Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:59

Geen idee. Ik ben er niet bekend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:44

Huertecilla schreef:
De verhouding in bevolkingsdichtheid is wat deze is. De schaal is irrelevant. 6 x zoveel mensendichtheid is in theorie simpelweg 6 x minder wolfruimte.

Dat er beheer nodig gaat zijn ben ik het al héél lang mee eens: heb al tig keer op die mogeijkheid in de EU wetgeving gewezen terwijl er hier op Bokt nog volop verontwaardigd volledig onbenul over was.

Terug naar de bevolkingsdichtheid van mens en wolf is 35 netaan 3% van wat de simpele rekensom oplevert.
Ok, in Nederland is altijd alles anders :roll: maar dan nog is 35 wolven geen noemenswaardig probleem voor ruimtelijke ordening of economie.
Ga gewoon wat minder zélf prooidieren afschieten :)*
Ja maar, zegt de jagerij, dan kan ík geen dieren afknallen....
Ménsenbelangen in NL....

Er wordt beheerd nav tellingen. Als er weinig wild is wordt er niks geschoten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:23

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:47

SusanH schreef:
Huertecilla schreef:
De verhouding in bevolkingsdichtheid is wat deze is. De schaal is irrelevant. 6 x zoveel mensendichtheid is in theorie simpelweg 6 x minder wolfruimte.

Dat er beheer nodig gaat zijn ben ik het al héél lang mee eens: heb al tig keer op die mogeijkheid in de EU wetgeving gewezen terwijl er hier op Bokt nog volop verontwaardigd volledig onbenul over was.

Terug naar de bevolkingsdichtheid van mens en wolf is 35 netaan 3% van wat de simpele rekensom oplevert.
Ok, in Nederland is altijd alles anders :roll: maar dan nog is 35 wolven geen noemenswaardig probleem voor ruimtelijke ordening of economie.
Ga gewoon wat minder zélf prooidieren afschieten :)*
Ja maar, zegt de jagerij, dan kan ík geen dieren afknallen....
Ménsenbelangen in NL....

Er wordt beheerd nav tellingen. Als er weinig wild is wordt er niks geschoten.

Ik heb het idee dat er altijd wel een excuus wordt gevonden om wel afschot te doen. Ook al is er te weinig wild.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:01

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:18

Wintu schreef:

Er wordt beheerd nav tellingen. Als er weinig wild is wordt er niks geschoten.[/quote]

Ik heb het idee dat er altijd wel een excuus wordt gevonden om wel afschot te doen. Ook al is er te weinig wild.[/quote]

Waarop is dat idee gebaseerd als ik vragen mag?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:43

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:

Ik heb het idee dat er altijd wel een excuus wordt gevonden om wel afschot te doen. Ook al is er te weinig wild.

Waarop is dat idee gebaseerd als ik vragen mag?

Door mijn gesprekken met de jager oa.

Ten eerste zijn de tellingen ( hier in de buurt dan) een beetje twijfelachtig. Want hoeveel reeën zie je nu als je er met een groep jagers, al luid pratend met een groep loslopende honden gaat tellen.

Er zijn hier een stuk minder reeën geteld en we zitten midden in wolvengebied. Maar nee, er wordt niet geminderd in afschot. Men denkt juist dat er meer afgeschoten moet worden. Want de wolf jaagt enkel de reeën maar op, dus ja die komen meer op de weg, dus meer afschot. Valwild wordt nooit mee genomen in de afschot cijfers. Dus komen er 25 om in het verkeer en men mag 50 afschieten, dan worden dat er geen 25. Nee, dan worden er gewoon nog 50 afgeschoten.
Men jaagt hier ook met 'gasten', dus is het puur nog beheer of is het enkel lol.

Verder vindt men de tellingen nu niet genoeg, dus mag men nu ook in het donker met nachtkijker gaan tellen (want dan zijn er meer reeën en ja dan gaat hup het afschot percentage omhoog) en willen ze zelfs in de nacht dan ook met nachtkijker gaan jagen, want dan heb je meer kans op een ree voor de loop.

Dus ja, let wel, ik ben voor beheer hoor. Maar men grijpt alles aan om toch maar te kunnen blijven jagen, heeft nop met beheer te maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:06

tamary schreef:
Ondertussen zoeken meerdere edelherten een goed heenkomen en verrruilen de Veluwe voor Flevoland.
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6272 ... bleem.html

Een wethouder van Hoogeveen heeft nu het lumineuze idee om in Drenthe herten uit te zetten als voer voor de wolf.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:42

pillow schreef:
tamary schreef:
Ondertussen zoeken meerdere edelherten een goed heenkomen en verrruilen de Veluwe voor Flevoland.

Een wethouder van Hoogeveen heeft nu het lumineuze idee om in Drenthe herten uit te zetten als voer voor de wolf.

Dan moeten ze er dus wel een hek omheen zetten, want anders trekken ze weg. :evaw:

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:23

pillow schreef:
tamary schreef:

Die wethouder moet eens goed onderzoek doen dan...
15 km vanaf het DFW waar de wolf zo actief bezig is lopen ongeveer 250/300 damherten en hier is de wolf (nog) niet. Niet dat ik hem hier zou willen hoor. En al zou hij hier wel zijn dan denk ik eerlijk gezegd nog dat de schapen achter het draadje toch de voorkeur hebben...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:42

Uiteraard, die herten rennen weg en die schapen kunnen geen kant op ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:46

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:53

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:55

Wintu schreef:
Valwild wordt nooit mee genomen in de afschot cijfers. Dus komen er 25 om in het verkeer en men mag 50 afschieten, dan worden dat er geen 25. Nee, dan worden er gewoon nog 50 afgeschoten.

Als ik met een verkeerde vakkenvuller praat is de AH ook een vreselijke werkgever.
Terwijl de volgende helemaal blij is met zn werkgever.

Maw een gesprek met 1 jager zegt niks.

Wbt valwild, dat heb je niet in de hand he.
Je kan van de 100 reeën 50 schieten, volgende dag fikt het bos af zijn de andere 50 dood.
Hadden ze dan die eerste 50 niet mogen schieten?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:01

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/12657 ... -nederland

De telegraaf lezer houd niet zo van de wolf....

Zouden de stadsen dan toch wakker worden?

Ik denk dat die Johan Derksen aanhang het prima vind. Maar de linkse stadse? Die lezen denk ik minder de telegraaf.

Maar goed zoals met alles wel in Nederland, de minderheid krijgt met alles hier een stem of ze de ruime dikke meerderheid zijn. Denk dat pro wolf ook maar een handje vol.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:07

Wat 1 persoon zegt als jager, ik snap dat je dat dan aanneemt, maar is dus louter zijn eigen mening. De mogelijkheid bestaat dus dat het anders gaat met vaststellen van jachtaantallen.

Beheren van de wolf zijn mensen voor (ik ook). Is dat wat anders dan het beheren van de reewildstand of de zwijnenstand? of de konikpaarden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:10

Al bestaan er ook mensen die daar tegen zijn, Die willen gewoon alles laten lopen.
Niet beseffende dat het viedeldiedeltje vlindertje dan ook dan ook dood gaat omdat de ree de vladerlala plantje op heeft gegeten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:17

hier op de Utrechtse Heuvelrug kunnen we nu ook subsidie voor stroomdraad krijgen. Er is ook in mijn woonplaats (Woudenberg) nu meerdere keren melding gedaan over het zien van de wolf. Zo ook in Leusden,Amerongen en Zeist waar schapen gepakt zijn
Ik las het in het AD vandaag

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:24

Oh ben benieuwd naar de kosten ervan voor paarden.

Sta op een pensionstal met melkvee, alles staat doorgeschakeld kwa stroomdraad. Aan 1 zijde alle paddocks, weides en alle weilanden van de koeien.
Ik zie dus niet zo goed hoe dit aan is te pakken.

Ik ben 1 van de 2 eigenaren met shets en de andere shet staat 'dieper' op het erf en is daardoor lastiger te bereiken voor buitenaf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:21

Wild tellen gebeurt niet door rondlopen en praten. Mijn moeder is geregeld mee geweest, gebied waar zij is geweest wordt het iig heel anders aangepakt. Je moet juist stil zijn om niks te verstoren. En op 1 vaste plek blijven zitten voor langere tijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:29

Zelfs ik voel mn ontbijt omhoog komen.

Ezel, waarschijnlijk een beer geweest.

Afbeelding

De hele rug is gevild |(

Spoiler:
Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:43

Mellow schreef:
pillow schreef:

Die wethouder moet eens goed onderzoek doen dan...
15 km vanaf het DFW waar de wolf zo actief bezig is lopen ongeveer 250/300 damherten en hier is de wolf (nog) niet. Niet dat ik hem hier zou willen hoor. En al zou hij hier wel zijn dan denk ik eerlijk gezegd nog dat de schapen achter het draadje toch de voorkeur hebben...[/quote][/quote]

Ik denk dat je bij beide aantallen een nulletje teveel hebt gebruikt. 25 tot 30 is eerder het geval. Ik zie nooit meer dan een stuk of 6 bij elkaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:58

Hier wordt er niet gejaagd op reeën. Sterker nog de jagers lopen hier voorop bij luzerne, graszaad en hooi maaien in mei en juni. Te voet en met behulp van drones om de jonge reeën niet kapot te laten maaien. Ook dat is iets wat jagers doen! En nee, niet om er later af te schieten want we hebben geen overschot dus er wordt niet geschoten! Er wordt in de juiste tijden wel fanatiek gejaagd op wat wel mag maar idd er zijn tellingen vooraf en men blijft daar binnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:01

De jagende kennis van mij probeert in jaren dat er in zijn gebied geen afschot mag plaatsvinden in Duitsland in een gebied met overschot 2 herten te mogen jagen. Zo heeft hij toch zijn vlees.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:51

pillow schreef:
Ik denk dat je bij beide aantallen een nulletje teveel hebt gebruikt. 25 tot 30 is eerder het geval. Ik zie nooit meer dan een stuk of 6 bij elkaar.

Weet niet waar jij denkt dat ik woon maar het zijn er echt 250/300 hoor. Ze staan hier in groepen van 50 bij elkaar.