocht en korte tijd later bleek hij van alles te mankeren en is hij ingeslapen. Aanvankelijk had ik er wel belangstelling voor maar niet voor de hoge prijs die ze vroeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:20

Vaak willen ze geen gezeur en gezeik na de verkoop.

Heb ook weleens een paard van mijn werkgever willen kopen, mocht ook niet om die reden. :D

Verkopen aan iemand die je goed kent is altijd makkelijker vind ik zelf. :)

In ieder geval, goede brave en gezonde paarden die zo ongeveer iedereen zoekt staan niet lang te koop mits ze normaal geprijst zijn.

Ik vind 3/4000 voor een D/E pony trouwens niet weinig. Tenzij er een FEI topper gezocht wordt dan is het een ander verhaal met andere prijsklasses. Maar voor de rest..nee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:24

3/4000 moet je wel mazzel hebben met een gezonde pony. De meeste gezonde beetje goed gebouwde pony’s zijn toch echt duurder tegenwoordig. ( Tenzij 16+)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:27

Omdat je geen zin hebt in dat de koper continue met vragen bij je komt, kan ook. Of dat je continue gezeik krijgt, hij mankeert dit of hij mankeert dat, dat iemand daarmee jouw reputatie op die stal kan verpesten.

En het kan natuurlijk dat je iets weet van het paard en dat je weet dat je gezeik gaat krijgen. Maar het is ook vaak zo dat als mensen een paard kopen, die in no time stuk rijden, geheel onterecht kunnen gaan wijzen naar de vorige eigenaar. Dat is dan heel vervelend als je dat gezeik krijgt op de plek waar je je hobbie of je werk uitvoert.

Ik heb nooit verkocht maar kan het me wel goed voorstellen. En omgekeerd geldt voor mij eigenlijk ook hoor. Ik zou niet graag een paard kopen van iemand bij wie ik op stal sta. Zou totaal geen behoefte hebben aan een oud eigenaar die denkt nog van alles van het paard of jouw aanpak te kunnen vinden, of "oh bij mij deed ie dat niet, of deed ie dat juist wel".

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:21

Ik heb afgelopen jaar een d/e pony van 2,5 verkocht voor €2850 wel hele leuke pony en mega mega nuchter en braaf.

Heb wel t idee dat ze nu wel wat goedkoper zijn en de handel minder enthousiast is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:37

MarjanB schreef:
Ik heb afgelopen jaar een d/e pony van 2,5 verkocht voor €2850 wel hele leuke pony en mega mega nuchter en braaf.

Heb wel t idee dat ze nu wel wat goedkoper zijn en de handel minder enthousiast is.

Nou dat

Ik ben op zoek naar een Ijslander
En die paarden die in december te koop staan zie ik nog steeds te koop staan

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:38

Minder verkoop maar prijzen zijn (gelukkig) nog stabiel en niet goedkoper als vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:12

Eygló komt 10 maart naar huis <3

Dan is voor mijn gevoel het stuk aankopen pas echt afgerond. Ook al is ze al 4 maanden officieel van mij :')

Met IJslanders is het ook wel een stuk mazzel hebben trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:26

Alja schreef:
MarjanB schreef:

Nou dat

Ik ben op zoek naar een Ijslander
En die paarden die in december te koop staan zie ik nog steeds te koop staan

De mijne heeft niet eens op de verkoopsites gestaan, heb hem via via gekocht. Soms is het handig om mensen in het wereldje te laten weten naar wat je op zoek bent dan kom je eerder wat anders tegen.
Het aanbod op icelandic horses is niet zo groot op het moment en ook vrij veel in een hoge prijsklasse.

@Lente: ik hoop dat de mijne einde van de maand naar huis kan komen. Voor mij voelt het precies hetzelfde namelijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:39

Sky_As schreef:
Change3x schreef:

Misschien waren de mensen die het paard gekocht hebben wel de perfecte match en perfecte eigenaar?

Ik heb twee paarden verkocht vanaf de foto / video. 1 naar China - dus daar hoor ik nu niks meer van & de ander leeft een droomleven in Wales, daar zouden mijn eigen paarden nog jaloers op zijn. Internationaal wordt er super veel op die manier gekocht en verkocht, het is niks nieuws of spannends.

tja, dat zou kunnen. Toch als het over mijn eigen paarden gaat selecteer ik liever zelf.
Ik zou ook niet snel naar een land als China ofzo verkopen, of andere landen waar ze geheel anders denken over dierenwelzijn dan dat ik denk.
Als het echt handelspaarden zijn is het wellicht anders (die hebben we ook wel eens, maar voor mij is er echt onderscheid in mijn eigen paarden, en de paarden van mijn vriend die uiteindelijk voor de verkoop zijn). De paarden die naar het buitenland gaan, die gaan vaak of via een tussenpersoon die het paard komt kijken, of de klant komt toch zelf. Maar wellicht dat het ook afhangt van de prijsklasse waarin die paarden weer vallen. (die worden ook zeer streng gekeurd). Voor india moeten ze vaak zelfs longswabs enzo hebben.

Het is natuurlijk vrije keuze om wel of niet naar het buitenland te verkopen. Mijn pony is in China destijds echt wel prima terecht gekomen, qua accommodatie zag alles er heel Westers en luxe uit. (zie spoiler foto van mijn pony in China)

Ik denk dat het er ook gewoon aan ligt hoe je er zelf in staat. Ik heb een hekel aan verkopen maar er zijn meer plekken waar ze er goed dan slecht voor zijn hoor, vooral als ze genoeg opgeleverd hebben. ;)

Spoiler:
Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:48

MarjanB schreef:

Ligt ook net een beetje aan de leeftijdscategorie (en africhting) waar je in zit.
Heb het idee dat sinds vorig (na)jaar alles tussen 0 en 3-4 jaar(zeker zolang onbeleerd) lang zo hard niet meer loopt als het jaar ervoor. Heb ook weken lang steeds dezelfde veulens te koop voorbij zien komen op FB. Een vriendin van mij kijkt momenteel naar (onbeleerde) 3-4 jarigen en ook daarvan staan er een aantal al best een tijd te koop en gaven sommige verkopers aan maar weinig reacties te hebben gehad tot nu toe. Terwijl ze imo echt niet allemaal de hoofdprijs vroegen en een aantal ook röntgen gekeurd waren.
Tegelijkertijd was de brave Z-merrie van een vriendin binnen 4 dagen verkocht en waren er meerdere geïnteresseerden.

In dat laatste geval denk ik idd dat ze voor een vergelijkbaar bedrag is verkocht als wat ze er 2 jaar terug voor had kunnen krijgen. In de eerstgenoemde categorie heb in het idee dat er een beetje 2 kampen zijn. Een groep die wel degelijk goedkoper lijkt te zijn en mensen die nog steeds dezelfde prijs vragen als waar ze 1-2 jaar terug nog voor gingen. Of ze daar nog steeds voor gaan is een 2e, maargoed je hebt maar 1 iemand nodig die het wil betalen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:11

Goedkoper aanbieden heeft net zo weinig nut. Worden alsnog niet verkocht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:25

StalNollie schreef:
Goedkoper aanbieden heeft net zo weinig nut. Worden alsnog niet verkocht.

Die indruk heb ik ook. In mijn omgeving is iedereen die in de coronatijd graag een paard wilde, inmiddels voorzien. Ik hoor nu vooral van mensen die een bijrijd- of leasepaard zoeken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:35

Maar er is voor een hoop mensen sinds corona financieel ook wel het één en het ander veranderd natuurlijk. Lees/hoor daarnaast ook van veel mensen die geen nieuw paard meer willen (na (overlijden van) hun (huidige) paard) vanwege o.a. de stikstofregels en daarnaast vallen de pensionstallen hier in de omgeving met bosjes om. En daarnaast nog de problemen met de wolf in sommige gebieden.

Ik weet niet of goedkoop aanbieden niet helpt. Degene waarvan ik weet dat ze zoeken zijn toch echt wel geneigd eerder bij de goedkopere paarden te kijken dan bij de "vergelijkbare" soms 2-3x zo dure paarden. Maargoed, die zoeken voornamelijk onbeleerd dus dan is het ook altijd een stukje "potentie voor de toekomst" wat mee komt spelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:22

oji schreef:
Omdat je geen zin hebt in dat de koper continue met vragen bij je komt, kan ook. Of dat je continue gezeik krijgt, hij mankeert dit of hij mankeert dat, dat iemand daarmee jouw reputatie op die stal kan verpesten.

En het kan natuurlijk dat je iets weet van het paard en dat je weet dat je gezeik gaat krijgen. Maar het is ook vaak zo dat als mensen een paard kopen, die in no time stuk rijden, geheel onterecht kunnen gaan wijzen naar de vorige eigenaar. Dat is dan heel vervelend als je dat gezeik krijgt op de plek waar je je hobbie of je werk uitvoert.

Ik heb nooit verkocht maar kan het me wel goed voorstellen. En omgekeerd geldt voor mij eigenlijk ook hoor. Ik zou niet graag een paard kopen van iemand bij wie ik op stal sta. Zou totaal geen behoefte hebben aan een oud eigenaar die denkt nog van alles van het paard of jouw aanpak te kunnen vinden, of "oh bij mij deed ie dat niet, of deed ie dat juist wel".

Uni heb ik van mijn vriendin en instructrice gekocht, bleef daar ook staan. Beide nooit spijt van gehad gelukkig. Kende hem ook vanaf 2,5 jaar kocht hem toen hij 6 was.
Zij is hem daarna ook 1 dag in de week bij blijven rijden en al mijn paarden daarna ook. :D
Ben er altijd erg blij mee, want zij is zo vreselijk handig en rijdt ook super correct en vriendelijk, zou nooit een ander willen als bijrijder.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:46

Blacky94 schreef:
MarjanB schreef:

Ligt ook net een beetje aan de leeftijdscategorie (en africhting) waar je in zit.
Heb het idee dat sinds vorig (na)jaar alles tussen 0 en 3-4 jaar(zeker zolang onbeleerd) lang zo hard niet meer loopt als het jaar ervoor. Heb ook weken lang steeds dezelfde veulens te koop voorbij zien komen op FB. Een vriendin van mij kijkt momenteel naar (onbeleerde) 3-4 jarigen en ook daarvan staan er een aantal al best een tijd te koop en gaven sommige verkopers aan maar weinig reacties te hebben gehad tot nu toe. Terwijl ze imo echt niet allemaal de hoofdprijs vroegen en een aantal ook röntgen gekeurd waren.
Tegelijkertijd was de brave Z-merrie van een vriendin binnen 4 dagen verkocht en waren er meerdere geïnteresseerden.

In dat laatste geval denk ik idd dat ze voor een vergelijkbaar bedrag is verkocht als wat ze er 2 jaar terug voor had kunnen krijgen. In de eerstgenoemde categorie heb in het idee dat er een beetje 2 kampen zijn. Een groep die wel degelijk goedkoper lijkt te zijn en mensen die nog steeds dezelfde prijs vragen als waar ze 1-2 jaar terug nog voor gingen. Of ze daar nog steeds voor gaan is een 2e, maargoed je hebt maar 1 iemand nodig die het wil betalen.

Herkenbaar! Wij zoeken ook een 3/4 jarige. Ik heb bij het informatie opvragen van enkele leuke dieren en het krijgen ervan destijds een vriendelijk antwoord gestuurd dat het paard boven ons budget lag en om ze gemeend veel succes te wensen met de verkoop. Nu heb ik al de derde mail gekregen van mensen die het paard ineens wel voor die prijs aan ons willen aanbieden. Ze geven aan dat de markt een beetje stil ligt. Hoewel ik dit niet objectief kan beoordelen en ik de paarden niet live heb gezien vond ik dit wel een teken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:00

Voor sommige loopt de stalling iedere maand ook op of kunnen zelf niet verder zoeken naar een ander paard omdat hij andere er nog staat
Deze mensen krijgen dus een soort van druk op de verkoop en gaan inderdaad de vorige geïnteresseerden benaderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:11

StalNollie schreef:
Voor sommige loopt de stalling iedere maand ook op of kunnen zelf niet verder zoeken naar een ander paard omdat hij andere er nog staat
Deze mensen krijgen dus een soort van druk op de verkoop en gaan inderdaad de vorige geïnteresseerden benaderen.

Dat is natuurlijk logisch, als het te lang duurt kan hij in de "uitverkoop" gaan. Overigens denk ik dat het afschuwelijke weer van de laatste maanden wel invloed gehad zal hebben op de handel. Als de mijne onverhoopt in die tijd zou zijn gehemeld dan was ik ook niet gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe want een zoektocht en vervolgens plaatsing in de natte blubber daar had ik geen zin in. Nu het weer ietsje opknapt neemt de zin van mijn kant ook weer toe.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:06

Hier trekt het toch ineens weer aan.
Fokmerrie met mooi papier en 6 jaar oud, maar vanwege ongunstige uitstulping halswervel niet geschikt voor de sport, toch heel snel en voor goede prijs verkocht naar het buitenland.
Hele knappe 5 jarige ruin met goede afstamming, looks en beweging (maar helaas ook met een bemerking) verkocht aan iemand die dit wel aandurfde. Zonder bemerking ging die niet onder de 35k weg en met bemerking komt zo´n paard ineens in de categorie dat ruiters die kundig zijn en niet snel afschrikken dit toch wel aandurven. Met goed management en een klinisch prima rapport kan deze nml echt wel tot bovenaan de basissport meelopen. Deze zat nu net onder de 10k en was binnen 7 dagen gekeurd en verkocht in NL.

Daarnaast veel biedingen op de hengst die door mag naar het verrichtingsonderzoek en afgelopen weekend op het regiokampioenschap ook reacties op de andere hengst die kampioen van zijn rubriek werd. Die staat overigens niet te koop :o

Onlangs ook een 3 jarige aangekocht via de veiling. Stond een kort filmpje van op insta met eerste keer ruiter erop in de longeerbak en ook daar kregen we al de vraag of hij te koop was (voorlopig nog niet, want mijn dochter vindt hem zelf te leuk). Ook via onze trainer nog steeds vraag naar de subtoppaarden hier op stal, want die krijgt vanuit het buitenland echt nog wel vraag naar netjes opgeleide paarden in de prijsklasse 150-250k.

Persoonlijk zie ik dat de mensen die paarden hebben en al in het (wat) hogere segment zitten, het niet uitmaakt dat de stalling/trainingskosten etc. duurder zijn. Die kopen echt nog steeds dat 'duurdere sportpaard' of die nieuwe auto of zetten hun paard nog steeds ergens in training a 900,- excl per maand. Ook de wedstrijden hier in de regio hebben (op de fijne locaties) gemiddeld nog 60 tot 80 starts, dus ook daar wordt niet op geknibbeld.

Ik zit nu juist op alle pagina's te struinen naar de pareltjes in de prijsklasse tot 12,5k, waarvan ik weet dat er wel wat van te maken is. Bijvoorbeeld net te klein gebleven paarden, of paarden met een schoonheidsfoutje of litteken wat wij niet storend vinden. Gek genoeg laten mensen die nu staan omdat ze 'niet voldoen aan het plaatje' terwijl als we ze zadelmak hebben gemaakt en geklasseerd dat ineens niet meer uitmaakt. Maar ja, dan is de prijs er natuurlijk ook naar, want ook hier moet de schoorsteen roken }>

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:16

Maar jij zit ook wel echt in een hele andere wereld dan de rest van de bokkers :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:01

MarjanB schreef:
Maar jij zit ook wel echt in een hele andere wereld dan de rest van de bokkers :D

Ja, is ook. Maar zo kocht ik mijn Gribaldi in 2016 ook voor maar 5k hoor! Hij was klein, brutaal en ongeklasseerd. Hoop eraf gekletst en hij heeft met mij en mijn dochter prima in de basissport gelopen en met mijn dochter zelfs het talentenplan van ZH. Ik zag er wat in en hij loopt nu nog steeds leuk rond met zijn 17 jaar. Voor mij echt de bevestiging dat ik hem goed heb opgeleid nu een jong meisje hem zo lekker na kan rijden. Daarom vind ik het ook echt leuk om dat soort paarden eruit te pikken en er iets van te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:03

De kunst is ook om er doorheen te kijken en te zien wat je er van kunt maken inderdaad. Sowieso als je dat zelf kunt dan zijn er veel meer mogelijkheden. :-)