Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:54

Alja schreef:
Wijn en paarden bij de kapper?
Ik doe iets verkeerd :+

Hier een paar kanshebbers gezien maar de tijd om te bezichtigen is lastig …

Wijn en zalmwraps, kipwraps en andere hapjes! Maar wel op vrijdagmiddag en zaterdag. Paard wel verkocht aan de kapper, maar nooit gekocht.

Kim_W

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:25

Dan zal de kappers prijs daar ook wel naar zijn :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:57

Ik krijg alleen maar thee bij de kapper. Wel altijd leuke gesprekken. De man van de kapster die ook altijd in de zaak is, is oud internationaal eventing ruiter. Heeft vroeger EKs, WKs, Badminton, Burghley, Aken etc allemaal gereden dus als ie mij ziet en weet dat ik ook enorme eventing fan ben, komt ie altijd een praatje maken. Heel leuk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:35

Ik ga binnenkort een paard laten keuren *\o/*
Wat zijn voor jullie no-go's als die eruit komen? Overduidelijke dingen uiteraard daargelaten, maar ik denk nu meer aan bv OCD/chips. Iets wat nog wel operabel is. En hoe zou je dat dan regelen qua kosten, en waar gaat het paard revalideren (nog bij verkoper of al bij koper?).
Ik heb voorheen andere paarden alleen klinisch laten keuren en laat nu een uitgebreide keuring doen dus ik heb daar geen ervaring mee.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:50

Is het paard al eens op de foto gezet door de verkoper xSCWx, dan heb je sowieso al een indicatie van wat er eventueel naar voren kan komen.

Verder is voor mij alles waarvan de verzekeringsmaatschappij zegt, deze nemen we niet op, of nemen we op met uitsluitingen van bepaalde benen of kwesties (waar het paard per definitie in hun ogen een verhoogd risico op heeft, anders zouden ze dat niet uitsluiten) een No Go.

Een chi pje op een gunstige plek vind ik zelf net zo spannend. Op een ongunstige plek wel. Als een chipje verwijderd zou moeten worden, zou ik een paard niet kopen voordat hij weer volledig gerevalideerd is. Ik ga niet vrijwillig beginnen aan een paard waarvan ik weet dat ie geopereerd moet gaan worden.

Maar goed, die keuzes zijn voor iedereen anders en eea is ook afhankelijk van jouw situatie. Ikzelf heb geen situatie waarbij ik een paard na een operatie rustige boxrust en revalidatie kan bieden, dus voor mij moet een paard na een operatie naar een revalidatie stal en daar zijn gewoon behoorlijke kosten mee gemoeid (mijn paard staat nu na een operatie al bijna 5 maanden op een revalidatie stal dus spreek helaas uit ervaring). Die kosten zou ik nooit aan beginnen voor een paard dat ik nog moet gaan kopen. Kun jij bv makkelijk revalideren aan huis en heb je zelf de tijd voor de revalidatie zorg, is dat weer een heel andere situatie en is het misschien eerder te overwegen om zo'n paard voor een aangepaste prijs wel te kopen.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:47

Ik ben toch wel verbaasd over het budget van een hoop mensen die een gezonde braaf en goed gereden d of e pony met goed papier willen scoren voor 3/4000.

Voor mezelf zoek ik een paardje of grote pony om tzt dressuurmatig mee te kunnen starten maar er staat binnen mijn budget (10) echt niets te koop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:18

Zonnebloem24 schreef:
Ik ben toch wel verbaasd over het budget van een hoop mensen die een gezonde braaf en goed gereden d of e pony met goed papier willen scoren voor 3/4000.

Voor mezelf zoek ik een paardje of grote pony om tzt dressuurmatig mee te kunnen starten maar er staat binnen mijn budget (10) echt niets te koop.

Definieer "goed papier" maar nog meer: jouw kwaliteit!

Als je in staat bent om voldoende kwaliteit te herkennen en de rest er zelf aan te rijden, dan kun je prima slagen binnen dat budget.

Op het moment dat je een "kant en klare" pony zoekt, wordt het al anders en moet het geschikt zijn voor de bovenkant van de sport, ligt de lat nog wat hoger.

Correct opgeleide paarden, geschikt voor het serieuze werk, zijn niet goedkoop, zijn dat ook nooit geweest en zullen dat ook niet worden ook. Daar zit het verschil!

Maar het is onzin om te zeggen dat je voor 3 - 4k niet een bruikbare, gezonde pony kunt kopen die ook eens een dressuurring van binnen kan bekijken zonder zich dood te schamen.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:26

ikke schreef:
Zonnebloem24 schreef:

Als je in staat bent om voldoende kwaliteit te herkennen en de rest er zelf aan te rijden, dan kun je prima slagen binnen dat budget.

Op het moment dat je een "kant en klare" pony zoekt, wordt het al anders en moet het geschikt zijn voor de bovenkant van de sport, ligt de lat nog wat hoger.

Correct opgeleide paarden, geschikt voor het serieuze werk, zijn niet goedkoop, zijn dat ook nooit geweest en zullen dat ook niet worden ook. Daar zit het verschil!

Maar het is onzin om te zeggen dat je voor 3 - 4k niet een bruikbare, gezonde pony kunt kopen die ook eens een dressuurring van binnen kan bekijken zonder zich dood te schamen.

Je ziet mij nergens zeggen dat het niet kan maar ik ben verbaasd van de vele eisen die mensen stellen voor een laag budget, een gezond en correct braaf paard zonder addertje vinden is voor die prijs echt zoeken naar een speld.
Zijn toch vaak projecten en de meesten willen een kant en klaar, gezond en bomproof dressuurpaard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:51

Ik vond verkopen via FB altijd vreselijk, maar 2 keer gedaan ofzo.

' Ook duur voor een Draver'
'Mag ik 'm leasen?'
'Zoek je ook een bijrijder?'
'Als het van mijn moeder mocht kocht ik 'm '

Dat niveau....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:10

Zonnebloem24 schreef:

Mwah, heb toevallig gisteren even rond zitten kijken op marktplaats en dan is voor die prijsklasse echt wel wat te vinden. Maar het is natuurlijk de vraag wat iemand definieert als goed papier en goed gereden (en braaf trouwens ook).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:18

Zonnebloem24 schreef:
ikke schreef:

Je ziet mij nergens zeggen dat het niet kan maar ik ben verbaasd van de vele eisen die mensen stellen voor een laag budget, een gezond en correct braaf paard zonder addertje vinden is voor die prijs echt zoeken naar een speld.
Zijn toch vaak projecten en de meesten willen een kant en klaar, gezond en bomproof dressuurpaard.

Het is toch een beetje hetzelfde als met klassieke auto's: als je weet wat je kan en je kent het type auto waar je naar kijkt, kun je voor weinig een leuke klassieker kopen. Dat daar werk aan zit, is evident maar dat maakt het niet per se een slechte auto.
Heb je echter twee linker handen en moet je alles uitbesteden, dan wordt het alsnog een dure grap en koop je wellicht beter, voor veel meer geld, een kant-en-klare klassieker.

Kennis en keuzes....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:09

Ik had ook een goed paard voor “weinig”. Vader is in Nederland niet erg bekend en ze bleef erg klein. Met 15 maanden was ze 1.50 en met 3 jaar tikte ze net de 157 aan. Die zou met een beetje geluk net 1.60 zijn uiteindelijk. Maar het was een goed paard met leuke gangen, kon makkelijk zitten en verruimen. Had veel balans voor een jong dier al met een enorm veel werkwilligheid. Maar omdat pa in nl niet bekend was (wel bekende moederlijn) en het een dwergje bleef bleef ze simpelweg aan de onderkant van het segment. Ik ben zelf ook klein dus ik zoek altijd de kleintjes ook. Als je een beetje zoekt buiten wat erg gewild is, kun je zo maar wat leuks op de kop tikken.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:06

ik ging normaal gisteren kijken naar die leuke 6 jarige merrie, kreeg ik smorgens een appje dat ze al verkocht is. Helaas pindakaas -O-

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:09

Besje schreef:
ik ging normaal gisteren kijken naar die leuke 6 jarige merrie, kreeg ik smorgens een appje dat ze al verkocht is. Helaas pindakaas -O-

Wat jammer Besje! Even goed balen :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:13

Besje schreef:

Ze was toch 5? Anyway tegenwoordig gebeurt dat zelfs de dag zelf nog. 1 paard waar ik graag naar was gaan kijken kwam s’avonds laat op internet, volgende ochtend heb ik gebeld en een afspraak gemaakt voor diezelfde middag nog. 2 uur later kwam een appje dat het paard ongezien verkocht was.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:36

dan weet je in ieder geval dat het de oude eigenaar geen zak uitmaakt waar het paard terecht komt :D

Wij hebben in het (verre) verleden best wel eens een keer wat pony's verkocht, maar echt niet dat er een dier verkocht werd zonder dat de mensen kennis kwamen maken.
Ik blijf dat bijzonder vinden. (buiten het feit dat je tegenwoordig nog een hoop gezeik krijgt als er iets met het dier blijkt te zijn waar ze dan zogenaamd niks vanaf wisten)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:44

Nee, ik was daar wel gefrustreerd over toen. Maarja niks aan te doen. Ik koop geen paard ongezien en ook niet ongekeurd.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:01

Ineke2 schreef:
Besje schreef:

Ze was toch 5? Anyway tegenwoordig gebeurt dat zelfs de dag zelf nog. 1 paard waar ik graag naar was gaan kijken kwam s’avonds laat op internet, volgende ochtend heb ik gebeld en een afspraak gemaakt voor diezelfde middag nog. 2 uur later kwam een appje dat het paard ongezien verkocht was.

ja inderdaad sorry, deze was inderdaad 5 }:0

beetje balen inderdaad, had niet de indruk dat er zoveel gegadigden waren of dat ze snel weg zou moeten..
maar we zien dan wel weer wat er op ons pad komt :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:04

Ineke2 schreef:
Nee, ik was daar wel gefrustreerd over toen. Maarja niks aan te doen. Ik koop geen paard ongezien en ook niet ongekeurd.

IK denk dat iemand die 1 paard voor zichzelf zoekt dat ook niet gauw zal doen. Iemand die ze zo ongezien koopt zal iemand zijn die ze niet direct voor privegebruik maar eerder om zelf weer mee te handelen koopt. Zeker als de prijs laag was. Of anders misschien een veulen of merrie met goed papier die voor te fokken bestemd wordt. Of zo...Alles kan.Tegenwoordig moet je er snel bij zijn .

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:05

Sky_As schreef:
dan weet je in ieder geval dat het de oude eigenaar geen zak uitmaakt waar het paard terecht komt :D

Wij hebben in het (verre) verleden best wel eens een keer wat pony's verkocht, maar echt niet dat er een dier verkocht werd zonder dat de mensen kennis kwamen maken.
Ik blijf dat bijzonder vinden. (buiten het feit dat je tegenwoordig nog een hoop gezeik krijgt als er iets met het dier blijkt te zijn waar ze dan zogenaamd niks vanaf wisten)

Misschien waren de mensen die het paard gekocht hebben wel de perfecte match en perfecte eigenaar?

Ik heb twee paarden verkocht vanaf de foto / video. 1 naar China - dus daar hoor ik nu niks meer van & de ander leeft een droomleven in Wales, daar zouden mijn eigen paarden nog jaloers op zijn. Internationaal wordt er super veel op die manier gekocht en verkocht, het is niks nieuws of spannends.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:08

anjali schreef:
Ineke2 schreef:

IK denk dat iemand die 1 paard voor zichzelf zoekt dat ook niet gauw zal doen. Iemand die ze zo ongezien koopt zal iemand zijn die ze niet direct voor privegebruik maar eerder om zelf weer mee te handelen koopt. Zeker als de prijs laag was. Of anders misschien een veulen of merrie met goed papier die voor te fokken bestemd wordt. Of zo...Alles kan.Tegenwoordig moet je er snel bij zijn .

Hmm tja ik noem zelf 8k niet bepaald laag en het was een ruin. Maar verder handelen, dat denk ik wel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:19

Change3x schreef:
Sky_As schreef:

Misschien waren de mensen die het paard gekocht hebben wel de perfecte match en perfecte eigenaar?

Ik heb twee paarden verkocht vanaf de foto / video. 1 naar China - dus daar hoor ik nu niks meer van & de ander leeft een droomleven in Wales, daar zouden mijn eigen paarden nog jaloers op zijn. Internationaal wordt er super veel op die manier gekocht en verkocht, het is niks nieuws of spannends.

tja, dat zou kunnen. Toch als het over mijn eigen paarden gaat selecteer ik liever zelf.
Ik zou ook niet snel naar een land als China ofzo verkopen, of andere landen waar ze geheel anders denken over dierenwelzijn dan dat ik denk.
Als het echt handelspaarden zijn is het wellicht anders (die hebben we ook wel eens, maar voor mij is er echt onderscheid in mijn eigen paarden, en de paarden van mijn vriend die uiteindelijk voor de verkoop zijn). De paarden die naar het buitenland gaan, die gaan vaak of via een tussenpersoon die het paard komt kijken, of de klant komt toch zelf. Maar wellicht dat het ook afhangt van de prijsklasse waarin die paarden weer vallen. (die worden ook zeer streng gekeurd). Voor india moeten ze vaak zelfs longswabs enzo hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:30

Als mensen een paard ongezien kopen en er blijkt daar toch iets mee te zijn, krijg je dan niet gauw rechtszaken? Af en toe verschijnt er een verhaal op Bokt over extreem dure paarden die bij de nieuwe eigenaar kreupel blijken of onhandelbaar en waar dan gelazer over komt. Vaak paarden die naar het buitenland verkocht zijn met de bedoeling dat een dochter van een heel rijk iemand daarmee wedstrijden gaat winnen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:32

Vanuit een positief oogpunt kan een snelle verkoop ook gewoon aan iemand die het paard en de eigenaar al jaren kennen hebben plaatsgevonden. Joh, wat hoor ik nou ineens? Staat ie te koop? Ik vind hem al jaren helemaal te gek. Ik ben in de positie om te kunnen kopen en vind dat je hem redelijk geprijsd hebt. Ik neem hem! Dan is het ineens een stuk minder raar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:29

Wat zou de reden zijn als iemand zegt niet aan iemand op stal te willen verkopen? (van 2 personen waarvan de ene handelaar en de andere privepersoon gehoord).