[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 01:22

Muga schreef:
Zeker complimenten voor Erwin. Erg leuk filmpje en de paardjes waarderen hem iig wel!
Balen dat ie zoveel meer pijn heeft. Hopelijk toch ergens een stijgende lijn oppakken een keer met z'n enkel, zonder terugval. Hopelijk helpt het inspuiten hem.
Ik denk dat er nog meer op de paardjes gemopperd wordt als ze ongemak opleveren, dus maar extra lief zijn tijdens de aankomende klussen :+

Hoi Muga, de lijn van Erwins voet is nog steeds stijgend met terugvallen. Maar in hoeverre gaat dat 100 procent goedkomen. Ik bedoel, ik heb vandaag meer gedaan dan normaal, neem daarbij zondag paardgereden op een scheef zadel en mijn ex gebroken voet doet meer dan grappig zeer. Ik vermoed dat dat bij hem ook zo zal blijven met een restpijn. Ik hoop het niet natuurlijk, maar het zo zou maar kunnen.

balance schreef:
Het is dat ik het weet van Erwin’s voet, anders zou ik niet zeggen dat hij zo in de kreukels heeft gelegen.
Mooie filmpjes en <3 hoe Poupette op hem wacht.
Ik denk dat je ze allemaal gewoon los kunt laten, niet?

Klopt Balance, hij loopt niet kreupel meer overdag. Maar 's avonds als hij schoenen en sokken uitdoet wel, dan is het nog steeds dik en soms paars al naar gelang wat hij heeft gedaan. En hij slaapt er erg slecht van want hij kan zijn been niet prettig neerleggen. Dus we zijn er nog niet, maar we komen er wel.

Dank voor je complimenten over de filmpjes, ja Poupette is een scheetje. We doen ze niet los zonder halster, dat zou natuurlijk het fijnst zijn, maar toch áls er wat gebeurt, is het idee van een halster fijner. En de eerste 100m of zo houden we ze vast omdat ze dan nog kunnen afslaan naar het bos. Is ook prima, kunnen ze nergens heen, maar toch is dat wat onzeker. Dus we houden ze vast tot na de afslag, en dan kunnen de touwen van de halsters en lopen ze los mee tot we weer thuis zijn.

We hebben ook nog een groter stuk track dat minder omheind is. Daar zouden ze ook mee kunnen, want ze komen toch wel weer achter leidster Prisca aan, alleen het probleem daar is, dat zeg 3m breedte track van ons is en dan beginnen zonder heiningen de velden van de buren. Als daar gewassen staan en onze schatjes lopen daar vrij doorheen vinden de buren dat niet leuk denk ik. Dus helemaal vrij is niet praktisch en ook niet mogelijk. Dit stuk is al erg leuk.

Ik had ook wel meer met ze willen draven (ik heb meer gedraafd dan op het filmpje te zien is, niet alle opnamen waren gelukt, iets met batterijen en zo) maar ik vind dat best nog wel spannend om met ze te draven. Ik zie dan gelijk weer hoefbetrappingen voor me, dat ik met Prisca bijv op Poupette trap of andere ongein. Dus dat moet ik nog maar eens gaan oefenen. Dat kan ik op het rijveld wel eens proberen.

We zijn vandaag zonder mopperen een heel eind gekomen met de uitloopstal uitmesten tot op de harde aarde. Er ligt ook nog een laag oude mest op van 100 jaar of zo, maar langzaam komen we op een laag die we willen. De paardjes hebben lekker in de zon in het Nederland gelopen terwijl wij daar aan het werk zijn. Hopelijk morgen nog een dag uitmesten en dan mogelijk al beginnen met de matten overhevelen van de boxen naar de uitloop.

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:53

Los houden ze goed rekening met elkaar hoor als ze op pad gaan. Het gaat eerder fout wanneer wij als mensen gaan vertellen in welke volgorde iedereen moet enzo :P

Wat betreft die spuit, ik heb/had natuurlijk iets anders maar wel ook een steriele ontsteking in mijn voet waarvoor ik 2x corticosteroïden ingespoten heb gekregen. Het was niet super fijn om te laten zetten maar het werkt wel :j
Ik had een voet van Frankenstein, die meer dan een volle schoenmaat groter was dan de andere. De eerste spuit had dat al heel snel helemaal weg, waar voor de spuit een bult zat, zat erna (toen het ingewerkt was) een kuil :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:46

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 22:58

Sintara schreef:
Los houden ze goed rekening met elkaar hoor als ze op pad gaan. Het gaat eerder fout wanneer wij als mensen gaan vertellen in welke volgorde iedereen moet enzo :P

Wat betreft die spuit, ik heb/had natuurlijk iets anders maar wel ook een steriele ontsteking in mijn voet waarvoor ik 2x corticosteroïden ingespoten heb gekregen. Het was niet super fijn om te laten zetten maar het werkt wel :j
Ik had een voet van Frankenstein, die meer dan een volle schoenmaat groter was dan de andere. De eerste spuit had dat al heel snel helemaal weg, waar voor de spuit een bult zat, zat erna (toen het ingewerkt was) een kuil :')

Dat kan ik me voorstellen dat als een kudde een volgorde heeft dat je je daar dan niet mee moet bemoeien. Deden wij ook niet. En iedereen heeft wel eens een keer voorop gelopen bij deze wandeling. Dat kozen ze inderdaad zelf. Wat ik bedoelde dat ik wat spannender vond, is gaan draven met de kudde. Prisca is niet zo subtiel en hard in haar mond, dus als ik ga draven en Poupette is niet snel genoeg weg, trap ik dan op haar hakken. Van die dingen.

Ik denk ook dat de spuit van Erwin niet prettig gaat zijn wat ik erover gelezen heb, maar als het maar helpt. Net zoiets als bij de tandarts.

Jet schreef:
[ [url=m/FtDHOp.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.mustad.com/nl_nl/verzorging ... ene-liquid , dit is wat ik heb. Dat werkt heel goed heb ik gemerkt. Eindelijk dacht ik eraan toen ik op stal was.

Ha Jet wat leuk dat je eraan gedacht hebt. Ik kijk eens bij de middeltjes die jullie me hebben aangeraden om te kijken wat ik hier kan krijgen. Het is overigens geen diepe rotstraal want ze reageert bijvoorbeeld niet op azijn, hetgeen toch moet prikken.

Vandaag hebben we na 12 kruiwagens de bodem bereikt tot op de keitjes van vroeger. En gelijk de matten uit de boxen gehaald en erin gelegd. So far so goed. Ben tevreden met het resultaat. Men staat nu in ieder geval met droge voeten te eten. Happy.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:06

Beetje late reactie, maar wil toch nog even zeggen dat ook ik het een erg leuk filmpje vond. Heerlijk dat je zo kan rijden met je kudde! En Poupette die steeds even checkt waar Erwin is, erg mooi. Dan doe je het als niet-paardenmens meer dan goed :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 08:51

bribro schreef:
Beetje late reactie, maar wil toch nog even zeggen dat ook ik het een erg leuk filmpje vond. Heerlijk dat je zo kan rijden met je kudde! En Poupette die steeds even checkt waar Erwin is, erg mooi. Dan doe je het als niet-paardenmens meer dan goed :)

Ow wat een lief compliment, dank je Bribro. We doen dit (nog) niet vaak, maar gesteld dat we nog meer zouden 'tracken' dan kunnen we langer weg en wie weet het vaker doen. Nu is het circa een half uurtje.

Gisteren was er slecht weer voorspeld dus niet gereden, maar uiteindelijk viel het wel mee. Het ging laat op de dag wel regenen en er is voorspeld dat het pas na het weekend weer beter wordt, dus ik heb ze allemaal ingepakt in regendekens. Maar eigenlijk is de temperatuur te hoog voor regendekens ook al zijn de meeste 0 grams. Maar als ze helemaal verregenen weet ik dat Callas gaat staan rillen en voor Poupette wil ik het niet riskeren. Gevoelsmatig is het wel wat kouder waar ze nu staan, daar waait het flink.

Wat bevestigt dat ze regen niet leuk vinden, is dat ze als ze geen dekens op hebben, in de uitloop komen staan hooi eten. Nu met dekens zijn ze niet binnen gekomen vannacht.

Ik was vannacht wel buiten namelijk dus kon het mooi zien. Yoda had weer een epi aanval. Een heftige. Erg frustrerend. Als ik haar voer denk ik altijd, is dit hetzelfde, doe ik het goed, is het evenveel, is het de goede tijd. En zo stond ik gisterenavond nog te denken, zal ik haar iets meer geven, het is winter, ze kan wel meer energie gebruiken. Dus nu vraag ik me af, kan het zoveel uitmaken dat ze iets meer gekregen heeft? Erg jammer dat het weer gebeurd is. Er was verder geen stressaanleiding geweest. Soms kan ik het terugleiden op bijv visite. Maar niets anders dan normaal deze week. Ik heb haar wel vannacht een paar keer horen graven in haar mand. Dat doet ze meestal als ze het koud heeft. Ik had er beter uit kunnen gaan en meer hout op het vuur moeten doen of haar een trui aan trekken. Dat zal ik dan volgende keer dat ze 's nachts graaft doen, maar ja je weet gewoon niet wat het triggert. Het was nu vier weken geleden. Afijn, van die dingen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:19

En deze nacht had ik ze op het platform losgelaten zodat ze uit de regen hooi konden eten. Kom ik vanmorgen, zijn ze door het lint gegaan. Zojuist gecheckt niemand gewond gelukkig. Dat is dan wel weer fijn van schriklint, het is redelijk veilig. Wel diverse isolatoren stuk en het lint is uit de handvaten. Gelukkig aan de weilandkant, anders hadden ze brokken kunnen maken. Dus Erwin heeft vandaag weer fysio (tot eind jaar 2x pw, en hij krijgt nu bewegingsoefeningen, eerst was het kracht. Want rennen kan bijv helemaal nog niet.) en dan ga ik mee naar de Gamm Vert om vervangend schriklintspul te kopen. Dat zeg ik, van die dingen ...

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:43

Er is altijd wel wat hè als je dieren hebt ;) .
Lastig dat je de aanvallen van Yoda niet kunt verklaren, dat zou het een stuk makkelijker maken.
Wij hebben maar een kudde van twee, maar mijn dochter neemt de shet ook wel eens los mee als ze hier op het terrein gaat rijden. Zo leuk om te zien, ik kan daar dan ook al helemaal van genieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 19:16

bribro schreef:
Er is altijd wel wat hè als je dieren hebt ;) .
Lastig dat je de aanvallen van Yoda niet kunt verklaren, dat zou het een stuk makkelijker maken.
Wij hebben maar een kudde van twee, maar mijn dochter neemt de shet ook wel eens los mee als ze hier op het terrein gaat rijden. Zo leuk om te zien, ik kan daar dan ook al helemaal van genieten.

Hi Bribro, ja er is altijd wat met dieren. En konden ze maar praten. Als dat ooit nou uitgevonden wordt hoe we ze kunnen gegrijpen.... Heerlijk om te lezen dat je dochter zo lekker bezig is met je paarden! En dat is genieten ja!

Voor iedereen ik zag dit filmpje op fb, zo bijzonder! https://www.facebook.com/neotvofficiel/ ... 3155463453

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 20:26

O en dan weer een filmpje van ons gedoetje hier.
- Met uitleg van het onnut van stalmatten, die we dan maar gebruiken in de uitloop.
- En met grappige paarden die een nieuwe hooibaal té lekker vinden.
- Met paarden die schrikken van de reigeerverschrikker.
- Met waanzinnige opnames onderwater van vissen en boven water van wouwen.

Veel kijkplezier https://www.youtube.com/watch?v=OSD7uL57iFA

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:41

Jullie mogen van mij wel uren filmen hoor, prachtig filmpje weer :).
Tip voor de stalbodem: zeoliet strooien. De paarden mogen dat ook gewoon eten, kan geen kwaad.
Krijg je de paarden nu wel nog langs de sproeiers?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 21:09

balance schreef:
Jullie mogen van mij wel uren filmen hoor, prachtig filmpje weer :).
Tip voor de stalbodem: zeoliet strooien. De paarden mogen dat ook gewoon eten, kan geen kwaad.
Krijg je de paarden nu wel nog langs de sproeiers?

Dank je, Balance! Ik probeer het 10 minuten te houden, maar het materiaal van dit filmpje was zo'n 4 uur bij elkaar ;-)

Zeoliet, dat woord kende ik wel, maar ik moest opzoeken wat het was en ik vond dit: https://www.zeolite-products.com/wat-is-zeoliet/ Het zijn dus korrels die je op de stalbodem strooit. Ik ken het verder niet, wat moet ik er nog meer over weten? Mag het op beton? Absorberend vermogen? Hoeveel verbruik je? Prijs?

Ik ben zelf wel erg blij met grove snippers/krullen. Callas wil ik niet meer op stro hebben, na de diverse kolieken in het verleden waarvan een zeker strokoliek was. Ik weet niet wat Prisca wel of niet moet eten met haar maag. En ik gebruik maar iets van 4 pakken krullen per jaar. Het werkt superzuinig omdat de merries in hun boxen heel zindelijk zijn. <3

De sproeier gaat alleen aan als wij in de tuin lopen. We hebben hem zo staan, dat de paarden hem niet kunnen triggeren. Het was omdat ik over het hek stapte en hem dus triggerde en zij nog vlakbij stonden. Ik ben er met hen nog div keren langsgelopen, maar ze hebben het niet door als hij niet aangaat. Dus dat valt nog mee. Hoe het over een paar keer schrikken is, kweenie. Ik zal het j(ulli)e vertellen ;-)

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:36

Ohhh die manen van Callas,wat prachtig. En Prisca haar kleur ook al zo mooi. De vissen onderwater gefilmd dat is toch super. Iets om uren naar te kijken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:41

Ik ben een beetje achter allemaal maar wou nog even vragen hoe lang zo'n wandeling duurt op jullie terrein? Echt heerlijk die track en dat je met z'n allen er op uit kunt. Wou dat ik dat ook zo zou kunnen doen. :)

Zo leuk om te zien ook hoe de paarden echt niet bang van Pelle zijn! ;)

En ik heb weer gemoten van de wild filmpjes.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:12

Genoten van jullie filmpje, maar speciaal van de eerste minuten waarbij je jullie zo heerlijk ziet genieten van de zon en jullie prachtige plek! Ultiem geluk! <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 21:41

manja39 schreef:
Ohhh die manen van Callas,wat prachtig. En Prisca haar kleur ook al zo mooi. De vissen onderwater gefilmd dat is toch super. Iets om uren naar te kijken.

Dank je, Manja, de drie dames zijn wel echt eyecandy ja vinden wij. En Quarbonne is ook mooi. En ja, die vissen zijn bijzonder intrigerend. We hebben úren materiaal. Kan het wel op yt zetten als filmpje voor het slapen gaan.

Kaatastrof schreef:
Ik ben een beetje achter allemaal maar wou nog even vragen hoe lang zo'n wandeling duurt op jullie terrein? Echt heerlijk die track en dat je met z'n allen er op uit kunt. Wou dat ik dat ook zo zou kunnen doen. :)

Zo leuk om te zien ook hoe de paarden echt niet bang van Pelle zijn! ;)

En ik heb weer gemoten van de wild filmpjes.

Dank je, Kaat, de wandeling zoals van het filmpje is een half uur stappen. Als ik de hele track wandel om ons hele terrein ben ik een uur aan het wandelen. Met draf en galop ben ik sneller terug uiteraard. En het is idd heel gaaf. In basis hebben we de heining van het land een stuk terug naar binnen gezet, waardoor er een wandeling omheen ontstaat. En Callas verschoot toch wel even van Pelle, maar niemand weer waarom en waarvoor en niemand verschoot mee.
En het wild vinden we ook nog steeds zo bijzonder zo dichtbij. Dit trio reegeitjes zien we telkens overal weer terug. Die scène waar ze in de mist stonden, is ook het trio.

-Namiro- schreef:
Genoten van jullie filmpje, maar speciaal van de eerste minuten waarbij je jullie zo heerlijk ziet genieten van de zon en jullie prachtige plek! Ultiem geluk! <3

Dank je, Namiro, het is hier echt erg mooi, we voelen ons altijd bevoorrecht om hiervan te mogen genieten.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:51

Tuurlijk zijn Carbonne en Poupette ook prachtig..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 00:59

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 02:04

En klopt Manja, ik vind eigenlijk alle dieren leuk of mooi. Erwin vindt bijvoorbeeld, nijlpaarden, neushoorns en olifanten lelijk, maar schoonheid zit ook in functies. Ik vind neushoorns waanzinnig interessant met hun prehistorische uiterlijk. Nijlpaarden vind ik ook fascinerend, het lijken zulke goedzakken, maar zijn killers. En olifanten kan ik uren naar kijken. De slurf vind ik hypnotiserend. Van die dingen. Paarden over het algemeen vind ik mooi. Prisca vind ik bijv qua bouw niet mooi, maar wel imposant en haar kleuren vind ik mooi. Mooi is ook subjectief want Callas heeft iets een ramsneus en dat vind ik mooi, terwijl veel mensen dat lelijk vinden. Poupette en Quarbonne zijn op hun eigen manier weer mooi. Het grootste argument is natuurlijk dat schoonheid vanbinnen zit ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:01

Precies. Hoe staat het inmiddels met de herkenning van de vissen? Ik vond ze trouwens gestressed lijken op het filmpje. Misschien door de camera? Of vergis ik me?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 00:27

balance schreef:
Precies. Hoe staat het inmiddels met de herkenning van de vissen? Ik vond ze trouwens gestressed lijken op het filmpje. Misschien door de camera? Of vergis ik me?

De herkenning is erg grappig, balance, Erwin heeft het op de paarden losgelaten en op dit moment worden er olifanten, koeien en giraffen in herkend. En nee, Prisca was niet de olifant ;-) dat was Quarbonne. Dus hilarische momenten hier. Wij worden gemiddeld zo rond de 68% als mens herkend, hahaha.

En ja, de vissen waren heel druk, goed gezien. Alleen niet zozeer gestrest, als wel druk door afwachting op voer. Zodra wij bij de vijverrand komen, betekent dat meestal voer en dan worden ze heel druk en energiek. Zodra er dan voer in ligt en de eerste happen verslonden zijn, is de rivaliteit om het voer weg en verliezen ze hun interesse in ons. Dan worden ze rustiger.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 10:18

Voor iedereen die het viert vandaag

<|- <|- <|- GOEDE SOLSTICE!!! <|- <|- <|-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:12

Monique1963 schreef:
Voor iedereen die het viert vandaag

<|- <|- <|- GOEDE SOLSTICE!!! <|- <|- <|-

ik 'vier' het niet maar ben er wel blij mee......

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:14

Hey Cowboy55, ja bizar idee weer, maar wel tof.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 14:20

O en hier even een shot van de paarden vandaag. Het is niet koud, maar wel de hele dag motregen. Ik wilde dekens opdoen, maar was eigenlijk al te laat, ze waren al te nat. Dan doe ik meestal droogdekens eerst op en houd ik ze binnen maar dat vond ik weer te overdreven. En nu kunnen ze binnen komen staan op droge matten en met lekker hooi in de uitloop, kiezen ze hiervoor:

https://youtu.be/YP2NBRcntDQ