[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:39

Die van mij hadden wel weer in de schuilstal gestaan aan de hoeveelheid mest daar te zien. Met hooi eten stonden ze wel gewoon buiten trouwens. En ze zijn echt heel erg smerig, lekker in de modder gerold. Hier ook al de hele tijd mod regen, je wordt er toch flink nat van. En weer gigantisch veel spekgladde modder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 14:49

Tinka schreef:
Die van mij hadden wel weer in de schuilstal gestaan aan de hoeveelheid mest daar te zien. Met hooi eten stonden ze wel gewoon buiten trouwens. En ze zijn echt heel erg smerig, lekker in de modder gerold. Hier ook al de hele tijd mod regen, je wordt er toch flink nat van. En weer gigantisch veel spekgladde modder.

Yep hier ook glad op de stukken die we niet belegd (nog) hebben met grindmatten. En ze zijn gisteren wel binnen geweest, idd ook aan de mest te zien en op de camera's. Ik heb ze gemist, dus het moet maar net een uurtje of zo geweest zijn. Ze staan meest bij de hooiklok, ze vinden ons eigen hooi gelukkig erg lekker.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 20:29

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:58

Fijne dagen saampjes!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:15

Fijne feestdagen. Aux, ligt dat bij Vegas? Tjonge wat een boel lichtjes _/-\o_ ze hebben het er maar druk mee dus.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:24

Nou ze hebben er wel werk van gemaakt! Wat een lichtjes! :#

Fijne kerstdagen voor jullie! {:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:50

manja39 schreef:
Fijne dagen saampjes!

balance schreef:
Fijne feestdagen. Aux, ligt dat bij Vegas? Tjonge wat een boel lichtjes _/-\o_ ze hebben het er maar druk mee dus.

-Namiro- schreef:
Nou ze hebben er wel werk van gemaakt! Wat een lichtjes! :#

Fijne kerstdagen voor jullie! {:)

Dank, jullie allen ook een fijne feesttijd. Wij hebben de onze dus de 21e al gehad.

Ja net Vegas, Frankrijk is geweldig rond deze dagen. Overal hebben gemeentes leuk versierd, ze doen allemaal zo hun best, erg gezellig en de mensen zelf versieren ook volop met lichtjes, alhoewel nu de energieprijzen (door de elektrische auto's) de helft duurder zijn geworden, het minder is geworden. Toch blijft het nog steeds leuk.

Vandaag de gekke buren, met autistische zus, uitgenodigd voor een apéro. Maar ik weet dat ze geen alcohol nemen, dus had ik een tafel met zoets en chocomelk. Ook heel lekker en zij hadden een doos taartjes meegebracht. Ze zijn 2 uurtjes geweest en toen moest ik de dieren gaan verzorgen en zij eigenlijk ook, dus dat was precies mooi, dat houd ik nog wel met ze uit ;-) En ik denk dat ze het fijn uitje vonden, dus mijn goede daad weer gedaan.

Gaan jullie nog iets doen met kerst?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:53

Mooie gebaar! Het is goed om er voor elkaar te kunnen zijn, binnen gezonde grenzen.
Hele fijne dagen gewenst en een goede start in het nieuwe jaar. Hopelijk een jaar met minder 'brokken'.
<|- **\O/**

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:43

Mooi al die lichtjes! Hier gebeurt dat dus helemaal niet. Een enkel huis sporadisch, maar meestal zijn dat de vakantiegangers (parisiens). Hetzelfde in dorpen rondom ons.

Gezellig een apero met de buren!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 11:19

senna21 schreef:
Mooie gebaar! Het is goed om er voor elkaar te kunnen zijn, binnen gezonde grenzen.
Hele fijne dagen gewenst en een goede start in het nieuwe jaar. Hopelijk een jaar met minder 'brokken'.
<|- **\O/**

Hi Senna, dank je, nou dat binnen die gezonde grenzen is in meerdere opzichten erg lastig. De buurvrouw is superhypochonder zo niet Münchhausen. Er rijden per week een keer of drie samu taxi's langs, dat is ziekenvervoer naar het ziekenhuis. Voor alweer een onderzoek. Zij heeft alle ziektes die zo bijzonder zijn dat geen dokter weet wat ze er mee aanmoeten. Ze zit al 4 jaar in kanker stadium 4. En nu begint ze ook met haar zwaar autistische zus te dokteren die ca 20 jaar jonger is. Dus nu komt ook Münchhausen by proxy om de hoek kijken. Die zus heeft de meest zeldzame oogziekte die er is. Zogenaamd kanker van de retina. Nu een paar weken verder heeft ze dan niet die kanker maar zou ze een uveitus hebben die onzichtbaar is. En mensen die een uveïtus hebben, hebben volgens haar een ziek lichaam waar een ernstige nog onbekende ziekte in zit.

En zo loopt ze internet volgens mij af op zoek naar de spannendste en zeldzaamste ziektes, waar ze zich dan weer op laat onderzoeken. Ondertussen is zus verzenuwd en trillen haar handen erg en dat heb ik nog nooit bij haar gezien. Een erge rotsituatie. We hebben geprobeerd zus regelmatig uitjes te gunnen haar mee te nemen naar winkels, een autoritje, hier helpen met de paarden, maar het probleem is dat de buurvrouw dan jaloers wordt en zus represailles geeft. Zus zegt dus nu af als we haar meevragen. We hebben met de burgemeester gepraat over deze ongezonde situatie, maar die zegt dat zus volwassen is en er dus geen instantie is die zich daarmee kan bemoeien. Er is ooit wel een sociale werker aangeboden, maar dat heeft de buurvrouw afgewezen.

Dus wij houden zoveel mogelijk het contact af en heel oppervlakkig. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet meer dan 1x pm gebeld wil worden en dat we het dan niet over ziektes gaan hebben. Maar het vreet aan me dat ik niet meer voor zus kan doen. Dus geef ik af en toe cadeautjes (kleurboeken) en hoop ik maar dat die bij zus terechtkomen.

Ook heb ik Erwin beschermd want hij wil graag mensen helpen, maar de buurvrouw maakt daar misbruik van en voor je het weet repareert hij daar alles. Bijvoorbeeld ze hebben op dit moment geen verwarming. En ze hadden een tijd geen warm water. Maar de buurman is hartstikke handig, hij bouwt een loods voor zijn hoarderverzameling en hij doet het niet voor haar. Ze kunnen ook iemand laten komen, maar dat gebeurt ook niet.

Dus vandaar dat ik maar heel zelden contact met ze zoek. Dus gezonde relatie, tja, lastig.

JudithO schreef:
Mooi al die lichtjes! Hier gebeurt dat dus helemaal niet. Een enkel huis sporadisch, maar meestal zijn dat de vakantiegangers (parisiens). Hetzelfde in dorpen rondom ons.

Gezellig een apero met de buren!

O wat jammer Juud, hier ga je voor je lol 's avonds rondrijden. Nu is Auch wel extreem leuk, meeste kleinere stadjes of dorpen zijn bescheidener, maar toch voldoende leuk om er langs te rijden.

En gezellige aperooo, mwah zie mijn verhaal hierboven. Maar wat wel grappig is, zij hebben 40 jaar geleden een paar jaar in NL gewoond. Hij is lasser en hij was voor een klus uitgezonden naar NL bij Moerkerk. En ik had stol en banketstaaf gebakken, dat kende ze dan weer niet, maar het opende wel een gesprek over dat nederland geen pain (brood) had. Het duurde even eer we begrepen dat een Fransman met pain alleen breed stokbrood bedoelt. Nederland had alleen maar briochebrood vonden ze. En dat is dan gesneden wit. Want een Fransman, zeker zo lang geleden, eet geen bruin brood, dus zochten ze iets wits en dan kom je bij gewoon wit brood uit. Dat vonden ze raar. En ook dat we in NL taartversiering op brood eten, was erg raar. (hagelslag kennen ze hier niet in frankrijk en gebruiken ze alleen om taarten te versieren). En ze zocht altijd pate, maar ze kon alleen maar zoete pate, vinden. Ik ben er nog niet uit wat ze daarmee bedoelde. Pate is in principe hier macaroni en zo. Paté zou ik wel snappen voor op brood, maar hoe dat zoet kan zijn en hoe je je daarin kunt vergissen snap ik niet. Afijn, dat waren wel grappige onderwerpen.

Erwin en de buurman smeerden hem na een kwartiertje, schurken ..... hahaha. Die gingen technische dingen bekijken. Zat ik met die meiden. Mwah, ik heb mijn buur apéro wel weer gehad voor een hele tijd!

Even paardgericht on topic, het is weer bizar warm hier, rond de 17 graden gisteren, ben benieuwd wat het vandaag gaat doen. Op zich wel fijn, er zijn geen snotneuzen en men vermaakt zich prima met de hooiklok buiten en ondanks dat dat makkelijk eten is, zien we ze regelmatig toch ook de weilanden in gaan om gras te eten. De uitloop blijft nu netjes schoon en daar ben ik erg blij mee.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:16

Hier zijn de dorpen uitgebreid versierd van de gemeente uit. Maar de huizen niet, op een enkele na.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:20

Hi Mo

Wij zijn al week bij een vriendin in Valencia,gisteren de bergen in geweest.
Vanmorgen warme chocomel in het dorp verder genieten we van het prachtige zonnige weer en het vele buiten zijn .
Fijne kerst!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 17:08

Jammer Odette, het is best heel erg gezellig met al die lampjes. Echt kerstig vind ik.

Heerlijk Lukka lekker in Spanje en heb je naar me gezwaaid toen je in de bergen zat? ;-) Het is prachtig daar, dus geniet van je zonnige kerst!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:11

Hoihoi,
Wat een prachtige feestverlichting in Auch, leuk! En je hebt je goede daad weer verricht met het uitnodigen van de buren ;)

Hier hadden we gisteren kerst met de familie van manlief. Theedrinken en wandeling (wat een wonder, het was droog!) en daarna een maaltijdsoep. Was gezellig en ontspannen.
Vanavond met m'n meiden voor de buis om te doen wat we al jaren doen op kerstavond: All you need is love kijken ;)
Morgenavond kerstdiner met ons gezin en m'n moeder. De meiden zijn samen met m'n moeder al de hele middag bezig met het toetje voorbereiden voor morgen, ook dat is traditie en vinden ze alledrie geweldig om te doen.
Verder geen bijzondere plannen, lekker wandelen met de honden en ontspannen bij de houtkachel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:15

Ik bedoelde meer dat de mensen zelf hun eigen huizen niet versierd hebben met verlichting, zoals in Nederland. Lacaune heeft juist heel veel kerstverlichting, zeker voor zo'n klein dorp.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:26

Monique1963 schreef:
Jammer Odette, het is best heel erg gezellig met al die lampjes. Echt kerstig vind ik.

Heerlijk Lukka lekker in Spanje en heb je naar me gezwaaid toen je in de bergen zat? ;-) Het is prachtig daar, dus geniet van je zonnige kerst!

Wie weet komen we nog wel langs op de terugweg!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:30

bribro schreef:
Hoihoi,
Wat een prachtige feestverlichting in Auch, leuk! En je hebt je goede daad weer verricht met het uitnodigen van de buren ;)

Hier hadden we gisteren kerst met de familie van manlief. Theedrinken en wandeling (wat een wonder, het was droog!) en daarna een maaltijdsoep. Was gezellig en ontspannen.
Vanavond met m'n meiden voor de buis om te doen wat we al jaren doen op kerstavond: All you need is love kijken ;)
Morgenavond kerstdiner met ons gezin en m'n moeder. De meiden zijn samen met m'n moeder al de hele middag bezig met het toetje voorbereiden voor morgen, ook dat is traditie en vinden ze alledrie geweldig om te doen.
Verder geen bijzondere plannen, lekker wandelen met de honden en ontspannen bij de houtkachel.

Hi Bribo, heerlijk AYNIL, ja, dat is nog steeds de leukste kerstfilm ever vind ik. Ik mag hem niet meer kijken van Erwin. En maaltijdsoep, lekker je brengt me op een idee voor vanavond. En fijn dat je moeder erbij is. Genieten en relaxen is belangrijk!

Tinka schreef:
Ik bedoelde meer dat de mensen zelf hun eigen huizen niet versierd hebben met verlichting, zoals in Nederland. Lacaune heeft juist heel veel kerstverlichting, zeker voor zo'n klein dorp.

Aha, gezellig dan inderdaad! Hebben jullie zelf nog buiten lichtje opgehangen?

@Lukka, gezellig, laat het me even weten van te voren, want ik denk dat jullie inmiddels niet meer bij ons het erf opkomen door de blub. Maar er is in Samatan een mooi campernest aan een meertje, dan kom ik jullie daar (zonder camper) wel ophalen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:33

Wij hebben helemaal niets aan kerst verlichting en versiering dit jaar, vanwege Milko zijn gebroken been. Ik zag het niet zitten het lage, enge zoldertje op te gaan om het te pakken. Ook wel makkelijk, hoef ik niets op te ruimen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:52

Tinka schreef:
Wij hebben helemaal niets aan kerst verlichting en versiering dit jaar, vanwege Milko zijn gebroken been. Ik zag het niet zitten het lage, enge zoldertje op te gaan om het te pakken. Ook wel makkelijk, hoef ik niets op te ruimen.

ja het is altijd wel gedoe, maar ook wel weer gezellig. Ik geloof niet dat we vorig jaar wat hadden. Weet het niet meer, dit jaar wel. Ik wil nog meer licht buiten, maar Erwin is niet zo te porren. De voet zit erg dwars. En het feit dat er over een paar dagen een injectie gezet gaat worden, helpt niet echt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:27

Hier wel wat kerstverlichting, ook wel in mijn omgeving. Vind ik leuk hoor. Alleen maak ik me soms wat druk om mensen die erdoor getriggerd kunnen worden.

Goh wat ben ik blij met de solstice, op naar het licht!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:15

@Balance, ja altijd een heel gek idee dat in de somberste tijd de dagen alweer (merkbaar) langer worden. Nog gekker vind ik het idee dat midden in de zomer wanneer je dat echt niet zou verwachten, in de lekkerste tijd van het jaar, de dagen en dus avonden alweer korter worden. Dát vind ik altijd een afknapper. Vandaar dat wij st Jean dan weer niet vieren. Maar Yule dan weer wel, de afgelopen 21e dus.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:18

Ik hoor allemaal feestdagen die ik eigenlijk niet ken. Voel me nu een beetje blond.

Maar lampjes zijn wel heel mooi en de buren heb je gelukkig voorlopig weer gehad. Wij hebben hier hoofdzakelijk regen. Een witte kerst was leuker geweest, nu een soort wadi in de voortuin. Zo nat heb ik het hier eerder niet gezien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:44

Muga schreef:
Ik hoor allemaal feestdagen die ik eigenlijk niet ken. Voel me nu een beetje blond.

Maar lampjes zijn wel heel mooi en de buren heb je gelukkig voorlopig weer gehad. Wij hebben hier hoofdzakelijk regen. Een witte kerst was leuker geweest, nu een soort wadi in de voortuin. Zo nat heb ik het hier eerder niet gezien.

Hahaha wadi moest ik opzoeken, dat woord kende ik weer niet.

Midwinter, dus 21 december is de kortste dag en langste nacht, door de boog die de aarde om de zon maakt. In het latijn heet dat solstitium. In het Engels en ook wel in het NLs gebruikt, is het solstice. Meer bekend is het woord Yule dat de noord-Germaanse landen/VK tegen midwinter zeggen.

Voor mij is dit het begin van het nieuwe jaar. Ik denk ook dat long ago vóór de romeinen de jaartelling uitvonden, dit ook daadwerkelijk het begin van het nieuwe jaar was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:56

Overigens is het Nederlandse woord midwinter echt zoooo fout. Het midden van de winter zou ongeveer 15 januari zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:57

Dat zou inderdaad best weleens kunnen.

Midwinter, wordt dat woord nog gebruikt?